Τη δικές του απαντήσεις έδωσε ο πρώην Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Αχ. Καραμανλής, στην πρώτη του τοποθέτηση ύστερα από την παραίτησή του από τη θέση του υπουργού, τόσο για την πολιτική ευθύνη που ανέλαβε για την τραγωδία στα Τέμπη όσο και για την υλοποίηση της σύμβασης 717/2014.

Στην εισαγωγική του τοποθέτηση ο πρώην υπουργός κατέστησε σαφές ότι η κυβέρνηση είχε παραλάβει από το ΣΥΡΙΖΑ το 18% του έργου και μέχρι σήμερα την έχει υλοποιήσει στο 70%.

Πρόσθεσε, δε, πω τα μοναδικά αποδεκτά στοιχεία για την υλοποίηση του έργου είναι τα πρωτόκολλα διοικητικής παραλαβής μεταξύ ΕΡΓΟΣΕ και ΟΣΕ και οι αρνητικοί λογαριασμοί, και όχι τα έγγραφα απορρόφησης των χρηματοδοτήσεων.

Δε δίστασε, μάλιστα, να κάνει λόγο για επιλεκτικές παρουσιάσει εγγράφων εκ μέρους του ΣΥΡΙΖΑ προκειμένου να παραπλανήσουν και να πείσουν ότι το έργο είχε ολοκληρωθεί σε ποσοστό 68% έως και τα τέλη του 2016.

Στη συνέχεια ανέφερε ότι από το 2017 έως και το 2019 το έργο «βάλτωσε» και δεν προχώρησε καθόλου. Η συμπληρωματική σύμβαση καταρτίστηκε το 2017, πέρασε από το Ελεγκτικό Συνέδριο τον Ιούνιο του 2018, αλλά στην πορεία δεν υπεγράφη.

Σχολίασε, επίσης, ότι το δίκτυο θα ήταν πιο ασφαλές εάν η σύμβαση είχε ολοκληρωθεί, αλλά το έργο κόλλησε στα γρανάζια της γραφειοκρατίας και τα ιδιαίτερα προβλήματα που εντοπίζονται στα σιδηροδρομικά έργα. Αυτά προκύπτουν από το γεγονός ότι οι υπεύθυνοι για τα έργα υποδομής, επιδομής, πολιτικού μηχανικού, τηλεδιοίκησης και ETCS δεν είναι οι ίδιοι. Γεγονός και το οποίο προσπαθεί να αντιμετωπιστεί με το πλαίσιο για το διαχωρισμό της ΕΡΓΟΣΕ από τον ΟΣΕ, που θα τεθεί σε εφαρμογή από το καλοκαίρι του 2024.

Όσον αφορά το τοπικό σύστημα τηλεδιοίκησης στη Λάρισα ο Κώστας Καραμανλής δήλωσε ότι από το Νοέμβριο του 2022 αυτό είναι σε λειτουργία και ότι ο σταθμάρχης όφειλε να κάνει αυτόματα τη χάραξη, όπως έκαναν οι συνάδελφοι του έως τις 22:12 το βράδυ της 28ης Φεβρουαρίου.

Προσωπικό στον ΟΣΕ και σύμβαση με τη Hellenic Train

Ο Κώστας Καραμανλής έκανε αναφορά στον υποστελεχωμένο ΟΣΕ και δήλωσε ότι επί των ημερών του έγινε απόπειρα ανανέωσης του προσωπικού μέσω δύο διαγωνισμών του ΑΣΕΠ για την πρόσληψη περισσότερων από 200 ατόμων μέσω ΑΣΕΠ, ενώ χρησιμοποιήθηκε η λύση της κινητικότητας και οι προσλήψεις μέσω δελτίων παροχής από τα οποία και προσλήφθηκαν 200 άτομα εκ των οποίων οι 73 ήταν σταθμάρχες.

Σχετικά την ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ ο πρώην υπουργός επισήμανε ότι το 2017 ο ΣΥΡΙΖΑ διέγραψε χρέη 700 εκατ. Ευρώ προς τον ΟΣΕ και στη συνέχεια την πούλησε έναντι 45 εκατ. Ευρώ. Πρόκειται για ένα τίμημα που το χαρακτήρισε αρκετά χαμηλό.

Πρόσθεσε πως το 2022 έγινε τροποποίηση της σύμβασης μεταξύ του δημοσίου και της ιταλικής εταιρείας Ferrovie dello Stato Italiane. Με τη νέα αυτή τροποποίηση η Hellenic Train καλείται να επιβεβαιώνει τα δρομολόγια που εκτελεί, να πληρώνει για τη μίσθωση υποδομής και να πραγματοποιεί επενδύσεις 600 εκατ. Ευρώ, ενώ το δημόσιο θα λαμβάνει 20% από τα ετήσια κέρδη της εταιρείας.

«Ανέλαβα την πολιτική ευθύνη που μου αναλογούσε»

Κατά τη διάρκεια της τοποθέτησής του ο Κώστας Καραμανλής επισήμανε ότι επέλεξε να μιλήσει πρώτη φορά θεσμικά για τα όσα έχουν συμβεί.

Ανέφερε ότι ανέλαβε την πολιτική ευθύνη για την τραγωδία στα Τέμπη, καθώς αυτή αφορούσε τομέα δραστηριότητας του υπουργείο στο οποίο προΐστατο.

Μάλιστα, ανέφερε ότι αντίθετα στην πολιτική πρακτική δεν περίμενε να του ζητηθεί η παραίτηση του, αλλά ανάλαβε την ευθύνη που του αναλογούσε, και την υπέβαλε ο ίδιος λίγες ώρες μετά το δυστύχημα.

Πρόσθεσε, επιπλέον, ότι δεν έχει κάποια εξάρτηση από κυβερνητική θέση, και ότι οι διαχειριστικές ευθύνες πρέπει να διερευνηθούν, διαφορετικά η ανάληψη της πολιτικής ευθύνης θα είναι κενή.

Διαβάστε επίσης:

Μ. Χρυσοχοΐδης: Η πορεία της δημοπράτησης και της υπογραφής της αμαρτωλής 717/2014

Νίκος Δένδιας: Συνάντηση με Τσαβούσογλου στις Βρυξέλλες το μεσημέρι