ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Όπως αναφέρουν πηγές από την εταιρεία ΑΒΑΞ, “κατά την επιθεώρηση των εργασιών, συζητήθηκε σε άκρως θετικό κλίμα η πορεία του έργου, ενώ η αντιπροσωπεία επέδειξε ενδιαφέρον για τα τεχνικά χαρακτηριστικά του μετρητικού σταθμού της Κομοτηνής. Το έργο θα παραδοθεί από την ΑΒΑΞ σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα, και πριν την 1 Ιουλίου 2022. Η εμπορική λειτουργία του αγωγού δεν είναι αρμοδιότητα της ΑΒΑΞ. Δε συζητήθηκαν συμβατικά θέματα”.
Σημειώνεται ότι παρά τις καθυστερήσεις λόγω Covid οι εργασίες του έργου τους τελευταίους τρεις μήνες προχώρησαν όσο όλο το προηγούμενο έτος. Οι αγωγοί έχουν τοποθετηθεί, και το φυσικό αέριο θα ρέει την 1η Ιουλίου, όπως είπε ο υπουργός Ενέργειας της Βουλγαρίας κ. Αλεξάντερ Νικόλοφ.
Υπενθυμίζεται ότι η επενδυτική απόφαση για το έργο ελήφθη το 2015. Το έργο υλοποιείται από την κοινοπραξία IGB, στην οποία το βουλγαρικό κράτος, μέσω της εταιρίας συμμετοχών Bulgarian Energy Holding, και η ελληνοϊταλική εταιρία IGI Poseidon συμμετέχουν με ίσα μερίδια. Σύμφωνα με τον υπουργό Νικόλοφ, υπάρχει η δυνατότητα να αυξηθεί η χωρητικότητα από τρία σε πέντε δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα ετησίως, δεδομένης της επικείμενης έναρξης λειτουργίας του σχεδιαζόμενου τερματικού σταθμού στην Αλεξανδρούπολη, όπου το βουλγαρικό κράτος ήδη κατέχει μερίδιο 20%.
Στην επιθεώρηση του έργου συμμετείχε και ο Υπουργός Ενέργειας της Βουλγαρίας, κ. Νικόλοφ ενώ από την ελληνική πλευρά παραβρέθηκε ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΔΕΠΑ Εμπορίας, Κώστας Ξιφαράς και ο Περιφερειάρχης Ανατολικής Μακεδονίας Θράκης, Χρήστος Μέτιος.
Σημειώνεται ότι η σημασία του διασυνδετηρίου αγωγού φυσικού αερίου Ελλάδας – Βουλγαρίας είναι καθοριστική για τη διαφοροποίηση των πηγών προμήθειας φυσικού αερίου.
Πρόκειται για ένα έργο που ενισχύει την ενεργειακή ανταγωνιστικότητα και ασφάλεια της Ελλάδας και της ευρύτερης περιοχής. Η υλοποίησή του αποτελεί σημαντικό βήμα για την καθιέρωση της χώρας ως διαμετακομιστικού κόμβου φυσικού αερίου για ολόκληρη τη Νοτιοανατολική Ευρώπη, αλλά και για τη διαφοροποίηση πηγών και οδεύσεων προμήθειας, περιορίζοντας την εξάρτηση από το ρωσικό φυσικό αέριο.
Ο αγωγός IGB, με μήκος 182 χλμ, θα συνδέει την Κομοτηνή με τη Stara Zagora της Βουλγαρίας. Η δυναμικότητά του ανέρχεται ετησίως σε 3 δισ. κυβικά μέτρα (bcm/a), με δυνατότητα να αυξηθεί σε 5 bcm/a, με την πρόσθετη εγκατάσταση ενός σταθμού συμπίεσης. Ο προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται στα 220 εκατ. ευρώ.
Σύμφωνα με τον Βούλγαρο πρωθυπουργό, η Βουλγαρία έχει τρεις εναλλακτικές πηγές φυσικού αερίου εάν διακοπούν οι προμήθειες από τη Ρωσία.
«Αυτή η εγκατάσταση μπορεί να φέρει 3 δισ. κυβικά μέτρα, που είναι η κατά προσέγγιση κατανάλωση της Βουλγαρίας, υπάρχουν ξεχωριστές συνδέσεις μέσω Μεσημβρίας και Τουρκίας, οπότε είμαστε απολύτως έτοιμοι για ένα τέτοιο ενδεχόμενο σενάριο», είπε.
Ο πρωθυπουργός Κίριλ Πετκόφ, υπενθύμισε ότι στόχος της διασύνδεσης με την Ελλάδα είναι η σύνδεση των δικτύων μεταφοράς φυσικού αερίου των δύο χωρών, η παροχή πρόσβασης στον Νότιο Διάδρομο Φυσικού Αερίου και σε μια σειρά από νέες πηγές φυσικού αερίου.
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Fitch: Επιβεβαίωσε το BBB- της Ελλάδας, διατήρησε σταθερές τις προοπτικές – Βλέπει ανάπτυξη 2,4% το 2025
- Γιατί ο Καραμανλής έκλεισε την συζήτηση για την προεδρία της Δημοκρατίας – Στήριξε τον Σαμαρά
- Πραγματική φοβέρα ή προετοιμασία για ανακωχή;
- Χρηματιστήριο: Repricing των τραπεζών, αγορές σε μετοχές με μερισματική απόδοση φέρνει η πτώση των επιτοκίων κατά 0,50% από την ΕΚΤ