“Με τιμές 6-8 ευρώ κάτω από την τιμή αερίου TTF πωλείται το ρωσικό φυσικό αέριο, καθώς Ρωσία και Τουρκία, κάνουν ντάμπινγκ στις τιμές.

Αυτή η κατάσταση δεν μπορεί να συνεχιστεί, πρέπει οι ευρωπαϊκές πολιτικές να λύσουν το πρόβλημα”,  δήλωσε στο mononews.gr, ο κ. Κωνσταντίνος Σιφναίος, Αντιπρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος GASTRADE.

1

Μέσω του ντάμπινγκ στις τιμές η Ρωσία και η Τουρκία  έχουν ξεκινήσει ένα εμπορικό πόλεμο στις ΗΠΑ για να μπλοκάρουν τη διάχυση LNG προς την Ευρώπη και να μην αφήσουν να γίνει το έργο του Κάθετου Διαδρόμου, του έργου αγωγών που σχεδιάζει για να μεταφέρει το αέριο LNG στην Κεντρική Ευρώπη.

Ο εμπορικός πόλεμος αυτός,  γίνεται με επίκεντρο την Ελλάδα, που θέλει να παίξει το ρόλο της χώρας εξαγωγέα φυσικού αερίου προς την Κεντρική Ευρώπη, μέσω των τερματικών LNG (Ρεβυθούσα και Αλεξανδρούπολη) και προωθεί και το έργο του Κάθετου Διαδρόμου, που θα κάνει τη χώρα κόμβο στη διακίνηση αερίου από το Νότο προς τον Βορρά της Ευρώπης, αλλά σήμερα δεν είναι ανταγωνιστικό. Πηγές της αγοράς ωστόσο εκτιμούν, ότι το ρωσικό αέριο πωλείται φθηνά, με στόχο να “κάψει” τον Κάθετο διάδρομο και εφόσον το πετύχει, και εξασφαλίσει τη μονοπωλιακή του θέση, θα μπορεί να πωλείται όσο αποφασίσουν.

Σύμφωνα, με τα επίσημα στοιχεία που ανακοίνωσε ο ΔΕΣΦΑ, για το 9μηνο του 2024 οι εισαγωγές ρωσικού φυσικού αερίου κυριαρχούν και αποτελούν τη βασική πηγή που καλύπτει την εγχώρια ζήτηση. Οι εισαγωγές από τη Ρωσία είτε μέσω αγωγού είτε μέσω LNG εισήχθησαν στο ελληνικό σύστημα 29,18 TWh. Συνολικά στην ελληνική αγορά οι εισαγωγές έφτασαν τις 48,51TWh, δηλαδή οι ρωσικές εισαγωγές αντιστοιχούν στο 60,1% του συνόλου των εισαγωγών στο ελληνικό ενεργειακό σύστημα.

Τρεις προκλήσεις για τον Κάθετο Διάδρομο

Μιλώντας χθες στο συνέδριο Athens Investment Forum, ο κ. Κωνσταντίνος Σιφναίος, μίλησε για το πρόβλημα που δημιουργεί η πολιτική χαμηλών τιμών του αερίου  των Ρώσων στο σχέδιο του Κάθετου Διαδρόμου και στην προσπάθεια της Ευρώπης να αποκτήσει εναλλακτικές διαδρομές αερίου για την τροφοδοσία της, ώστε να μην εξαρτάται αποκλειστικά από το ρωσικό αέριο.

 “Το σημαντικότερο πρόβλημα στην περιοχή είναι η μεγάλη ροή φθηνού ρωσικού  αερίου από Τουρκία μέσω Βουλγαρίας. Το ρωσικό φυσικό αέριο, σημείωσε, πωλείται φθηνά για στρατηγικούς λόγους,  για να μπλοκάρουν τη δυνατότητα του LNG να διαχυθεί στην περιοχή”. Με την πολιτική του αυτή,  το έργο του  Κάθετου Διαδρόμου, που είναι απαραίτητο για να υπάρχει εναλλακτική οδός εφοδιασμού της Κεντρικής Ευρώπης, δεν είναι ανταγωνιστικό. Ο Κάθετος διάδρομος, τόνισε, αν λειτουργήσει θα κάνει την Ελλάδα κόμβο στη διακίνηση αερίου από το Νότο προς τον Βορρά της Ευρώπης.

Ειδικότερα, μιλώντας για τη σημασία του Κάθετου Διαδρόμου, ο κ. Σιφναίος τόνισε, ότι αν λειτουργήσει ο Κάθετος Διάδρομος, θα καταστήσει την Ελλάδα σημείο εισόδου για όλη την περιοχή της Νοτιοαντολικής και Κεντρικής Ευρώπης μια αγορά 65 εκ. κυβικών αερίου το χρόνο και θα έχει τεράστια σημασία για τη χώρα μας. Όμως σήμερα έχει να αντιμετωπίσει τρεις προκλήσεις.

  1. Χρειάζονται επενδύσεις  που θα επιτρέψουν τη ροή του αερίου  και θα αυξήσουν την εξαγωγική δυνατότητα της Ελλάδας. Πρόκειται για επενδύσεις 700 εκ. για να αναβαθμιστούν κάποιες υφιστάμενες υποδομές για να φτάσει το αέριο σε Ουκρανία, Μολδαβία, Ουγγαρία και Σλοβακία.

2. Το δεύτερο είναι ότι πρέπει να γίνει πιο ανταγωνιστικό το προϊόν για τους χρήστες του και να μην επιβαρύνεται από ταρίφες από τις χώρες διέλευσης

3. Και το τρίτο και σημαντικότερο πρόβλημα για την περιοχή έχει να κάνει με τις χαμηλές τιμές dumping που προσφέρεται στην περιοχή το ρωσικό αέριο και με την ανάγκη να υπάρξουν ευρωπαϊκές πολιτικές για τον περιορισμό του.

Σχετικά με το FSRU σημείωσε ότι άμεσα δεν επηρεάζεται η βιωσιμότητα του έργου, από το ρωσικό αέριο, αφού έχει δεσμεύσει τη χωρητικότητά του με μακροπρόθεσμα συμβόλαια take or pay για 5 χρόνια.

Από την 1η Οκτωβρίου ο σταθμός LNG της Αλεξανδρούπολης στέλνει 30.000 MWh προς τη βουλγαρική αγορά. Ο κ. Σιφναίος, τόνισε ότι  σε όλη την πορεία ανάπτυξης του έργου υπήρχε μια σημαντική στήριξη για λόγους στρατηγικούς από τον αμερικάνικο παράγοντα. “Υπήρξε πολύ μεγάλο ενδιαφέρον για το έργο γιατί το έργο αποτελεί ένα σημαντικό τρόπο απεξάρτησης της Ευρώπης από το ρωσικό φυσικό αέριο”. Ενδεικτική είναι, όπως είπε ο κ. Σιφναίος, η συμφωνία με την  αμερικανική LNG Venture Global  που είναι από τους μεγαλύτερους παραγωγούς LNG στην Αμερική. Η LNG Venture Global ήταν η τελευταία εταιρεία που υπέγραψε, το Σπετέμβριο, συμφωνία με τη Gastrade χωρητικότητα που καλύπτει το 25%  της δυναμικότητας του τερματικού για 5 χρόνια.