Ξεκάθαρο μήνυμα πως η νέα εγγυητική επιστολή για την ολοκλήρωση της απόκτησης του ΟΛΘ θα έλθει εντός των προβλεπόμενων ημερομηνιών στέλνουν πηγές προσκείμενες στον νέο επενδυτή. Οι ίδιες πηγές αναφέρουν πως μετά την εξέλιξη της Παρασκευής και την μετάθεση της υπογραφής της συμφωνίας για την Πέμπτη 21 Δεκεμβρίου, η κοινοπραξία εξασφάλισε νέα εγγυητική επιστολή, την οποία θα είναι σε θέση να καταθέσει στις προβλεπόμενες ημερομηνίες, πιθανότατα και μέχρι την Τετάρτη 20 Δεκεμβρίου.
Κύκλοι της κοινοπραξίας του επενδυτή που ονομάζεται South East Gateway Thessaloniki πληροφορούν πως η εγγυητική αφορά ποσό της τάξης των 24 εκατ. ευρώ και έχει κατατεθεί από καιρό, όμως εξαιτίας της προσωρινής, όπως λένε, εξόδου της τράπεζας Promsvyazbanκ, εκδότη της εγγυητικής επιστολής, από το σύστημα πληρωμών swift, απαιτείται η ανανέωση της.
Επισημαίνουν δε πως η χρηματοδότηση της κοινοπραξίας είναι από αμιγώς ιδιωτικά κεφάλαια και τραπεζικό δανεισμό δυτικής τράπεζας και εξηγούν ότι η εγγυητική είχε εκδοθεί πριν από τη σύμπραξη των Γάλλων στο σχήμα του επενδυτή.
Εφόσον η συμφωνία τελικά υπογραφεί και λάβει το πράσινο φως και από τις αρμόδιες αρχές ανταγωνισμού, θα ακολουθήσει η κύρωση της σύμβασης παραχώρησης μεταξύ ΟΛΘ και ελληνικού Δημοσίου από τη Βουλή, κάτι που τοποθετείται χρονικά στα μέσα Φεβρουαρίου, και το οικονομικό κλείσιμο της συναλλαγής.
Σύμφωνα με τα υπάρχοντα στοιχεία, η επένδυση εκτιμάται ότι θα ανέλθει σε 1,1 δισ. ευρώ.
Η συμφωνία περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, το τίμημα των 231.926.000 ευρώ που θα καταβάλλει ο επενδυτής, υποχρεωτικές επενδύσεις ύψους 180 εκατ. ευρώ την επόμενη επταετία και τα αναμενόμενα έσοδα του Δημοσίου από τη σύμβαση παραχώρησης (αντάλλαγμα παραχώρησης σε ποσοστό 3,5% του κύκλου εργασιών του ΟΛΘ) αναμενόμενου συνολικού ύψους πλέον των 170 εκατ. ευρώ.
Στο συνολικό ποσό λαμβάνονται επίσης υπόψη τα αναμενόμενα μερίσματα που θα εισπραχθούν από το ΤΑΙΠΕΔ για το υπολειπόμενο ποσοστό του 7,22%, καθώς και οι εκτιμώμενες (πέραν των ελάχιστων υποχρεωτικών) επενδύσεις έως τη λήξη της παραχώρησης το 2051.
ΑΕΠ
Με βάση τους όρους του διαγωνισμού, ο νέος επενδυτής θα πρέπει να αυξήσει τον όγκο διακίνησης των εμπορευματοκιβωτίων στις 550 χιλιάδες ΤΕU σε ορίζοντα εννέα ετών.
Σύμφωνα με έρευνα του Συνδέσμου Εξαγωγέων Β. Ελλάδας, η αύξηση της διακίνησης των εμπορευματοκιβωτίων κατά 600.000 έως 800.000 TEUs μπορεί να εκτοξεύσει το ΑΕΠ της Κ. Μακεδονίας από 4% έως 6% ή κατά 1 με 1,5 δισ. ευρώ, ενώ εάν σε αυτό συμπεριληφθεί η αύξηση της παραγωγής των λοιπών κλάδων, το τοπικό ΑΕΠ μπορεί να ενισχυθεί από 6% έως 10% ή κατά 1,5 δισ. με 2,5 δισ. ευρώ!
Αναλυτές της λιμενικής βιομηχανίας αναφέρουν πως οι παραπάνω στόχοι είναι εφικτοί, καθώς το λιμάνι της Θεσσαλονίκης συγκεντρώνει όλα τα στοιχεία για να παίξει πρωταγωνιστικό ρόλο στο διαμετακομιστικό εμπόριο της ΝΑ Ευρώπης.
Πρώτον, το εισερχόμενο φορτίο στη Θεσσαλονίκη μπορεί να προωθηθεί όχι μόνο στις γειτονικές χώρες της ΝΑ Ευρώπης, αλλά και να προσεγγίσει την Κεντρική Ευρώπη, σε χρόνους και κόστος πολύ χαμηλότερο.
Δεύτερον, η απόσταση από τα σύνορα είναι μόλις 70 χιλιόμετρα, ενώ σημαντική παράμετρος είναι ότι η σιδηροδρομική γραμμή από τη Θεσσαλονίκη έως τα σύνορα είναι ηλεκτροδοτούμενη.
Τρίτον, τόσο το κόστος της μεταφοράς όσο και το transit-time προς την Κεντρική Ευρώπη είναι ανταγωνιστικό σε σχέση με πολλά λιμάνια της ευρύτερης περιοχής.
Σύμφωνα με τους αναλυτές, η εγγύτητα της Θεσσαλονίκης σε μεγάλες πόλεις της ΝΑ Ευρώπης και σημαντικά λιμάνια, της δίνει σαφές ανταγωνιστικό πλεονέκτημα και την καθιστά ελκυστική για εταιρείες που θέλουν να προσεγγίσουν με τα προϊόντα τους τις παραπάνω αγορές.
Οι ίδιοι υποστηρίζουν πως δεν τίθεται θέμα ανταγωνισμού με το λιμάνι του Πειραιά καθώς η Θεσσαλονίκη εξυπηρετεί διαφορετικά φορτία και απευθύνεται σε άλλους πελάτες, αντίθετα, υπογραμμίζουν πως μπορεί να λειτουργήσει συμπληρωματικά με το μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας για τα φορτία που φθάνουν από την Ασία και έχουν κατεύθυνση τις αγορές της Κεντρικής Ευρώπης.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ: «Χαμένοι» στον ΕΝΦΙΑ: Ποιοι ωφελούνται και ποιοι βάζουν βαθιά το χέρι στην τσέπη