Για τη συμβολή των μεγάλων έργων υποδομών για την ανάπτυξη της εθνικής οικονομίας μίλησε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής μιλώντας προ ολίγου σε εκδήλωση του ΕΒΕΑ και του ΙΕΑ.

Επισήμανε, δε, πως η χώρα μας αλλά και όλος ο κόσμος περνάει από συνεχείς και αλλεπάλληλες κρίσεις, αλλά η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας, όπως κάθε δυτική κυβέρνηση δίνει λύσεις με γνώμονα το συμφέρον των νοικοκυριών και των επιχειρήσεων για να αντιμετωπιστούν προβλήματα όπως η πανδημία  και η μεγαλύτερη ενεργειακή κρίση των τελευταίων δεκαετιών.

1

Τρία Βήματα για να αποκτήσουν πάλι τα μεγάλα έργα και οι κατασκευές  αξία

Τόνισε, επίσης, πως κατά τη διάρκεια σχεδόν τριών χρόνων, το Υπουργείο Υποδομών έχει κάνει τρία βήματα για να αποκτήσουν πάλι τα μεγάλα έργα και οι κατασκευές την αξία που πρέπει να έχουν.

Και συνέχισε:

«Η χώρα μας γίνεται ένας επενδυτικός προορισμός με έμπρακτη στήριξη διεθνών πολυεθνικών ομίλων και μεγάλων εγχώριων εταιρειών. Η Ελλάδα χαρακτηρίζεται σταδιακά  από τους επενδυτές ως ένα περιβάλλον σταθερότητας και ευοίωνων πρακτικών.

Εν μέσω ενός πολέμου και μία πολύ σοβαρής ενεργειακής κρίσης, η κρίσιμη μάχη για την ανάπτυξη αποκτά χαρακτηριστικά μίας εθνικής προσπάθειας. Σε αυτή τη μάχη για την ανάπτυξη τα μεγάλα έργα υποδομών αποκτούν πρωταγωνιστικό ρόλο καθώς κινητοποιούν εσωτερικούς πόρους και αξιοποιούνται όλες οι δυνατότητες της οικονομίας.

Για να γίνει αυτό το Υπουργείο εκμεταλλεύεται στο έπακρο κάθε διαθέσιμο πόρο. Μοχλεύουμε κεφάλαια και τα ενεργοποιούμε ξανά για να δώσουμε ώθηση σε όλο το φάσμα της εγχώριας οικονομικής και επιχειρηματικής δραστηριότητας».

Επιπλέον, πρόσθεσε:

«Τα πολύ μεγάλα έργα λειτουργούν ως πολλαπλασιαστής του ρυθμού ανάπτυξης της εθνικής οικονομίας. Δημιουργούν χιλιάδες και καλά αμειβόμενες θέσεις εργασίας. Το 2019 τα μεγάλα έργα και οι κατασκευές δεν είχε καμία σχέση με τη σημερινή, καθώς η κατάσταση ήταν εξόχως προβληματική. Ήταν ένα δυσοίωνο έτος για τα μεγάλα έργα, καθώς σημαντικά project είχαν μπλοκάρει και είχαν μηδενική μελετητική ωριμότητα.

Εκπονήσαμε κάτι που αρκετοί πίστεψαν ότι δεν μπορεί να γίνει πραγματικότητα. Πρόκειται για ένα πρόγραμμα έργων που ξεπερνάει τα 13 δισ. ευρώ, το μεγαλύτερο πρόγραμμα μετά από αυτό των Ολυμπιακών Αγώνων.

Μέχρι στιγμής έχουμε πετύχει να δημοπρατήσουμε έργα 8 δισ. ευρώ, κάτι το οποίο δεν έχει γίνει ποτέ ξανά στην Ελλάδα. Έχουμε συμβασιοποιήσει έργα αξίας 3,2 δισ. ευρώ. Η προηγούμενη κυβέρνηση είχε συμβασιοποίησει στο σύνολο της θητείας της έργα αξίας 800 εκατ ευρώ.

Βήμα Πρώτο: Αναμόρφωση θεσμικού πλαισίου για τις δημόσιες συμβάσεις

Ο Κώστας Αχ. Καραμανλής αναφέρθηκε στην αλλαγή του θεσμικού πλαισίου για τις δημόσιες συμβάσεις και τόνισε πως με το νέο νόμο οι διαγωνισμοί γίνονται με μεγαλύτερη ταχύτητα, διαφάνεια, ποιότητα, χαμηλότερο κόστος, ενώ οι επενδυτές δε χάνονται στο λαβύρινθο της ελληνικής γραφειοκρατίας.

Εν ολίγοις, όπως πρόσθεσε, λύθηκε το «θεσμικό έμφραγμα» του νόμου 4412 της προηγούμενης ο οποίος είχε τροποποιηθεί 330 φορές.

Βήμα Δεύτερο: Εθνικός Στρατηγικός Σχεδιασμός Υποδομών

Συνεχίζοντας ο Υπουργός Υποδομών επισήμανε:

«Εκπονήσαμε ένα συνεκτικό εθνικό στρατηγικό σχεδιασμό υποδομών επιλύνοντας το πρόβλημα ότι τα μεγάλα έργα γινόταν με μικροπολιτικά και τοπικά συμφέροντα και όχι γιατί τα είχε ανάγκη ο τόπος και η εθνική οικονομία.

Τα έργα που σχεδιάσαμε και υλοποιούμε έχουν ως στόχο να αξιοποιήσουν τα στρατηγικά πλεονεκτήματα που έχει η χώρα μας. Επενδύουμε σε τομείς όπως τα logistics, οι συνδυασμένες μεταφορές, καθώς και τα λιμάνια και το σιδηρόδρομο που μπορούν να γίνουν εμπορευματικοί κόμβοι.

Πρόκειται για τη νέα γενιά έργων που θα αναζωογονήσουν την αγορά και θα αλλάξουν την εικόνα της χώρας μας. Είναι έργα που μπορούν να μετασχηματίσουν το παραγωγικό μοντέλο της χώρας μας και θα κάνουν την Ελλάδα σημαντικό κόμβο υποδομών της ευρύτερης περιοχής».

Τρίτο Βήμα: Ξεμπλοκάρισμα μεγάλων έργων

Ένα ακόμα βήμα του Υπουργείο Υποδομών για να  φτάσουμε στην τωρινή κατάσταση του κατασκευαστικού κλάδου και των μεγάλων έργων ήταν το ξεμπλοκάρισμα  σημαντικών projects.

Ο Κώστας Καραμανλής ανέφερε επί τούτου:

Ξεμπλοκάραμε πολλά έργα που είχαν επί χρόνια εγκλωβιστεί σε έναν κυκεώνα πολύ σύνθετων προβλημάτων. Προχωρήσαμε με ταχύτητα και αποτελεσματικότατα τη μελετητική ωριμότητα νέων έργων.

Αξιοποιήσαμε κάθε διαθέσιμο χρηματοδοτικό εργαλείο.  Για πρώτη φορά κάθε έργο που ανακοινώνουμε έχει εξασφαλισμένη χρηματοδότηση και χρονοδιάγραμμα. Κρινόμαστε από αυτά καθώς δε θα εξαγγείλουμε ποτέ ένα δημόσιο έργο χωρίς να έχουμε ήδη εξασφαλίσει χρηματοδότηση.

Έργα από τη μία γωνιά της Ελλάδας στην άλλη

Αποτέλεσμα της εφαρμογής των τριών παραπάνω βημάτων είναι η υλοποίηση έργων σε όλη την Ελλάδα.  Πιο συγκεκριμένα, ο Κώστας Καραμανλής αναφέρθηκε στα εξής:

  • Βόρειος Ε-65: Είχε παγώσει επ’ αόριστον και ξέμπλεξε χάρη στην προσωπική πρωτοβουλία του Πρωθυπουργού και εντάχθηκε στο Ταμείο Ανάκαμψης.
  • Άκτιο-Αμβρακία: Βρίσκεται στο τελικό στάδιο  υλοποίησης
  • Πάτρα-Πύργος: Έχουν ξεκινήσει οι εργασίες
  • ΒΟΑΚ: Έχει αποτελέσει αίτημα δεκαετιών και πρόκειται για το τελευταίο οδικό έργο που γίνεται σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης.
  • Μετρό Αθήνας: Βρίσκεται σε εξέλιξη το  μεγαλύτερο έργο υποδομών της χώρας, η Γραμμή 4 του Μετρό, ενώ στο Πειραιά έχουν ήδη παραδοθεί τρεις σταθμοί και θα παραδοθούν άλλοι τρεις εντός των επόμενων μηνών
  • Μετρό Θεσσαλονίκης: Η πρόοδος των εργασιών έχει ξεπεράσει το 85% και έχουν λυθεί όλα τα νομικά ζητήματα που αφορούν τον σταθμό Βενιζέλου και πλέον οι Θεσσαλονικείς βλέπουν ότι τα εργοτάξια απελευθερώνονται σταδιακά.
  • Άλλα μεγάλα έργα: Μπράλος-Άμφισσα,  παράκαμψη Χαλκίδας-Ψαχνών.

Τα έργα του μέλλοντος

Ο Κώστας Αχ. Καραμανλής αναφέρθηκε στα έργα του μέλλοντος. Αυτά έχουν να κάνουν με την κυκλοφοριακή αποσυμφόρηση της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης, τα μεγάλα αντιπλημμυρικά έργα αξίας 1,5 δισ. ευρώ και το μεγάλο πακέτο σιδηροδρομικών έργων αξίας 4,5 δισ. ευρώ.

Σχετικά με την Αθήνα το Υπουργείο έχει ένα ολοκληρωμένο σχέδιο για τα λεγόμενα έργα Αττικής. Αυτά είναι η επέκταση της Λεωφόρου Κύμης, οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού στο Λαύριο και τη Ραφήνα, η σήραγγα Ηλιουπόλεως και οι νέες επεκτάσεις του Μετρό.

Όσον αφορά τη συμπρωτεύουσα τη λύση θα δώσει το Flyover της Περιφερειακής Οδού.

Σχετικά με τον σχεδιασμό για τα έργα του μέλλοντος ο Κώστας Καραμανλής ανέφερε:

«Τώρα που τα οδικά έργα έχουν πάρει το δρόμο τους, ολοκληρώνεται το βασικό οδικό δίκτυο της χώρας και πρέπει να περάσουμε στη νέα γενιά έργων. Πρόκειται για το μεγάλο πακέτο σιδηροδρομικών έργων ύψους 4,5, τα οποία έχουν ήδη δημοπρατηθεί, ενώ δημοπρατούνται και έργα αναβάθμισης του δικτύου 1,5 δισ. ευρώ.

Η ανάπτυξη του σιδηρόδρομου είναι σε πλήρη ευθυγράμμιση με την πολιτική της ΕΕ για μεταφορές με μηδενικό αποτύπωμα άνθρακα και βρίσκεται στο επίκεντρο της στρατηγικής να γίνει η Ελλάδα ένας κόμβος υποδομών συνδυασμένων μεταφορών στη Νοτιοανατολική Ευρώπη. Για αυτό το λόγο συνδέουμε τα σιδηροδρομικά δίκτυα με τα λιμάνια της χώρας μας».

Διαβάστε επίσης

Κώστας Καραμανλής: Συνάντηση με εκπροσώπους γαλλικών εταιρειών για τις επενδύσεις στην Ελλάδα

Υπουργείο Υποδομών: Το φθινόπωρο οι ανάδοχοι για τα πράσινα λεωφορεία των 383 εκατ. ευρώ – Θέλει να «τρέξει» πιο γρήγορα ο διαγωνισμός ο Κώστας Καραμανλής

Κώστας Καραμανλής: Το 2023 θα τρέχουν στην χώρα έργα υποδομών 13 δισ. ευρώ