Για τις λύσεις που δίνει το Υπουργείο Υποδομών στο ζήτημα της κατακόρυφης ανόδου των τιμών των κατασκευαστικών υλικών, μίλησε ο Κώστας Αχ. Καραμανλής χθες στη Διαρκή Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής.

Ο Κώστας Καραμανλής τόνισε πως το Υπουργείο έχει ξεκινήσει να λαμβάνει μία σειρά από μέτρα πριν από τον πόλεμο στην Ουκρανία, όταν και το πρόβλημα αυξήθηκε ακόμα περισσότερο. Πρόσθεσε, επίσης, πως τα μέτρα αυτά ελήφθησαν με στόχο την προστασία μικρών και μεσαίων εργοληπτών.

Τα πρώτα μέτρα που έλαβε το Υπουργείο από τα τέλη του 2022 ήταν η αναθεώρηση των συντελεστών των τιμών των υλικών για τα τρία πρώτα τρίμηνα του 2021. Ο  Υπουργός επισήμανε πως οι αναθεωρήσεις αυτές αφορούσαν 495 εργασίες, στις οποίες περιλαμβανόταν βασικά υλικά όπως ο χάλυβας, ο χαλκός, το αλουμίνιο, το PVC, το ξύλο και η άσφαλτος.

Το επόμενο βήμα ήταν η έκδοση ΦΕΚ στις 2 Ιουνίου. Σε αυτό εντάσσεται η Υπουργική Απόφαση μέσω της οποίας καθορίζονται οι αναθεωρήσεις των τιμών στα υλικά για το Δ’ Τρίμηνο του 2021. Οι αυξήσεις κινούνται στο +10% και προστέθηκαν επιπλέον 70 εργασίες, με το τελικό αριθμό των εργασιών να ανέρχεται στις 565.

Επιπρόσθετα, ο Υπουργός  αναφέρθηκε στην πρόσφατη παρέμβαση μέσω νομοθετικής ρύθμισης για την  απολογιστική πληρωμή βασικών υλικών, όπως η άσφαλτος, το PVC και το πολυαιθυλένιο. Η ρύθμιση αυτή θα εφαρμοσθεί για περιορισμένο χρονικό διάστημα, δηλαδή για όσο ισχύουν τα μέτρα έκτακτης ανάγκης, με αναδρομική ισχύ από την 1η Ιανουαρίου 2022.

Επιπλέον, ο Κώστας Καραμανλής, έκανε ιδιαίτερη αναφορά στο στην τροπολογία που κατέθεσε την περασμένη εβδομάδα ο Υφυπουργός Υποδομών, Γιώργος Καραγιάννης. Μέσω αυτής δημιουργείται ένα πλέγμα προστασίας των εταιριών, ειδικά των μικρών, και αποφεύγεται ο κίνδυνος παύσης υλοποίησης και δημοπράτησης δημόσιων έργων. Οι σημαντικότερες παρεμβάσεις αφορούν την επιμήκυνση του χρονικού ορίου της εκτέλεσης των δημοσίων έργων κατά ένα εξάμηνο, ενώ από την άλλη δίνεται ένα μπόνους +5% για τα έργα που θα ολοκληρωθούν εντός χρονοδιαγράμματος.

Το πρόβλημα και  μέχρι στιγμής λύση

Η κατακόρυφη αύξηση των τιμών σε βασικά κατασκευαστικά υλικά αποτέλεσε σημαντικό πρόβλημα τόσο για τους μεγάλους και μικρούς κατασκευαστές που υλοποιούν έργα σε όλη την Ελλάδα, αλλά και για το Υπουργείο Υποδομών που προωθεί ένα εθνικό πλάνο έργων συνολικής αξίας 13,5 δισ. ευρώ.

Ο Κώστας Καραμανλής και ο Γιώργος Καραγιάνης, παρακολουθούσαν το πρόβλημα από την πρώτη στιγμή που εκδηλώθηκε, δηλαδή από το πρώτο κύμα της πανδημίας. Η κατάσταση αυτή, ωστόσο, χειροτέρευσε ακόμα περισσότερο καθώς αυξήθηκε το ενεργειακό και το μεταφορικό κόστος, ενώ ξέσπασε και ο πόλεμος στην Ουκρανία.

Έτσι δημιουργήθηκε ένα εκρηκτικό κοκτέιλ που είχε ως αποτέλεσμα την κατακόρυφη αύξηση των τιμών των κατασκευαστικών υλικών, το οποίο σήμαινε και αύξηση στους προϋπολογισμούς των έργων. Οι κατασκευαστές και κυρίως οι μικροί εργολήπτες, που είχα δώσει σχετικά μεγάλες εκπτώσεις για να «κλειδώσουν» τα έργα, δεν μπορούσαν κατά την περίοδο της υλοποίησης των έργων να ανταποκριθούν σε έργα που είχαν οριστεί ως ανάδοχοι. Επομένως, σημειώθηκαν περιστατικά στα οποία ανάδοχοι δεν υπέγραφαν συμβάσεις σε έργα που μειοδότησαν ή δεν κάλυπταν τις εγγυητικές επιστολές.

Το Υπουργείο παρατηρώντας την κατάσταση αυτή προχώρησε από τις αρχές Μαρτίου σε διαπραγματεύσεις με τους εκπροσώπους όλων των κατασκευαστών. Αυτές διήρκησαν δύο μήνες και το Υπουργείο αφού άκουσε τις προτάσεις των εργοληπτικών οργανώσεων, όπως η ΠΕΔΜΕΔΕ, η ΠΕΣΕΔΕ και ο ΣΤΕΑΤ, κατέληξε στο τελικό κείμενο με τις νομοθετικές παρεμβάσεις. Σημειώνεται πως στις διαπραγματεύσεις συμμετείχε και το Υπουργείο Οικονομικών, καθώς έπρεπε να βρεθεί ο απαραίτητος δημοσιονομικός χώρος για να δοθούν οι λύσεις όπως το μπόνους έγκαιρης ολοκλήρωσης των έργων.

Διαβάστε επίσης

Γιώργος Καραγιάννης: «Κινηθήκαμε γρήγορα, συνεργαστήκαμε με τους κατασκευαστές για να διασφαλιστεί η συνέχιση των δημόσιων έργων»

Γιώργος Καραγιάννης: Με τις λύσεις για τις ανατιμήσεις στα κατασκευαστικά στηρίζουμε όλο το φάσμα του κλάδου