Παραχωρήσεις και έργα ΣΔΙΤ γεμίζουν τα χαρτοφυλάκια των Big-4 κατασκευαστικών, ΑΚΤΩΡ, ΜΕΤΚΑ, ΑΒΑΞ και ΤΕΡΝΑ και «φουσκώνουν» το ανεκτέλεστο των εταιρειών το οποίο αθροιστικά ξεπερνά τα 14 δισ. ευρώ.

ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ

Με ανεκτέλεστο που αγγίζει τα 5 δισ. ευρώ ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ οδηγεί την κούρσα των μεγάλων έργων στην χώρα.

1

Υπενθυμίζεται, πως ορόσημο της ανάπτυξης του ομίλου αποτέλεσε η συμφωνία με την ABU DHABI FUTURE ENERGY PJSC – MASDAR, για την πώληση του ποσοστού συμμετοχής 36,59% που κατέχει η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ στην ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ η οποία ολοκληρώθηκε τον Νοέμβριο του 2024.

Τα κατασκευαστικά «διαμάντια» του ομίλου που εκτοξεύουν μεταξύ άλλων το ανεκτέλεστο της εταιρείας στα ύψη περιλαμβάνουν την υλοποίηση του βόρειου τμήματος του Ε65, το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι Ηρακλείου, το μεσαίο τμήμα του ΒΟΑΚ, το τμήμα του αυτοκινητόδρομου Πάτρα-Πύργος κ.α. , που ξεπερνούν σε αξία τα 2,5 δισ. ευρώ.

Ένα από τα μεγαλύτερα εν εξελίξει έργα είναι ο IRC στο Ελληνικό, δηλαδή η ανάπτυξη του Ολοκληρωμένου Τουριστικού Συγκροτήματος Ελληνικού (IRC) έργο που ξεπερνά σε προϋπολογισμό το 1 δισ. ευρώ και κατασκευαστικά τα 600 εκατ. ευρώ και αφορά την κατασκευή τριών κατοικιών που ξεπερνούν σε επιφάνεια τα 240.182 τετραγωνικά μέτρα.

Ακολουθεί ο Νέος Διεθνής Αερολιμένας Ηρακλείου στο Καστέλι, ο οποίος κατασκευάζεται από το μηδέν, με το προϋπολογισμό του έργου να ξεπερνά τα 480 εκατ. ευρώ και με βάθος ολοκλήρωσης το 2027, ενώ η κατασκευή έχει προχωρήσει στο 33%.

Το έργο έχει αναλάβει το σχήμα ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-GMR και την κατασκευή η ΤΕΡΝΑ.

Η ΤΕΡΝΑ επίσης έχει αναλάβει την κατασκευή του βόρειου τμήματος του αυτοκινητόδρομου Ε65 που αφορά το τμήμα Καλαμπάκα- Εγνατία, έργο προϋπολογισμού 442 εκατ. ευρώ, με χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης και υπολογίζεται πως θα έχει ολοκληρωθεί μέχρι το 2026.

Ένα «δυνατό» έργο ΣΔΙΤ στο χαρτοφυλάκιο της ΤΕΡΝΑ αποτελεί και το τμήμα Χερσόνησος – Νεάπολη του ΒΟΑΚ, στο οποίο συμμετέχει επίσης και η ΑΚΤΩΡ.

Πρόκειται για έργα με συνολικό προϋπολογισμό 350 εκατ. ευρώ και αφορούν στη κατασκευή 22,5 χιλιομέτρων με βάθος ολοκλήρωσης το 2027 (η AKTOR εκτελεί τα έργα στο τμήμα Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος, με προϋπολογισμό 190 εκατ. ευρώ.)

Σύμφωνα με εκτιμήσεις, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ πρόκειται να «εισχωρήσει» στη σύμβαση παραχώρησης για το βασικό τμήμα του ΒΟΑΚ, Χανιά-Χερσόνησος, που αφορά την κατασκευή του αυτοκινητόδρομου με κόστος που ξεπερνά το 1,7 δισ. ευρώ.

Ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης (Α90) θα έχει μήκος 294χλμ. και θα διατρέχει οκτώ δήμους και τέσσερις νομούς της Κρήτης, συνδέοντας τις κύριες πύλες εισόδου-εξόδου του νησιού.

Στα σκαριά είναι επίσης και η ενεργοποίηση της σύμβασης παραχώρησης της Εγνατίας Οδού με τίμημα τα 1,4 δις. που συνοδεύεται από ένα κατασκευαστικό πρόγραμμα άνω των 500 εκατ. ευρώ.

Συγκεκριμένα, υπολογίζεται πως εντός του 2025, θα ολοκληρωθεί η διαδικασία του διαγωνισμού για την σύμβαση παραχώρησης στο σχήμα υπό τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ (75%) – Egis(25%).

Υπενθυμίζεται πως τον Οκτώβριο έπεσαν οι υπογραφές για την 25ετή παραχώρηση της Αττικής Οδού στη ΓΕΚ Τέρνα, καταβάλλοντας το ποσό των 3,27 δισ. ευρώ στο ελληνικό Δημόσιο. Λίγο αργότερα το επενδυτικό σχήμα της Μαριάννας Λάτση, Latsco Direct Investments Cyprus, προχώρησε σε συμφωνία για την απόκτηση του 10% της Αττικής Οδού η οποία και έκλεισε, αναδεικνύοντας το πεδίο των παραχωρήσεων σε πόλο έλξης για τους επενδυτές της χώρας.

ΑΚΤΩΡ

Σε σχέση με την κατασκευαστική της δραστηριότητα το ανεκτέλεστο των υπογεγραμμένων συμβάσεων του ομίλου ανερχόταν σε 3.605,6 εκατ. ευρώ, ποσό που συμπληρώνουν τα 931 εκ. ευρώ τα οποία αφορούν νέα προς υπογραφή έργα στα οποία έχει μειοδοτήσει, με τα προς εκτέλεση έργα να ανέρχονται σε €4,5 δισ.

Η ενίσχυση του ανεκτέλεστου των έργων και η έναρξη μεγάλων έργων που έχει αναλάβει η ΑΚΤΩΡ και τα οποία έχουν υψηλό περιθώριο κέρδους, αναμένεται να ενισχύσουν σημαντικά τα αποτελέσματα στο προσεχές μέλλον.

Μετά την ιστορική παράδοση των πρώτων σταθμών του Μετρό Θεσσαλονίκης που μπήκε επίσημα σε λειτουργεία στις 30 Νοεμβρίου του προηγούμενου χρόνου, ακολουθεί η κατασκευή επέκτασης προς την Καλαμαριά.

Η επέκταση της γραμμής της Καλαμαριάς είναι ένα έργο προϋπολογισμού 342 εκατ. ευρώ που έχει ξεκινήσει από το 2013 και αναμένεται να παραδοθεί σε λειτουργία το 2025. Ειδικότερα, πρόκειται για 4,8χλμ υπόγειας γραμμής και 5 νέους σταθμούς.

Στα ΣΔΙΤ της ΑΚΤΩΡ περιλαμβάνεται ο Οδικός Αξόνας Καλαμάτα-Πύλος-Μεθώνη σε συνέργεια με την ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ. Πρόκειται για την κατασκευή 50 χιλιομέτρων με κόστος τα 204,9 εκατ., ενώ εκτιμάται ότι θα έχει ολοκληρωθεί το 2027.

Στο επενδυτικό «αναβρασμό» του Ελληνικού συμμετέχει εξίσου και η ΑΚΤΩΡ συμβάλλοντας στην κατασκευή του Πύργου Κατοικιών – Riviera Tower στη Μαρίνα Ελληνικού, για την εταιρεία ΕΛΛΗΝΙΚΟΝ Α.Ε., προϋπολογισμού €133,6 εκατ.

Ειδικότερα, το έργο έχει αναληφθεί τον Απρίλιο του 2023 από το σχήμα Bouygues Batiment International που αφορά ποσοστό 60% και AKTOR με ποσοστό 40% και θα αποτελέσει έναν πρωτοποριακό για τα ελληνικά δεδομένα πύργο 200 μέτρων, με βάθος εκτέλεσης το δεύτερο εξάμηνο του 2026.

Υπενθυμίζεται πως οι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΚΤΩΡ, ΑΚΤΩΡ παραχωρήσεις συμμετέχουν από κοινού στην κατασκευή του αυτοκινητόδρομου ΒΟΑΚ που αφορά το τμήμα Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος προϋπολογισμού 126,6 εκατ. ευρώ το οποίο δρομολογείται να ολοκληρωθεί μέχρι το 2026.

Στις αρχές του 2025 υπολογίζεται η ολοκλήρωση και λειτουργία του αυτοκινητόδρομου Πάτρα-Πύργος, ειδικότερα εκτιμάται πως μέχρι τον Ιούλιο του 2025 θα ολοκληρωθούν τα 66 από τα συνολικά 75 χλμ., δηλαδή το 88% του αυτοκινητοδρόμου.

Συγκεκριμένα, το έργο πρόκειται να παραδοθεί στην κυκλοφορία σε δύο δόσεις, καθώς όπως προβλέπει η συμφωνία με την «Ολυμπία Οδό», το τμήμα Πύργου – Κάτω Αχαΐας συνολικού μήκους 62 χιλιομέτρων θα παραδοθεί πρώτο και θα ακολουθήσει το τμήμα Κάτω Αχαΐας – Περιμετρικής Πάτρας 13 χλμ., το οποίο είναι και πιο δύσκολο, καθώς ανακατασκευάζεται ενώ βρίσκεται σε κυκλοφορία.

Σημειώνεται πως τα εν λόγω έργα εκτελούν οι ΤΕΡΝΑ, AKTOR και AVAX, και συγκεκριμένα η ΤΕΡΝΑ έχει αναλάβει το τμήμα Γαστούνη-Πύργος, η AKTOR το τμήμα της Καραίικα-Γαστούνη και η AVAX το τμήμα Μιντιλόγλι-Καραίικα.

Η δεύτερη φάση, με προϋπολογισμό 152.281.732,49 ευρώ, υλοποιείται στην τρέχουσα Προγραμματική Περίοδο του ΕΣΠΑ 2021-2027, ενώ η πρώτη, με προϋπολογισμό 99.828.465,86 ευρώ, υλοποιήθηκε εντός της Προγραμματικής Περιόδου 2014-2020.

ΑΒΑΞ

Όσον αφορά τον όμιλο ΑΒΑΞ, η αξία του χαρτοφυλακίου παραχωρήσεων, ΣΔΙΤ και μαρίνων παραμένει υψηλή, προσφέροντας υψηλά προβλεπόμενα μερίσματα σε μακροπρόθεσμο ορίζοντα, συμμετέχοντας παράλληλα επιλεκτικά στις διαγωνιστικές διαδικασίες για νέες συμβάσεις παραχώρησης και ΣΔΙΤ στη χώρα μας.

Η εταιρεία «ΑΒΑΞ Παραχωρήσεις» εξελίσσεται σε επενδυτικό κορμό για τον όμιλο σε παραχωρήσεις και ΣΔΙΤ, η οποία μετρά στις ενεργές παραχωρήσεις τον Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου, την Ολυμπία Οδό, τον Αυτοκινητόδρομο Μορέα, τη Μαρίνα Λεμεσού, τη Μαρίνα Αθηνών και τέσσερις σταθμούς αυτοκινήτων.

Το 2023 το ανεκτέλεστο των έργων του έφτανε τα 3,05 δις. ευρώ με τις νέες συμβάσεις που υπεγράφησαν μέσα στο 2024 να το διαμορφώνουν στα 3,3 δις. περίπου και το οποίο αναμένεται να ανέβει προοδευτικά το 2025 σε πάνω από 4 δισ. ευρώ λαμβάνοντας νέα έργα.

Από αυτά το 46% αντιστοιχεί σε δημόσια έργα και το υπόλοιπο 54% σε ιδιωτικά έργα και ΣΔΙΤ.

Σημειώνεται πως ο συνολικός τραπεζικός δανεισμός του Ομίλου μειώθηκε σε €259,4 εκατομμύρια στο τέλος του 2023, μετά από αποπληρωμές ύψους €47,6 εκατομμυρίων εντός του έτους, ενώ ο καθαρός δανεισμός υποχώρησε κατά €37,9 εκατομμύρια ανερχόμενος σε €182,5 εκατομμύρια στο τέλος του 2023.

Από τα σημαντικότερα έργα ΣΔΙΤ στο χαρτοφυλάκιο της μεγάλης κατασκευαστικής στην χώρα είναι η Γραμμή 4 του Μετρό στην Αθήνα, τα τρία νοσοκομεία σε Κομοτηνή, Θεσσαλονίκη, Σπάρτη, ο Flyover της Περιφερειακής Θεσσαλονίκης, η συμμετοχή στο οδικό έργο Πάτρα-Πύργος, το οδικό έργο Μπράλος-Άμφισσα, τα έργα δημιουργίας υποδομών στο Ελληνικό.

Το μεγαλύτερο δημόσιο έργο της χώρας αφορά στην κατασκευή της νέας γραμμής 4 του Μετρό της Αθήνας. Η AVAX έχει αναλάβει το έργο από κοινού με τις GHELLA και ΑLSTOM σε ένα διαγωνισμό που κράτησε σχεδόν 4 χρόνια.

Το κόστος της νέας γραμμής αγγίζει (με τον ΦΠΑ) τα 1,8 δισ. ευρώ και αναθέτουσα αρχή είναι η Αττικό Μετρό. Η σύμβαση υπεγράφη τον Ιούνιο του 2021 με αρχικό χρονοδιάγραμμα τα οκτώ χρόνια, δηλαδή μέχρι το 2029.

Με ανακοίνωση του ομίλου προ ολίγων ημέρων έγινε γνωστό πως το 50%, το μισό της της διαδρομής του, έχει ήδη διανύσει ο ένας από τους δύο μετροπόντικες.

Τα τρία νοσοκομεία σε Κομοτηνή, Θεσσαλονίκη, Σπάρτη που έχει αναλάβει ο όμιλος αφορούν την κατασκευή νέων νοσοκομειακών υποδομών, ένα παιδιατρικό νοσοκομείο και δύο γενικά με τον συνολικό προϋπολογισμό να ξεπερνά τα 442 εκατ. ευρώ με δωρεά από το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος.

Σε εξέλιξη βρίσκεται και η κατασκευή του οδικού άξονα Μπράλος – Άμφισσα μήκους 30,7 χιλιομέτρων, που θα ενώσει την κεντρική με τη Δυτική Ελλάδα φτάνοντας στην Ιόνια Οδό και τη γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου έως την Πελοπόννησο.

Τον Οκτώβριο οριστικοποιήθηκε η αλλαγή σχεδιασμού για το οδικό έργο σύμφωνα με το οποίο ο άξονας θα αποκτήσει τελικά δίδυμες σήραγγες, μήκους 2,2 χλμ., αντί για δύο κλασικές σήραγγες διπλής κυκλοφορίας. Μάλιστα την αλλαγή συνόδευσε υπογραφή νέας συμπληρωματικής σύμβασης με την ανάδοχο, ύψους 69,25 εκατ. ευρώ.

Τα έργα που εκτελεί ΑΒΑΞ και έχουν εξασφαλισμένη χρηματοδότηση ύψους 262,2 εκατ. ευρώ από το ΕΣΠΑ, με προϋπολογισμό 285 εκατ. ευρώ και αναμένεται να ολοκληρωθεί το καλοκαίρι του 2027.

ΜΕΤΚΑ

Η ΜΕΤΚΑ (όμιλος Metlen), αν και προς το παρόν διαθέτει το μικρότερο ανεκτέλεστο ύψους 1,5 δισ. ευρώ, προσβλέπει σε διπλασιασμό των κερδών και ανάπτυξη για το 2025.

Με τη σειρά της διεκδικεί την πίτα των μεγάλων έργων στην Ελλάδα , ιδιωτικών, ΣΔΙΤ και ΣΔΙΤ/Παραχωρήσεις.

Γερό χαρτί στο χαρτοφυλάκιο των έργων της είναι η κατασκευή του FlyOver με 50%, από κοινού με την ΑΒΑΞ.

Ειδικότερα, το έργο έχει αναλάβει η κοινοπραξία AVAX– ΜΕΤΚΑ ΑΤΕ για λογαριασμό της «Κεδρηνός Λόφος», Ιδιωτικός Φορέας Σύμπραξης, με το κυριότερο αντικείμενο αυτού να είναι η κατασκευή της Υπερυψωμένης Ταχείας Λεωφόρου, μήκους 7,6 χλμ.

Τμήμα αυτής είναι μία γέφυρα πλάτους 22 μέτρων και μήκους 4 χλμ., που θα είναι η μεγαλύτερη σε μήκος γέφυρα που θα έχει κατασκευαστεί ποτέ στην Ελλάδα, με την ολοκλήρωσή του να μπορεί να εξυπηρετεί 10.000 οχήματα ανά ώρα.

Πρόκειται για έναν αυτοκινητόδρομο με σύγχρονα χαρακτηριστικά που στόχο έχει να αλλάξει το κυκλοφοριακό χάρτη της Θεσσαλονίκης αποφορτίζοντας την ουσιαστικά.

Το έργο έχει προϋπολογισμό 462,77 εκατομμύρια ευρώ και εκτιμάται ότι θα έχει ολοκληρωθεί έως τον Μάιο του 2027.

Στο πεδίο των μαρίνων η ΑΒΑΞ έχει επιλεγεί ως προσωρινός ανάδοχος μαζί με την ΤΕΚΑΛ για την κατασκευή της έκτης προβλήτας του ΟΛΘ «6ος Προβλήτας, Επέκταση Λιμενικής Υποδομής», έργο συνολικού προϋπολογισμού τα 150 εκατ. ευρώ.

Πρόκειται για ένα από τα μεγαλύτερα λιμενικά έργα καθιστώντας την χώρα διαμετακομιστικό κέντρο Ανατολής-Δύσης.

Τον Οκτώβριο του 2024 METLEN και ΑΤΕΣΕ «έδωσαν τα χέρια» ΑΤΕΣΕ για τη μελέτη, χρηματοδότηση, κατασκευή, συντήρηση και διαχείριση 17 νέων βιοκλιματικών σχολικών μονάδων στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, από τις Κτιριακές Υποδομές, μέσω Σύμπραξης Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα, προϋπολογισμού 159,21 εκατ. (χωρίς ΦΠΑ), που προβλέπει 17 έτη συνεργασίας από τα οποία τα 2 αφορούν σε κατασκευή.

Ωστόσο η εταιρεία έχει παράλληλα στραμμένο το βλέμμα και στην ανάπλαση της ΔΕΘ παραχώρηση 400 εκατ. ευρώ, που αναμένεται το 2025.

Σε αυτό το Δημόσιο θα συμμετέχει στο 1/3 της επένδυσης, δηλαδή έως 120 εκατ. ευρώ τα οποία θα προέλθουν από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων και το ΕΣΠΑ της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας.

Διαβάστε επίσης:

Θεσσαλία: Στο τέλος του μήνα κρίνεται η πορεία των έργων που πήραν ΤΕΡΝΑ, ΑΚΤΩΡ, ΜΕΤΚΑ και ΑΒΑΞ

Με 6 εκατομμύρια μείον ξανά στο σφυρί ο Ιππόδρομος στο Μαρκόπουλο

Πλειστηριασμοί: Νέο σφυρί 1 εκατ. για την Ατλάντικ Σούπερ Μάρκετ ΑΕΕ