Οι μεγάλες τεχνικές εταιρείες της Ελλάδας – ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΚΤΩΡ, METKA και ΑΒΑΞ – εκτιμάται πως θα έρθουν αντιμέτωπες με μεγάλες «κατασκευαστικές» ευκαιρίες μετά το τέλος του πολέμου στην Ουκρανία και την «επόμενη μέρα» της ανοικοδόμησης μιας τεράστιας καταστροφής, έχοντας ήδη εισέλθει δυναμικά στην αγορά των «γειτονικών» υποδομών και όχι μόνο.

Να θυμίσουμε, πως η Ελλάδα έχει ήδη κατοχυρώσει τη θέση της αναφορικά με τις προσπάθειες ανασυγκρότησης της Ουκρανίας, με τον Πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη να έχει δεσμευτεί για την ανοικοδόμηση της Οδησσού, ανοίγοντας τον ασκό των ευκαιριών για ελληνικές εταιρείες και τη συμμετοχή σε μια πίτα που υπολογίζεται πως θα ξεπερνάει τα 3 τρις δολάρια.

1

Έτσι οι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΚΤΩΡ, METLEN και ΑΒΑΞ, εταιρείες πολύ καλά τοποθετημένες, είναι προετοιμασμένες να αναλάβουν μεγάλα έργα στην Ουκρανία, εκμεταλλευόμενες τις στρατηγικές τους συμφωνίες και την εμπειρία τους στην περιοχή μέσα από τη συμμετοχή τους σε πλήθος οδικών, σιδηροδρομικών, ενεργειακών και άλλων έργων.

Μάλιστα, οι προσδοκίες για τερματισμό του πολέμου και ανασυγκρότηση στην Ουκρανία, προσδίδουν έναν σημαντικό γεωπολιτικό χαρακτήρα στο Βουκουρέστι, καθώς πολλοί ευρωπαϊκοί οργανισμοί, που έχουν παρουσία στη χώρα, θα επιδιώξουν την εμπλοκή τους στην προσπάθεια μέσω της Ρουμανίας.

ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ

Το ενδιαφέρον της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ για επέκταση των δραστηριοτήτων της στις γείτονες χώρες είναι γνωστό με επίκεντρο τα έργα ΣΔΙΤ και τις Παραχωρήσεις. Εξάλλου η μεγάλη κατασκευαστική έχει βεβαιωμένο παρελθόν στα Βαλκάνια σε κατασκευές και ενέργεια.

Για παράδειγμα ήδη στη διεθνή ατζέντα της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ βρίσκεται το αεροδρόμιο του Βελιγραδίου «Νίκολα Τέσλα» στη Σερβία το οποίο είναι υπό κατασκευή.

Πρόκειται για έργο, συνολικού προϋπολογισμού 262 εκατ. ευρώ, αφορά την κατασκευή του νέου διεθνούς αεροδρομίου από την κοινοπραξία των εταιρειών Vinci (51%) – TΕΡΝΑ (49%), με τη διάρκεια κατασκευής να είναι πέντε έτη.

Επίσης την παρουσία της στα Βαλκάνια επιβεβαιώνει και η κατασκευή έργων υποδομής σιδηροδρομικών γραμμών στη Βουλγαρία.

Συγκεκριμένα η ΤΕΡΝΑ Α.Ε. έχει υπογράψει σύμβαση με την Κρατική Εταιρεία Σιδηροδρομικής Υποδομής της Βουλγαρίας (ΝRIC) για το έργο «Κατασκευή έργων υποδομής σιδηροδρομικής γραμμής και ηλεκτροκίνησης του τμήματος Petarch – Dragoman και Voluiak – Dragoman».

Το έργο περιλαμβάνει 20,9 χλμ σιδηροδρομικής υποδομής και την κατασκευή 4 σταθμών πλήρους ηλεκτροκίνησης, καθώς και την μελέτη/κατασκευή 33 χλμ σηματοδότησης/τηλεπικοινωνιών. Η διάρκεια κατασκευής του έργου είναι 48 μήνες, ενώ ο προϋπολογισμός του ανέρχεται σε 154,7 εκατ. ευρώ (πλέον ΦΠΑ).

Αλλά και η επιτυχημένη παράδοση έργων στο παρελθόν όπως η σιδηροδρομική γραμμή DIMITROVGRAD – SVILENGRAD στη Βουλγαρία. Έργο που αφορούσε την ανακατασκευή και ηλεκτροδότηση τμήματος σιδηροδρομικής γραμμής DIMITROVGRAD – SVILENGRAD, τη Μελέτη και κατασκευή σιδηροδρομικής γραμμής υψηλών ταχυτήτων συμπεριλαμβανομένης της ηλεκτροκίνησης, μεταξύ των σταθμών Dimitrovgrad – Harmanli, συνολικού μήκους 36χλμ περίπου.

Η κατασκευή σηράγγων στον αυτοκινητόδρομο Ε80 στη Σερβία. Συγκεκριμένα το έργο αφορούσε τη κατασκευή σηράγγων PROGON και PRZONJA PADINA στο τμήμα DIMITROVGRAD του αυτοκινητόδρομου Ε80 συνολικού μήκους 3,2 χλμ.

Και η κατασκευή της σιδηροδρομικής γραμμής Βουκουρέστι – Κοστάντζα στη Ρουμανία. Έργο που αφορούσε την πλήρη ανακαίνιση της Σιδηροδρομικής Γραμμής Βουκουρέστι-Κωνστάντζα τμήμα και την ενσωμάτωση της στο Ευρωπαϊκό Σιδ. Δίκτυο.

ΑΚΤΩΡ

Πρόσφατα ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της ΑΚΤΩΡ Αλέξανδρος Εξάρχου αναφέρθηκε στις «διαθέσεις» του ομίλου απέναντι στις ξένες αγορές.

Όπως είχε επισημάνει, «Αυτή τη στιγμή δεν διακινδυνεύουμε επέκταση σε αγορές πέραν την ελληνικής και της ρουμανικής, με εξαίρεση το απρόοπτο του να τελειώσει ο πόλεμος στην Ουκρανία και αυτό επειδή είμαστε κοντά γεωγραφικά λόγω της Ρουμανίας», προ οικονομώντας τη θέση του ομίλου στις επικείμενες διεκδικήσεις με το πέρας του πολέμου.

Υπενθυμίζεται πως η ΑΚΤΩΡ έχει δυναμική παρουσία στη γείτονα χώρα με την Aktor Romania και τον εκσυγχρονισμό των σιδηροδρομικών υποδομών της Ρουμανίας .

Μάλιστα πρόσφατα με ανακοίνωσή της έδωσε ένα δείγμα της παρουσίας της με νούμερα, σύμφωνα με τα οποία έχει κινητοποιήσει πάνω από 200 υπεργολάβους, συνεργάτες και προμηθευτές για τα έργα τα οποία συγχρηματοδοτούνται από την Ευρωπαϊκή Ένωση και ξεπερνούν τα 750 εκατ. ευρώ.

Για παράδειγμα στην δραστηριότητα της περιλαμβάνεται το έργο που αφορά την αποκατάσταση της σιδηροδρομικής γραμμής Brasov -Simeria, τμήμα του διαδρόμου Ρήνου – Δούναβη, για κυκλοφορία με μέγιστη ταχύτητα 160 km/h, τμήμα Brasov – Sighisoara, υποτμήματα: Apata – Cata LOT 2 (Romania)», προϋπολογισμού €573 εκατ., το οποίο συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση και αποτελεί το μεγαλύτερο έργο που εκτελεί σήμερα ο Όμιλος AKTOR στη Ρουμανία.

Παράλληλα, στην ίδια γραμμή (Brasov – Simeria ) η AKTOR Ρουμανίας έχει αναλάβει την αποκατάσταση άλλων δύο υποτμημάτων “Brasov – Apața ” και “ Cața – Sighisoara”, αθροιστικού προϋπολογισμού άνω των 186 εκατ. ευρώ.

Ταυτόχρονα συμμετέχει στην περιμετρική οδό Βουκουρεστίου, Ρουμανία με την κατασκευή περιμετρικής οδού Centura A0 προϋπολογισμού €298,3 εκατ. αλλά και στη σιδηροδρομική γραμμή Gurasada – Ilteu, Ρουμανία προϋπολογισμού €159,6 εκατ.

Άλλα σημαντικά έργα που εκτελεί ο Όμιλος AKTOR είναι τα LOT 5 και 1 του έργου αποκατάστασης και συντήρησης της σιδηροδρομικής γραμμής Βουκουρέστι – Craiova – Timisoara – Cluj – Brasov – Iasi – Galati – Constata, προϋπολογισμού €93,9 εκατ. και €92,5 εκατ., αντίστοιχα, αλλά και η κατασκευή αιολικού πάρκου ισχύος 293 MW για λογαριασμό της AER SOLEIR GREEK WIND HOLDING Ltd (€75,5 εκατ.) κ.α.

Σε αυτό το σημείο να επισημάνουμε πως ο όμιλος έχει μια μακρά παράδοση 20 ετών στη «Ρουμανική» κατασκευή με πλήθος ολοκληρωμένων έργων στο χαρτοφυλάκιό του, όπως ο σιδηροδρομικός σταθμός στην Timisoara, ο σιδηροδρομικός σταθμός Βουκουρεστίου ή ο εκσυγχρονισμός του συστήματος παρακολούθησης CED του σιδηροδρομικού σταθμού.

METLEN

Με οδηγό την ενέργεια, «ταυτοτική» δραστηριότητα του ομίλου, έχει πατήσει το πόδι της στις γείτονες χώρες η METLEN.

Για παράδειγμα έχει αναλάβει μέσα από τη κοινοπραξία με τη Siemens Energy Global GmbH & Co. KG και τη Siemens Energy, τη κατασκευή μίας μονάδας συνδυασμένου κύκλου παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας, με καύσιμο φυσικό αέριο (CCGT) στο Grudziadz, της Πολωνίας.

Ειδικότερα, η κοινοπραξία έχει υπογράψει σύμβαση σχεδιασμού, προμήθειας εξοπλισμού και κατασκευής (EPC) με την SPV CCGT Grudziądz Sp z o.o. (που ανήκει εξ ολοκλήρου στην Energa S A, τμήμα του Ομίλου ORLEN) για την κατασκευή ενός σταθμού παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας υψηλής απόδοσης, με τεχνολογία συνδυασμένου κύκλου (CCGT) ισχύος 560 MW, αποτελούμενου από έναν αεριοστρόβιλο και έναν ατμοστρόβιλο συμπύκνωσης, με χρήση κλειστής διάταξης ψυκτικού πύργου μηχανικής κυκλοφορίας και κατασκευή εγκατάστασης φυσικού αερίου στην περιοχή του σταθμού παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας με συνοδευτική υποδομή.

Τέλος υπενθυμίζεται πως η εταιρεία δραστηριοποιείται στον κλάδο της εμπορίας ηλεκτρικής ενέργειας εκτός από την Ελλάδα στην Ιταλία, τη Βόρεια Μακεδονία, τη Βουλγαρία, την Ουγγαρία και την Αλβανία και προοπτική επέκτασης και σε Ρουμανία, Σερβία, Μαυροβούνιο, Κροατία, Σλοβενία.

ΑΒΑΞ

Επιβεβαιώνοντας την τεχνογνωσία του σε ενεργειακά έργα διεθνούς εμβέλειας, ο όμιλος ΑΒΑΞ ανέλαβε το 2023 στη Ρουμανία, την κατασκευή του σταθμού παραγωγής ενέργειας Mintia Combined Cycle Power Plant, ένα έργο προϋπολογισμού 637,5 εκ. ευρώ.

Η μονάδα κατασκευάζεται στην περιοχή Deva της Ρουμανίας με συνολική ισχύ 1.750MW και οι εργασίες έχουν ξεκινήσει από τον Αύγουστο του 2023. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη μονάδα παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας που έχει ανατεθεί σε ελληνική εταιρεία μέχρι σήμερα και επισφραγίζει την εμπιστοσύνη που απολαμβάνει και εκτός ελληνικών συνόρων η AVAX στην υλοποίηση σύνθετων έργων μεγάλης εμβέλειας.

Επίσης το 2019 είχε αναλάβει και την κατασκευή Αγωγού Διασύνδεσης Φυσικού Αερίου Ελλάδας – Βουλγαρίας (IGB) με κόστος κατασκευής τα 145.000.000 ευρώ.

Το μήκος του είναι 182 χλμ, έχει διάμετρο 32 ίντσες και η ετήσια δυναμικότητά του θα ανέρχεται σε 5 bcm. Πρόκειται για ένα πολυσύνθετο έργο υψηλής σημασίας, καθώς ο αγωγός IGB θα συνδέσει τον υφιστάμενο εθνικό αγωγό μεταφοράς φυσικού αερίου στην Κομοτηνή και το ελληνικό τμήμα του αγωγού Trans Adriatic (TAP) με τον υπάρχοντα αγωγό μεταφοράς και διανομής φυσικού αερίου κοντά στη Βουλγαρική πόλη της Stara Zagora.

Αντίστοιχα στο παρελθόν έχει αναλάβει σημαντικά έργα στην περιοχή όπως η Αναβάθμιση και επέκταση του Κέντρου Επεξεργασίας Λυμάτων στο Βουκουρέστι κόστους 99.120.000 με περίοδο παραχώρησης 2006-2011.

Διαβάστε επίσης:

Ο «χάρτης» των οδικών παραχωρήσεων – Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, η Aktor και οι εκκρεμότητες

Metlen: Morgan Stanley & BofA δίνουν «αέρα» στη μετοχή και το 2025

AKTOR Romania: Η Ρουμανία επενδύει στα συγκοινωνιακά δίκτυα