Άνοδο παρουσιάζουν παγκοσμίως τα εστιατόρια των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων, με το Ντουμπάι να βρίσκεται πλέον στο επίκεντρο, καθώς τα τελευταία χρόνια διάφορα τουριστικά γραφεία επένδυσαν σε αυτόν τον τομέα, βοηθώντας στηv απονομή βραβείων Michelin, αλλά και προμοτάροντας τα εστιατόρια της χώρας σε τηλεοπτικές εκπομπές άλλων χωρών.

Το Ντουμπάι, από ένα μέρος όπου φιλοξενούνταν τα καλύτερα εστιατόρια άλλων χωρών, έχει πλέον ωριμάσει αρκετά. Τόσο ώστε οι τοπικές επιχειρήσεις – από fast casual έως εκλεκτά εστιατόρια – να επεκτείνονται σε όλο τον κόσμο, σηματοδοτώντας ένα λαμπρό μέλλον για τον κλάδο.

Το Maine Ibiza του δημοφιλούς εστιατορίου του Ντουμπάι, που δημιουργήθηκε από τον Joey Ghazal, άνοιξε φέτος (Πηγή: Bloomberg/Φωτογράφος: Conrad White)

Σε αυτό το πλαίσιο, η Fundamental Hospitality με έδρα το Ντουμπάι θα δαπανήσει 140 εκατομμύρια δολάρια μέχρι το 2024 ανοίγοντας 18 εστιατόρια και κλαμπ – όπως τα Gaia, NYX και Shanghai Me – συμπεριλαμβανομένων δώδεκα σε διεθνείς τοποθεσίες όπως το Λονδίνο, το Μαϊάμι και η Μαρμπέλα της Ισπανίας.

Το Kinoya, ένα αγαπημένο εστιατόριο ramen, θα κάνει το ντεμπούτο του στο Λονδίνο αυτό το Σάββατο στο πολυκατάστημα Harrods.

Ακόμη, η ομάδα του Trèsind Studio, ενός ινδικού εστιατορίου που κέρδισε το δεύτερο αστέρι Michelin φέτος, σχεδιάζει να ανοίξει πολλά εστιατόρια στην Ινδία μέχρι το τέλος του έτους.

Πώς ξεκίνησαν όλα

Ο λόγος για αυτήν την επέκταση είναι ότι το Ντουμπάι έχει αρχίσει πλέον να αναγνωρίζεται όλο και περισσότερο ως παγκόσμιος προορισμός για φαγητό, καθώς προοδεύει κοινωνικά και αποκτά μια ισχυρή τοπική οικονομία που κρατά τα εστιατόρια πολύ «busy».

Το Kinoya ξεκίνησε ως βραδινό κλαμπ από το σπίτι του σεφ Neha Mishra. Αφού εξυπηρέτησε περίπου 6.000 πελάτες, άνοιξε ένα εστιατόριο που ονομάστηκε «One to Watch» το 2022, κερδίζοντας μια θέση στη λίστα των 50 καλύτερων εστιατορίων στη Μέση Ανατολή και Βόρεια Αφρική, η οποία χρηματοδοτήθηκε από το Άμπου Ντάμπι. Την επόμενη χρονιά, το εστιατόριο προσγειώθηκε στο «Νο 7» της λίστας.

Ο Mishra εκτιμά ότι η συγκεκριμένη θέση στη λίστα ήταν αυτό που τράβηξε την προσοχή των Harrods.

 

Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.

 

Η δημοσίευση κοινοποιήθηκε από το χρήστη A Story of Food (@astoryoffood)

Για πολύ καιρό, οι ιδιοκτήτες στο Ντουμπάι δέχονταν μόνο ενοικιαστές διάσημων εστιατορίων με διεθνή ονόματα και δεν είχαν στο μυαλό τους την ιδέα μιας εγχώριας επέκτασης, σημειώνει ο Antonio Gonzalez, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Sunset Hospitality Group με έδρα το Ντουμπάι.

Η εταιρεία, που ιδρύθηκε το 2011, έχει φτάσει να διαχειρίζεται σχεδόν 50 εστιατόρια σε περισσότερες από δώδεκα χώρες, με επιπλέον 28 να ανοίγουν σύντομα.

«Τώρα, έχουμε το αντίθετο: Αντί να καλούμε για να φέρουμε ονόματα εδώ, έχουμε ανθρώπους που μας καλούν για να βγάλουμε τα ονόματά μας εκτός χώρας», επισημαίνει ο Gonzalez.

Μια περαιτέρω σημαντική αλλαγή: το Ντουμπάι δεν θεωρείται πλέον μια πόλη-προσωρινός σταθμός, όπου οι μετανάστες έρχονται για τρία χρόνια, βγάζουν κάποια αφορολόγητα χρήματα και φεύγουν. Ένα σημαντικό ποσοστό των κατοίκων διαμένει σε αυτό περισσότερο από δέκα χρόνια.

Σε αυτό συνέβαλαν τα ΗΑΕ, καθώς έκαναν την παραμονή τους περισσότερο ελκυστική, προσφέροντας τις λεγόμενες χρυσές και πράσινες βίζες σε επενδυτές ή άτομα με συγκεκριμένες δεξιότητες και ταλέντα, από γιατρούς, επιστήμονες και τραγουδιστές μέχρι τον ποδοσφαιριστή Κριστιάνο Ρονάλντο και τον σχεδιαστή Τζόρτζιο Αρμάνι.

Το Gaia ήταν το πρώτο που άνοιξε ο Evgeny Kuzin και ο σεφ Izu Ani. τώρα επεκτείνεται στο Λονδίνο, το Μαϊάμι και την Ισπανία (Πηγή: Fundamental Hospitality)

Επιπλέον, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα έχουν αρχίσει να επιτρέπουν το 100% μιας ξένης ιδιοκτησίας εταιρειών, αντί να απαιτούν από έναν τοπικό εταίρο να κατέχει το 51%. Έχει γίνει, τονίζει ο Gonzalez, ένα μέρος όπου οι άνθρωποι μπορούν να «επενδύσουν με σιγουριά».

Η πόλη που προοδεύει

«Η κατάργηση αυτής της αντίληψης για το Ντουμπάι, άλλαξε τη δυναμική περισσότερο από οποιοδήποτε μεγάλο γεγονός – περισσότερο από οποιαδήποτε έκθεση, περισσότερο από οποιοδήποτε Παγκόσμιο Κύπελλο», συμπληρώνει.

Ένας από τους πρώτους υψηλού προφίλ αποδέκτες της χρυσής βίζας των ΗΑΕ ήταν ο Izu Ani, ένας χαρισματικός Νιγηριανο-Βρετανός σεφ, ο οποίος δημιουργεί γαστρονομικές ιδέες για την Fundamental Hospitality.

Από το 2011, όταν ο Evgeny Kuzin της Fundamental συνίδρυσε μια ομάδα εστιατορίων στο Ντουμπάι, εστίασε σε αδέλφια διεθνώς γνωστών εστιατορίων όπως το Cipriani.

Στη συνέχεια, το 2018, μαζί με την Ani άνοιξαν το Gaia, ένα πολυτελές ελληνικό concept που έχει γίνει ένα από τα πιο δημοφιλή σημεία της πόλης, φτάνοντας στο Νο. 17 της φετινής περιφερειακής λίστας με τα 50 καλύτερα εστιατόρια.

Ταυτόχρονα, το Ντουμπάι έχει γίνει σταθμός για ένα συγκεκριμένο διεθνές τζετ σετ που ταξιδεύει το χειμώνα στη Μέση Ανατολή και τα καλοκαίρια στην Ευρώπη, με ενδιάμεσο σταθμό το Ηνωμένο Βασίλειο.

Ο Joey Ghazal, ένας λιβανοκαναδός εστιάτορας, επέκτεινε το συγκρότημα εστιατορίων του Maine -που ξεκίνησαν στο Ντουμπάι- στη γειτονιά Mayfair του Λονδίνου το 2021 και στην Ίμπιζα της Ισπανίας φέτος.

«Ο αριθμός των ανθρώπων που βλέπω – πελάτες που γνωρίζω από το Ντουμπάι και το Λονδίνο που βρίσκονται μετά στην Ίμπιζα – είναι απίστευτος», δηλώνει χαρακτηριστικά.

Ο Ghazal άνοιξε το πρώτο του Maine στο Ντουμπάι το 2015.

Ωστόσο, η τοποθεσία, στη γειτονιά JBR, δεν ήταν ποτέ ιδανική: Οι επισκέπτες έμπαιναν μέσα από ένα έρημο γκαράζ, σε μια περιοχή χωρίς ζωή.

Το «μποτιλιάρισμα» της περιοχής ήταν τόσο άσχημο, όπου πολλοί ντόπιοι την απέφευγαν πάση θυσία.

Παρ ‘όλα αυτά, το σημείο σύντομα έγινε ένας δημοφιλής τοπικός προορισμός, καθώς απέκτησε πιστούς θαυμαστές για την πολυτελή αλλά και χαλαρή ατμόσφαιρα, προσφέροντας ένα ωραίο μενού με βάση τα θαλασσινά.

Ακολούθησαν δύο επιπλέον εστιατόρια Maine στο Ντουμπάι, ενώ, μέχρι το 2018, ο Ghazal έψαχνε τοποθεσίες στο Λονδίνο.

«Όταν είσαι μια επωνυμία από το Ντουμπάι που έρχεται στο Λονδίνο, σίγουρα ακούς πολλές ερωτήσεις», σημειώνει ο Ghazal.

«Υπάρχει κάποιος δισταγμός. Οι ερωτήσεις περιλαμβάνουν: Πώς χρηματοδοτείστε; Θα είναι προφανές ότι πρόκειται για εστιατόριο του Ντουμπάι;».

Ωστόσο, όπως θυμάται, μετά από μια επίπονη αναζήτηση και κάποιες «στάσεις» (λόγω lockdowns), βρήκε τελικά έναν χώρο σε ένα παραδοσιακό γεωργιανό κτίριο έξω από την πλατεία Ανόβερο στο Mayfair, το οποίο μετέτρεψε σε τριώροφο εστιατόριο, τζαζ lounge, μπαρ και νυχτερινό κέντρο διασκέδασης.

Το επόμενο βήμα στην επέκταση ήταν ευκολότερο. Τον Μάρτιο, ο Ghazal έμαθε ότι ένας χώρος είχε γίνει διαθέσιμος στην Ίμπιζα, ένα νησί που επισκέπτεται εδώ και 20 χρόνια.

Την επόμενη μέρα, επιβιβάστηκε σε αεροπλάνο. Οκτώ εβδομάδες αργότερα, το Maine Ibiza άνοιξε με τη βοήθεια 12 ατόμων από τα εστιατόρια του Ντουμπάι του Μέιν και του Λονδίνου.

Brasserie στο Maine Mayfair (Πηγή: Lisa Fleisher/Bloomberg)

«Έχουμε σχεδόν 400 εργαζόμενους στην επιχείρηση τώρα, οπότε είπα: “Εντάξει, ποιος έχει διαβατήριο ΕΕ;” Έρχεσαι μαζί μου», θυμάται ο Ghazal.

Going “Public”

Αρκετές από αυτές τις επιχειρήσεις εξετάζουν τώρα ακόμη και άνοιγμα στο χρηματιστήριο, καθώς αναπτύσσονται με γοργούς ρυθμούς.

Ο Kuzin της Fundamental σημειώνει ότι το χρονοδιάγραμμα για μια απόφαση IPO απέχει περίπου δύο έως τρία χρόνια, ενώ σύμφωνα με τον Gonzale, η Sunset Hospitality θα εξετάσει το ενδεχόμενο IPO σε τρία έως πέντε χρόνια.

Εν τω μεταξύ, η Sunset έλαβε χρηματοδότηση 35 εκατομμυρίων δολαρίων από την Goldman Sachs πέρυσι, με το βλέμμα προς την εξαγορά μιας άλλης εταιρείας που βρίσκεται στο τελικό στάδιο.

Αρκετοί λένε πως έχουν ληφθεί προσφορές για πώληση.

Μια άλλη εταιρεία του Ντουμπάι, η Rikas Hospitality Group, σχεδιάζει να ανοίξει εστιατόρια σε χώρες όπως το Μαρόκο.

Παρόλο που είχε αρκετές προτάσεις να πουλήσει ένα μερίδιο της εταιρείας, ο ιδρυτής Rizwan Kassim σημειώνει ότι θέλει να βρει συνεργάτες που θα φέρουν περισσότερα από χρήματα στο τραπέζι.

Ακόμη ένα στοίχημα, όσον αφορά την επέκταση, όπως διατείνονται οι εστιάτορες, είναι να μαζέψουν τόσα χρήματα σε άλλες πόλεις, ούτως ώστε να φανεί σωστή επένδυση σε σχέση με όσα μπορούν να βγάλουν στο Ντουμπάι, όπου τα έξοδα όπως οι μισθοί και το ηλεκτρικό ρεύμα είναι χαμηλότερα, αλλά το μέσος πελάτης ξοδεύει περισσότερα χρήματα.

«Είναι πολύ δύσκολο να έρθεις από μια συναρπαστική αγορά όπως το Ντουμπάι, όπου η κερδοφορία είναι πολύ υψηλή», εξηγεί ο Κασίμ του Ρίκα.

Isola της Sunset Hospitality, η οποία ξεκίνησε στο Ντουμπάι. Θα ανοίξει ακόμη ένα στο Μιλάνο μέχρι το τέλος του έτους (Πηγή: Sunset Hospitality)

Πράγματι, όταν οι διαχειριστές εστιατορίων του Ντουμπάι μετακινούνται σε ξένες αγορές, αντιμετωπίζουν τα προβλήματα στελέχωσης και πρόσληψης που έχουν ταλαιπωρήσει τη βιομηχανία σε μέρη όπως το Ηνωμένο Βασίλειο και η ΕΕ.

«Στο Ηνωμένο Βασίλειο, είναι λίγο πιο δύσκολο τώρα λόγω Brexit», λέει ο Kuzin, προσθέτοντας ότι «Πολλοί Ευρωπαίοι – μη Βρετανοί – έφυγαν από τη χώρα. Και είναι κάπως δύσκολο να πάρεις βίζα για τους ανθρώπους».

Αυτό δεν συμβαίνει πλέον στο Ντουμπάι. Μόλις η Fundamental στείλει μια επιστολή προσφοράς, η νέα πρόσληψη επιβιβάζεται σε ένα αεροπλάνο.

Αποβάλλοντας το «σύνδρομο του απατεώνα»

«Έχει γίνει πολύ εύκολο για εμάς να προσελκύσουμε ταλέντα από όλο τον κόσμο. Όλοι θέλουν να μετακομίσουν εδώ και να δουλέψουν εδώ. Πριν, δεν ήταν έτσι. Ήταν σαν να έπρεπε να πείσεις τον κόσμο να έρθει στο Ντουμπάι», υποστηρίζει ο Kuzin.

Την ίδια στιγμή, ο Mishra επισημαίνει ότι δεν ήταν εύκολο να βρεθεί στην παγκόσμια αγορά, ενώ χρειάστηκε προσπάθεια για να ξεπεράσει το «σύνδρομο του απατεώνα», ένα αίσθημα ανεπάρκειας που βιώνουν πολλοί άνθρωποι, ακόμη και όταν είναι επιτυχημένοι στον τομέα τους.

Χαρακτηριστικά εξηγεί ότι «Μεγαλώνοντας στο Ντουμπάι, πάντα κοιτούσαμε τα μαγαζιά από έξω και τα βάζαμε σε ένα βάθρο. Τώρα, σκεφτόμαστε λιγότερο ότι δεν είμαστε αρκετά καλοί για να φτάσουμε εκεί».

Αρχικά, ο Mishra εξεπλάγην για το γεγονός ότι, από όλα τα ramen καταστήματα στον κόσμο, η Harrods επέλεξε το δικό του.

Όμως, η ομάδα των Harrods του είπε απλά ότι ήταν η καλύτερη από τις άλλες επιλογές.

«Κάποια στιγμή, έπρεπε απλώς να σταματήσω να το αμφισβητώ», δηλώνει φανερά ενθουσιασμένος ο Mishra.

Διαβάστε επίσης:

Intralot: Στις 10 Οκτωβρίου η αποκοπή δικαιώματος προτίμησης για την ΑΜΚ

Υψηλές διακρίσεις για το THE DOLLI του ομίλου Grecotel από το Condé Nast Traveler

Allesandra Delfini (L’Oreal Hellas): Υψηλές επιδόσεις  με ώθηση από τουρισμό και εσωτερική ζήτηση 

──────────────────                           

Αυτοδιοικητικές εκλογές 2023

Αυτοδιοικητικές εκλογές 2023: Όλες οι εξελίξεις

Οδηγός Εκλογών – Όλα όσα πρέπει να ξέρετε