ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Τα μεγάλα σχέδια της Intralot, το παρασκήνιο για τη ΔΕΠΑ, οι νέες business του Λου Κολλάκη, έτοιμος ο Φέσσας, οι αλλαγές του Νεμπή, τα νέα πλοία του Προκοπίου, το κάλεσμα της Μήτση, οι περιπέτειες της πλατινομαλλούσας σε Βουλιαγμένη – Λεγρενά και ο ΧΧ
Συνθήκες χρηματοδοτικής ασφυξίας βιώνουν για μία ακόμα χρονιά οι κατασκευαστές και εργολήπτες που έχουν αναλάβει την υλοποίηση πάσης φύσεως δημοσίων έργων, γεγονός και το οποίο δημιουργεί μία κατάσταση η οποία φέρεται να είναι άκρως επικίνδυνη για την υλοποίηση των έργων που εντάσσονται τόσο στο Ταμείο Ανάκαμψης όσο και στο ΕΣΠΑ.
Αναλυτικότερα οι εκπρόσωποι των μικρομεσαίων κατασκευαστών με κυριότερη την Πανελλήνια Ένωση Διπλωματούχων Μηχανικών και Εργοληπτών Δημοσίων Έργων (ΠΕΔΜΕΔΕ), κάνουν λόγο για μία άτυπη στάση πληρωμών δημοσίων έργων που χρηματοδοτούνται από το ΕΣΠΑ και το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, και εκτελούνται αυτή την περίοδο.
Αυτό συμβαίνει, καθώς, όπως αναφέρεται σε σχετική επιστολή της Ένωσης προς τα Υπουργεία Οικονομικών και Ανάπτυξης και Επενδύσεων, η ΠΕΔΜΕΔΕ έχει λάβει πλήθος αιτημάτων που αφορούν καθυστερήσεις πληρωμών. Την ίδια στιγμή η Ένωση κρούει τον κώδωνα του κινδύνου όσον αφορά τις πληρωμές των αναδόχων για τα έργα σε Περιφέρειες και Δήμους, καθώς καθυστερούν και οι πληρωμές των προγραμμάτων «Τρίτσης» και «Φιλόδημος».
Γιατί είναι εκρηκτική η κατάσταση
Οι καθυστερήσεις πληρωμών από τα ευρωπαϊκά και τα εθνικά χρηματοδοτικά εργαλεία σε συνδυασμό με την κατακόρυφη αύξηση των τιμών στα κατασκευαστικά υλικά, την ενέργεια και τα καύσιμα δημιουργούν ένα εκρηκτικό κοκτέιλ που απειλεί την ομαλή υλοποίηση των δημόσιων έργων στην ελληνική επικράτεια.
Σημειώνεται πως οι αναθεωρήσεις των τιμών σε βασικά υλικά, όπως η άσφαλτος, ο σίδηρος και ο χαλκός λόγω της ενεργειακής έχουν αυξήσει τους προϋπολογισμούς των έργων και ως συνέπεια τόσο οι αναθέτουσες αρχές που τα δημοπράτησαν όσο και οι ανάδοχοι που τα υλοποιούν κινδυνεύουν να πέσουν «εκτός».
Για αυτό το λόγο η οποιαδήποτε καθυστέρηση πληρωμών μέσω των χρηματοδοτικών εργαλείων θα έχει ως αποτέλεσμα την αυτό-χρηματοδότησή τους μέσω των αναδόχων, γεγονός και το οποίο αναμένεται να δημιουργήσει σοβαρές πιέσεις σε όλο το φάσμα του κλάδου.
Τα μέτρα του Υπουργείου Υποδομών
Υπενθυμίζεται πως από τον περασμένο Μάρτιο οι εργοληπτικές οργανώσεις είχαν κρούσει τον κώδωνα του κινδύνου στο Υπουργείο Υποδομών για τα δημόσια έργα που θα μπορούσαν να εκτροχιαστούν λόγω των αυξήσεων των τιμών στα βασικά κατασκευαστικά υλικά και την ενέργεια. Για αυτό το λόγο το Υπουργείο έλαβε και μία σειρά από μέτρα για την ελάφρυνση του κλάδου.
Αυτά ήταν τα εξής:
- Επαναφορά του Παρατηρητηρίου Τιμών με στόχο την αυτόματη καταγραφή και υπολογισμό των αυξήσεων
- Θέσπιση συντελεστών αναθεώρησης τιμών σε υλικά και εργασίες ανά τρίμηνο μέσω έκδοσης υπουργικών αποφάσεων, έως ότου να τεθεί σε λειτουργία το Παρατηρητήριο Τιμών.
- Παράταση υλοποίησης των δημοσίων έργων κατά ένα εξάμηνο
- Πριμ έγκαιρης υλοποίησης που θα ανέρχεται στο 5% των υπό εκτέλεση εργασιών
- Τιμολόγηση ασφάλτου, PVC και πολυαιθυλενίου με απολογιστικό τρόπο, ώστε να αποζημιώνονται οι εργολήπτες βάσει των τιμολογίων τους για την εξαγορά των υλικών.
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Δένδιας: Ενημέρωσε τον Μητσοτάκη για τη νέα δομή των Ενόπλων Δυνάμεων και το θόλο
- Επίδομα Θέρμανσης: Καταβλήθηκε η πρώτη δόση σε πάνω από 1,2 εκατ. δικαιούχους
- ΑΛΟΥΜΥΛ: Προχωρά η απόσχιση του κλάδου Χυτηρίου και η εισφορά της στην ΝΕΑ ΑΛΟΥΦΟΝΤ
- ΣΥΡΙΖΑ: Ο κ. Μητσοτάκης διάβασε τους μπλε φακέλους του 2019