ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Στο υψηλότερο επίπεδο από τον Οκτώβριο του 2010 εκτινάχθηκαν στις αρχές της εβδομάδας οι τιμές των ναύλων στα πλοία τύπου capesize, αποφέροντας σημαντικά κέρδη στις ναυτιλιακές που δραστηριοποιούνται στην αγορά ξηρού φορτίου.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που επεξεργάστηκε η VesselsValue, οι Έλληνες εφοπλιστές εμφανίζονται δραστήριοι στη συγκεκριμένη αγορά, έχοντας διαθέσει από τις αρχές του έτους 880,2 εκατ. δολάρια για την εξαγορά 63 μεταχειρισμένων πλοίων ξηρού φορτίου.
Από την άλλη πλευρά, περιορισμένο ήταν το ενδιαφέρον για τα νεότευκτα του κλάδου, καθώς τα στοιχεία δείχνουν ότι μόνο μία εταιρεία, η ναυτιλιακή Kassian Maritime, συμφερόντων της οικογένειας Παππαδάκη έχει κλείσει συμφωνία με το ιαπωνικό ναυπηγείο Mitsui Engineering & Shipbuilding, για την παραγγελία πλοίου χωρητικότητας 87,000 dwt, το οποίο θα παραλάβει το 2021. Το bulker πρόκειται να κατασκευαστεί σύμφωνα με τα πρότυπα ΙΜΟ Tier III, ενώ η τιμή του θα ανέλθει στα 36,5 εκατ. δολάρια.
Στην αγορά μεταχειρισμένων, στην πρώτη θέση βρίσκεται η Star Bulk Carriers, του εφοπλιστή Πέτρου Παππά, η οποία συνεχίζοντας το μπαράζ εξαγορών στόλων που ξεκίνησε το 2018, προχώρησε στην εξαγορά των 11 φορτηγών πλοίων της εταιρείας Delhpin Shipping, του πλοιοκτήτη Σοφοκλή Ζούλλα. Πρόκειται για μία συναλλαγή ύψους 139,5 εκατ. δολαρίων, εκ των οποίων τα 80 εκατ. δολάρια είναι μετρητά και τα υπόλοιπα με τη διάθεση 4,503 εκατ. κοινών μετοχών της Star Bulk.
Ακολουθεί η Neptune Dry Management, η εταιρεία που ίδρυσε η δραστήρια πλοιοκτήτρια Μελίνα Τραυλού το Σεπτέμβριο του 2017, προκαλώντας αίσθηση με την απόφαση της να εισέλθει στην αγορά ξηρού φορτίου. Και αυτό γιατί η οικογένεια Τραυλού διαθέτει τη Neptune Lines, από το 1975 και ασχολείται με τον κλάδο των θαλασσίων μεταφορών αυτοκινήτων, project cargo και φορτίων Ro-Ro.
Φέτος η Neptune Dry έχει εξαγοράσει τρία πλοία ξηρού φορτίου συνολικής αξίας 71,5 εκατ. δολαρίων. Τα δύο πλοία ανήκαν στην KN Maritime, τα Loch Ness και Loch Nevis κατασκευής 2016, ενώ το τίμημα ανήλθε στα 23 εκατ. δολαρίων και 24,5 εκατ. δολάρια αντίστοιχα.
Η Dryships, προχώρησε το Μάϊο στην εξαγορά πλοίου μεταφοράς ξηρού φορτίου, το οποίο ανήκει στον πρόεδρο και CEO της, Γιώργο Οικονόμου. Πρόκειται για πλοίο τύπου newcastlemax, κατασκευής 2017, ενώ το τίμημα της εξαγοράς ανήλθε στα 50 εκατ. δολάρια.
H Diligent Holdings του Δημήτρη Μίχαλου, έχει εστιάσει στα supramax, εξαγοράζοντας φέτος τρία πλοία ξηρού φορτίου συνολικής αξίας 42 εκατ. δολαρίων.
Στην αγορά τεσσάρων φορτηγών πλοίων έχει προχωρήσει η Cosmoship Management, συμφερόντων του εφοπλιστή Νίκου Σάββα. Το συνολικό τίμημα, σύμφωνα με τη VesselsValue, ανήλθε στα 35 εκατ. δολάρια.
Μεταξύ άλλων πηγές της αγοράς ανέφεραν ότι απέκτησε τρία πλοία της βελγικής Bocimar, τύπου handysize που έχουν κατασκευαστεί σε ναυπηγείο της Κίνας, έναντι 27 εκατ. δολαρίων, συνολικά.
Αναφερόμενος στην πορεία της αγοράς ξηρού φορτίου, ο CCO της VesselsValue, Matt Freeman αναφέρει στο mononews.gr: “Το ξεκίνημα του 2019 ήταν φτωχό για τα μεγάλα πλοία ξηρού φορτίου, γεγονός που οφείλεται εν μέρει στην κατάρρευση του φράγματος Brumadinho που ανήκει στην Vale στη Βραζιλία, καθώς και στον συνεχιζόμενο εμπορικό πόλεμο μεταξύ των ΗΠΑ και της Κίνας που επηρέασε αρνητικά την προσφορά φορτίου. Τον Μάρτιο του 2019, τα ναύλα στα Capesize ήταν λίγο πάνω από 4.000 δολάρια ΗΠΑ σε σύγκριση με τα 32.900 δολάρια που ανήλθαν νωρίτερα αυτή την εβδομάδα. Το θετικό κλίμα κατευθύνθηκε κυρίως στους τομείς των Panamax και Supramax και η διαθεσιμότητα των πλοίων μειώθηκε. Με την αύξηση του εφοδιασμού των πλοίων και την παγκόσμια οικονομική ανάπτυξη να παραμένει απρόβλεπτη, το ισοζύγιο ζήτησης παραμένει ασταθές. Ωστόσο, καθώς τα ναύλα δείχνουν να σταθεροποιούνται σε υψηλότερα επίπεδα, είναι πιθανό να δούμε περαιτέρω θετική εικόνα κατά τους προσεχείς μήνες.”