ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Σήμα SOS εκπέμπουν εκ νέου οι κατασκευαστικές εταιρείες καθώς τουλάχιστον δύο εργοληπτικά σωματεία κάνουν λόγο για καθυστερήσεις στις πληρωμές των δημοσίων έργων, οι οποίες ξεκινούν από έξι μήνες και μπορεί να φτάσουν έως και το ένα έτος.
«Οι καθυστερήσεις στις πληρωμές των δημοσίων έργων αφορούν κυρίως αυτά που έχουν ενταχθεί στα ευρωπαϊκά χρηματοδοτικά προγράμματα, όπως το ΕΣΠΑ και το Ταμείο Ανάκαμψης. Συνήθως, οι καθυστερήσεις στην καταβολή των πληρωμών διαρκούν από έξι έως και οκτώ μήνες, ενώ υπάρχουν μεμονωμένες περιπτώσεις όπου καταγράφεται καθυστέρηση ενός έτους», αναφέρει ο Πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Διπλωματούχων Μηχανικών Εργοληπτών Δημοσίων Έργων (ΠΕΔΜΕΔΕ), Μιχάλης Δακτυλίδης που μιλάει στο mononews.
«Πρόκειται για ένα πρόβλημα που αφορά τον κατασκευαστικό κλάδο στο σύνολό του, δηλαδή τις μικρομεσαίες αλλά και τις μεγάλες εγχώριες κατασκευαστικές εταιρείες. Ωστόσο, οι μικρομεσαίοι ασφυκτιούν, ενώ οι μεγάλοι έχουν μεγαλύτερες δυνατότητες υλοποίησης των έργων που έχουν αναλάβει λόγω του ισχυρού ανεκτέλεστου και των ταμείων τους», προσθέτει.
Στο ίδιο μήκος κύματος κινείται και η πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωση Συνδέσμων Εργοληπτών Δημοσίων Έργων (ΠΕΣΕΔΕ), Μαρία Τσιομπάνου, η οποία δηλώνει: «Οι καθυστερήσεις στις πληρωμές διαρκούν έξι με οκτώ μήνες. Προχθές είχαμε συνάντηση με τον υφυπουργό υποδομών (σ.σ. Νίκος Ταχιάος), η οποία έγινε σε καλό κλίμα, και ενημερωθήκαμε ότι γίνεται προσπάθεια για να υπάρξει εξορθολογισμός στη διαδικασία πληρωμών».
Στον πάγο οι υπουργικές αποφάσεις για τις αναθεωρήσεις – Νέος κύκλος συζητήσεων με τον υφυπουργό υποδομών
Ανοιχτό παραμένει, επίσης, το ζήτημα των αναθεωρήσεων των τιμών των κατασκευαστικών υλικών και των εργασιών. Πιο συγκεκριμένα, όπως αναφέρουν τόσο ο κ. Δακτυλίδης όσο και η κ. Τσιομπάνου, το μέτρο του υπουργείου υποδομών για την αναθεώρηση ανά τρίμηνο μέσω υπουργικών αποφάσεων έχει παγώσει.
Ωστόσο, αναμένονται σύντομα εξελίξεις στην εκκίνηση της λειτουργίας του παρατηρητηρίου τιμών που θα καταγράφει αυτόματα τις αυξήσεις στις τιμές έτσι ώστε τα έργα να μην ξεφεύγουν εκτός προϋπολογισμού.
Πρόκειται για ένα θέμα, το οποίο έχει απασχολήσει και προηγούμενες ηγεσίες του υπουργείου υποδομών, και όπως φαίνεται αποτελεί βασική προτεραιότητα και για την τρέχουσα ηγεσία. Μάλιστα, αποτελεί βασικό θέμα συζήτησης κατά τη διάρκεια των συναντήσεων των σωματείων με το Νίκο Ταχαίο.
Αξίζει να σημειωθεί ότι έχει ήδη πραγματοποιηθεί ένα γύρος συναντήσεων και με τα δύο σωματεία και αυτή την περίοδο πραγματοποιείται και ο δεύτερος.
Την ίδια στιγμή το μέτρο της έκδοσης υπουργικών αποφάσεων για τις ανατιμήσεις στα κατασκευαστικά υλικά φαίνεται να έχουν παγώσει, αλλά όπως αναφέρουν εκπρόσωποι των εργοληπτικών σωματείων αναμένονται σύντομα εξελίξεις σχετικά με τη λειτουργία του παρατηρητηρίου τιμών.
Τα μέτρα του Υπουργείου Υποδομών
Το υπουργείο υποδομών και μεταφορών παρατηρώντας το εκρηκτικό κοκτέιλ που δημιουργούσε η κατακόρυφη αύξηση των τιμών των κατασκευαστικών υλικών και της ενέργειας λόγω της κρίσης που είχε προκαλέσει το ξέσπασμα του πολέμου στην Ουκρανία είχε προχωρήσει το 2022 σε μία σειρά διαδοχικών συναντήσεων με στόχο να βρεθούν λύσει ώστε να μην παγώσουν τα δημόσια έργα.
Ύστερα από αρκετές διαβουλεύσεις και προτάσεις μέτρων, το υπουργείο κατέληξε σε μία τελική δέσμη, η οποία πέρασε τον Ιούνιο της ίδιας χρονιάς από τη Βουλή
Αυτά ήταν τα εξής:
- Επαναφορά του Παρατηρητηρίου Τιμών με στόχο την αυτόματη καταγραφή και υπολογισμό των αυξήσεων. Προς το παρόν έχει ενεργοποιηθεί η Επιτροπή Διαπίστωσης Τιμών Δημοσίων Έργων, ενώ γίνεται η προετοιμασία για την επιστροφή του Παρατηρητηρίου.
- Μέχρι να τεθεί σε λειτουργία το Παρατηρητήριο Τιμών το Υπουργείο μέσω Αποφάσεων ορίζει ανά τρίμηνο τους συντελεστές αναθεώρησης τιμών σε υλικά και εργασίες.
- Οι κατασκευαστικές εταιρείες μπορούν να κάνουν αίτημα για να λάβουν εξάμηνη παράταση στα χρονοδιαγράμματα υλοποίησης έργων. Εάν δεν ακολουθήσουν αυτή την οδό μπορούν να συνεχίσουν να εκτελούν το έργο και εάν το παραδώσουν στην ώρα του να λάβουν πριμ έγκαιρης υλοποίησης. Το πριμ αυτό ανέρχεται στο 5% της αρχικής αξίας των εργασιών και δίνεται εξ αρχής στους αναδόχους των έργων.
- Τιμολόγηση ασφάλτου, PVC και πολυαιθυλενίου με απολογιστικό τρόπο, ώστε να αποζημιώνονται οι εργολήπτες βάσει των τιμολογίων τους για την εξαγορά των υλικών.
Διαβάστε επίσης
Νίκος Ταχιάος: Ο απολογισμός των 100 πρώτων ημερών του τομέα Υποδομών
Κατασκευαστές: Ποιες μικρές και μεσαίες εταρείες διεκδικούν μερίδιο των έργων στη Θεσσαλία
Μυτιληναίος: Στα 500 ευρώ το φυσικό αέριο αν εμπλακεί στον πόλεμο και το Ιράν
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Υπουργείο Ανάπτυξης: Πρόστιμα ύψους 5,5 εκατ. ευρώ σε οκτώ πολυεθνικές – Ποιες είναι
- ΙΤΕΠ: «Υψηλή» και «άνιση» φορολογία στα Ξενοδοχεία – Το 19% του κόστους παραγωγής αντιστοιχεί σε φόρους
- Δημοσκόπηση GPO: Η ΝΔ διατηρεί προβάδισμα ασφαλείας από το ΠΑΣΟΚ – Τρίτο κόμμα το ΚΚΕ – Οκτακομματική Βουλή
- Ελληνικό Δημοσιονομικό Συμβούλιο: Θετικές προοπτικές για την οικονομία το 2025 – Σημαντικές εξωτερικές προκλήσεις