• Business

    Κατασκευές: Τι ζητούν οι εταιρείες από τον Χρήστο Σταϊκούρα – Ποιο νομοσχέδιο έχει «κολλήσει» στη θεωρία

    Χρήστος Σταϊκούρας - Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Μαρία Τσιομπάνου, Πρόεδρος ΠΕΣΕΔΕ, Γιώργος Συριανός Πρόεδρος ΣΤΕΑΤ, Κωνσταντίνος Γκολιόπουλος (Πρόεδρος ΠΕΔΜΕΔΕ), Ζαχαρίας Αθουσάκης Πρόεδρος ΣΑΤΕ

    Χρήστος Σταϊκούρας – Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Μαρία Τσιομπάνου, Πρόεδρος ΠΕΣΕΔΕ, Γιώργος Συριανός Πρόεδρος ΣΤΕΑΤ, Κωνσταντίνος Γκολιόπουλος, Πρόεδρος ΠΕΔΜΕΔΕ, Ζαχαρίας Αθουσάκης Πρόεδρος ΣΑΤΕ


    Αλλαγές στο νομοθετικό πλαίσιο των δημόσιων έργων και πιο συγκεκριμένα των φορέων που δημοπρατούν τα έργα και των εργολάβων ζητούν τα σωματεία που εκπροσωπούν όλες τις κατασκευαστικές εταιρείες στη χώρα μας.

    Πιο συγκεκριμένα, σε κοινή τους επιστολή με αποδέκτη τον υπουργό υποδομών και μεταφορών Χρήστο Σταϊκούρα τα σωματεία Πανελλήνια Ένωση Διπλωματούχων Μηχανικών Εργοληπτών Δημοσίων Έργων (ΠΕΔΜΕΔΕ), Πανελλήνια Ένωση Συνδέσμων Εργοληπτών Δημοσίων Έργων (ΠΕΣΕΔΕ), Πανελλήνιος Σύνδεσμος Τεχνικών Εταιρειών (ΣΑΤΕ) και Σύνδεσμος Τεχνικών Εταιριών Ανωτέρων Τάξεων (ΣΤΕΑΤ) ζητούν αλλαγές στους εξής τομείς:

    -Εφαρμογή και ενεργοποίηση του Παρατηρητηρίου Tιμών

    -Συνέχιση εφαρμογής αναθεώρησης τιμών για όλη τη διάρκεια του 2022

    -Ροές πληρωμών για τα δημόσια έργα

    -Σωστή ερμηνεία του όρου «έργο»

    -Αύξηση ορίου στο ανέκτελεστο έργων

    Το «κολλημένο» νομοσχέδιο του 2022

    Ξεκινώντας από το πρώτο αίτημα, δηλαδή το Παρατηρητήριο Tιμών, οι εργολήπτες ζητούν την εφαρμογή ενός μέτρου που είχε προαναγγελθεί με το σχετικό νομοσχέδιο το οποίο είχε περάσει από τη Βουλή το καλοκαίρι του 2022 με στόχο τη συνέχιση των δημοσίων έργων που απειλούταν με διακοπή από τους αναδόχους.

    Οι τελευταίοι έχοντας δώσει τιμές προ κρίσεων (σ.σ. Πανδημικής, ενεργειακής και πολέμου στην Ουκρανία) κινδύνευαν να έχουν σημαντικές ζημιές με αποτέλεσμα τα έργα να κρίνονται μη βιώσιμα και να προτιμούν να χάσουν τις εγγυητικές επιστολές παρά να εκτελέσουν τα έργα.

    Ένα από τα μέτρα που είχε προταθεί και περάσει ύστερα από διαπραγματεύσεις μεταξύ της προηγούμενης διοίκησης του υπουργείο και των εργοληπτικών οργανώσεων ήταν να τεθεί σε λειτουργία το παρατηρητήριο τιμών, το οποίο θα προχωρούσε αυτόματη αναπροσαρμογή των τιμών, οι οποίες επί του πρακτέου δεν είχαν αναθεωρηθεί από τη δεκαετία του 2000 με αποτέλεσμα οι αρχικές τιμές των έργων να μην ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα. Ωστόσο, εξ’ όσων φαίνεται από τα όσα ζητούν με τη νέα επιστολή οι εργολήπτες, δύο χρόνια αργότερα το μέτρο αυτό δεν έχει εφαρμοστεί.

    Το δεύτερο αίτημα αφορά ένα μέτρο του ίδιου νομοσχεδίου, το οποίο έχει εφαρμοστεί εν μέρει. Αυτό έχει να κάνει με τις αναθεωρήσεις τιμών και εργασιών στα δημόσια έργα που γίνονται μέσω υπουργικών αποφάσεων και αυτό που ζητούν τα σωματεία είναι να βγουν σχετικές αποφάσεις για το Β’, Γ’ και Δ’ Τρίμηνο του 2022, όταν δηλαδή η κρίση και ο πληθωρισμός βρισκόταν στο απόγειο τους.

    Το τρίτο σημείο αλλαγής αφορά σε ένα πάγιο αίτημα των κατασκευαστών, το οποίο έχει να κάνει με τις πληρωμές για τα δημόσια έργα. Εν ολίγοις οι εργολήπτες ζητούν την ομαλοποίηση των ροών πληρωμής. Πρόκειται για ένα πάγιο αίτημα που επανέρχεται κάθε χρόνο, όπως έχει γράψει αρκετές φορές το mononews κάνοντας μάλιστα λόγο για καθυστερήσεις έως και οκτώ μηνών, γεγονός και το οποίο από μεταχρονολόγηση των κερδών οδηγεί και σε απαιτήσεις πληρωμών του ΦΠΑ από τις εταιρείες ακόμα και αν δεν έχουν πληρωθεί από το Δημόσιο.

    Οι «κόφτες» για τη συμμετοχή σε διαγωνισμούς

    Τα άλλα δύο αιτήματα είναι πιο τεχνικού χαρακτήρα, αλλά επηρεάζουν σημαντικά τη δυνατότητα συμμετοχής σε διαγωνισμούς. Το πρώτο αφορά στο γεγονός ότι χαρακτηρίζεται λάθος ο όρος έργο» καθώς έχει παρατηρηθεί αυτό να συγχέεται με τους όρους «προμήθεια» και «υπηρεσία» κυρίως σε διαγωνισμούς που αφορούν οδοφωτισμό, μονάδες επεξεργασίας λυμάτων, συστήματα ελέγχου διαρροών σε δίκτυα μεταφοράς και διανομής νερού, καθώς και έργα αποκατάστασης και καθαρισμού ρεμάτων.

    Το δεύτερο αίτημα, το οποίο έχει θιχτεί στο παρελθόν, είναι ο «κόφτης» συμμετοχής στα δημόσια έργα για τις εταιρείες έκτης τάξης και κάτω καθώς υπάρχει όριο στο ανεκτέλεστο και τα σωματεία ζητούν την αύξηση του. Εν ολίγοις εκτός από τις εταιρείες που διαθέτουν πτυχίο έβδομης τάξης, δηλαδή τους μεγάλους εγχώριους κατασκευαστές (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Intrakat-ΑΚΤΩΡ, ΑΒΑΞ και METKA), για τους υπόλοιπους ισχύει ένα όριο των υπογεγραμμένων συμβάσεων για τα δημόσια έργα.

    Αυτό σύμφωνα με τα σωματεία των μικρών και των μεσαίων κατασκευαστών δημιουργεί όρους αποκλεισμού και να τίθενται ζητήματα ανταγωνισμού αλλά και ικανότητας εκτέλεσης των δημοσίων έργων λόγω της υπερσυγκέντρωσης.

    Διαβάστε επίσης

    Μετρό Αθήνας: Καθυστερεί η Γραμμή 4 – Μετέωρος ο διαγωνισμός για τους νέους συρμούς

    Υπουργείο Υποδομών: Βγαίνουν από το συρτάρι οι πρότυπες προτάσεις – Ποιες αλλαγές έρχονται

    Μάχη στην ΕΕ για έργα αξίας 500 εκατ. ευρώ – Ποιοι μεγάλοι τα έχουν αναλάβει



    ΣΧΟΛΙΑ