ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Τα μεγάλα σχέδια της Intralot, το παρασκήνιο για τη ΔΕΠΑ, οι νέες business του Λου Κολλάκη, έτοιμος ο Φέσσας, οι αλλαγές του Νεμπή, τα νέα πλοία του Προκοπίου, το κάλεσμα της Μήτση, οι περιπέτειες της πλατινομαλλούσας σε Βουλιαγμένη – Λεγρενά και ο ΧΧ
Ορατός είναι ο κίνδυνος ακύρωσης μεγάλων έργων υποδομών εξαιτίας της κατακόρυφης ανόδου των τιμών στα υλικά κατασκευής σύμφωνα με πληροφορίες. Ταυτόχρονα παρατηρείται χάσμα μεταξύ των στοιχείων που επικαλούνται οι κατασκευαστές και εκείνων που δημοσιεύει η ΕΛΣΤΑΤ.
Οι κατασκευαστές από την πλευρά τους προειδοποιούν ότι οι πρόσφατες αυξήσεις οδηγούν σε “αργό θάνατο” τόσο τους μικρούς του κλάδου αλλά και τους εργολάβους. Όμως και οι μεγάλοι όμιλοι καταγράφουν σημαντικές ζημίες λόγω του αυξημένου κόστους κατασκευής.
Σύμφωνα με πληροφορίες όλα τα έργα κινδυνεύουν να σταματήσουν και το εθνικό στρατηγικό σχέδιο έργων αξίας 13 δισ. ευρώ του Υπουργείου Υποδομών κινδυνεύει να μπει σε νέες περιπέτειες λόγω καθυστερήσεων στη συμβασιοποίηση και την υλοποίηση έργων παρά την πρόοδο που έχει σημειωθεί στην ωρίμανση και τη δημοπράτηση απαραίτητων projects.
Όσον αφορά, δε, τα μεγάλα δημόσια έργα που δημοπρατούνται μέσω δημόσιων διαγωνισμών και ΣΔΙΤ, ορατός είναι ο κίνδυνος χρηματοδοτικής ασφυξίας. Αυτό συμβαίνει, καθώς τα έργα του Ταμείου Ανάκαμψης απειλούνται με απένταξη στην περίπτωση που δεν έχουν συμβασιοποιηθεί έως το 2024. Το σενάριο αυτό είναι αρκετά πιθανό, εάν λάβει κανείς υπόψη την αδυναμία ολοκλήρωσης των εν εξελίξει έργων ή ακόμα και την αποφυγή υπογραφής συμβάσεων εκ μέρους των προσωρινών αναδόχων.
Το ίδιο πρόβλημα ενδέχεται να υπάρξει και για έργα του ΕΣΠΑ 2014-2020, καθώς θα πρέπει να έχουν υπογραφεί έως το 2023. Σε περίπτωση, μάλιστα, που οι καθυστερήσεις οδηγήσουν σε μετάθεση των διαγωνισμών, τότε δεν αποκλείεται να γίνει δημοσιονομική διόρθωση, δηλαδή τα κονδύλια να επιστραφούν στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Ένα άλλο ενδεχόμενο είναι τα έργα αυτά να γίνουν «γέφυρα» και να ενταχθούν στο νέο ΕΣΠΑ με αποτέλεσμα να στερήσουν πόρους από νέα projects.
Αμφισβητούν οι κατασκευαστές τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ
Σημαντικές είναι οι αποκλίσεις μεταξύ των στοιχείων που παρουσιάζουν οι κατασκευαστές από την πλευρά τους συγκριτικά με τους δείκτες που δημοσίευσε στις 21 Απριλίου η ΕΛΣΤΑΤ.
Όσον αφορά την τιμή του σκυροδέματος, το οποίο μαζί με το σίδηρο και το χαλκό αποτελούν τα σημαντικότερα υλικά για την πλειοψηφία των έργων υποδομών, τα στοιχεία των κατασκευαστών κάνουν λόγο για αύξηση ύψους στο 50% σε ετήσια βάση. Αντίστοιχα η ΕΛΣΤΑΤ καταγράφει για το ίδιο υλικό αύξηση της τάξης του 7,6%. Το ίδιο παρατηρείται και για το σιδηροπλισμό, καθώς η αγορά καταγράφει αύξηση ύψους 50,7%, ενώ τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ κάνουν λόγο μόνο για +19,9%.
Επιπλέον, η τιμή του πετρελαίου κίνησης (Diesel) έχει αυξηθεί κατά 52,3% βάσει των στοιχείων των κατασκευαστών, ενώ η ΕΛΣΤΑΤ καταγράφει αύξηση ύψους κατά 40,7%.
Οι εργοληπτικές οργανώσεις κρούουν το κώδωνα του κινδύνου
Όπως έχει ήδη γράψει το mononews.gr οι εκπρόσωποι των μικρών και των μεγάλων κατασκευαστών, έχουν περιγράψει με γλαφυρά χρώματα την κατάσταση. Ειδικά μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, η ΠΕΔΜΕΔΕ και η ΠΕΣΕΔΕ ζητούν από τα Υπουργεία Υποδομών και Οικονομικών νομοθετικά και δημοσιονομικά μέτρα, ενώ δε διστάζουν να προτείνουν ακόμα και το «πάγωμα» έργων και διαγωνισμών για ένα εξάμηνο.
Στο ίδιο μήκος κύματος και η Ενιαία Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων (ΕΑΑΔΗΣΥ) με Πρόεδρο τον Γιώργο Καταπόδη περιγράφει σε επιστολή της τα μέτρα που μπορεί να λάβει η Πολιτεία. Συγκεκριμένα, η κείμενη νομοθεσία προβλέπει αύξηση στους προϋπολογισμούς των δημόσιων έργων έως και 50%, ενώ δίνεται η δυνατότητα για «πάγωμα» ή ακόμα και για ακύρωση των εν εξελίξει διαγωνισμών και υπό υλοποίηση συμβάσεων.
Τα μέτρα του Υπουργείου Υποδομών
Η αύξηση των κατασκευαστικών υλικών αποτελεί ένα γρίφο που ο Υπουργός Υποδομών, Κώστας Αχ. Καραμανλής, και ο Υφυπουργός, Γιώργος Καραγιάννης, προσπαθούν να λύσουν από τη στιγμή της ανάδειξης του προβλήματος, δηλαδή από το 2020.
Το Υπουργείο έχει προχωρήσει σε ένα πλέγμα μέτρων για την «ανακούφιση» των κατασκευαστών με βασικότερο τη νομοθετική παρέμβαση του περασμένου Δεκεμβρίου και τη θέσπιση του παρατηρητηρίου τιμών που αποτελούσε πάγιο αίτημα των εργοληπτών.
Όσον αφορά, δε, τον αντίκτυπο των κυρώσεων στη Ρωσία που έχει ως αποτέλεσμα την ακόμα μεγαλύτερη αύξηση του ενεργειακού και μεταφορικού κόστους για τους εργολάβους και τους κατασκευαστές, το Υπουργείο διατηρεί ανοικτή γραμμή επικοινωνίας με τους εκπροσώπους των εργοληπτών.
Όπως έχει ήδη γράψει το mononews.gr από τις αρχές του Μαρτίου έχουν πραγματοποιηθεί τουλάχιστον 3 διασκέψεις της ηγεσίας του Υπουργείου με τους εργολήπτες. Πλέον το Υπουργείο καταρτίζει ένα νέο κείμενο με νομοθετικές και οικονομικές ρυθμίσεις στηριζόμενο στις προτάσεις των εκπροσώπων των κατασκευαστών.
Στην παρούσα φάση αναμένεται να δοθεί το πράσινο φως από το Υπουργείο Οικονομικών για τα δημοσιονομικά μέτρα και ύστερα το κείμενο θα αποσταλεί στις εργοληπτικές οργανώσεις.
Διαβάστε επίσης
Κατασκευαστές: Σήμα κινδύνου για τα δημόσια έργα που «παγώνουν» λόγω ενεργειακού κόστους και πολέμου