ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Πρόκειται για τα έργα στο δυτικό και το ανατολικό τμήμα της Περιφέρειας συνολικής αξίας 441,8 εκατ. €, τα οποία αναμένεται να αναλάβει η εισηγμένη μαζί με τον Όμιλο ΤΙΤΑΝ και την ΗΛΙΟΧΩΡΑ αντίστοιχα.
Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ είχε απέναντί της ισχυρό ανταγωνισμό. Αυτός ήταν η Intrakat, και τα σχήματα Motor Oil (MORE)-ΑΒΑΞ-ΘΑΛΗΣ, ΗΛΕΚΤΩΡ-ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις και Mytilineos-ΜΕΣΟΓΕΙΟΣ για την ανατολικό τμήμα και Intrakat-Watt και ΗΛΕΚΤΩΡ-ΜΕΣΟΓΕΙΟΣ για τη το δυτικό. Ωστόσο, και στα δύο έργα το ενδιαφέρον των σχημάτων αυτών δε μεταφράστηκε στην υποβολή οικονομικών προσφορών με τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ να «παίζει μόνη της».
Στα των έργων η μονάδα της Δυτικής Μακεδονίας, η οποία είναι το πρόσφατο έργο στο οποίο επικράτησε το σχήμα ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – ΤΙΤΑΝ δημοπρατήθηκε ως ΣΔΙΤ με τη χρηματοδότηση να αποτελεί ένα μείγμα κρατικής χρηματοδότησης, η οποία θα ανέρχεται στα 60 εκατ. € και οι πληρωμές διαθεσιμότητας ανέρχονται στα 142,2 εκατ. €.
Το επόμενο βήμα είναι η σύμβαση να περάσει από το Ελεγκτικό Συνέδριο και εφόσον δεν ζητηθούν αλλαγές να πέσουν οι υπογραφές εντός του 2025. Το έργο θα πρέπει έχει κατασκευαστεί έως το 2027 και στη συνέχεια θα ακολουθήσει η 25ετής περίοδος λειτουργίας και διαχείρισης.
Αξίζει να σημειωθεί ότι τα έργα αυτά εντάσσονται στο χαρτοφυλάκιο της ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗΣ και παραμένουν στον Όμιλο ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ καθώς η συμφωνία πώλησης με τη MASDAR αφορά μόνο τα έργα ΑΠΕ και όχι τον κλάδο των απορριμμάτων και το έξυπνο εισιτήριο.
Οι δύο αυτές μονάδες έρχονται, επομένως, να προστεθούν στο ισχυρό χαρτοφυλάκιο της εισηγμένης, η οποία έχει κατασκευάσει και θέσει σε λειτουργία τη μονάδα διαχείρισης απορριμμάτων στην Ήπειρο και το τριπλό ΣΔΙΤ στη Πελοπόννησο.
Ανησυχία για τα υπόλοιπα έργα
Σε αντίθεση, πάντως, με τις εξελίξεις στη Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, τα υπόλοιπα έργα διαχείρισης απορριμμάτων αξίας περίπου 1 δισ. € που έχουν προκηρυχθεί σε όλη τη χώρα έχουν «κολλήσει» στο ζήτημα της χρηματοδότησης από την Ευρωπαϊκή Ένωση.
Το ζήτημα αυτό προκύπτει από το γεγονός ότι οι μονάδες απορριμμάτων, οι οποίες έχουν προσελκύσει το ενδιαφέρον ισχυρών κατασκευαστών όπως οι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Intrakat, ΑΒΑΞ, Mytilineos αλλά και τσιμεντοβιομηχανιών όπως οι ΤΙΤΑΝ και ΗΡΑΚΛΗΣ, δημοπρατούνται με αργούς ρυθμούς.
Αυτό έχει ως αποτέλεσμα, τα έργα αυτά που δημοπρατήθηκαν από το 2020 έως και το 2023, να έχουν χάσει τη χρηματοδότηση του ΕΣΠΑ 2014-2020 και να πρέπει να ενταχθούν στο νέο ΕΣΠΑ 2021-2027. Πρόκειται για τα γνωστά ως έργα-γέφυρες στερώντας πόρους από άλλα έργα που έχουν προγραμματιστεί να δημοπρατηθούν και να χρηματοδοτηθούν από τη νέα προγραμματική περίοδο.
Χαρακτηριστικότερο παράδειγμα τέτοιων έργων είναι τα δύο ΣΔΙΤ για το Σχιστό και τη Φυλή στην Αττική, τα οποία έχουν προκηρυχθεί από το 2020, γνωρίζουμε τα ενδιαφερόμενα σχήματα, αλλά ακόμα να προχωρήσουμε στο τελικό στάδιο του διαγωνισμού.
Η κατάσταση αυτή οδηγεί το υπουργείο ενέργειας και περιβάλλοντος που έχει αναλάβει το σχεδιασμό της δημοπράτησής τους να δίνει σκληρές μάχες με την Ευρωπαϊκή Επιτροπη και πιο συγκεκριμένα με την Επιτροπή DG REGIO και τον επικεφαλής της Carster Rassmusen.
Ο Ευρωπαίος τεχνοκράτης είχε μέχρι στιγμής απέναντί του το Γενικό Γραμματέα Συντονισμού Διαχείρισης Αποβλήτων, Μανώλη Γραφάκο, ο οποίος έδινε επί σειρά ετών μάχη για την ευρωπαϊκή χρηματοδότηση των έργων. Ωστόσο, η ΕΕ δε φαινόταν λαμβάνει σοβαρά υπόψη τα επιχειρήματά του καθώς δεν επρόκειτο για πρόσωπο με πολιτική ισχύ και για αυτό αποφασίστηκε να έρθουν δυνατές ενισχύσεις. Δηλαδή, ο αναπληρωτής υπουργός εθνικής οικονομίας και οικονομικών, Νίκος Παπαθανάσης, ο οποίος έχει σημαντική εμπειρία από τα ΣΔΙΤ και τις ευρωπαϊκές χρηματοδοτήσεις καθώς έχει διατελέσει και ως αναπληρωτής Υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, αρμόδιος για τις Ιδιωτικές Επενδύσεις και τις ΣΔΙΤ.
Διαβάστε επίσης:
Παγώνει η περικοπή των συντάξεων χηρείας στον ιδιωτικό τομέα
Γιατί ο Μάριος Ηλιόπουλος αγόρασε το 3,5% των μετοχών της Γιουβέντους
Ελληνικό: Για μικρές καθυστερήσεις ειδοποιεί τους ιδιοκτήτες του Riviera Tower η Lamda – Η επιστολή στους αγοραστές