ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Το ράλι της ΤΙΤΑΝ, το νέο Βατερλώ της Απαλαγάκη, το κινεζικό μαρτύριο για τον Μάνο, τα υπερόπλα Πιτσιλή, η αλήθεια για τη Μιράντα Πατέρα και ο γάτος Dollar, ο αεικίνητος Πιέρ και ο θαρραλέος πολιτικός με την κομμώτρια
Περιεχόμενα
Έτοιμος να αντιδράσει με προσφυγές και κάθε νόμιμο μέσο, είναι ο Δήμος Χανίων, εναντίον της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων του ΑΔΜΗΕ για το έργο διασύνδεσης Χανίων – Δαμάστας που θα εκτείνεται από τα ημιορεινά και ορεινά των Χανίων μέχρι το ανατολικό Ρέθυμνο, για να καταλήγει το καλώδιο που θα φέρνει ρεύμα από την Αττική.
Όπως αναφέρει στο mononews.gr ο δήμαρχος Χανίων Παναγιώτης Σημανδηράκης, “η αντίδραση αφορά τα σχέδια για εγκατάσταση 269 πυλώνων στη διαδρομή του καλωδίου που σύμφωνα με τη Μελέτη του ΑΔΜΗΕ, θα είναι εναέρια, από τρεις Νομούς της Κρήτης, τους νομούς Ηρακλείου, Ρεθύμνου και Χανίων. Η Μελέτη καταψηφίστηκε από την τοπική αυτοδιοίκηση οι αντιδράσεις θα κλιμακωθούν το επόμενο διάστημα, ενώ και η Περιφέρεια, σύμφωνα με το Δήμαρχο Χανίων συντάσσεται με την άποψη των Δήμων. Η πρόταση της τοπικής κοινωνίας είναι το έργο να γίνει με υπογειοποίηση”.
Το έργο προβλέπει να εγκατασταθούν 269 πυλώνες υπερυψηλής τάσης, ενώ κάθε πυλώνας 35 μ. ύψους, θα καταλαμβάνει 400 τ.μ. Στη μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων του ΑΔΜΗΕ για το έργο γνωμοδότησε ομόφωνα αρνητικά το Δημοτικό Συμβούλιο Χανίων στη συνεδρίασή του, ενώ τοποθετήθηκαν αρνητικά και οι τοπικές κοινότητες από όπου θα περάσει το καλώδιο.
Παναγιώτης Σημανδηράκης: Να μη λέει ψέματα ο ΑΔΜΗΕ ότι έχει τη σύμφωνη γνώμη μας – Να γίνει με υπογειοποίηση καλωδίων
Ο δήμαρχος Χανίων Παναγιώτης Σημανδηράκης δήλωσε στο mononews.gr: “Το σχέδιο για τοποθέτηση τεράστιων πυλώνων στους ημιορεινούς όγκους των Χανίων υποβαθμίζει τις περιουσίες μας και το περιβάλλον. Είμαστε υπέρ του έργου διασύνδεσης Κρήτης-Αττικής, αλλά τέτοιες σημαντικές στρατηγικές επενδύσεις πρέπει να γίνονται σωστά και όπως προβλέπεται από τις διαδικασίες. Δεν προηγήθηκε διαβούλευση και αιφνιδιαστικά ήρθε στα Δημοτικά Συμβούλια η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για να την εγκρίνουμε και σε αυτήν αναφερόταν ότι έχει τη σύμφωνη γνώμη των τοπικών κοινωνιών.
Να μη λένε ψέματα ότι υπάρχει σύμφωνη γνώμη. Το έργο πρέπει να γίνει με σεβασμό στις τοπικές κοινωνίες, στις περιουσίες και στο ανάγλυφο της Ορεινής Κρήτης, και να γίνει με υπογειοποίηση, ώστε να μην υπάρχουν επιπτώσεις στο περιβάλλον. Ακόμη και αν το κόστος της υπογειοποίησης είναι μεγαλύτερο, ο Διαχειριστής οφείλει να σκεφτεί μακροπρόθεσμα ακριβώς γιατί το έργο αυτό είναι κρίσιμο και σημαντικό και αφορά το μέλλον του τόπου”.
“Θα προσφύγουμε κατά της Μελέτης, και θα κλιμακωθούν οι αντιδράσεις των τοπικών κοινωνιών”, σημειώνει ο κ. Σημανδηράκης και τονίζει:
“Δεν αντιδρούμε μόνο εμείς, οι δήμοι Χανίων και Αποκορώνου του Νομού Χανίων. Ανάλογες αντιδράσεις θα υπάρξουν και από τους Δήμους των νομών Ηρακλείου και Ρεθύμνου, όπως και από την Περιφέρεια Κρήτης” τόνισε στο mononews.gr ο Δήμαρχος Χανίων, ο οποίος επανέλαβε, ότι είναι υπέρ του έργου της διασύνδεσης Κρήτης-Αττικής αλλά πρέπει να γίνει σωστά ώστε να μην υποβαθμίζει τις τοπικές κοινωνίες και το περιβάλλον.
Και ερώτηση στον υπουργό Ενέργειας
Η βουλευτής Χανίων Σέβη Βολουδάκη κατέθεσε Κοινοβουλευτική Ερώτηση στον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κ. Θεόδωρο Σκυλακάκη αναφορικά με το έργο των πυλώνων. Στην ερώτηση της η βουλευτής παρατηρεί πως «στη συγκεκριμένη Μελέτη αναφέρεται ότι επιβαρύνονται το φυσικό περιβάλλον και η πλούσια χλωρίδα και πανίδα της περιοχής με 25 νέους πυλώνες που διαπερνούν και το Φαράγγι Δίκταμου, το οποίο είναι σημαντικό σημείο αναφοράς της περιοχής, ενώ η ύπαρξη Πυλώνων Υψηλής Τάσεως με την εκπεμπόμενη Ηλεκτρομαγνητική Ακτινοβολία, θα έχει επιπτώσεις στην υγεία των κατοίκων».
Η βουλευτής υπογραμμίζει πως κατά την εκπόνηση της μελέτης « δεν εξετάστηκαν άλλες λύσεις που να εξασφαλίζουν την υγεία των κατοίκων, την ποιότητα ζωής τους και την προστασία του φυσικού περιβάλλοντος» και ρωτάει τον Υπουργό για το σε ποιες ενέργειες σκοπεύει να προβεί «προκειμένου να εξεταστεί η λύση της υπογειοποίησης των γραμμών υψηλής τάσης και η κατασκευή του έργου παράλληλα με το έργο διάνοιξης του νέου ΒΟΑΚ.»
Τι ειπώθηκε στη συνάντηση του Δήμου Αποκορώνου
Για τις αντιδράσεις και τα επιχειρήματα των κρητικών Δήμων κατά του σχεδίου του ΑΔΜΗΕ σχετικό ρεπορτάζ στα haniotika-nea αναφέρει:
“«Γεμάτο ανακρίβειες», «περιβαλλοντικά και πολιτισμικά ζημιογόνο», «φτιαγμένο από μια εταιρεία που βλέπει μόνο τα κέρδη της»… Αυτοί ήταν ορισμένοι από τους χαρακτηρισμούς συμμετεχόντων στη συνάντηση στον Αποκόρωνα στο σχέδιο του ΑΔΜΗΕ για τη “Γραμμή Μεταφοράς Υψηλής Τάσης 150KV Χανιά – Δαμάστα”. Ένα σχέδιο που προβλέπει την κατασκευή 269 πυλώνων, ύψους 35 μέτρων στον ορεινό όγκο από τα Χανιά μέχρι το Ανατ. Ρέθυμνο και που βρίσκει κατηγορηματικά αντίθετους φορείς και πολίτες.
Παρουσίαση της μελέτης έκανε ο μηχανικός κ. Β. Κοντεζάκης, υπογραμμίζοντας πως με τις προτάσεις του ΑΔΜΗΕ «βλάπτονται τα Λευκά Όρη, η ζωή του Ν. Χανίων. Θέλουν να κάνουν ένα έργο που θα βγάζουν λεφτά, όσο πιο φτηνά γίνεται. Εμείς δεν πρέπει να το δεχτούμε». Ειδικότερα οι βασικές παρατηρήσεις που έκανε ο κ. Κοντεζάκης ήταν: Για τη χάραξη χρησιμοποίησαν χάρτη του 1987-88 που απέχει πολύ από τη σημερινή πραγματικότητα. Φαίνεται να περνάει 150 μέτρα από τον οικισμό της Μαλάξας, αλλά δεν τον τηρεί με βάση τις συντεταγμένες. Περνάει πάνω από το φαράγγι του Δικτάμου. Διέρχεται από τον οικισμό “Αλώνια” της Ραμνής και πολύ κοντά στις Καρές προσεγγίζοντας τη ζώνη “Natura”.
Έρχεται νότια του Μελιδονίου, του Φρε και του Τζιτζιφέ και πολύ κοντά στους οικισμούς της Αχατζικιάς και του Αρεβίτη. Στον Εμπρόσνερο το καλώδιο διέρχεται πολύ κοντά στα σπίτια, το ίδιο και στον Μαθέ. Στη Γεωργιούπολη με βάση τις συντεταγμένες περνάει πάνω από τα σπίτια και ξενοδοχεία. Στη θέση “Κλήμα” πυλώνας προβλέπεται πολύ κοντά στο μνημείο της Μεταπολιτευτικής Επιτροπής.
Παίρνοντας το λόγο ο καθηγητής του Πολυτεχνείου Κρήτης κ. Ε. Γιδαράκος αφού δήλωσε πως δεν είναι καθ’ ύλην αρμόδιος να τοποθετηθεί πάνω στη μελέτη ξεκαθάρισε πως μαζί με τους συνεργάτες του έχει πάρα πολλά ερωτήματα και προς τους μελετητές και προς τον ΑΔΜΗΕ
.«Αφού είναι να γίνει μια τέτοια δουλειά γιατί να μην γίνει σωστά; Γιατί να μην γίνει με υπογειοποίηση;» αναρωτήθηκε χαρακτηριστικά. Στην πρώτη τοποθέτηση του ο αντιπεριφερειάρχης κ. Ν. Καλογερής έκανε μια αναφορά στο ενεργειακό της Κρήτης και πως αυτό λύνεται με τα δύο καλώδια διασύνδεσης.
«Ο ΑΔΜΗΕ θέλει το σύστημα να είναι σταθερό. Επειδή είναι μια εταιρεία με μετόχους επιλέγει την πιο φτηνή λύση που δεν σημαίνει ότι είναι αποδεκτή από εμάς. Την Τρίτη θα είμαστε στην Αθήνα και η προσπάθεια μας θα είναι να το πάρουν πίσω», ενημέρωσε τους παριστάμενους. Στη δευτερολογία του ο κ. Καλογερής επισήμανε πως «υπάρχει και πρόσφορο έδαφος για συνωμοσιολογία, όπως ότι οι πυλώνες έγιναν για να πάρουν το ρεύμα από τα αιολικά» συμπληρώνοντας πως αυτά δεν είναι σοβαρά πράγματα και πως καμία άδεια δεν έχει δοθεί για αιολικά και δεν υπάρχει και κατάλληλος αέρας στην περιοχή από τη Μαλάξα μέχρι το Ρέθυμνο. Από τη μεριά του ο δήμαρχος Αποκορώνου κ. Χ. Κουκιανάκης τόνισε ότι «από τη στιγμή που όλοι μαζί ενωμένοι θα απαιτήσουμε το αυτονόητο δεν μπορεί να μην αποδεχθούν την καλύτερη βιώσιμη λύση. Δεν είμαστε αρμόδιοι να πούμε ποια θα είναι η λύση αυτή, αλλά συμφωνούμε όλοι πως η λύση που πάνε να εφαρμόσουν είναι η χειρότερη.». Ο δήμαρχος Αποκορώνου δεν άφησε ασχολίαστη τη μη παρουσία των επικεφαλής των παρατάξεων κ. Κ. Γύπαρη και Α. Κουκλινού”.
Τι δήλωσε ο ΑΔΜΗΕ στο mononews.gr
Για το θέμα ερωτήθηκε ο ΑΔΜΗΕ και έστειλε ως απάντηση τα εξής:
“Η νέα Γραμμή Μεταφοράς 150 kV Χανιά-Δαμάστα θα ενώνει τον Υποσταθμό των Χανίων με τον Υποσταθμό της Δαμάστας. Αποτελεί μια νέα υποδομή που είναι απαραίτητη για την πλήρη αξιοποίηση των δυνατοτήτων που δίνει η ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης-Αττικής για την θωράκιση του ενεργειακού εφοδιασμού της Κρήτης.
Η όδευσή της ξεκίνησε να σχεδιάζεται το 2021, με γνώμονα την απομάκρυνσή της από τις δυο υφιστάμενες Γραμμές Μεταφοράς μεταξύ των Χανίων και της Δαμάστας, καθώς αφενός δεν υπήρχε επαρκής χώρος για να τοποθετηθεί και Τρίτη ΓΜ στη συγκεκριμένη περιοχή παράλληλα με τις δυο υφιστάμενες, αφετέρου ελήφθη υπόψη ότι κοντά στις υφιστάμενες ΓΜ έχουν αναπτυχθεί πλήθος δραστηριοτήτων. Οπότε αποφασίστηκε η νέα ΓΜ να μετακινηθεί περισσότερο προς την ενδοχώρα, προς περιοχές με μικρότερη οικιστική ανάπτυξη.
Στρατηγικός στόχος ήταν η απομάκρυνση της ΓΜ από οικισμούς, με απόσταση μεγαλύτερη των 150 μέτρων από τον κοντινότερο οικισμό. Μετά τη διατύπωση αντιρρήσεων από την τοπική κοινωνία και συγκεκριμένα από το Δήμο Ανωγείων στο ανατολικό άκρο της Γραμμής ο ΑΔΜΗΕ τροποποίησε την όδευση στην περιοχή ώστε να εξασφαλίσει την τελική αποδοχή της εν λόγω κοινότητας.
Στην αρχική μελέτη που είχε παρουσιαστεί η ΓΜ ήταν εναέρια στο σύνολό της, όμως μετά από συνεννοήσεις με τις Εφορίες Αρχαιοτήτων Ρεθύμνου, Χανίων και Ηρακλείου απαιτήθηκε η υπογειοποίηση της Γραμμής Μεταφοράς στην περιοχή των Χανίων για να μην διέλθει από τον αρχαιολογικό χώρο Νεροκούρου και το διατηρητέο αγροτικό συγκρότημα Μίνωος Ησυχάκη.
Επετεύχθη συμφωνία και με τις τρεις Εφορίες Αρχαιοτήτων για υπογειοποίηση της ΓΜ στο Νομό Χανίων, κοντά στον Υποσταθμό Χανίων στην περιοχή Νεροκούρου, με κατεύθυνση προς το Ρέθυμνο.
Το Νοέμβριο του 2023 εκπονήθηκε αναλυτική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων που υποβλήθηκε για έγκριση στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση Κρήτης. Η μελέτη συνοδεύεται από Ειδική Οικολογική Αξιολόγηση για τα τμήματα που εμπίπτουν σε ειδικό καθεστώς προστασίας. Παράλληλα, η υπό διαβούλευση ΜΠΕ έχει λάβει θετικές γνωμοδοτήσεις από:
-Τον ΟΦΥΠΕΚΑ
-Την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας
-Την Διεύθυνση Δασών Χανίων
-Και τις τρεις Εφορίες Αρχαιοτήτων της Κρήτης
Σημειώνεται επιπροσθέτως ότι κατά την διετία των μελετών για την ΓΜ πριν την οριστικοποίηση της ΜΠΕ εκπονήθηκαν και αναλυτικές μελέτες πεδίου από συνεργεία του ΑΔΜΗΕ που ήρθαν σε επαφή με κατά τόπους ιδιοκτήτες περιοχών από όπου θα διέλθει η εναέρια Γραμμή και θα τοποθετηθούν οι πυλώνες. Οι ανεπίσημες αντιδράσεις ως προς τη χωροθέτηση των πυλώνων ήταν θετικές και έγιναν μάλιστα συγκεκριμένες συνεννοήσεις για τη βελτιστοποίηση της τοποθέτησης των πυλώνων σε διάφορα οικόπεδα, ώστε να μην εγείρεται ζήτημα αξιοποίησής τους.
Συνοπτικά, σύμφωνα με την ΜΠΕ:
-Η Γραμμή Μεταφοράς θα βρίσκεται σε σημαντική απόσταση από όλους τους οικισμούς της περιοχής
-Τηρούνται οι αποστάσεις ασφαλείας των πυλώνων από χρήσεις, βάσει της διεθνούς και εγχώριας εμπειρίας.
-Ο σχεδιασμός των προσβάσεων στη θέση των έργων έγινε με μέριμνα περιορισμού των επεμβάσεων στο ανάγλυφο του εδάφους στο βαθμό του δυνατού
-Εκπονήθηκε Ειδική Οικολογική Αξιολόγηση για τα τμήματα που εμπίπτουν σε ειδικό καθεστώς προστασίας
-Έχουν ήδη ληφθεί θετικές γνωμοδοτήσεις από ΕΦΑ Χανίων, ΕΦΑ Ηρακλείου, ΕΦΑ Ρεθύμνου, ΟΦΥΠΕΚΑ, Δ/νση Δασών Χανίων και ΥΠΑ
Διαβάστε επίσης
Elpedison: Τι τροποποιήθηκε στο FSRU Θεσσαλονίκης – Τα επόμενα βήματα
Τι συνδέει τα ραντεβού του Στάσση στις ΗΠΑ με την επίσκεψη Μητσοτάκη στη Σερβία
Τιμολόγια ρεύματος από 6 λεπτά/κιλοβατώρα- Σήμερα στη ΡΑΑΕΥ η Φυσικό Αέριο
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Αυτοκινητοβιομηχανία στην ΕΕ: Αυξήθηκαν οριακά οι πωλήσεις των καινούργιων αυτοκινήτων τον Οκτώβριο
- Δίκη Σπαρτιατών: Ξανά απών ο Βασίλης Στίγκας από το δικαστήριο
- Φρανσουά Πινό: Ο ιδρυτής της Kering (Gucci) εκτός του top 100 των πλουσιότερων ανθρώπων στον κόσμο
- F1 Λας Βέγκας: Ταχύτερος ο Χάμιλτον στα ελεύθερα!