Σε μια σπάνια κίνηση προχώρησε ο Κυριάκος Σαράντης, συνιδιοκτήτης και διευθύνων σύμβουλος της εισηγμένης εταιρείας καταναλωτικών ειδών «Σαράντης».

Ο Έλληνας επιχειρηματίας με ρίζες από την Κωνσταντινούπολη –αποφάσισε όπως αποκάλυψε η στήλη The Wiseman του mononews – να παραιτηθεί οικειοθελώς από την αμοιβή των περίπου 600.000 ευρώ (!) που του αναλογούσε για την χρήση του 2020. Κάτι ανάλογο έπραξε και το 2019! Και όλα αυτά ενώ η εταιρεία παρουσίασε υψηλά καθαρά κέρδη (περίπου 38 εκατ. ευρώ) και μάλιστα ενισχυμένα σε σχέση με πέρυσι, με την συμβολή του ίδιου να είναι κάτι παραπάνω από καθοριστική.

Πρόκειται για μια πρωτοβουλία που δύσκολα συναντάς στο εγχώριο επιχειρείν. Υπάρχουν μάλιστα στελέχη επιχειρήσεων που επιμένουν να λαμβάνουν παχυλές απολαβές, παρ’ ότι η εταιρεία που διοικούν εμφανίζει πενιχρά αποτελέσματα, ακόμη και ζημιές. Απ’ ότι φαίνεται η κίνηση του Κυριάκου Σαράντη δεν έγινε για το «θεαθήναι». Ο ίδιος εξάλλου είναι άνθρωπος χαμηλών τόνων και αποφεύγει τα πολλά φώτα της δημοσιότητας παρά το ευρύ επιχειρηματικό αποτύπωμα που διαθέτει. Έχει δείξει ότι προτιμά τα έργα, από τα λόγια. Κάτι που εκπέμπει και μέσα από τις μετρημένες συνεντεύξεις που παραχωρεί κατά καιρούς.

Κάποιοι παρατηρούν πως η άρνηση να δεχθεί την αμοιβή αντανακλά την στάση που τηρεί, συνολικά η οικογένεια Σαράντη (ο αδελφός του Γρηγόρης και η αδελφή του Κατερίνα) απέναντι στην οικογενειακή επιχείρηση που γιγάντωσαν με πολύ κόπο και μόχθο. Εξάλλου, όπως λένε, λαμβάνει αρκετά από τα μερίσματα που δίνει η εταιρεία χάρη στην κερδοφορία που πετυχαίνει, ακόμη και κάτω από εξαιρετικά αντίξοες συνθήκες όπως αυτές που βίωσε η ελληνική οικονομία την προηγούμενη δεκαετία του 2010. Υπολογίζεται πως τα τελευταία δέκα χρόνια, τα καθαρά κέρδη του ομίλου Σαράντη ξεπέρασαν τα 110 εκατ. ευρώ.

Το «βάπτισμα του πυρός»

Η ενεργός ενασχόλησή του Κυριάκου Σαράντη με το επιχειρείν ξεκίνησε τη δεκαετία του 1980, όταν του παραχωρήθηκε μαζί με τον αδελφό του, Γρηγόρη, η ευθύνη της οικογενειακής εταιρείας, η οποία διέθετε μόλις τέσσερα αρωματικά προϊόντα, μεταξύ των οποίων τα δημοφιλή Prosar και Clochard, περίπου 50 υπαλλήλους, υψηλό δανεισμό και 200 εκατ. δραχμές τζίρο. Ο πατέρας τους είχε στραφεί στην υποστήριξη της ΖΕΤΑ, της αντιπροσωπείας καλλυντικών η οποία είχε αποκλειστικό συμβόλαιο µε την αμερικανική πολυεθνική Estée Lauder, για τη διανομή των ομώνυμων καλλυντικών στην Ελλάδα.

Έτσι, η διοίκηση της εταιρείας περιήλθε «σαν παιχνίδι» στα χέρια των νεαρών αδελφών. «Ήταν προς όφελός µας το γεγονός ότι βρεθήκαμε αντιμέτωποι µε την ευθύνη. Ο πατέρας μας είχε φυσικά γενική εποπτεία, ωστόσο ήταν απομακρυσμένος από την καθημερινή δουλειά και αυτό µας έδωσε το περιθώριο να αυτενεργήσουµε και να κινητοποιηθούμε γρήγορα», σχολιάζει σε συνέντευξή που παραχώρησε πριν μερικά χρόνια στο Fortune.

Καταλυτικό ρόλο στην εκτόξευση του ομίλου, ο οποίος σήμερα διαθέτει ένα ευρύ αποτύπωμα στην ευρύτερη περιοχή της Νοτιοανατολικής Ευρώπης στον χώρο των καταναλωτικών ειδών (οικιακά είδη, καλλυντικά και προσωπική φροντίδα) έπαιξαν οι εξαγορές. Θα μπορούσε κάποιος να πει πως οι εξαγορές είναι συνώνυμο με τον όμιλο Σαράντη.

Ο ρόλος των εξαγορών

Η μακροχρόνια ιστορία του είναι γεμάτη από εξαγορές εταιρειών ή σημάτων τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό. «Οι εξαγορές αποτελούν βασικό κομμάτι της στρατηγικής μας και σε αυτές οφείλεται σε μεγάλο βαθμό η αναπτυξιακή πορεία του ομίλου μας καθώς και η μετεξέλιξη της εταιρείας από τοπικό σε ελληνική πολυεθνική εταιρεία καταναλωτικών προϊόντων με παρουσία σε 12 χώρες μέσω θυγατρικών εταιρειών και εξαγωγές σε 40 χώρες ανά τον κόσμο», έχει αναφέρει ο Κυριάκος Σαράντης.

Οι πρώτες κινήσεις έγιναν στη δεκαετία του 1980, σχεδόν ενστικτωδώς, όμως στη συνέχεια αποτέλεσαν ένα από τα δομικά στοιχεία της ανάπτυξης του ομίλου. «Αναλογιζόμενος τι κάναμε τότε, απορώ. Η εταιρεία ήταν υπερδανεισμένη και τα επιτόκια πολύ υψηλά εκείνη την εποχή, οπότε τέτοιες κινήσεις ήταν υψηλού ρίσκου. Θυμάμαι ότι πληρώναμε το 12% των πωλήσεων για την εξυπηρέτηση των τόκων» έχει δηλώσει σε συνέντευξή του στο Fortune o Κυριάκος Σαράντης. Για να συμπληρώσει: «H εξαγορά είναι ένας πολύ πιο ασφαλής τρόπος να μεγαλώσεις τη δουλειά σου και να αυξήσεις την κερδοφορία».

Η επέκταση στο εξωτερικό

Οι εξαγορές αποδείχθηκαν καταλυτικές και για την επέκταση στο εξωτερικό. Η είσοδος στις βαλκανικές χώρες έγινε ήδη από τις αρχές της δεκαετίας του ’90 – εποχή κατά την οποία οι τοπικές οικονομίες απελευθερώνονταν σταδιακά. «Παρότι το εγχείρημά ήταν μία πρόκληση µε υψηλό ρίσκο, εμείς δείξαμε αφοσίωση και υποστηρίξαμε τη στρατηγική μας. Η Ελλάδα είναι μία μικρή σε μέγεθος αγορά και δεν μπορούσαμε να αγνοήσουμε τις ευκαιρίες που ανοίγονταν διεθνώς. Υπήρξαν χρονιές που χάναμε λεφτά και μεταφέραμε κεφάλαια από την Ελλάδα στις τοπικές θυγατρικές. Σήμερα, όμως, δρέπουμε τους καρπούς αυτής της προσπάθειας», έχει αναφέρει στην ίδια συνέντευξή του στο Fortune.

Νέες εξαγορές αναζητά και σήμερα, μια εποχή που παρουσιάζει αρκετές ευκαιρίες. Πρόσφατα μάλιστα υπέγραψε ένα νέο χρηματοδοτικό πρόγραμμα συνολικού ύψους 20 εκατ. ευρώ απ’ την EBRD, το οποίο θα κατευθυνθεί κατά ένα σημαντικό μέρος στην χρηματοδότηση δαπανών που σχετίζονται με εξαγορά νέου brand.

Το άλλο αφορά στην υποστήριξη δαπανών Έρευνας & Ανάπτυξης για τη βελτίωση των υπαρχόντων προϊόντων και σχεδιασμό νέων. Με τις νέες εξαγορές σχεδιάζεται να καλυφθεί η κερδοφορία που θα χαθεί με την σταδιακή μεταβίβαση του μεριδίου στην Estee Lauder τα επόμενα χρόνια, στην κοινή εταιρεία που διατηρεί με την αμερικάνικη πολυεθνική. Σήμερα στην κοινή εταιρεία, την ELCA Cosmetics Ltd (ELCA), ο όμιλος Σαράντη κατέχει το 49% και η The Estee Lauder Companies το 51%.

Η αντίδραση στην πανδημία…

Μνημειώδεις ήταν και τα αντανακλαστικά που επέδειξαν Κυριάκος και Γρηγόρης Σαράντης και μέσα στην πανδημία. Από τις αρχές του 2020, οι διορατικοί επιχειρηματίες θέσπισαν ειδική ομάδα παρακολούθησης των εξελίξεων στην αγορά, προκειμένου να προσαρμόσουν ταχύτατα τη λειτουργία τους στις αλλαγές των δεδομένων. Είναι ενδεικτικό πως η εταιρεία «μπήκε» σχετικά γρήγορα στην αγορά των αντισηπτικών, μέσα στην κορύφωση του «πρώτου κύματος» της πανδημίας, σπεύδοντας να καλύψει ένα σημαντικό μέρος της ζήτησης.

Το πλάνο αντίδρασης στον Covid-10 ήταν απόλυτα επιτυχημένο αφού, οι οικονομικές επιδόσεις του ομίλου, εν μέσω πρωτοφανούς συρρίκνωσης της οικονομικής δραστηριότητας βελτιώθηκαν περαιτέρω, με την εντυπωσιακή άνοδο των λειτουργικών κερδών (EBITDA) να ξεχωρίζει… Κάτι που δεν πέρασε απαρατήρητο από το επενδυτικό κοινό, το οποίο έσπευσε για μια ακόμη φορά να δώσει ψήφο εμπιστοσύνης στην οικογένεια Σαράντη, οδηγώντας τη μετοχή σε υπεραπόδοση σε μια εποχή «πενίας» για το εγχώριο Χρηματιστήριο.

…και η επόμενη μέρα

Τα αδέλφια εμφανίζονται αισιόδοξα για τη συνέχεια της οικογενειακής επιχείρησης που ξεκίνησε το 1930 στην Κωνσταντινούπολη, θεωρώντας πως διαθέτουν όλα τα εχέγγυα για να πετύχουν ακόμη μεγαλύτερη ανάπτυξη τα επόμενα χρόνια.