ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Η πανδημία του κορονοϊού που πρωταγωνιστεί στη ζωή μας για περισσότερο από έναν χρόνο πλέον επηρέασε σημαντικά τις επιχειρήσεις με διαφορετικό τρόπο, με άλλες να σημειώνουν εκτόξευση πωλήσεων και άλλες να «βουλιάζουν» στις απώλειες εσόδων
Οι περισσότερες κατηγορίες επιχειρήσεων έχουν πληγεί σε όλο τον κόσμο, κυρίως λόγω των περιοριστικών μέτρων που έχουν επιβληθεί στο μεγαλύτερο μέρος του πλανήτη. Ωστόσο, ορισμένοι κλάδοι ευνοήθηκαν σε μεγάλο βαθμό από την κατάσταση αυτή.
Στους ευνοημένους της πανδημίας συμπεριλαμβάνονται χωρίς αμφιβολία οι φαρμακευτικές εταιρείες, οι πλατφόρμες online αγορών, αλλά και οι εταιρείες που σχετίζονται με την ψυχαγωγία στο σπίτι. Στον αντίποδα, μεταξύ των πιο πληγμένων επιχειρήσεων είναι οι αεροπορικές εταιρείες, αλλά και τα καταστήματα εστίασης.
Πρωτιά στο ηλεκτρονικό εμπόριο για την Amazon
Μεγάλο μέρος του παγκόσμιου πληθυσμού έχει στραφεί έντονα τον τελευταίο χρόνο στο ηλεκτρονικό εμπόριο, λόγω και των περιοριστικών μέτρων. Η αμερικανική Amazon, παγκόσμιος κολοσσός του διαδικτυακού εμπορίου, φαίνεται πως επωφελήθηκε τα μέγιστα από αυτή τη συγκυρία, αφού είδε τον κύκλο εργασιών της να απογειώνεται σχεδόν κατά 40% το 2020, σχεδόν στα 387 δισ. δολάρια.
«Βασίλισσα» της τηλεόρασης η Netflix
Η παραμονή στο σπίτι κατέστησε επίσης εξαιρετικά δημοφιλή τρόπο ψυχαγωγίας τις τηλεοπτικές σειρές. Αυτό φαίνεται να αντιλήφθηκε έγκαιρα η Netflix, η οποία λάνσαρε καινούριες σειρές κατά τη διάρκεια του 2020, με αποτέλεσμα να ξεπεράσει τους 200 εκατ. χρήστες σε όλο τον κόσμο.
Από την άλλη, η ανταγωνίστριά της Disney+, που ξεκίνησε στα τέλη του 2019, έφθασε ήδη τα 95 εκατ. συνδρομητές στις αρχές του 2021.
Θετικά αποτελέσματα για τα προϊόντα ψυχαγωγίας στο σπίτι
Με την εστίαση και τον πολιτισμό να είναι κλειστά και τους ανθρώπους να αναγκάζονται να παραμείνουν στο σπίτι σχεδόν εξ ολοκλήρου, ανοδική πορεία κατέγραψαν και τα προϊόντα που σχετίζονται με την ψυχαγωγία εντός της οικίας. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι η Lego, η δανέζικη εταιρία που κατασκευάζει τα γνωστά πλαστικά τουβλάκια, κατέγραψε μια χρονιά ρεκόρ σε ό,τι αφορά στα κέρδη της, σημειώνοντας αύξηση 19% και φτάνοντας στο 1,3 δισ. ευρώ, ενώ οι πωλήσεις της κατέγραψαν άλμα 13%.
Τα βιντεοπαιχνίδια είχαν και αυτά την τιμητική τους το 2020, με την Sony και τη Microsoft να λανσάρουν καινούργιες κονσόλες αμέσως πριν από τα Χριστούγεννα. Η ιαπωνική εταιρία είδε επίσης τις πωλήσεις της να αυξάνονται κατά 40% σε ετήσια βάση κατά τους τρεις τελευταίους μήνες του έτους.
Η αμερικανική Activision (“Call of Duty”) ξεπέρασε τις εκτιμήσεις το τελευταίο τρίμηνο και η γαλλική Ubisoft αναμένει επιδόσεις-ρεκόρ για την ετήσια χρήση 2020/2021 (που ολοκληρώνεται στα τέλη Μαρτίου).
Επιπροσθέτως, παρά το γεγονός ότι πολλοί βρήκαν ως αφορμή την παραμονή τους στο σπίτι για να πειραματιστούν με τις μαγειρικές τους ικανότητες, η διανομή φαγητού γνώρισε επίσης αξιοσημείωτη άνοδο. Σε διεθνές επίπεδο, η βρετανική Deliveroo είδε την αξία των συναλλαγών στην πλατφόρμα της να αυξάνεται κατά 64% στα 4,1 δισ. λίρες, την ώρα που ο αγγλο-ολλανδικός όμιλος Just Eat Takeaway κατέγραψε άλμα στα έσοδά του κατά 54% στα 2,4 δισ. ευρώ.
Τα σπιτικά προϊόντα σε κάθε περίπτωση άντεξαν: Στην Γαλλία, οι πωλήσεις των μικρών οικιακών συσκευών αυξήθηκαν (+11,2%) λόγω των περιορισμών, κυρίως των επεξεργαστών τροφίμων (+27,5%).
Αεροπορικές εταιρείες: Οι μεγάλοι ηττημένοι της κρίσης
Κι ενώ για πολλές επιχειρήσεις, η κρίση του κορονοϊού λειτούργησε ευνοϊκά, άλλες είδαν τα έσοδά τους να «βουλιάζουν» επικίνδυνα και την απειλή της κατάρρευσης να είναι διαρκής. Ένας από τους πιο ηττημένους κλάδους της πανδημίας αναμφισβήτητα είναι οι αερομεταφορές, αφού, λόγω των περιορισμών, τα αεροσκάφη ανά τον κόσμο σχεδόν καθηλώθηκαν εξ ολοκλήρου στο έδαφος, ενώ ο δρόμος της ανάκαμψης φαίνεται ότι θα είναι μακρύς και δύσκολος.
Ειδικότερα, η Air France υπέστη σοκ άνευ προηγουμένου, που είχε ως αποτέλεσμα να χάσει 7,1 δισ. ευρώ, λίγο περισσότερα από τη γερμανική ανταγωνίστριά της Lufthansa (6,7 δισ.) ή τον βρετανικό όμιλο IAG, τη μητρική της British Airways (6,9 δισ.). Από τις επιπτώσεις αυτές δεν γλίτωσαν ούτε οι εταιρίες χαμηλού κόστους, όπως η EasyJet, που είδε τα έσοδά της να καταγράφουν βουτιά 88% το πρώτο τρίμηνο της χρήσης της (από τον Οκτώβριο έως τα τέλη Δεκεμβρίου).
Σύμφωνα με την Διεθνή Ένωση Αερομεταφορών (Iata), οι εταιρίες έχασαν 510 δισ. δολάρια σε κύκλο εργασιών το 2020 και οι οικονομικές τους ζημίες έφθασαν τα 118 δισ. δολάρια. Σύμφωνα με τις τελευταίες εκτιμήσεις, μάλιστα, οι ζημίες αναμένεται να φθάσουν τα 38 δισ. τη φετινή χρονιά.
Σε τέλμα και οι πετρελαϊκές αλλά με προοπτική ανάκαμψης
Ταυτόχρονα, η «βουτιά» της παγκόσμιας δραστηριότητας ανέκοψε σε μεγάλο βαθμό τη ζήτηση για πετρέλαιο και οι κολοσσοί του μαύρου χρυσού ολοκλήρωσαν το 2020 με θηριώδεις ζημίες. Οι πέντε μεγαλύτερες, ιδιωτικές, επιχειρήσεις στον κόσμο -BP, Chevron, ExxonMobil, Shell και Total- ανακοίνωσαν συνολικά καθαρές ζημίες 77 δισεκ. δολάρια για το 2020, εκ των οποίων πάνω από 20 δισεκ. μόνο για τη BP.
Ο κλάδος μπορεί σε κάθε περίπτωση να ευελπιστεί ότι θα επωφεληθεί από την ανάκαμψη εν μέσω επιτάχυνσης των εμβολιαστικών προγραμμάτων το 2021, που έχει ήδη επιτρέψει στην τιμή του πετρελαίου να επανέλθει στα επίπεδα που ήταν πριν από ένα χρόνο.
Διαβάστε ακόμη:
Θεόδωρος Σκυλακάκης: Τα διαθέσιμα δεν είναι ατελείωτα-Τι δήλωσε για το άνοιγμα της οικονομίας
Ακολουθήστε το mononews.gr στο Google News για την πιο ξεχωριστή ενημέρωση
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Δ. Καλαντώνη: Η ιστορία πίσω από την «Εξέλιξη Ζωής», οι δράσεις και οι στόχοι
- Attica Bank: Ανοίγει το παιχνίδι του ανταγωνισμού στις χρεώσεις
- Οι Έλληνες εφοπλιστές παρήγγειλαν εφέτος 230 πλοία – Ποιοι ναυπηγούν και ποιοι πούλησαν και αγόρασαν πλοία
- Άμεση Ανάλυση: Τι συμβαίνει με Optima Bank, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΟΠΑΠ, Profile, JP Morgan, MicroStrategy, Nike