Αποκαλυπτικό ρεπορτάζ, αρθρογραφία και άμεση ενημέρωση, με όλα τα τελευταία νέα και ειδήσεις για την Οικονομία, τις Επιχειρήσεις, το Χρηματιστήριο, το Bitcoin, τις πολιτικές εξελίξεις και τον πολιτισμό
Business

Κατασκευαστικές: Κυριαρχία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και Intrakat, ανεβαίνουν οι «μικροί» – Τι έδειξαν τα αποτελέσματα 6μήνου

Γιώργος Περιστέρης (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ) - Αλέξανδρος Εξάρχου (Intrakat, ΑΚΤΩΡ) - Κωνσταντίνος Μιτζάλης (ΑΒΑΞ) - Αθανάσιος Σύψας (ΕΚΤΕΡ)

Γιώργος Περιστέρης (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ) - Αλέξανδρος Εξάρχου (Intrakat, ΑΚΤΩΡ) - Κωνσταντίνος Μιτζάλης (ΑΒΑΞ) - Αθανάσιος Σύψας (ΕΚΤΕΡ)

Πρωτοκαθεδρία της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ με όχημα τις παραχωρήσεις και τις κατασκευές, αφύπνιση του κατασκευαστικού θηρίου και άνοδος στη δεύτερη θέση για την Intrakat, σταθερή πορεία για την ΑΒΑΞ, η οποία όμως ταλαιπωρείται από τον υψηλό δανεισμό, και πλασάρισμα των «μικρότερων κατασκευαστών» στην «α’ εθνική» των κατασκευαστικών εταιρειών, είναι με μία σύντομη ματιά τα συμπεράσματα που μπορεί να βγάλει κανείς από τα οικονομικά αποτελέσματα του εξαμήνου του 2024.

Όλες οι εταιρείες κατάφεραν να έχουν κερδοφορία, αυξημένη ή μειωμένη σε ετήσια βάση, ενώ οι προοπτικές του κλάδου φαίνονται αρκετά καλύτερες, παρά το γεγονός ότι υπάρχουν ακόμα αρκετές προκλήσεις, όπως για παράδειγμα η έλλειψη εργατικών χεριών και γεωπολιτικές προκλήσεις στη «γειτονιά» μας, δηλαδή οι εν εξελίξει πόλεμοι στην Ουκρανία και τη Μέση Ανατολή.

Μέσα σε αυτό το κλίμα οι εγχώριες κατασκευαστικές έχουν αναλάβει πλήθος έργων κυρίως δημόσια καθώς το υπουργείο υποδομών και μεταφορών έχει δημοπρατήσει την τελευταία τετραετία έργα αξίας 15 δισ. € αλλά και ιδιωτικά εάν λάβουμε υπόψη το Ελληνικό και άλλα project όπως για παράδειγμα τα τρία νοσοκομεία που κατασκευάζονται με τη δωρεά του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος.

ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ: Πρώτη θέση και έμφαση στις παραχωρήσεις-κατασκευές

Στο πρώτο ημίχρονο του 2024 αρκετά πιο μπροστά στο «σκορ» είναι η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ καθώς το ανεκτέλεστο των έργων της ξεπερνά τα 5 δισ. €.  Όσον αφορά την πορεία της για α’ εξάμηνο της χρονιάς που διανύουμε τα συνολικά έσοδα διαμορφώθηκαν στο 1,5 δισ. € και η λειτουργική κερδοφορία στα 269,1 εκατ. €.

Σχετικά με την απόδοση των τομέων δραστηριότητας του Ομίλου οι παραχωρήσεις έχουν την πρώτη θέση καθώς ανήλθαν στα 129,4 εκατ. € έναντι 103,4 εκατ. € σε ετήσια βάση και τα προσαρμοσμένα EBITDA στα 77,8 εκατ. € έναντι 73,6 εκατ. €.

Ακολουθούν οι κατασκευές με έσοδα 577,8 εκατ. € έναντι 636,3 εκατ. € για την ίδια περίοδο το 2023 και EBITDA 60,3 εκατ. € έναντι 52,6 εκατ. € σε ετήσια βάση.

Συνεχίζοντας στην ενέργεια τα έσοδα από τις πωλήσεις ανήλθαν στα 688,2 εκατ. € έναντι 797,2 εκατ. € σε σχέση με το Α΄ Εξάμηνο του 2023, και η λειτουργική κερδοφορία ανήλθε στα 46,9 εκατ. € έναντι 62,9 εκατ. €.

Σημαντική εξέλιξη για την πορεία της εισηγμένης ήταν η πώληση της ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ στην MASDAR, η οποία ανακοινώθηκε στα τέλη Ιουνίου, με τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ να προσθέτει στα ταμεία της 800 εκατ. €. Αυτό σημαίνει πως, εάν αφαιρεθούν οι δανειακές υποχρεώσεις που σχετίζονται με την ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ, τα ταμειακά διαθέσιμα της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ανέρχονται στο 1,1 δισ. €.

Δύο ακόμα σημαντικές εξελίξεις ήταν η επικράτηση στο διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ για την 25ετή παραχώρηση της Αττικής Οδού και εκκίνησή της στις 6 Οκτωβρίου, η αναμονή για την κύρωση της σύμβασης από τη Βουλή για την Εγνατία Οδό.

Επιπλέον ωριμάζει η μονάδα φυσικού αερίου στην Κομοτηνή που αναπτύσσεται από κοινού με τη Motor Oil στην Κομοτηνή, το Αεροδρόμιο στο Καστέλι βρίσκεται στο 36%, το Καζίνο στο Ελληνικό βρίσκεται στις προκαταρκτικές εργασίες και η εισηγμένη είναι ανάδοχος για την παραχώρηση Χανιά-Ηράκλειο του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ).

Intrakat: Αφυπνίστηκε το κατασκευαστικό θηρίο της ΑΚΤΩΡ

Μόνο ικανοποιημένος θα μπορούσε να είναι ο διευθύνων σύμβουλος του Ομίλου Intrakat, Αλέξανδρος Εξάρχου, καθώς του «βγήκε» το στοίχημα της εξαγοράς της ΑΚΤΩΡ από τον Όμιλο Ελλάκτωρ.

Η εξέλιξη αυτή είχε σαν αποτέλεσμα όχι μόνο να «ξυπνήσει το κατασκευαστικό θηρίο» που ονομάζεται η ΑΚΤΩΡ σύμφωνα με τα λεγόμενα του ισχυρού άνδρα της Intrakat, αλλά και ο Όμιλος να αποκτήσει σταθερή παρουσία στη Ρουμανία και να είναι έτοιμος να διεκδικήσει σημαντικά έργα που είναι προς δημοπράτηση.

Σχετικά με τα οικονομικά αποτελέσματα της Intrakat ο κύκλος εργασιών ξεπέρασε το μισό δισ. € καταγράφοντας αύξηση κατά 32%. Τα προ τόκων, φόρων και αποσβέσεων κέρδη (EBITDA) δεκπλασιάστηκαν από 7 στα 28,5 εκατ. €, ενώ τα ταμειακά διαθέσιμα αυξήθηκαν κατά 90% και από τα 60 εκατ. € στα 115 εκατ. €.

Ο δανεισμός παραμένει στα ίδια επίπεδα με την ίδια περίοδο το 2023 και ανέρχεται στα 140 εκατ. €, δηλαδή το 80% των ιδίων κεφαλαίων της Intrakat, ενώ εκτιμήθηκε ότι ο κύκλος εργασιών θα ξεπεράσει το 1,1 δισ. € έως τα τέλη του 2024 επιβεβαιώνοντας τις αρχικές προσδοκίες της διοίκησης.

Το ανεκτέλεστο της εισηγμένης ανέρχεται πλέον στα 4,5 δισ. € ύστερα και από την προσθήκη των έργων της ΑΚΤΩΡ για τα οποία έγινε μία ηράκλεια προσπάθεια  για να ξεκολλήσουν. Από αυτά ο ισχυρός άνδρας της Intrakat κατά τη διάρκεια της ενημέρωσης των αναλυτών ξεχώρισε: Το Μετρό Θεσσαλονίκης που παραδίδεται το Νοέμβριο, το Πάτρα-Πύργος που έχει φτάσει όσον αφορά το τμήμα της ΑΚΤΩΡ στο 51% της υλοποίησής του,, το σιδηροδρομικό «Brasov – Sighisoara (τμήμα Apața – Cața)» που είναι πλέον στο 31% και το περιφερειακό αυτοκινητόδρομο Βουκουρεστίου A0 (Lot 3) στη Ρουμανία  που έχει φτάσει το 81%.

ΑΒΑΞ: Με πολλά χρέη

Σταθερά στη τρίτη θέση με ανεκτέλεστο έργων αξίας 3,2 δισ. € βρίσκεται ο Όμιλος ΑΒΑΞ που κατασκευάζει μεγάλα έργα υποδομών στη χώρα μας. Σημαντικό είναι το γεγονός ότι ο δανεισμός του μειώθηκε κατά 53% σε σχέση με το 2020 και πλέον ανέρχεται στα 213 εκατ. €.

Ο κύκλος εργασιών της εισηγμένης για το πρώτο μισό του 2024 ανήλθε στα 289,1 εκατ. € (αυξημένος κατά 50,4% σε ετήσια βάση), και τα EBITDA διαμορφώθηκαν στα 54,2 εκατ. € και αύξηση κατά 82,5%. Τα κέρδη μετά φόρων ξεπέρασαν τα 19 εκατ. € και τετραπλασιάστηκαν σε ετήσια βάση.

Στις κατασκευές ο Όμιλος έχει υπογράψει και εκτελεί σημαντικά έργα όπως η Γραμμή 4 του Μετρό Αθήνας, τα έργα υποδομών στο Ελληνικό, το Flyover Θεσσαλονίκης (σ.σ κοινοπραξία με Mytilineos), και τη μονάδα ηλεκτροπαραγωγής στην περιοχή Deva της Ρουμανίας.

Στις παραχωρήσεις η ΑΒΑΞ «αποχαιρέτησε» την Αττική Οδό και επίσημα από τις 5 Οκτωβρίου, αλλά διατηρεί την παρουσία του στα κοινοπρακτικά σχήματα της Ολυμπία Οδού και του Αυτοκινητόδρομου Αιγαίου.

ΕΚΤΕΡ και Δομική Κρήτης: Οι νέοι «παίκτες»

Δεν είναι κρυφό το γεγονός ότι κυρίως η ΕΚΤΕΡ του Θανάση Σίψα, αλλά και η Δομική Κρήτης των Συνατσάκη και του πολύπειρου στελέχους των κατασκευών Δημήτρη Κούτρα, επιδιώκουν να ανέλθουν στην «Α’ Εθνική» των κατασκευών, δηλαδή να βρεθούν στην ίδια κατηγορία με τις ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Intrakat και ΑΒΑΞ.

Ωστόσο για να γίνει αυτό θα πρέπει να ενεργοποιηθεί το ΠΔ 71/2019, το οποίο καθυστερεί σημαντικά, σύμφωνα με την ΕΚΤΕΡ. Αυτό αφορά στην αξιολόγηση των πτυχίων των κατασκευαστικών εταιρείων. Πρόκειται για ένα ζήτημα που σηκώνουν ψηλά οι μικροί και οι μεσσαίοι κατασκευαστές καθώς υπάρχει όριο στο ανεκτέλεστο των έργων που μπορούν να συγκεντρώνουν.

Γεγονός, το οποίο δεν ισχύει για τους κατασκευαστές με το ανώτατο πτυχίο, δηλαδή αυτό της 7ης τάξης.

Επίσης, οι εταιρείες αυτές επιδιώκουν να «μεγαλώσουν» μέσω εξαγορών και συγχωνεύσεων.

Όσον αφορά τις οικονομικές επιδόσεις των δύο εταιρειών η ΕΚΤΕΡ τα έχει πάει σαφώς καλύτερα στο Α’ Εξάμηνο από τη Δομική Κρήτης. Αυτό συμβαίνει, καθώς, ο  κύκλος εργασιών της ανήλθε περίπου στα 24 εκατ. € με τη μείωσή του να οφείλεται στην ολοκλήρωση έργων καθώς η εισηγμένη αναλαμβάνει έργα μικρής διάρκειας.

Τα EBITDA της ανήλθαν στα 2,7 εκατ. € και  τα ταμειακά διαθέσιμα κινούνται στην περιοχή των 13,4 εκατ. €. Το σημαντικότερο στοιχείο από όλα και ο λόγος που η ΕΚΤΕΡ επιδιώκει να ανέβει στην έκτη τάξη είναι στα 127 εκατ. €

Από την άλλη πλευρά η Δομική Κρήτης στο πρώτο εξάμηνο του 2024 υπέγραψε έργα αξίας μόλις 735.000 € και έχει επιλεχθεί ως προσωρινός μειοδότης σε έργα 3,2 εκατ.€ με το ανεκτέλεστο στις κατασκευές να διαμορφώνεται στα 31,8 εκατ. €.

Η ίδια η εταιρεία αναφέρει στην οικονομική της έκθεση ότι τα αποτελέσματα ήταν από μειωμένα έως και ζημιογόνα λόγω της  επιβράδυνσης του ρυθμού εκτέλεσης των κατασκευαστικών έργων, της μείωσης του μικτού περιθωρίου κέρδους και της αύξησης του χρηματοοικονομικού κόστους.

Αυτό έχει ως αποτέλεσμα η εταιρεία να προχωρά σε προ-κοστολόγηση των έργων που διεκδικεί και να αναπροσαρμόζει τα κόστη των έργων που εκτελεί.

Παρατηρώντας κανείς τα αποτελέσματα της εισηγμένης παρατηρεί μείωση περίπου 10% που ανήλθαν στα 7,7 εκατ. €. Πολύ μεγαλύτερη είναι η συρρίκνωση στα EBITDA καθώς αυτά μειώθηκαν κατά 78,5% σε ετήσια βάση και ανήλθαν μόλις στις 342000 €.

Στα προ φόρων αποτελέσματα καταγράφονται ζημιές κατά 164000 €, ενώ και τα ίδια κεφάλαια σημείωσαν οριακή μείωση (1,62%) και ανήλθαν στα 12,8 εκατ. € και τα ταμειακά διαθέσιμα ανέρχονται στα 980000 € με το δανεισμό να κινείται στα 4,4 εκατ. € και την εταιρεία να έχει απαιτήσεις από το Δημόσιο 2,5 εκατ. €.

Διαβάστε επίσης:

Χρήστος Σταϊκούρας: Η Νέα Αττική Οδός είναι πραγματικότητα
ΑΚΤΩΡ: Έτοιμο το εισιτήριο του Μετρό Θεσσαλονίκης
ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή: Σε νέα εποχή στον αστερισμό της Masdar – Τα επόμενα βήματα