Ως ιδιαίτερα θετική εξέλιξη, αναφορικά με την δημιουργία «ασφαλιστικών δικλείδων» στο πεδίο του ενεργειακού κόστους για τις χώρες μέλη της ΕΕ, χαρακτηρίζει το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιώς τη συμφωνία διάρκειας ισχύος για ένα έτος, στην οποία κατέληξαν οι Υπουργοί Ενέργειας με την ψήφιση Μηχανισμού διόρθωσης τιμών στις αγορές φυσικού αερίου.

Το σήριαλ του πλαφόν στο φυσικό αέριο, επιτέλους, έλαβε τέλος μετά από πολύμηνες συζητήσεις και πολύωρες διαβουλεύσεις, και ασφαλώς διαπραγματεύσεις, αφού ψηφίστηκε κατά πλειοψηφία.

1

Το Ε.Β.Ε.Π. επισημαίνει ότι ο μηχανισμός διόρθωσης της αγοράς, που αποτελεί πρόταση που υποβλήθηκε από την Ελλάδα πριν από 9 μήνες, στέλνει ένα σαφές διπλό μήνυμα, τόσο στο «εσωτερικό» της ΕΕ, όσο και στις αγορές, πως, όταν κάποιοι αποτυγχάνουν, κάποιοι θα πρέπει να παρεμβαίνουν.

Ωστόσο, γεγονός παραμένει ότι, αν είχε υπάρξει έγκαιρα η συγκεκριμένη ευρωπαϊκή κατά πλειοψηφία συμφωνία, το πλαφόν που θα είχε επιβληθεί για πάνω από 30 ημέρες, θα μας είχε γλιτώσει από τεράστια ποσά, που θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν για την περεταίρω στήριξη νοικοκυριών και επιχειρήσεων.

Η ελληνική κυβέρνηση, άλλωστε, ήδη αξιοποιεί στο μέτρο του δημοσιονομικού πλαισίου όλα τα διαθέσιμα κονδύλια ενώ, πρόσφατα, στη Βουλή, στο πλαίσιο συζήτησης του προϋπολογισμού για το 2023, κατέστησε σαφές ότι, και το νέο έτος, η στήριξη αυτή θα συνεχίσει.

Με την επελθούσα συμφωνία, που βοηθά στην προστασία της οικονομίας από την υπερβολική αύξηση των τιμών του φυσικού αερίου, το ανώτατο όριο τιμής ορίστηκε στα 180 ευρώ ανά MWh και θα ισχύει από 15 Φεβρουαρίου για τον δείκτη τιμών TTF και από 31 Μαρτίου 2023, για όλους τους υπόλοιπους δείκτες, μετά από αξιολόγηση του ESMA και του ACER.

Ο Μηχανισμός θα ενεργοποιείται όταν η τιμή του φυσικού αερίου θα υπερβαίνει τα 180 ευρώ για τρεις συνεχόμενες μέρες. Στα ιδιαίτερα θετικά που απορρέουν ελέω της συμφωνίας, συμπεριλαμβάνεται η ενεργοποίηση δύο άλλων Κανονισμών που προστίθενται στην εργαλειοθήκη της ΕΕ για την αντιμετώπιση της ενεργειακής κρίσης:

Αυτόν για τις fast track αδειοδοτήσεις έργων ΑΠΕ και αυτόν που αφορά στα υπόλοιπα μέτρα για την αγορά φυσικού αερίου, με κυριότερα εξ’ αυτών, τις κοινές προμήθειες του καυσίμου, τον εναλλακτικό του TTF δείκτη αναφοράς που θέλει να δημιουργήσει η ΕΕ και τους υποχρεωτικούς μηχανισμούς αλληλεγγύης προς μιας χώρα της ΕΕ σε μια άλλη που αντιμετωπίζει πρόβλημα επάρκειας φυσικού αερίου.

Σε δήλωσή του, ο Πρόεδρος του Ε.Β.Ε.Π., Βασίλης Κορκίδης, τονίζει τα ακόλουθα: «Κάλιο αργά παρά ποτέ. Χρειάστηκαν εννέα μήνες από τη μέρα που ο Έλληνας πρωθυπουργός πρότεινε την επιβολή ενός ρεαλιστικού πλαφόν στις αγορές φυσικού αερίου από την Ε.Ε. Τουλάχιστον, η απόφαση που επιτέλους πάρθηκε για την επιβολή του πλαφόν θα ρυθμίσει την αγορά, αποσοβώντας τα χειρότερα για την μεταποιητική βιομηχανία και βιοτεχνία, αλλά και το εμπόριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Δεν είναι ώρα να συζητηθούν τα ανακλαστικά της Ε.Ε. σε αυτή την περίσταση, αλλά είναι ώρα, το εννεάμηνο των συζητήσεων για μία κρίση που ταλαιπωρεί την ευρωπαϊκή οικονομία και τις επί μέρους οικονομίες των χωρών μελών με τις πληθωρικές πιέσεις, να ροκανίζει τις τελευταίες ικμάδες των οικονομιών μελών της, να μας προβληματίσει.

Οι ευρωπαϊκοί θεσμοί οφείλουν να λειτουργούν έγκαιρα και αμερόληπτα, ώστε να βοηθούν τα νοικοκυριά, αντί να τα εξαντλούν, αλλά και να προστατεύουν τις εθνικές οικονομίες, αντί να τις ταλαιπωρούν. Η ευκαιρία που δεν πρέπει να χάσει η ΕΕ είναι “το πάθημα να γίνει μάθημα” στην ανάκτηση της ενεργειακής και παραγωγικής της επάρκειας.»

Διαβάστε επίσης:

ΤΕΝ (Νίκος Π. Τσάκος): Έχουμε ευθύνη να βοηθήσουμε την παγκόσμια κοινότητα της ναυτιλίας να μεταβεί σε ένα πιο βιώσιμο μέλλον

Οι Έλληνες εφοπλιστές αγόρασαν και πούλησαν 483 πλοία συνολικής αξίας 10,6 δισ. δολαρίων!