• Business

    Κατασκευαστικές: Ποιοι «μεσαίοι» θέλουν και ποιοι δεν μπορούν να ανέβουν στην… Α’ Εθνική

    Θανάσης Σϊψας (ΕΚΤΕΡ) - Δημήτρης Κούτρας (Δομική Κρήτης) - Πανουργιάς Παπαϊωάννου (Interkat) - Παναγιώτης Ψαλτάκος (ΤΕΚΑΛ)

    Θανάσης Σϊψας (ΕΚΤΕΡ) – Δημήτρης Κούτρας (Δομική Κρήτης) – Πανουργιάς Παπαϊωάννου (Interkat) – Παναγιώτης Ψαλτάκος (ΤΕΚΑΛ)


    Η προσπάθεια των μεσαίων κατασκευαστών για να ξεπαγώσει το Προεδρικό Διάταγμα ΠΔ 71/2019 για την αξιολόγηση των πτυχίων τους, ώστε να ανέβουν στην «Α’ Εθνική» του κλάδου και να έχουν πρακτικά απεριόριστο ανεκτέλεστο έργων όπως οι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Intrakat, ΑΒΑΞ και Mytilineos έχει και μία άλλη πλευρά.

    Αυτή δεν είναι άλλη από το ποιοι μπορούν και ποιοι θέλουν να ανέβουν στα «σαλόνια» των εργοληπτών έβδομης τάξης, στα οποία τα έργα που δημοπρατούνται είναι αξίας αρκετών δισ. €, ενώ δίνουν και το εισιτήριο για την επέκταση στο εξωτερικό με πρώτο σταθμό τη Νοτιοανατολική Ευρώπη.

    Πρόκειται για εταιρείες με προσωπικό, εξοπλισμό και ικανά στελέχη, οι οποίες θα αποτελέσουν μία εναλλακτική για τα έργα που δημοπρατούνται αυτή την περίοδο και ειδικά για τους διαγωνισμούς για τα οδικά και σιδηροδρομικά έργα για την αποκατάσταση της Θεσσαλίας.

    Τα φαβορί για την άνοδο

    Πηγές της αγοράς μιλούν στο mononews και μοιράζονται τις εκτιμήσεις τους για το ποιες εταιρείες θα αλλάξουν «πίστα». Αυτές που θεωρούνται σίγουρες για την αναβάθμισή τους είναι η ΕΚΤΕΡ και η Interkat.

    Η πρώτη, μάλιστα, δεν έχει κρύψει τις βλέψεις της για να ανεβάσει ταχύτητες καθώς και τα οικονομικά κριτήρια για την άνοδο στην έβδομη τάξη διαθέτει, ενώ δε διστάζει να έρθει σε ρήξη με το υπουργείο υποδομών και μεταφορών καθώς έχει προχωρήσει σε προσφυγή στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Αυτή αφορά στο γεγονός ότι δεν επιτρέπεται οι εταιρείες έκτης τάξης να έχουν ανεκτέλεστο άνω των 130 εκατ €. 

    Σημειώνεται ότι η ΕΚΤΕΡ βάσει των οικονομικών της αποτελεσμάτων για το Α’ Εξάμηνο του 2024 διαθέτει ανεκτέλεστο 127 εκατ. €  και κάτι πρέπει να κάνει για να.. .μη βρει ταβάνι και να διεκδικήσει και άλλα δημόσια έργα. Τα αποτελέσματά της δίνουν μία πάρα πολύ καλή εικόνα καθώς EBITDA της ανήλθαν στα 2,7 εκατ. € και τα ταμειακά διαθέσιμα κινούνται στην περιοχή των 13,4 εκατ. €. 

    Μάλιστα, ο διευθύνων σύμβουλός της, Θανάσης Σίψας, έχει κάνει λόγο για εξαγορές και συγχωνεύσεις ώστε η εταιρεία να μεγαλώσει και το πρώτο βήμα με την εξαγορά της ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΟΣ ΚΟΜΒΟΣ.

    Η δεύτερη εταιρεία που μπορεί να διεκδικήσει την είσοδο στους κορυφαίους των κατασκευαστών, τουλάχιστον σε ό,τι αφορά τα οδικά έργα, είναι η Interkat. Πρόκειται για την εταιρεία των αδελφών Παπαϊωάννου με πιο γνωστό τον Πανουργιά, ο οποίος είναι δήμαρχος Λαμίας, Πρόεδρος του ΠΑΣ Λαμίας και μέτοχος σε τηλεοπτικό σταθμό. Η εταιρεία έχει την έδρα της στη Λαμία και εμφανίστηκε στο προσκήνιο όταν είχε αναλάβει τμήματα από το Πάτρα-Πύργος, τα οποία ωστόσο δεν κατασκεύασε καθώς ο διαγωνισμός του ΣΥΡΙΖΑ ακυρώθηκε, και το 2022 που πήγε να κάνει τη μεγάλη έκπληξη στο Μπράλος-Άμφισσα.

    Στην παρούσα φάση η Interkat έχει αναλάβει ως υπεργολάβος της ΑΒΑΞ στο Μπράλος-Άμφισσα ενώ κατάφερε να κοιτάξει στα ίσια τους μεγάλους κατασκευαστικούς ομίλους και να αναλάβει την Παράκαμψη Γιάλοβας και το αντιπλημμυρικό Νέας Μάκρης συνολικής αξίας 100 εκατ. €, ενώ οδικό διεκδικεί το Λαμία-Καρπενήσι και άλλα  αντιπλημμυρικά έργα.

    Ποιο δε θέλουν και ποιοι δε μπορούν

    Προχωρώντας στην κατηγορία αυτών που μπορούν αλλά δε φαίνονται να θέλουν έχουμε τη γνωστή και μη εξαιρετέα Τεχνική Καλλιθέας  (ΤΕΚΑΛ) του Παναγιώτη Ψαλτάκου. Η εταιρεία ήταν στο ίδιο σχήμα με την Interkat που παραλίγο να αναλάβουν το Μπράλος-Άμφισσα, ενώ εκτελεί έργα στο λιμένα Πειραιά καθώς αποτελεί τον εκλεκτό της κινεζικής Cosco,το οδικό έργο της Ανατολικής Περιφερειακής Αλεξανδρούπουλης, έχει αναλάβει κατασκευή της μαρίνας Ναυπλίου  και διεκδικεί λιμενικές παραχωρήσεις.

    Επιπλέον η ΤΕΚΑΛ έχει δημιουργήσει μία συμμαχία με την Intrakat για κτιριακά έργα όπως το δικαστικό hub που δρομολογεί το ΤΑΙΠΕΔ, δηλαδή την μετεγκατάσταση του Πρωτοδικείου και της Εισαγγελίας Αθηνών από την Ευελπίδων στον Άρειο Πάγο, ενώ είχαν διεκδικήσει ως κοινοπραξία και το λιμένα Βόλου.

    Στην αντίπερα όχθη, δηλαδή αυτών που θέλουν αλλά δεν μπορούν να ανέβουν κατηγορία, βρίσκεται η Δομική Κρήτης του διδύμου  Συνατσάκη-Κούτρα. Οι ίδιες πηγές λένε ότι η εταιρεία δεν διαθέτει τα απαραίτητα οικονομικά κριτήρια για να βρεθεί αντιμέτωπη με τους κορυφαίους Έλληνες κατασκευαστές.

    Η πραγματικότητα αυτή αντανακλάται και στα οικονομικά αποτελέσματα του πρώτου ημιχρόνου για το 2024 καθώς η εικόνα δεν είναι καθόλου ενθαρρυντική με μειωμένα έως και ζημιογόνα αποτελέσματα. Τα EBITDA της μειώθηκαν κατά 78,5% σε ετήσια βάση και ανήλθαν μόλις στις 342000 €.

    Στα προ φόρων αποτελέσματα καταγράφονται ζημιές κατά 164000 €, ενώ και τα ίδια κεφάλαια σημείωσαν οριακή μείωση (1,62%) και ανήλθαν στα 12,8 εκατ. € και τα ταμειακά διαθέσιμα ανέρχονται στα 980000 € με το δανεισμό να κινείται στα 4,4 εκατ. € και την εταιρεία να έχει απαιτήσεις από το Δημόσιο 2,5 εκατ. €.

    Όσον αφορά τα έργα που έχει αναλάβει στο πρώτο εξάμηνο η αξία τους ανέρχεται στα 735 χιλιάδες €, ενώ είναι μειοδότης σε διαγωνισμούς αξίας μόλις 3,2 εκατ.€  και συνολικό ανεκτέλεστο 3,2 εκατ. €.

    Διαβάστε επίσης:

    Metlen: Ισχυρή ζήτηση για το 5ετές πράσινο ομόλογο, στα 2,4 δισ. έφτασαν οι προσφορές
    ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή: Πράσινο φως από την Κομισιόν για εξαγορά από την Masdar
    Γιάννης και Δήμητρα Κούστα: Η πρώτη φωτογραφία μέσα από το μαιευτήριο



    ΣΧΟΛΙΑ