Η επιστροφή του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, Κώστα Αχ. Καραμανλή, στην κανονικότητα ύστερα από τις δύο εβδομάδες καραντίνας, που ήταν απαραίτητες καθώς διαγνώστηκε  με κορονοϊό, συνδυάζεται με το άνοιγμα των διαδικασιών για ένα πακέτο οδικών και σιδηροδρομικών έργων.

Οι εν λόγω διαδικασίες αναμένεται να προχωρήσουν ταχύτατα, καθώς στόχος του Υπουργείου είναι τα έργα να έχουν δημοπρατηθεί εντός του επόμενου εξαμήνου.

Πρόκειται για 10 έργα συνολικής αξίας 4,3  δισ. ευρώ. Οι διαγωνισμοί που θα ξεκινήσουν να προκηρύσσονται στο προσεχές εξάμηνο θα αποτελέσουν πόλο έλξης και πεδίο μαχών για τις μεγάλες ελληνικές κατασκευαστικές εταιρίες, αλλά και τους διεθνείς «παίκτες», οι οποίοι βλέπουν σημαντικές «business»  στη χώρα μας στον τομέα των υποδομών.

Πρωταγωνιστικό ρόλο στις υποδομές θα συνεχίσουν να διαδραματίζουν τα μεγάλα σιδηροδρομικά έργα, τα οποία, όπως ανέφερε στη χθεσινή ομιλία του ο Υπουργός στο  17ο Συνέδριο Tax Forum του Ελληνοαμερικανικού Επιμελητηρίου, θα πάρουν τη σκυτάλη από τα μεγάλα οδικά έργα.

Ο Πρωθυπουργός ανακοινώνει τα μεγάλα σιδηροδρομικά έργα 3,3 δισ. ευρώ

Σε αυτό το πλαίσιο, σύμφωνα με πληροφορίες του mononews, αναμένεται σύντομα – και μάλιστα εντός του μήνα – να ανακοινωθεί από τον ίδιο τον Πρωθυπουργό, Κυριάκο Μητσοτάκη, η εκκίνηση έξι έργων συνολικής αξίας 3,3 δισ. ευρώ που αφορούν τη σύνδεση των λιμένων με το εθνικό σιδηροδρομικό δίκτυο.

Η κίνηση αυτή από την πλευρά του Έλληνα πρωθυπουργού είναι ενδεικτική της βαρύτητας που δείχνει η κυβέρνηση στα μεγάλα έργα, που εκ των πραγμάτων διαμορφώνουν αναπτυξιακή δυναμική στην εγχώρια οικονομία.

Τα σιδηροδρομικά έργα που θα δημοπρατηθούν άμεσα αφορούν στη διασύνδεση του Ρίο με το λιμάνι της Πάτρας ολοκληρώνοντας με αυτό τον τρόπο τη σιδηροδρομική γραμμή Αθήνα-Πάτρα, τη διασύνδεση του Λαυρίου με το Κορωπί και τη σύνδεση της Παλλήνης με τον Εθνικό Αερολιμένα «Ελ. Βενιζέλος» και τη Ραφήνα, που εντάσσονται στο πλάνο για την επέκταση του Προαστιακού.

Επιπλέον, θα δημοπρατηθεί η διασύνδεση της Θεσσαλονίκης με το λιμάνι της Καβάλας και την Ξάνθη στο πλαίσιο της Σιδηροδρομικής Εγνατίας, η σύνδεση του έκτου προβλήτα του λιμένα Θεσσαλονίκης με το δυτικό προαστιακό της συμπρωτεύουσας, καθώς και η διασύνδεση της Αλεξανδρούπολης με το Ορμένιο.

Μέσω του τελευταίου έργου εκτιμάται πως θα αναβαθμιστεί ο ρόλος του ελληνικού σιδηροδρόμου ως μέσον μεταφοράς εμπορευμάτων και φορτίων δίνοντας με αυτό τον τρόπο μία σημαντική «ανάσα» στα λιμάνια από τα containers.

Επιπλέον, δεν αποκλείεται οι νέες γραμμές στη Βόρεια Ελλάδα να διασυνδεθούν με τα Βαλκάνια και από εκεί τα εμπορεύματα να ταξιδεύουν με περισσότερα δρομολόγια και ταχύτερο χρόνο άφιξης (σε σύγκριση με τα αντίστοιχα πλοία) προς την Κεντρική και Δυτική Ευρώπη, όπου και βρίσκονται οι πιο ανεπτυγμένες οικονομίες της Γηραιάς Ηπείρου.

Τα  έξι αυτά έργα θα δημοπρατηθούν ως δημόσια έργα, γεγονός και το οποίο σημαίνει γρήγορη ανάδειξη αναδόχων, καθώς όπως έχει φανεί ήδη από τα πρόσφατα έργα που δημοπράτησε η ΕΡΓΟΣΕ στις αρχές του 2021 (Ηλεκτροκίνηση Λάρισα-Βόλος και Σηματοδότηση Θεσσαλονίκη-Ειδομένη), οι εποχές που τα έργα εγκλωβίζονταν σε έναν κυκεώνα προσφυγών στην Αρχή Έγκρισης Προδικαστικών Προσφυγών (ΑΕΠΠ) και το ΣτΕ, έχουν μάλλον παρέλθει.

Προς την κατεύθυνση της ταχείας δημοπράτησης συνηγορεί και η προκήρυξη των διαγωνισμών για έξι project managers από την ΕΡΓΟΣΕ, οι οποίοι θα αναλάβουν για κάθε έργο ξεχωριστά την υποστήριξη στην εκπόνηση των τευχών δημοπράτησης μέσω τεχνικών συμβούλων.

Επίσης, από τους διαγωνισμούς αυτούς θα προκύψουν έξι νομικοί σύμβουλοι που θα υποστηρίζουν την ΕΡΓΟΣΕ από την περίοδο προκήρυξη των διαγωνισμών έως και την υπογραφή των συμβάσεων προς αποφυγή νομικών διαξιφισμών μεταξύ των ενδιαφερομένων σχημάτων.

 Οδικά έργα

Κρίσιμη παράμετρος στο πακέτο των έργων που προωθεί ο Υπουργός  Υποδομών Κώστας Αχ. Καραμανλής είναι και τα οδικά έργα. Οι μεγάλοι Όμιλοι, όπως η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, υπό την καθοδήγηση του Γεώργιου Περιστέρη, η Mytilineos με τον Ευάγγελο Μυτιληναίο στο διοικητικό τιμόνι, η Ελλάκτωρ και ο ΑΒΑΞ, υπό τη διεύθυνση του Χρήστου Ιωάννου, βρίσκονται στο κομβικό σημείο των εξελίξεων, καθώς αυτά τα έργα θα αυξήσουν τα οικονομικά τους μεγέθη με ότι αυτό συνεπάγεται και για τη χρηματιστηριακή τους πορεία.

Στα οδικά έργα, τα οποία αναμένεται να δημοπρατηθούν στις αρχές του 2022 περιλαμβάνονται  η σύνδεση Νεάπολης-Αγίου Νικολάου στον Βόρειο Οδικό Άξονα της Κρήτης, η σύνδεση του Λεωφόρου Κύμης με την ΠΑΘΕ, ο οδικός άξονα Χαλκίδας-Ψαχνών και ο δρόμος που θα ενώνει τον Μπράλο με την Άμφισσα.

Το πρώτο έργο που θα δημοπρατηθεί άμεσα ως δημόσιο έργο είναι το τμήμα Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης. Προς το παρόν «τρέχει» ο διαγωνισμός για την ανάδειξη του τεχνικού συμβούλου που θα αναλάβει την εκπόνηση των τευχών δημοπράτησης και η σχετική προκήρυξη αναμένεται μέσα στις αρχές του 2022.

Η αξία του έργου εκτιμάται στα 145 εκατ. ευρώ και αφορά στην κατασκευή ενός αυτοκινητόδρομου 14 χιλιομέτρων. Το έργο εντάσσεται στο γενικότερο πλαίσιο της δημοπράτησης των τριών τμημάτων του ΒΟΑΚ που αφορούν, επίσης, τα τμήματα Χανιά-Χερσόνησος και Χερσόνησος-Νεάπολη, τα οποία τελούν υπό διαγωνιστική διαδικασία ως παραχώρηση και Σύμπραξη Ιδιωτικού και Δημοσίου Δικαίου (ΣΔΙΤ) αντίστοιχα με τις ΤΕΡΝΑ, Mytilineos, ΑΒΑΞ και Ελλάκτωρ να έχουν ήδη εκδηλώσει το ενδιαφέρον τους.

Το δεύτερο οδικό έργο που οδεύει προς δημοπράτηση  στις αρχές του 2022 ως δημόσιο έργο αφορά στην πρώτη επέκταση της Αττικής Οδού και είναι η σύνδεση της Λεωφόρου Κύμης με τον οδικό άξονα Πάτρα-Αθήνα-Θεσσαλονίκη-Εύζωνοι (ΠΑΘΕ) αξίας 430 εκατ. ευρώ.

Το Υπουργείο έχει προκηρύξει τον διαγωνισμό για τον τεχνικό σύμβουλο που θα αναλάβει  τις μελέτες και τη σύνταξη των τευχών δημοπράτησης. Εφόσον, το έργο δημοπρατηθεί στις αρχές του 2022, τότε είναι πολύ πιθανό να έχει ανακηρυχθεί ο ανάδοχος εντός του ίδιου έτους, ενώ η εκκίνηση των εργασιών τοποθετείται στις αρχές του 2023.

Η επέκταση θα ξεκινάει από τον κόμβο της Αττικής Οδού και καταλήγει στην Κάτω Κηφισιά μετά από 3,8 χιλιόμετρα. Πρόκειται για ένα απαραίτητο έργο, το οποίο δε θα έχει διόδια, και θα αποσυμφορήσει το τμήμα από το Γαλάτσι και τη Νέα Ιωνία έως το Ηράκλειο, την Πεύκη, τη Λυκόβρυση και το Μαρούσι, ενώ θα διευκολύνει την έξοδο της Αττικής Οδού προς Λαμία.

Το τρίτο κατά σειρά έργο που θα δημοπρατηθεί εντός του πρώτου τριμήνου του 2022 αφορά στην παράκαμψη της Χαλκίδας και Ψαχνών και εκτιμάται στα 150 εκατ. ευρώ. Στην παρούσα φάση το Υπουργείο έχει ξεκινήσει τον διαγωνισμό για την ανάδειξη των τεχνικών συμβούλων για την ολοκλήρωση των μελετών του οδικού άξονα.

Το μήκος του οδικού άξονα ανέρχεται στα 26,2 χλμ. και αποτελείται από τρία τμήματα: Υψηλή Γέφυρα-Νέα Λάμψακος, Νέα Λάμαψακος-Ψαχνά και την παράκαμψη Ψαχνών. Ο διαγωνισμός εκτιμάται πως θα προσελκύσει τις μεγάλες κατασκευαστικές εταιρίες, ενώ με την ολοκλήρωσή του θα αυξηθούν τα επίπεδα οδικής ασφάλειας, ενώ θα μειωθεί και ο χρόνος προς το βορρά και το νότο της Εύβοιας.

Το τελευταίο οδικό έργο που θα προκηρυχθεί στις αρχές του 2022 είναι ο δρόμος που θα ενώνει το Μπράλο με την Άμφισσα αξίας 285 εκατ. ευρώ. Πρόσφατα το Υπουργείο Υποδομών προσκάλεσε τρεις τεχνικές εταιρίες (Obermeyer ΕΛΛΑΣ ΕΠΕ-Σύμβουλοι Μηχανικοί, Ν. Μπούτρης και Συνεργάτες ΕΤΕ και ADT Ωμέγα Σύμβουλοι Μηχανικοί ΑΤΕ), οι οποίες θα αναλάβουν την εκπόνηση των μελετών και των τευχών δημοπράτησης του έργου.

Διαβάστε επίσης

Κώστας Καραμανλής: Με τον οδικό άξονα Πάτρα – Πύργος μπαίνει τέλος στη μεγάλη περιπέτεια των πολιτών