ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Αλλαγές, οι οποίες θα θέσουν τις βάσεις για την μελλοντική ανάπτυξη και παράλληλα θα θωρακίσουν την εταιρεία από την πιθανή έλευση ξένου μεγάλου παίκτη, τύπου Amazon και Alibaba στην ελληνική αγορά. Κάτι που η διοίκηση της θυγατρικής του ομίλου Dixons θεωρεί δεδομένο πως θα συμβεί τα επόμενα χρόνια, μιας και η Ελλάδα αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι στο «δρόμο του Μεταξιού» και έχει όλες τις δυνατότητες να προσελκύσει τέτοιους κολοσσούς.
«Προχωράμε στον μεγαλύτερο ψηφιακό μετασχηματισμό στο omnichanel retail», σημείωσε χαρακτηριστικά ο διευθύνων σύμβουλος της Κωτσόβολος, Γιάννης Βασιλάκος στο πλαίσιο διαδικτυακής συνέντευξης τύπου, προσθέτοντας πως η εταιρεία αποφάσισε να αλλάξει όλα τα συστήματα από την αρχή και να εγκαταστήσει ό,τι πιο σύγχρονο κυκλοφορεί αυτή τη στιγμή στην αγορά. «Πρέπει να προετοιμαζόμαστε για πιθανούς παγκόσμιους παίκτες που θα παρουσιαστούν», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Στο επίκεντρο των αλλαγών βρίσκεται το supply chain (εφοδιαστική αλυσίδα), μέχρι και την παράδοση των προϊόντων στον τελικό καταναλωτή (το λεγόμενο και last mile) και τα καταστήματα, τα οποία θα ενσωματώσουν σύγχρονες τεχνολογίες.
Ειδικότερα, δρομολογείται η ενδυνάμωση του στόλου των οχημάτων της, με περισσότερα μέσα μεταφοράς (κυρίως βανάκια που θα μπορούν να παραδίδουν μικρότερα προϊόντα ή ακόμη και μηχανάκια) καθώς και η εγκατάσταση νέου συστήματος στην αποθήκη, το οποίο θα αυξήσει την ταχύτητα διαχείρισης των εμπορευμάτων και τελικά τις παραγγελίες που μπορεί να εξυπηρετεί ανά ημέρα. Προς την ίδια κατεύθυνση, εξετάζεται το ενδεχόμενο σύναψης περισσότερων συνεργασιών με εταιρείες ταχυμεταφορών, προκειμένου να μην παρατηρηθούν ξανά φαινόμενα ανάλογα με αυτά της καραντίνας, όπου οι παραδόσεις εμπορευμάτων κατέρρευσαν μετά από κάποιο διάστημα με ευθύνη των couriers.
Ριζικές παρεμβάσεις δρομολογούνται και στα φυσικά καταστήματα για τη ψηφιακή αναβάθμισή τους. Σε συνεργασία με την Hewlett Packard θα ενσωματωθούν σύγχρονες τεχνολογίες, προκειμένου την απρόσκοπτη λειτουργία ασύρματου δικτύου ενώ θα τοποθετηθούν «ηλεκτρονικά ταμπελάκια» στα ράφια, τα οποία θα παρέχουν όλες τις πληροφορίες για τα προϊόντα από τα χαρακτηριστικά μέχρι τη διαθεσιμότητά τους. «Θέλουμε να μετασχηματίσουμε το φυσικό κατάστημα, βελτιώνοντας την αγοραστική εμπειρία, ώστε να πείσουμε τον καταναλωτή να το επισκεφθεί», σημείωσε ο επικεφαλής της Κωτσόβολος.
H «απάντηση» στη έκρηξη του online
Στο ίδιο πλαίσιο, σχεδιάζεται η ανακαίνιση τεσσάρων καταστημάτων και η μετεγκατάσταση ενός, ενώ αναμένεται και η λειτουργία ενός νέου καταστήματος σε επαρχιακή πόλη μέχρι τέλος του τρέχοντος έτους. Στον αντίποδα, δεν αποκλείεται το κλείσιμο κάποιων καταστημάτων στην πρωτεύουσα λόγω και της αύξησης που εμφανίζει το ηλεκτρονικό εμπόριο. Αυτή τη στιγμή, οι ηλεκτρονικές και τηλεφωνικές παραγγελίες υπολογίζεται ότι αποτελούν περίπου το 25% των συνολικών πωλήσεων της Κωτσόβολος.
Παράλληλα με τα παραπάνω, προωθείται και ο εμπλουτισμός του χαρτοφυλακίου προϊόντων με νέες κατηγορίες που περιλαμβάνουν από είδη γραφείου και DIY εργαλεία μέχρι ειδικό εξοπλισμό για την εστίαση και διάφορα ηλεκτρικά προϊόντα ενώ επιδιώκεται η εξασφάλιση νέων αποκλειστικών συνεργασιών με διάσημα brands, κυρίως στις κατηγορίες των premium προϊόντων τους.
Πρόκειται για μια κίνηση, η οποία σύμφωνα με τον κ. Βασιλάκο έρχεται να «απαντήσει» στη ραγδαία αύξηση των ηλεκτρονικών πωλήσεων. Ο ίδιος ξεκαθάρισε πως η Κωτσόβολος δεν πρόκειται να εξελιχθεί σε marketplace και ούτε είναι αυτοσκοπός της κάτι τέτοιο, αλλά στόχος της είναι να καλύπτει τις ανάγκες των καταναλωτών. Εξάλλου, όπως είπε, «εάν προσπαθήσεις να αντιγράψεις ένα marketplace μάλλον οδηγείσαι στην αυτοκτονία». Κινήσεις θα γίνουν και στο «μέτωπο» της μείωσης των λειτουργικών εξόδων, μέσα και από την επαναδιαπραγμάτευση των ενοικίων.
Συνολικά το επενδυτικό πλάνο για την νέα οικονομική χρήση (2020/2021) που λήγει στις 30 Μαρτίου 2021 ανέρχεται σε 10 εκατ. ευρώ, ωστόσο, εξαιτίας της αβεβαιότητας που υπάρχει και των πολλών αστάθμητων παραγόντων, όπως η πιθανότητα ενός νέου lockdown η διοίκηση δηλώνει ικανοποιημένη εάν μπορέσει να υλοποιήσει περίπου 8 με 9 εκατ. ευρώ.
Rebound της ζήτησης από το… 2021
Η διοίκηση της Κωτσόβολος θεωρεί πως η κατανάλωση μετά τη μεγάλη πίεση που θα δεχθεί φέτος, θα ανακάμψει και μάλιστα θεαματικά από τον Μάρτιο του 2021. «Η φετινή χρονιά», σημείωσε ο κ. Βασιλάκος, «θα είναι πολύ δύσκολη μέχρι και τον Ιανουάριο, ωστόσο παραμένουμε αισιόδοξοι ότι θα υπάρξει σημαντικό rebound μετά το πρώτο τρίμηνο της νέας χρονιάς, η οποία θα κλείσει με θετικό πρόσημο».
Μάλιστα, για τη φετινή χρονιά περιμένει πως η κάμψη της κατανάλωσης στην αγορά των ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών θα κυμανθεί από 10% έως 15%. Πράγμα που σημαίνει πως οι απώλειες τζίρου θα κινηθούν μεταξύ 220 εκατ. και 330 εκατ. ευρώ! Πρόκειται για μια συντηρητική εκτίμηση γιατί ένα μεγάλος μέρος των καταναλωτών θα υποστεί σοβαρή συρρίκνωση εισοδήματος εξαιτίας της κάμψης του τουρισμού ενώ και οι επιχειρήσεις του κλάδου δεν θα μπορέσουν να ανταποκριθούν στην κατακόρυφη αύξηση της ζήτησης (έως και 600%) που αναμένεται να παρουσιάσουν οι ηλεκτρονικές πωλήσεις κατά την περίοδο του Black Friday και της εορταστικής περιόδου των Χριστουγέννων.
Όσον αφορά στην πορεία της Κωτσόβολος, ο κ. Βασιλάκος θεωρεί πως η πτώση των πωλήσεων στην τρέχουσα χρήση 2020/2021 θα είναι μικρότερη του 10%, παρά την ενίσχυση του ανταγωνισμού κυρίως από το σχήμα Public–MediaMarkt και λιγότερο από την Πλαίσιο τονίζοντας πως «έχουμε αποδείξει ότι μπορούμε να κερδίζουμε μερίδια μέσα στην κρίση γιατί διορθώνουμε τα λάθη και εστιάζουμε στα πλεονεκτήματά μας». Υπενθυμίζεται πως οι πωλήσεις της εταιρείας για την χρήση 2019/2020 που ολοκληρώθηκε στις 30 Μαρτίου αυξήθηκαν κατά 3,5% και ανήλθαν σε 538 εκατ. ευρώ ενώ τα λειτουργικά κέρδη (EBITDA) έφθασαν στα 26,2 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας άνοδο 1%.
Εξόφλησε τους προμηθευτές με 100 εκατ. στο lockdown
Σύμφωνα με τον κ. Βασιλάκο τα παραπάνω αποτελέσματα ήταν ένας άθλος με δεδομένο πως το lockdown αποφασίσθηκε στις 18 Μαρτίου και η χρήση έκλεισε στις 30 Μαρτίου. Αυτές τις 12 ημέρες, η εταιρεία έχασε πολλές πωλήσεις και παράλληλα επιβαρύνθηκε με κόστη διανομής που υπό άλλες συνθήκες δεν θα είχε. Ο ίδιος εμφανίστηκε ικανοποιημένος από τη αντίδραση της εταιρείας στο lockdown, και την εξυπηρέτηση στην εκρηκτική άνοδο των ηλεκτρονικών και τηλεφωνικών παραγγελιών ενώ χαρακτήρισε σημαντική την βοήθεια που προσέφερε το Κράτος για τη στήριξη όσων επιχειρήσεων επλήγησαν από την πανδημία.
Από την πλευρά της η εταιρεία, όπως αποκάλυψε ο κ. Βασιλάκος, φρόντισε να καλύψει τις μισθολογικές απώλειες που υπέστησαν οι εργαζόμενοι των καταστημάτων της που «βγήκαν» σε αναστολή εργασίας, ενώ παράλληλα πήρε την απόφαση να εξοφλήσει όλες τις υποχρεώσεις που είχε προς τους προμηθευτές της. Οι οποίες ανέρχονται σε περίπου 100 εκατ. ευρώ! «Πήραμε την απόφαση να τραβήξουμε από τα διαθέσιμά μας και να εξοφλήσουμε τους προμηθευτές μας. Προστατεύσαμε έτσι όλη την αγορά και το οικοσύστημά μας…», ανέφερε χαρακτηριστικά. Σήμερα βέβαια, τα ταμειακά διαθέσιμα έχουν επανέλθει σε φυσιολογικά επίπεδα και πριν το τέλος Απριλίου διαμορφώνονταν σε 32 εκατ. ευρώ.
Να σημειωθεί πως η Κωτσόβολος διατηρεί δίκτυο 95 καταστημάτων σε όλη την Ελλάδα και απασχολεί πάνω από 2.600 εργαζόμενους. Είναι η μεγαλύτερη αλυσίδα ηλεκτρονικών στην χώρα, με μερίδιο που ανέρχεται σε περίπου 36%.