Καμπανάκι για την καθυστέρηση της κύρωσης της σύμβασης παραχώρησης της Εγνατίας Οδού χτυπά η Κομισιόν στη 2η Έκθεση Mεταπρογραμματικής Εποπτείας για την Ελλάδα, δεδομένου ότι έχουν περάσει σχεδόν δύο χρόνια από την ανάδειξη του προτιμητέου επενδυτή.

Θυμίζουμε ότι η λειτουργία και συντήρηση της Εγνατίας Οδού θα ανατεθεί στην κοινοπραξία της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ με τη γαλλική Egis Projects, έναντι τιμήματος 1,5 δισ. ευρώ για περίοδο 35 ετών.

1

«Το οικονομικό κλείσιμο της σύμβασης παραχώρησης της Εγνατίας Οδού έχει καθυστερήσει και αναμένεται πλέον το τέταρτο τρίμηνο του 2023», αναφέρει η έκθεση, προσθέτοντας πως τα προς έγκριση έγγραφα που υποβλήθηκαν πρόσφατα από τη ΓΕΚ Τέρνα απομένει να ελεγχθούν από το ΤΑΙΠΕΔ και να διαβιβαστούν στο Ελεγκτικό Συνέδριο, για τους προσυμβατικούς ελέγχους που απαιτούνται πριν από τη σύναψη της σύμβασης παραχώρησης.

“Αυτό αντιστοιχεί σε ένα έτος καθυστέρησης σε σύγκριση με το χρονοδιάγραμμα που προβλεπόταν το περασμένο φθινόπωρο”.

Κατά τα λοιπά των αποκρατικοποιήσεων, η Κομισιόν σημειώνει ότι η διαχείριση των δημοσίων περιουσιακών στοιχείων προχωρά με τo Υπερταμείο να εδραιώνει τις προσπάθειές του για την ενίσχυση της αξίας των εταιρειών του χαρτοφυλακίου του, «αναλαμβάνοντας ολοένα και πιο ενεργό ρόλο ως διαχειριστής περιουσιακών στοιχείων και ως μέτοχος των εταιρειών του με στόχο τη βελτίωση των υπηρεσιών και των αποδόσεων τους».

Με την εφαρμογή του πρόσφατου νόμου για τη διακυβέρνηση των κρατικών επιχειρήσεων και τη σύναψη συμφωνιών-πλαισίων με παρόχους υπηρεσιών για όλες τις θυγατρικές της, το Υπερταμείο έχει ήδη επιτύχει μειώσεις κόστους, ενώ αναμένονται πιο ουσιαστικές βελτιώσεις μέσω της ανάπτυξης νέων επιχειρηματικών σχεδίων και προσλήψεων.

Οι συναλλαγές ιδιωτικοποιήσεων προχωρούν σε γενικές γραμμές σύμφωνα με σχέδια με αξιοσημείωτα αποτελέσματα, ιδίως στον τομέα των περιφερειακών λιμένων. Θετική μνεία κάνει η έκθεση στον μετασχηματισμό των διοικητικών συμβουλίων των θυγατρικών του Υπερταμείο και κάνει μάλιστα, λόγο για «καλό παράδειγμα προς άλλες κρατικές επιχειρήσεις».

Όπως, άλλωστε, επισημαίνει η έκθεση, το ΤΑΙΠΕΔ έχει ήδη υπογράψει τη σύμβαση για την πώληση του 67% του Οργανισμού Λιμένος Ηγουμενίτσας, με το οικονομικό κλείσιμο να αναμένεται το τρίτο τρίμηνο του 2023, ενώ οι διαδικασίες ιδιωτικοποίησης για τα λιμάνια Ηρακλείου και Βόλου συνεχίζονται με έντονο το ενδιαφέρον του ιδιωτικού τομέα. Σε αυτές τις περιπτώσεις, το οικονομικό κλείσιμο αναμένεται το πρώτο τρίμηνο του 2024.

Σε ό,τι αφορά τον λιμένα Αλεξανδρούπολης – η πώληση του πλειοψηφικού πακέτου του οποίου ματαιώθηκε –, η Κομισιόν σημειώνει ότι ο εντοπισμός κατάλληλων πηγών χρηματοδότησης για επενδύσεις σε υποδομές ζωτικής σημασίας που απαιτούνται για την προσέλκυση νέων χρηστών και νέων επιχειρήσεων – τόσο στο λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, όσο και σε άλλα μικρά περιφερειακά λιμάνια που ανήκουν στο Ταμείο – είναι το κλειδί για την αύξηση της συνολικής αξίας του χαρτοφυλακίου του ΤΑΙΠΕΔ και του μέλλοντός του και επιπλέον, θα έχει κρίσιμο οικονομικό και κοινωνικό αντίκτυπο προς όφελος των τοπικών κοινοτήτων.

Απαραίτητο να προχωρήσει γρήγορα η αποτίμηση των δημόσιων ακινήτων

Ωστόσο, «σχετικά αργό ρυθμό» διαπιστώνει στην πρόοδο των διαδικασιών για ορισμένες θυγατρικές όπως η ΕΤΑΔ. Υπό προετοιμασία βρίσκεται μία μακροχρόνια στρατηγική για την ΕΤΑΔ, ούτως ώστε να αρχίσει να προσφέρει ικανοποιητικές επιδόσεις.

Με την ολοκλήρωση της πρώτης φάσης μιας πιλοτικής αποτίμησης των περιουσιακών στοιχείων της ΕΤΑΔ (η έκθεση αναφέρεται στα περίπου 1.000 ακίνητα), η πλήρης αποτίμηση ολόκληρου του χαρτοφυλακίου θα πρέπει να προχωρήσει όσο το δυνατόν γρηγορότερα, για να λυθούν τα μακροχρόνια προβλήματα χαρτογράφησης των assets, της ποιοτικής αξιολόγησής τους και της παραγωγικής διαχείρισής τους.

Νέος διαγωνισμός για την Καβάλα – Τέλη του 2024 κλείνει η Αττική Οδός

Το οικονομικό κλείσιμο της συναλλαγής για την παραχώρηση της Αττικής Οδού αναμένεται το τέταρτο τρίμηνο του 2024, ενώ αναφορικά με την υπόγεια αποθήκη φυσικού αερίου της Νότιας Καβάλας, το ΤΑΙΠΕΔ εξετάζει το ενδεχόμενο προκήρυξης νέου διεθνούς διαγωνισμού, που αυτή τη φορά θα περιλαμβάνει τη δυνατότητα αποθήκευσης υδρογόνου από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.

Ειδική μνεία γίνεται στις προσπάθειες του ΤΑΙΠΕΔ να εισάγει το 30% του Ελ. Βενιζέλος στο Χρηματιστήριο, «με στόχο τη μεγιστοποίηση της κερδοφορίας της πώλησης με παράλληλη αύξηση της βάσης των επενδυτών και τη βελτίωση της ρευστότητας του Χρηματιστηρίου».

Η Κομισιόν αναφέρεται επίσης στις πρωτοβουλίες που αναλαμβάνει το Υπερταμείο για την αναδιάρθρωση του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών Αθηνών και τον μετασχηματισμό των ΕΛΤΑ, με σκοπό τη βελτίωση των υπηρεσιών και των οικονομικών τους επιδόσεων.

Διαβάστε επίσης

Τέρνα Ενεργειακή: Στις 14 Ιουνίου η Τακτική ΓΣ – Τα θέματα της ημερήσιας διάταξης

ΟΠΑΠ: Στα 118 εκ. ευρώ τα καθαρά κέρδη στο πρώτο τρίμηνο