ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Τα μεγάλα σχέδια της Intralot, το παρασκήνιο για τη ΔΕΠΑ, οι νέες business του Λου Κολλάκη, έτοιμος ο Φέσσας, οι αλλαγές του Νεμπή, τα νέα πλοία του Προκοπίου, το κάλεσμα της Μήτση, οι περιπέτειες της πλατινομαλλούσας σε Βουλιαγμένη – Λεγρενά και ο ΧΧ
Στο «μάτι του κυκλώνα» και της γεωπολιτικής κόντρας που έχει ξεσπάσει μεταξύ ΗΠΑ και Κίνας βρίσκεται η Ελλάδα.
Ο νέος πρόεδρος των ΗΠΑ Τζο Μπάιντεν, σχεδιάζει να προσεγγίσει ξανά την Ευρώπη, μετά το κενό που άφησε η τετραετία Τράμπ, στο πλαίσιο του σχεδιασμού δημιουργίας μετώπου κατά της Ρωσίας και της Κίνας, και μέσα στους «στόχους» που έχει βάλει είναι και το λιμάνι του Πειραιά που ελέγχει ο μεγαλύτερος κρατικός ναυτιλιακός όμιλος της Κίνας, η Cosco.
Όπως μεταδίδει το Al Jazeera, η η διοίκηση του προέδρου των ΗΠΑ ξεκινά από την σύσκεψη του ΝΑΤΟ (τις δύο τελευταίες ημέρες), το έργο της ανανέωσης των σχέσεων των Ηνωμένων Πολιτειών με τους Ευρωπαίους συμμάχους με τον υπουργό Άμυνας του Μπάιντεν, Λόιντ Όστιν να κάνει το «ντεμπούτο» του.
Ο Τζέιμς Γκόλντιγκερ, καθηγητής διεθνών σχέσεων στο πανεπιστήμιο της Ουάσινγκτον δήλωσε στο Al Jazeera, ότι «Κάνει μεγάλη διαφορά ότι έχουμε τώρα έναν πρόεδρο που έχει δεσμευτεί για τις διατλαντικές σχέσεις», προσθέτοντας ότι ο Μπάιντεν έχει «ασχοληθεί με αυτά τα ζητήματα εδώ και δεκαετίες».
Αντίθετα σημείωσε ο καθηγητής ότι ο Τραμπ ήταν ο πιο αντιευρωπαϊκός πρόεδρος από την εποχή του Β’ Παγκόσμιου Πόλεμου, και μετά.
Οι προτάσεις
Οι συζητήσεις κατά τη διάρκεια της υπουργικής συνάντησης του ΝΑΤΟ περιστράφηκαν γύρω από ένα σύνολο προτάσεων που υπέβαλε μια ομάδα μελέτης του ΝΑΤΟ2030, η οποία ζητά από τη συμμαχία να προσαρμοστεί στις μεταβαλλόμενες συνθήκες.
Η αντιμετώπιση της Ρωσίας παραμένει η κύρια πρόκληση του ΝΑΤΟ, αλλά η αυξανόμενη επιρροή της Κίνας στην Ευρώπη, συμπεριλαμβανομένης της αγοράς του ελληνικού λιμανιού του Πειραιά, δημιουργεί ανησυχία στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, σημειώνει το Al Jazeera. Ακόμα δύο ζητήματα που απασχολούν ιδιαίτερα είναι όπως η πανδημία, αλλά και η κλιματική αλλαγή.
Στην Ελλάδα
Αυτή τη περίοδο, το λιμάνι του Πειραιά θυμίζει «εμπόλεμη ζώνη» με το σύνολο σχεδόν της ναυτιλιακής κοινότητας να διαμαρτύρεται για τις πολιτικές που εφαρμόζουν οι Κινέζοι. Η οικονομία της πόλης του Πειραιά σχετίζεται άμεσα με τα δρώμενα στο μεγάλο λιμάνι, και οι ναυτιλιακοί και παραναυτιλιακοί έχουν εξαπολύσει βολές κατά των Κινέζων, επειδή θεωρούν ότι θέλει να δημιουργήσει τετελεσμένα και να ελέγξει όλη την αγορά.
Από την άλλη πλευρά οι Κινέζοι θέλουν να πάρουν άδεια να κατασκευάσουν τον τέταρτο προβλήτα εμπορευματοκιβωτίων, που είναι η κύρια δραστηριότητα της Cosco στον τομέα των λιμανιών. Αν τελικά πάρουν την άδεια, αν και έχουν απέναντί τους τους τοπικούς δήμους, θα εκτοξεύσουν το λιμάνι του Πειραιά μέσα στα δύο – τρία πρώτα της Ευρώπης, εκτοπίζοντας πολλά από τα λιμάνια της Βορείου Ευρώπης, που για δεκαετίες ελέγχουν το θαλάσσιο εμπόριο μεταξύ Ασίας και Ευρώπης. Οι Κινέζοι έχουν χαρακτηρίσει το ελληνικό λιμάνι ως το «κεφάλι του δράκου» στον σχεδιασμό τους για τον νέο δρόμο του μεταξιού, που ξεκινά από την Κίνα και φτάνει μέχρι την Ευρώπη μέσω θαλάσσιων και στεριανών οδών, οι οποίες χρηματοδοτούνται κυρίως από την Κίνα.
Οι «φήμες» λένε ότι όταν οι Κινέζοι πήραν το λιμάνι του Πειραιά στον διεθνή διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ, μια κίνηση που επέβαλε το Διεθνές Νομισματικό Ταμείου, (που ελέγχεται από τις ΗΠΑ), λόγω της τεράστιας οικονομικής κρίσης που βίωνε η χώρα, υπήρξε διπλωματική αντίδραση από την Αμερική. Μια αντίδραση, που όπως αναφέρουν οι φήμες, έλαβε άμεση απάντηση. «Αν δεν θέλετε να το πάρουν οι Κινέζοι, ας το πάρετε εσείς».
Ωστόσο η ιστορία έγραψε ότι η Cosco έπαιξε τελικά μόνη της και πλειοδότησε στον διεθνή διαγωνισμό. Πέντε χρόνια μετά, οι ΗΠΑ φαίνεται ότι έχουν αναθεωρήσει τη στάση τους, και για πρώτη φορά η Ελλάδα έχει αποκτήσει, εκτός από γεωπολιτικό, και επιχειρηματικό ενδιαφέρον για στρατηγικές υποδομές. Πιο συγκεκριμένα αμερικανικών συμφερόντων εταιρεία, η Onex, έχει πάρει το ναυπηγείου της Σύρου, ετοιμάζεται να πάρει το ναυπηγείο της Ελευσίνας, ενώ κοιτάζει παράλληλα και αυτό του Σκαραμαγκά, ενώ αμερικανικό fund συμμετέχει στους διαγωνισμούς του ΤΑΙΠΕΔ για τα λιμάνια της Αλεξανδρούπολης, της Καβάλας και της Ηγουμενίτσας.
Διαβάστε επίσης:
Δυναμικό «παρών» των Ελλήνων εφοπλιστών στη second hand αγορά – Οι τελευταίες κινήσεις
Υπ. Ναυτιλίας: Προκήρυξη για 6 νέων γραμμών που θα χρηματοδοτηθούν ως άγονες
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Δ. Καλαντώνη: Η ιστορία πίσω από την «Εξέλιξη Ζωής», οι δράσεις και οι στόχοι
- Attica Bank: Ανοίγει το παιχνίδι του ανταγωνισμού στις χρεώσεις
- Οι Έλληνες εφοπλιστές παρήγγειλαν εφέτος 230 πλοία – Ποιοι ναυπηγούν και ποιοι πούλησαν και αγόρασαν πλοία
- Άμεση Ανάλυση: Τι συμβαίνει με Optima Bank, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΟΠΑΠ, Profile, JP Morgan, MicroStrategy, Nike