Σε θέσεις μάχης με έπαθλο οδικά, κτιριακά και έργα μετρό εκτιμώμενου κόστους άνω των 2,8 δισ. ευρώ βρίσκονται οι μεγάλοι εγχώριοι αλλά και διεθνείς όμιλοι που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα.

Πρόκειται για δημόσια έργα που δημοπρατεί το υπουργείο υποδομών μέχρι και την προκήρυξη των εθνικών εκλογών, τα οποία έχουν προσελκύσει το ενδιαφέρον ή αναμένεται να μαγνητίσουν μεγάλα ονόματα, όπως οι Όμιλοι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Ελλάκτωρ, ΑΒΑΞ, Intrakat, Mytilineos, καθώς και οι γαλλικές Vinci και Alstom.

1

Αξίζει να σημειωθεί πώς όλα τα έργα που θα δημοπρατηθούν στο αμέσως επόμενο διάστημα έχουν στην πλειοψηφία τους ως ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2027 ή τις αρχές του 2028 δεδομένου ότι δε θα υπάρξουν καθυστερήσεις, όπως για παράδειγμα νέες παρατάσεις εκ μέρους του υπουργείου ή προσφυγές εκ μέρους των ενδιαφερομένων.

Βόρειος Οδικός Άξονας: Χανιά-Ηράκλειο

Πρόκειται για το ακριβότερο και το μοναδικό υπό δημοπράτηση οδικό έργο του ΒΟΑΚ με τον προϋπολογισμό του να ξεπερνάει τα 1,7 δισ. Ευρώ. Γεγονός και το οποίο έχει ανοίξει την «όρεξη» μεγάλων ελληνικών και διεθνών ομίλων.

Πιο συγκεκριμένα, μετά από αρκετές παρατάσεις οι δεσμευτικές οικονομικές προσφορές αναμένεται να υποβληθούν στις 20 Απριλίου και όπως έχει ήδη γίνει γνωστό από παλαιότερες φάσεις του διαγωνισμού οι μέχρι στιγμής ενδιαφερόμενοι είναι οι εξής:

  • ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ
  • Ελλάκτωρ μέσω της θυγατρικής του ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις
  • ΑΒΑΞ
  • Mytilineos που ενώνει τις δυνάμεις του με την ισπανική
  • Ο γαλλικός κολοσσός της Vinci (Vinci Highways S.A.S.-Vinci Concessions S.A.S.)

Στα του έργου πρόκειται για το μεγαλύτερο τμήμα του ΒΟΑΚ, με το μήκος του ανέρχεται στα 157,5 χλμ, εάν συνυπολογίσουμε και την προαίρεση για το τμήμα Κίσσαμος-Χανιά. Επίσης, αναμένεται να εγκατασταθεί το σύστημα των ηλεκτρονικών διοδίων και το Υπουργείο Υποδομών έχει προχωρήσει ήδη στην προκήρυξη διαγωνισμού για την πρόσληψη τεχνικού συμβούλου καλώντας τις BestPlan, MOBICS AE, και Invison για να υποβάλουν τις προσφορές τους.

Μετρό Αθήνας: Επέκταση της Γραμμής 2 προς Ίλιον

Το σημαντικότερο από πλευράς μεταφορικού και περιβαλλοντικού αντίκτυπου που δημοπρατείται αυτή την περίοδο είναι η επέκταση της Γραμμής 2 του Μετρό Αθήνας (Κόκκινη Γραμμή) προς το Ίλιον.

Η αξία του έργου έχει οριστεί στα 682 εκατ. Ευρώ και έχει ήδη προσελκύσει το ενδιαφέρον μεγάλων ομίλων, όπως φαίνεται και από τα αιτήματα που έχουν καταθέσει και έχουν πετύχει να δοθούν τέσσερις παρατάσεις στο διαγωνισμό.

Αναλυτικότερα, οι εταιρείες που ζήτησαν πρόσφατα μέσω επιστολών του προς την Αττικό Μετρό Α.Ε., η οποία δημοπρατεί το έργο είναι η Intrakat, η ΑΒΑΞ και η Alstom. Πλέον η υποβολή των φακέλων για την εκδήλωση ενδιαφέροντος θα γίνει στις 3 Μαΐου και θεωρείται αρκετά πιθανό να γνωρίζουμε έως τα τέλη του έτους τουλάχιστον τον ανάδοχο του διαγωνισμού. Επομένως στις αρχές του 2024 θα έχουν στηθεί τα εργοτάξια και το έργο αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί στις αρχές του 2029.

Ο ανάδοχος καλείται να αναλάβει κατά κύριο λόγο την κατασκευή υπόγειας διπλής γραμμής μήκους 4 χιλιομέτρων, καθώς και η δημιουργία τριών νέων σταθμών. Αυτοί θα είναι οι εξής:

Παλατιανή: Συμβολή οδών Θηβών και Καππαδοκίας

Ίλιον: Στη συμβολή οδών Θηβών και Ελαιών

Άγιος Νικόλαος (Τερματικός Σταθμός): Συμβολή οδών Αγίου Νικολάου και Παραμυθιάς

Κτίριο Γενικής Γραμματείας Υποδομών

Το κτίριο της Γενικής Γραμματείας Υποδομών επί της οδού Πειραιώς έχει κοστολογηθεί στα 139 εκατ. Ευρώ και βρισκόμαστε μία ανάσα πριν από το τελικό στάδιο του σχετικού διαγωνισμού, καθώς αναμένεται η υποβολή των δεσμευτικών προσφορών στις 27 Απριλίου και εφόσον δεν υπάρξουν παρεκκλίσεις λόγω παρατάσεων και προσφυγών το έργο θα έχει παραδοθεί προς χρήση εντός του 2027.

Σημειώνεται ότι για το βιοκλιματικό αυτό κτίριο, που θα συστεγάζει όλες τις γεωγραφικά -προς το παρόν- κατακερματισμένες υπηρεσίες της Γενικής Γραμματείας Υποδομών, έχουν εκφράσει το ενδιαφέρον τους τέσσερα σχήματα. Αυτά είναι τα εξής:

  • ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ
  • ΑΒΑΞ
  • Intrakat-Reded (Όμιλος Κοπελούζου)
  • Mytilineos-Dimand

Ο διαγωνισμός αφορά στην κατασκευή νέου κτιρίου και για αυτό το λόγο θα πρέπει να επιτευχθεί πιστοποίηση Leadership in Energy and Environmental Design (LEED σε επίπεδο Silver) ή ανώτερο, ενώ προβλέπεται και η κατασκευή μίας πεζογέφυρας για την πρόσβαση στο κτίριο.

Ιωάννινα-Κακαβιά

To οδικό έργο Ιωάννινα-Κακαβιά είναι το μοναδικό για το οποίο δεν έχουν υποβληθεί ακόμα προσφορές, αλλά αναμφίβολα θα προσελκύσει τους μεγάλους «παίκτες» καθώς η αξία κατασκευής του έχει εκτιμηθεί στα 310 εκατ. Ευρώ.

Σημειώνεται ότι δε θα περιμένουμε αρκετά για να μάθουμε ποια είναι τα σχήματα που «κτυπούν» το έργο καθώς ως ημερομηνία υποβολής των οικονομικών προσφορών έχει οριστεί η 9η Μαΐου.

Το εν λόγω έργο αφορά στην κατασκευή του τμήματος της Ιόνιας Οδού από τη συμβολή της με την Εγνατία Οδό μέχρι την Κακαβιά και τα σύνορα με την Αλβανία. Σημειώνεται ότι το project «σπάει» σε δύο τμήματα (Ιωάννινα-Καλπάκι και Καλπάκι Κακαβιά) και αναμένεται να ολοκληρωθεί εντός του 2028 εφόσον το υπουργείο έχει επιλέξει τον ανάδοχο και έχει υπογράψει τη σχετική σύμβαση στις αρχές του 2024.