ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Στον σχεδιασμό της κυβέρνησης για μεγάλα έργα υποδομών, συνολικής αξίας 13 δισ. ευρώ, αναφέρθηκε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Αχ. Καραμανλής, στο συνέδριο για τις βιώσιμες υποδομές μεταφορών που διοργανώνει το Ελληνογαλλικό Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο.
Ο Υπουργός επεσήμανε πως κατά την επόμενη δεκαετία κομβικό ρόλο θα διαδραματίσουν οι συνδυασμένες μεταφορές, με αιχμή του δόρατος τα έργα που αφορούν στη διασύνδεση των εθνικών λιμένων με το δίκτυο σιδηρόδρομων με ένα πακέτο έργων, το κόστος για τα οποία ξεπερνάει τα 4 δισ. ευρώ, με αναθέτουσα αρχή την ΕΡΓΟΣΕ.
Πρόκειται για έξι ξεχωριστά έργα συνολικής αξίας 4,7 δισ. ευρώ, μέσω των οποίων θα αναδειχθεί η Ελλάδα ως διαμετακομιστικό κέντρο για τα Βαλκάνια και τη ΝΑ Ευρώπη, ενώ προβλέπεται και η σύνδεση με την Κεντρική και Δυτική Ευρώπη, όπου και βρίσκονται οι πιο ανεπτυγμένες οικονομίες της Γηραιάς Ηπείρου. Όπως έχει ήδη γράψει το mononews.gr οι διαγωνισμοί αυτοί αναμένεται να τρέξουν εντός του ερχόμενου Ιανουαρίου.
Η ολοκλήρωση των έργων θα έχει ως αποτέλεσμα την ενίσχυση των dry ports, δηλαδή των κόμβων για την μεταφορά εμπορευμάτων μέσω αμαξοστοιχιών γεγονός που δημιουργεί ταχύτερες διαδικασίες σε σύγκριση με τη χρήση πλοίων.
Το προφίλ των έργων
Το πρώτο έργο ύψους 635,9 εκατ. ευρώ αφορά την κατασκευή της διπλής σιδηροδρομικής γραμμής Κιάτο-Πάτρα στο Τμήμα Ρίο – Νέος Λιμένας Πατρών ολοκληρώνοντας με αυτό τον τρόπο τη σιδηροδρομική γραμμή Αθήνας-Πάτρας
Στην Αττική θα δημοπρατηθούν δύο συνδέσεις λιμανιών με τους σιδηρόδρομους, οι οποίες και εντάσσονται στο πλάνο της επέκτασης του Προαστιακού.
Με την πρώτη, συνολικού προϋπολογισμού 543,4 εκατ. ευρώ, θα συνδεθεί μέσω νέας προαστιακής γραμμής το τμήμα από τον Κόμβο Κορωπίου έως το λιμάνι του Λαυρίου.
Η δεύτερη είναι το project της κατασκευής μιας επιπλέον προαστιακής γραμμής που θα ενώνει τη Ραφήνα με το λιμάνι της. Με το κόστος του έργου να εκτιμάται στα 430,9 εκατ. ευρώ.
Από τη Βόρεια Ελλάδα θα εισέλθουν στη διαγωνιστική διαδικασία του ΕΡΓΟΣΕ τρεις λιμένες. Καθώς θα διασυνδεθεί η Θεσσαλονίκη με την Ξάνθη (Τοξότες) έναντι εκτιμώμενου τιμήματος 2,3 δις. ευρώ.
Ακολουθεί η σύνδεση του 6ου Προβλήτα του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ) και η κατασκευή προαστιακής γραμμής στη Συμπρωτεύουσα συνολικού προϋπολογισμού 77,1 εκατ. ευρώ.
Το τελευταίο υπό δημοπράτηση έργο, αλλά άκρως σημαντικό για τη διασύνδεση της χώρας μας με τη Βουλγαρία (εφόσον υπάρξουν οι αντίστοιχες υποδομές εκ μέρους του γειτονικού κράτους), είναι η νέα σιδηροδρομική γραμμή αξίας 1,45 δισ. ευρώ μέσω της οποίας θα εγκατασταθεί σύστημα ηλεκτροκίνησης και σηματοδότησης στο τμήμα Αλεξανδρούπολη-Ορμένιο.
Δημοπρατούνται έργα 5 δισ. το Α΄Τρίμηνο του 2022 – Ποια έργα ξεμπλόκαραν
Ο Κώστας Καραμανλής ανέφερε πως μέχρι στιγμής έχουν συμβασιοποιηθεί έργα συνολικής αξίας 3,2 δισ. ευρώ, γεγονός και το οποίο σημαίνει ότι ο ρυθμός συμβασιοποίησης τους κινείται στο δεκαπλάσιο σε σύγκριση με τα πεπραγμένα της προηγούμενης κυβέρνησης. Επίσης, εντός του Α’ Τριμήνου του 2022 εκτιμάται πως θα έχουν δημοπρατηθεί έργα αξίας τουλάχιστον πέντε δισ. ευρώ.
Σε αυτά εντάσσονται και σημαντικά έργα που έχουν «ξεμπλοκάρει» με κινήσεις του Υπουργείου και της κυβέρνησης. Κατά κύριο λόγο πρόκειται για τα οδικά έργα που αφορούν στο Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης, το Πάτρα-Πύργος, τον Ε-65, καθώς και το Flyover της Περιφερειακής Θεσσαλονίκης.
Επίσης, προχωρούν οι διαδικασίες για την υλοποίηση του νέου αεροδρομίου στο Καστέλι, ενώ εξελίξεις αναμένονται σε έργα οδικής ασφάλειας, και τις αντιπλημμυρικές υποδομές (φράγματα Ενιπέα και Ταυρωνίτη και το ΣΔΙΤ για το Εξωτερικό Υδροδοτικό Σύστημα (ΕΥΣ) Αττικής της ΕΥΔΑΠ).
Όσον αφορά τις μεταφορές ήδη «τρέχει» ο διαγωνισμός αξίας 383 εκατ. ευρώ για τα «πράσινα λεωφορεία», μέσω του οποίου οι στόλοι τον ΟΑΣΑ και ΟΑΣΘ θα αυξηθούν κατά 770 οχήματα.
Πρόκειται για έργα που εντάσσονται σε ένα εθνικό στρατηγικό σχεδιασμό για τις υποδομές στη χώρα μας. Έργα για τα οποία υπάρχει σοβαρός σχεδιασμός, συντονισμός και μελετητική ωριμότητα, ενώ έχουν εξασφαλισμένη χρηματοδότηση από πόρους της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Τα έργα αυτά εκτός από τα οφέλη για τις υποδομές και τις τοπικές κοινωνίες, θα λειτουργήσουν πολλαπλασιαστικά για την εθνική οικονομία.
Καθώς οι επενδύσεις αυτές θα φέρουν μαζί τους ακόμα περισσότερες επενδύσεις, ενώ θα δημιουργηθούν νέες θέσεις εργασίας και θα δοθούν κίνητρα για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις που δρουν εντός και πέριξ του κατασκευαστικού κλάδου. Πρόκειται όχι μόνο για τις τεχνικές εταιρείες αλλά και για τις νομικούς και τις τράπεζες, οι οποίοι συμμετέχουν στη διαδικασία των δημοπρατήσεων καθώς είναι απαραίτητες οι υπηρεσίες τους για την υποβολή προσφορών.
Διαβάστε επίσης
Καραμανλής: Ξεκινά το μεγαλύτερο πρόγραμμα σιδηροδρομικών έργων που έγινε ποτέ στην χώρα
ΕΡΓΟΣΕ: Τον Ιανουάριο ξεκινούν οι διαγωνισμοί για έργα 4,7 δισ. ευρώ