ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Τα μεγάλα σχέδια της Intralot, το παρασκήνιο για τη ΔΕΠΑ, οι νέες business του Λου Κολλάκη, έτοιμος ο Φέσσας, οι αλλαγές του Νεμπή, τα νέα πλοία του Προκοπίου, το κάλεσμα της Μήτση, οι περιπέτειες της πλατινομαλλούσας σε Βουλιαγμένη – Λεγρενά και ο ΧΧ
Στη σημαντική πρόοδο που παρατηρείται στη μείωση κόστους στο χώρο των τηλεπικοινωνιών αναφέρθηκε χθες ο υπουργός Ψηφιακής Πολιτικής Κυριάκος Πιερρακάκης, μιλώντας στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής, για την ανανέωση της θητείας της διοίκησης της Επιτροπής Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων.
Όπως είπε για το θέμα των τιμών, υπήρξε πτώση στις χρεώσεις το 2021 σε σχέση με το 2020 σε μια χρονιά γενικευμένων πληθωριστικών πιέσεων. Παρά τον ετήσιο πληθωρισμό της τάξης του 5%, σημείωσε, έχουμε πτώση στις τηλεπικοινωνίες 2,5% η οποία και συνεχίζεται. Στο κομμάτι της σταθερής, ανέφερε ότι το μέσο έσοδο ανά χρήστη έχει παραμείνει σταθερό όλη αυτήν την περίοδο, αλλά το μέσο έσοδο ανά χρήστη στη σταθερή ευρυζωνική πρόσβαση είναι πολύ χαμηλό έτσι κι αλλιώς.
Επεσήμανε ότι υπάρχει σημαντική πρόοδος στο θέμα των τιμών των τηλεπικοινωνιακών υπηρεσιών, η οποία έχει να κάνει και με κινήσεις που έκανε και η ίδια η ελληνική πολιτεία, διότι όπως είπε “εδώ πέρα αναγνωρίσαμε και τη δικιά μας ευθύνη ως κράτος στις τιμές μειώνοντας το τέλος της κινητής τηλεφωνίας, με πρωτοβουλία του Πρωθυπουργού. Το τέλος κυμαινόταν από 12 μέχρι 20%. Αυτή τη στιγμή, είναι μηδέν για όποιον είναι κάτω των 30 ετών, 10% οριζόντια για όποιον είναι άνω των 30 ετών”.
Σημείωσε ότι η επιβάρυνση που βάζουμε με το τέλος, και το ότι ουσιαστικά χρησιμοποιούνται ονομαστικές τιμές για εμπορική πολιτική στους Δείκτες έχουν δώσει μια προβληματική για τη χώρα εικόνα σε διεθνείς μελέτες, ειδικά στα προηγούμενα χρόνια. Και αυτό είναι που τώρα έρχεται ουσιαστικά να διορθωθεί με μια σειρά από ενέργειες.
Ωστόσο, τόνισε ότι πρέπει να γίνει σημαντικά μεγαλύτερη πρόοδος το επόμενο διάστημα και σε αυτό θα παίξουν μεγάλο ρόλο και οι επενδύσεις. “Υπήρχε ένα χάσμα συνολικά στις τηλεπικοινωνίες, ειδικά στη σταθερή, το οποίο ήρθαν να καλύψουν οι πολλαπλές επενδύσεις που θα γίνουν ειδικά με το Ταμείο Ανάκαμψης τα επόμενα χρόνια” τόνισε.
Η διοίκηση της Επιτροπής Τηλεπικοινωνιών σημείωσε ότι στην κινητή τηλεφωνία η μείωση ανά λεπτό ομιλίας είναι της τάξης του 14%, ανά SMS της τάξης του 43%, ανά gigabyte της τάξης του 61% -για την περίοδο πρώτο εξάμηνο του 2018 έως πρώτο εξάμηνο 2021 κάτι που επιβεβαιώνεται από τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, τα οποία δημοσιεύτηκαν πρόσφατα.
Δε μετράνε οι Δείκτες τις προσφορές
Ο Πρόεδρος της ΕΕΤΤ κ. Κωνσταντίνος Μασσέλος, σημείωσε, ότι με βάση τα στοιχεία της Επιτροπής, τόσο για τις κινητές επικοινωνίες, όσο και για τις σταθερές επικοινωνίες είναι ότι παρουσιάζεται μία διαφορά μεταξύ των τιμών, που διαφημίζονται δημόσια στους καταλόγους των παρόχων ηλεκτρονικών επικοινωνιών και στα απολογιστικά έσοδα, τα οποία παρακολουθεί η (Ε.Ε.Τ.Τ.) Και ότι, ενώ οι μελέτες που επιχειρούν να συγκρίνουν τιμές σε διαφορετικές χώρες λαμβάνουν υπόψη τους ένα υποσύνολο των δεδομένων, που πρέπει να λάβουν, δε λαμβάνουν υπόψη τους προσφορές που πιθανά κάνουν οι πάροχοι στους καταναλωτές, προσφορές για τη διατήρηση πελατών, για την προσέλκυση πελατών, εποχιακές προσφορές, προσφορές μέσα σε συνδυαστικά πακέτα.
Όπως εξήγησε, όλες οι μελέτες που κάνουν συγκρίσεις τιμών, όπως της Empirica για την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, αξιολογούν μόνο τιμές, οι οποίες είναι διαθέσιμες για μεγάλο χρονικό διάστημα, τις προσφορές μιας βδομάδας, ενός μήνα δεν τις λαμβάνουν υπόψη.
Μεγάλο στοίχημα η σταθερή
“Τα πάμε καλά στην κινητή τηλεφωνία δεν τα πάμε καλά σε σταθερή τηλεφωνία”, τόνισε ο κ.Πιερρακάκης, σημειώνοντας ότι αν και στην κινητή τηλεφωνία είμαστε 25η στον κόσμο με βάση τα στοιχεία της UCLA τα παλαιότερα, στη σταθερή είμαστε 100η στον κόσμο.
Στη σταθερή τηλεφωνία, όπως εξήγησε, άργησε να υπάρξει η αντίστοιχη πρόοδος για πάρα πολλούς λόγους που είχαν σχέση και με επενδύσεις που δεν έγιναν τα χρόνια των μεγάλων οικονομικών δυσκολιών της χώρας μας και το παλιό δίκτυο χαλκού, το οποίο καλούμαστε να υπερβούμε για να μπορέσουμε να φτάσουμε σε μια ευρύτερη αν θέλετε κατάσταση πολύ γρήγορων συνδέσεων οπτικών ινών.
Άρα, εκεί είπε, χρειάζεται ακόμη να γίνουν πολλά. Το Ταμείο Ανάκαμψης θα παίξει καθοριστικό ρόλο για να μπορέσει να λύσει αποτυχίες αγοράς οι οποίες υπάρχουν σε αυτή την εξίσωση. Από έργα όπως το λεγόμενο fiber red είναι στις πολυκατοικίες όπου συναντάμε πολύ συχνά την εικόνα να θέλει ένας ένοικος της πολυκατοικίας να βάλει οπτική ίνα στο σπίτι του και να μη συμφωνούνε οι υπόλοιποι άρα να μη γίνεται δόκιμος διαμοιρασμός του κόστους μεταξύ τους.
Όσον αφορά στη διαθεσιμότητα της οπτικής ίνας, σημείωσε βρισκόμαστε κάπου στο 20%-21%, ενώ ο ευρωπαϊκός μέσος όρος κινείται πολύ παραπάνω στη σταθερή τηλεφωνία, κινείται πάνω από 60%.
Αυτό, λοιπόν, είπε, είναι το μεγάλο στοίχημα, το τι θα γίνει με τη σταθερή τα επόμενα χρόνια.
Σήμερα σημείωσε στην Ελλάδα 3,7 εκατομμύρια γραμμές από τα 4,8 έχουν δυνατότητα να πάρουν πάνω από 100αρα γραμμή, 100 και 200. Ωστόσο, σύμφωνα με στοιχεία της Γ.Γ.Τ.Τ. 31/12, μόνο 601.000 μόνο, αξιοποιούν τη δυνατότητα.
Τόνισε ότι υπάρχει ένα χάσμα ανάμεσα στο τι μπορούμε να δώσουμε σαν τηλεπικοινωνιακό σύστημα και στο τι παίρνει ο κόσμος και το ποσοστό αυτό αυξήθηκε κατά τη διάρκεια του Covid. Στις 31/12 του 2019 οι πελάτες που είχαν 100 Mbps ήταν 84.000 είπε, τονίζοντας ότι γίνεται μια μεγάλη αλλαγή με μεγάλη ταχύτητα.
Δίκτυα 5ης Γενιάς
Σχετικά με το 5G, ο κ. Κυριάκος Πιερρακάκης σημείωσε ότι σε όλους τους διεθνείς δείκτες η Ελλάδα κατατάσσεται πάρα πολύ ψηλά στο θέμα των δικτύων πέμπτης γενιάς, στο θέμα του 5G. “Ήμασταν στις τρεις πρώτες χώρες της Ε.Ε. στη διαθεσιμότητα του 5G και πολλοί αξιωματούχοι του εξωτερικού «χαιρέτισαν» τη δομή της δημοπρασίας για το 5G, μια δημοπρασία που για πρώτη φορά στην Ελλάδα είχε τέσσερις συχνότητες μαζί”, ανέφερε.
Η διοίκηση της ΕΕΤΤ σχετικά με την πληρωμή για το φάσμα, είπε ότι ένας από τους τρεις πλειοδότες αξιοποιεί τη δυνατότητα των δόσεων: “Δώσαμε δύο δυνατότητες πληρωμής για το φάσμα, η μία ήταν να πληρώσει ο πάροχος ακριβώς την πρώτη μέρα, η δεύτερη είναι να πληρώσει με μία σειρά δόσεων, για να διευκολύνουμε πάροχο που πιθανά δεν έχει τα κεφάλαια να επενδύσει κατευθείαν σε δίκτυο. Οι δύο από τους τρεις πλήρωσαν την πρώτη μέρα, ο τρίτος αξιοποιεί αυτό το μοντέλο πληρωμής δόσεων, το οποίο όντως δίνει τα δύο πρώτα χρόνια ένα κενό να μην πληρωθεί κάποια δόση και ξεκινάει από τον τρίτο”.
Το UFBB προχωράει -δε συνεχίζει την αντιδικία η ΔΕΗ
Όσον αφορά το Ultra fast BroadBans, ο κ. Πιερρακάκης σημείωσε ότι η ΔΕΗ έκανε μια πρώτη προσφυγή την οποία στην πορεία δε συνέχισε σε σχέση με το UFBB και αυτή τη στιγμή το UFBB προχωράει. Εμείς αυτό το οποίο κάνουμε εκεί που αν θέλετε το κομμάτι των αρμοδιοτήτων μας και μένουμε σ αυτό, είναι το κομμάτι που αφορά τον νόμο και την εισαγωγή του κώδικα ηλεκτρονικών επικοινωνιών που είναι αν θέλετε το σύνταγμα των τηλεπικοινωνιών. Δηλαδή, οι κανόνες πάνω στους οποίους ευρύτερα λειτουργεί ο κλάδος, μαζί με τα προγράμματα που θα δημοπρατήσουμε.
Ο ν.4727/2020, εισήγαγε τον Κώδικα, και ήμασταν η πρώτη χώρα στην Ε. Ε. η οποία εισήγαγε τον Κώδικα Ηλεκτρονικών Επικοινωνιών στο δίκαιο της.