Το Δεκέμβριο αναμένεται να τεθεί σε δημόσια διαβούλευση η ελληνική Στρατηγική για τον οδικό χάρτη για την ανάδυση της εθνικής οικονομίας του υδρογόνου, είπε χθες μιλώντας στο συνέδριο Renewables and Storage, o  Κωνσταντίνος Παπαλουκάς, Συντονιστής Επιτροπής για τη χάραξη Εθνικής Στρατηγικής για το Υδρογόνο. Όπως είπε στον Οδικό Χάρτη θα μπουν ποσοτικοί στόχοι αλλά και συγκεκριμένα μέτρα πολιτικής.

«Το υδρογόνο αποτελεί τον ελβετικό σουγιά της ενεργειακής μετάβασης», σημείωσε τονίζοντας ότι ήδη 20 έργα  από την Ελλάδα ετοιμάζονται, από τα οποία τα 5 βρίσκονται ήδη στην ελληνική λίστα με τα Σημαντικά Έργα Κοινού Ευρωπαϊκού Ενδιαφέροντος (IPCEI) Υδρογόνου. Τα υπόλοιπα 15 ωριμάζουν και προέρχονται από διαφορετικές εταιρείες από όλη την αλυσίδα αξίας του υδρογόνου και είναι ευθυγραμμισμένα μα την εθνική πολιτική για το υδρογόνο.

Ο οδικός Χάρτης για το υδρογόνο,  περιλαμβάνει έργα που αφορούν τη βιομηχανία, τα διυλιστήρια, τα τρένα υδρογόνου, αστικά και υπεραστικά λεωφορεία, νησί υδρογόνου, και την αναβάθμιση του ΒΟΑΚ στην Κρήτη σε Hydrogen Ready Highway. Επίσης θα περιλαμβάνει ένα πλαίσιο καινοτομίας που θα επιχειρήσει να συνδέσει τα startup με την αγορά για να επιταχύνει την ανάπτυξη των startup του υδρογόνου. Στόχος είναι η Ελλάδα να αναδειχθεί σε σημαντικός παίχτης στο υδρογόνο στη Νότια Ευρώπη και την Ανατολική Μεσόγειο.

Τα 5 έργα του πρώτου κύματος  IPCEI

Από τις αρχές Σεπτεμβρίου εγκρίθηκε η συμμετοχή πέντε ελληνικών έργων στο πρώτο κύμα Σημαντικών Έργων Κοινού Ευρωπαϊκού Ενδιαφέροντος (ΙPCEI) «Yδρογόνο».

Τα έργα   προ-κοινοποιήθηκαν στα αρμόδια ευρωπαϊκά όργανα και   τα προκρινόμενα έργα βρίσκονται ένα βήμα πιο κοντά στη στήριξή τους από χρηματοδοτικά εργαλεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης και στη συμμετοχή τους στην αναδυόμενη ευρωπαϊκή αλυσίδα αξίας του υδρογόνου. Ειδικότερα, σε σύνολο 20 φακέλων που κατατέθηκαν στην κοινή πρόσκληση των υπουργείων Ανάπτυξης και Επενδύσεων και Περιβάλλοντος και Ενέργειας για υποβολή προτάσεων έργων που μπορούν να συνθέσουν την ελληνική συμμετοχή στο IPCEI «Υδρογόνο» προκρίθηκαν, μετά από αξιολόγηση από ειδική Διυπουργική Επιτροπή Εμπειρογνωμόνων, τα ακόλουθα πέντε έργα:

1. Blue Med: Έργο της Motor Oil που συνίσταται στην παραγωγή μπλε υδρογόνου πολύ χαμηλού ανθρακικού αποτυπώματος και πράσινου υδρογόνου, με ορίζοντα το 2025. Το project προβλέπει τη δημιουργία cluster ολοκληρωμένου κύκλου παραγωγής γαλάζιου και πράσινου Η2 για μεταφορά, διανομή και χρήση σε βιομηχανία και μεταφορές (λεωφορεία και πλοία). Στο έργο αναμένεται και η συμμετοχή των εταιρειών ΔΕΣΦΑ και ΔΕΗ όπως και ερευνητικών ιδρυμάτων της χώρας.

2. Green HIPo: Έργο της Advanced Energy Technologies (Advent Technologies) για την κατασκευή μονάδας παραγωγής καινοτόμων ηλεκτρολυτών και κυψελίδων καυσίμου. Οι συνδυασμένες κυψέλες καυσίμου θερμότητας και ενέργειας (CHP) σχεδιάζεται να παραχθούν από την Advent για το Project White Dragon. Η παραγωγή θα πραγματοποιείται στη γραμμή παραγωγής της εταιρείας, με εγκατάσταση στη Δυτική Μακεδονία.

3. White Dragon: Σύμπλεγμα (Cluster) έργων για παραγωγή πράσινου υδρογόνου στη Δυτική Μακεδονία μέσω ηλεκτρόλυσης από ηλιακή ενέργεια και διανομή του μέσω του δικτύου του ΔΕΣΦΑ και του αγωγού TAP. Στο έργο συμμετέχουν η ΔΕΠΑ Εμπορίας Α.Ε.,(ως συντονιστής) η Advent Technologies S.A., η COPELOUZOS GROUP (DAMCO ENERGY S.A.), η Σωληνουργεία Κορίνθου Α.Ε., η TAP AG, ο ΔΕΣΦΑ, οι όμιλοι των Ελληνικών Πετρελαίων, της MOTOR-OIL και η ΔΕΗ.

4. Η2CAT TANKS: Έργο της εταιρείας B&T Composites (ΤΙΡΙΑΚΙΔΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΑΕΤΕ) για την κατασκευή καινοτόμων δεξαμενών υψηλής πίεσης από σύνθετα υλικά και ίνες άνθρακα για την αποθήκευση υδρογόνου ειδικότερα για τον τομέα των μεταφορών

5. H2CEM – ΤΙΤΑΝ: Πρωτοπορία στην Ελληνική Παραγωγή Τσιμέντου με χρήση Πράσινου Υδρογόνου. Το έργο αφορά την παραγωγή, αποθήκευση και χρήση πράσινου υδρογόνου για καύση προς παραγωγή ενέργειας σε κλιβάνους με στόχο την απανθρακοποίηση των μονάδων τσιμεντοβιομηχανίας της ΤΙΤΑΝ.

Σύμφωνα με την κατηγοριοποίηση των συντονιστών, τα έργα Green HIPo, White Dragon και Η2CAT Tanks εντάσσονται στην υποκατηγορία του IPCEI «Τεχνολογίες υδρογόνου» και το Blue Med και το H2CEM στην υποκατηγορία «απανθρακοκοποίηση μέσω υδρογόνου».

Μετά την έγκριση και την προκοινοποίηση των έργων από τα κράτη μέλη, το κάθε σχήμα θα κληθεί να αποδείξει απέναντι στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, την ωριμότητα των έργων από τεχνικής και οικονομικής πλευράς, σύμφωνα με τα κριτήρια για τα IPCEI. Θα εξεταστούν, μεταξύ άλλων, ο καινοτομικός χαρακτήρας, η προτεινόμενη βιομηχανική αξιοποίηση, η δυνατότητα ανάληψης και επιτυχούς υλοποίησης του έργου από τον ενδιαφερόμενο, η εφικτότητα (feasibility) των προτεινόμενων έργων, οι ενέργειες διάχυσης των αποτελεσμάτων των έργων (spill-over effects) και η πληρότητα των business plan.

Η διαδικασία θα καταλήξει στον ακριβή προσδιορισμό του χρηματοδοτικού κενού που θα πρέπει να καλυφθεί από εθνικές και ευρωπαϊκές ενισχύσεις.

  Ακολουθήστε το mononews.gr στο Google News για την πιο ξεχωριστή ενημέρωση