ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Τα θέματα αυτά σύμφωνα με πηγές πολύ κοντά στο νέο συντονιστικό όργανο είναι κυρίως νομικής φύσεως, δηλαδή έχουν να κάνουν με τις αναθεωρήσεις τιμών, αλλά και οικονομικής, καθώς το πρόβλημα της καθυστέρησης των πληρωμών στα δημόσια δεν έχει λυθεί ακόμα.
Επιπλέον ένα ακόμα ζήτημα που αναμένεται να θέσει στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων το νέο συντονιστικό όργανο είναι αυτό της ενεργοποίησης του προεδρικού διατάγματος 71/2019 για την εκ νέου αξιολόγηση των εργοληπτικών πτυχίων. Πρόκειται για ένα αίτημα που θα επιφέρει τεκτονικές αλλαγές στο χώρο των κατασκευών, καθώς θα δούμε εταιρίες να ανεβαίνουν στην Α΄Εθνική, δηλαδή στην ίδια κατηγορία με τις ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. ΑΚΤΩΡ, ΑΒΑΞ και ΜΕΤΚΑ, διεκδικώντας και αυτές ένα μεγάλο κομμάτι του ανεκτέλεστου των δημόσιων έργων.
Επίσης, το νέο όργανο θα θέσει προς διαπραγμάτευση και τον τρόπο δημοπράτησης των δημοσίων έργων, καθώς έχει γίνει αντιληπτό ότι τα προς δημοπράτηση έργα έχουν μεγάλους προϋπολογισμούς ή πρόκειται για πολλά έργα συγκεντρωμένα σε ένα διαγωνισμό. Το γεγονός αυτό δημιουργεί ζητήματα ανταγωνισμού αφού οι μικρές και οι μεσαίες κατασκευαστικές εταιρείες δεν μπορούν να συμμετέχουν στους διαγωνισμούς, ενώ όπως αναφέρουν οι ίδιες πηγές οι τακτικές αυτές είναι αντίθετες με την αρχή της αναλογικότητας της ΕΕ
Τα προβλήματα του κλάδου
Το βασικότερο ζήτημα για τους κατασκευαστές που δεν ανήκουν στην πρώτη κατηγορία είναι να προχωρήσει η νομοθετημένη αλλά «παγωμένη» αξιολόγηση των πτυχίων τους. Εφόσον γίνει αυτό αναμένεται να δούμε και άλλες εταιρείες, όπως η ΕΚΤΕΡ του Θανάση Σίψα, η Interkat του Δημάρχου Λαμίας και του Προέδρου του ΠΑΣ Λαμίας, Π. Παπαϊωάνου και η ΤΕΚΑΛ του Παναγιώτη Ψαλτάκου να βρίσκονται στα ίδια «σαλόνια» με τους μεγάλους εγχώριους κατασκευαστικούς ομίλους.
Οι εταιρείες αυτές θα είναι έτοιμες να δώσουν τη μάχη για την επικράτηση στους διαγωνισμούς για τα νέα δημόσια έργα που θα δημοπρατηθούν με βασικότερα τα έργα αποκατάστασης στη Θεσσαλία.
Το δεύτερο πρόβλημα που αφορά το νέο συντονιστικό όργανο είναι η αναθεώρηση τιμών. Πρόκειται για μία ρύθμιση που έχει ενταχθεί σε νομοσχέδιο του υπουργείου υποδομών και μεταφορών για την αντιμετώπιση της ενεργειακής κρίσης και του πολέμου στην Ουκρανία, αλλά δεν έχει προχωρήσει. Μάλιστα, το εν λόγω σύστημα έχει θεσμοθετηθεί από το 1960 και ανανεώθηκε το 2022.
Το ζήτημα που προκαλείται από το πάγωμα αυτό είναι πως υπάρχουν αλλαγές προς τα πάνω στους πραγματικούς προϋπολογισμούς των έργων χωρίς να δίνονται αποζημιώσεις προκαλούν ζημιές στις εταιρείες που τα εκτελούν και το γεγονός αυτό έχει γίνει αντιληπτό από την Ευρωπαϊκή Ένωση.
Το τελευταίο, αλλά και όχι λιγότερο σημαντικό θέμα που θα σηκώσει ψηλά η νέα συμμαχία είναι οι καθυστερήσεις πληρωμών από το Δημόσιο όσον αφορά τα δημόσια έργα με τις αναμονές να ανέρχονται έως και τους έξι μήνες.
Διαβάστε επίσης:
Χρήστος Μεγάλου: Νέο πράσινο δάνειο για ενεργειακή αναβάθμιση ακινήτων από την Τράπεζα Πειραιώς
Σφίγγει ο κλοιός για τον Κυπριώτη – Επιπλέον 97 εκατ. αποζημίωση του ζητά η HIG Capital
Μουστάκας: Η συμφωνία με Trade Estates και τα κέρδη ρεκόρ