Αποκαλυπτικό ρεπορτάζ, αρθρογραφία και άμεση ενημέρωση, με όλα τα τελευταία νέα και ειδήσεις για την Οικονομία, τις Επιχειρήσεις, το Χρηματιστήριο, το Bitcoin, τις πολιτικές εξελίξεις και τον πολιτισμό
Business

Καλώδιο Ελλάδας – Κύπρου: Το σημείο – κλειδί που μπορεί να τινάξει τη συμφωνία στον αέρα – Βολές κατά ΑΔΜΗΕ

Θόδωρος Σκυλακάκης (Υπ. Περιβάλλοντος και Ενέργειας) - Μάνος Μανουσάκης (ΑΔΜΗΕ) - Γιώργος Παπαναστασίου, (Υπ. Ενέργειας Κύπρου)

Θόδωρος Σκυλακάκης (Υπ. Περιβάλλοντος και Ενέργειας) - Μάνος Μανουσάκης (ΑΔΜΗΕ) - Γιώργος Παπαναστασίου, (Υπ. Ενέργειας Κύπρου)

Ακόμη και σε ένα ενδεχόμενο σοβαρής διπλωματικής κρίσης μεταξύ Ελλάδας και Κύπρου, οδηγεί το θρίλερ με το καλώδιο ηλεκτρικής διασύνδεσης.

Και μπορεί οι διαπραγματεύσεις να πήραν παράταση μέχρι την ερχόμενη Τρίτη, όπου θα γίνει η ύστατη προσπάθεια να κλείσει η συμφωνία και να μην καταλήξει σε ναυάγιο, ωστόσο, τα νέα από τη Μεγαλόνησο είναι κακά.

Ουσιαστικά φαίνεται ότι έχει διαμορφωθεί ένα ιδιαίτερα βαρύ κλίμα για την ελληνική πλευρά, ενώ αντίστοιχα από την Αθήνα κατηγορούν την κυπριακή κυβέρνηση για αθέτηση συμφωνιών και επισημαίνουν ότι «δεν πρόκειται να κάνουμε πίσω σε όσα συμφωνήθηκαν την περασμένη Δευτέρα».

Χαρακτηριστικό του κακού κλίματος είναι και η δήλωση του υπουργού Περιβάλλοντος, Θ. Σκυλακάκη ο οποίος ερωτώμενος για την υπόθεση είπε: «Δεν έγιναν αυτά που περιμέναμε. Θα έχουμε την ευκαιρία να συζητήσουμε το θέμα την Τρίτη σε σύσκεψη που συγκάλεσε ο πρόεδρος της Κυπριακής Δημοκρατίας και στην οποία ενημερώθηκα από τον Κύπριο υπουργό Ενέργειας ότι θα συμμετάσχει».

Στην Κύπρο οι πληροφορίες λένε ότι επικρατεί, πέραν των άλλων ουσιωδών διαφορών για το καλώδιο, και με τη στάση και συμπεριφορά του επικεφαλής του ΑΔΜΗΕ, Μάνου Μανουσάκη, ο οποίος έκανε τις διαπραγματεύσεις. Του καταλογίζουν αλαζονεία και κακή στάση απέναντι στους Κύπριους συνομιλητές του.

Ωστόσο, το βασικό είναι, όπως φαίνεται κι από τις δηλώσεις του Προέδρου της Κυπριακής Δημοκρατίας, Νίκου Χριστοδουλίδη, το ποιος… θα φορτωθεί το οικονομικό κόστος σε σχέση με τον γεωπολιτικό κίνδυνο.

Οι Κύπριοι δηλαδή δεν θέλουν σε καμιά περίπτωση να δώσουν το πράσινο φως για το έργο, να κατασκευαστεί και να ποντιστεί το καλώδιο που θα κοστίσει 1,4 δις, αλλά η διασύνδεση να μη γίνει ποτέ επειδή θα υπάρξει η αντίδραση της Τουρκίας.

Και να είναι αναγκασμένοι οι κύπριοι καταναλωτές να επωμιστούν τη δαπάνη της κατασκευής ενός έργου που ενδεχομένως να μη λειτουργήσει ποτέ.

Προφανώς και ζητούν διαβεβαιώσεις από την ελληνική κυβέρνηση ότι το έργο και θα ολοκληρωθεί και η διασύνδεση θα γίνει, επομένως, να αναλάβει η Αθήνα να λύσει το πρόβλημα με την Τουρκία.

«Πρόθεση της Κυβέρνησης είναι να μην υπάρχει καμιά ασάφεια γύρω από την ηλεκτρική διασύνδεση Κύπρου-Ελλάδας», είπε ο Νίκος Χριστοδουλίδης, μετά τη μετάθεση των συζητήσεων για την ερχόμενη Τρίτη.

Σύμφωνα με το ΚΥΠΕ, απαντώντας σε ερώτηση, ο Πρόεδρος είπε ότι «ως διακυβέρνηση είμαστε αποκλειστικά υπόλογοι στον κυπριακό λαό κι οποιαδήποτε απόφαση λάβουμε θα εξυπηρετεί πρωτίστως τα συμφέροντα του κυπριακού λαού».

Όπως αναφέρει το philenews, πρόσθεσε ότι, λαμβάνοντας υπόψη την ιστορία των μεγάλων έργων στη χώρα μας, «θα πράξουμε ό,τι είναι δυνατόν για να μην υπάρχει η παραμικρή αμφιβολία για οποιοδήποτε θέμα αφορά αυτό το στρατηγικής σημασίας έργο». Είναι γι’ αυτό, πρόσθεσε, «που αναλάβαμε εμείς πρωτοβουλία να γίνει αυτή η σύσκεψη στη Λευκωσία, στην παρουσία όλων, για να απαντηθεί και η τελευταία λεπτομέρεια».

Είναι προφανής ο προβληματισμός της κυπριακής κυβέρνησης για το ενδεχόμενο ο γεωπολιτικός κίνδυνος να τινάξει στον αέρα τη διασύνδεση και να είναι υποχρεωμένος ο κ. Χριστοδουλίδης να απολογηθεί στους κύπριους πολίτες.

Στην ευρεία σύσκεψη της Τρίτης, όπου δεν αποκλείεται να βρεθεί και ο κύπριος πρόεδρος (θα είναι οι υπουργοί Ενέργειας και εκπρόσωποι ΑΔΜΗΕ και ΡΑΕΚ) πιθανότατα το κύριο θέμα της συζήτησης είναι να διευκρινιστεί ο… διάβολος που κρύβεται στις λεπτομέρειες. Ποιος δηλαδή θα αναλάβει να καλύψει το κόστος του έργου αν ο γεωπολιτικός κίνδυνος, δηλαδή η τουρκική αντίδραση, μπλοκάρει τη διασύνδεση.

Στη Λευκωσία κατηγορούν εμμέσως τον ΑΔΜΗΕ ότι με το να μην αποδέχεται πιθανή μελλοντική οικονομική ζημία του ιδίου είναι σαν να αποδέχεται κι ότι η ελληνική κυβέρνηση δεν μπορεί να αντιμετωπίσει τον τουρκικό κίνδυνο.

Σ’ αυτό το κλίμα ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχουν και οι δηλώσεις που έχει κάνει στο philenews ο πρώην πρόεδρος του ΔΗΣΥ και βουλευτής Αβέρωφ Νεοφύτου.

Ο κ. Νεοφύτου στη συνέντευξη που παραχώρησε εξαπολύει βολές κατά της ελληνικής κυβέρνησης.

«Γεωπολιτικά ρίσκα υπάρχουν και τα αναγνωρίζει πρώτος ο ΑΔΜΗΕ. Ο ΑΔΜΗΕ ανήκει κατά 51% στο ελληνικό δημόσιο. Ε, δεν μπορώ να δεκτώ ως Κύπριος, η Ελλάδα, με το 51% του ΑΔΜΗΕ, να ζητά να εγγυηθεί το έργο η Κύπρος, επειδή το έργο μπορεί να μην γίνει ποτέ με ευθύνη της Τουρκίας. Και αν δεν γίνει, τα 2-3 δισ. ευρώ να τα πληρώσει ο Κύπριος, με κίνδυνο να μην δει όφελος ποτέ. Θα περίμενα η Ελλάδα να πει στον ΑΔΜΗΕ ότι «εγώ εγγυούμαι για τον γεωπολιτικό κίνδυνο και ας τολμήσει η Τουρκία να παρεμποδίσει το έργο!», αναφέρει χαρακτηριστικά.

Παράλληλα, ο κ. Νεοφύτου εξαπολύει επίθεση κατά του διευθύνοντος συμβούλου του ΑΔΜΗΕ, Μάνου Μανουσάκη λέγοντας: «Δεν μπορεί ο ΑΔΜΗΕ να ζητά να του τα εγγυηθούμε όλα, αλλά ο ίδιος να μην εγγυηθεί το τελικό κόστος. Δεν αναλαμβάνει κανένα ρίσκο, ούτε για τους τεχνικούς κινδύνους (βυθός, μήκος-κόστος καλωδίου, κλπ), ούτε για ενδεχόμενη επέμβαση της Τουρκίας.

Μιλά τέλος για νέες απαιτήσεις που έβαλε στο τραπέζι ο κ. Μανουσάκης: «Είμαστε υπέρ του έργου, επί της αρχής. Αλλά ο ΑΔΜΗΕ, μετά τις αρχικές ρυθμιστικές αποφάσεις (όταν φορέας υλοποίησης ήταν άλλος) θέτει τώρα νέες απαιτήσεις. Αρχικά η ΡΑΕΚ είχε πει (στη EuroAsia) ότι λόγω της σημασίας, της δυσκολίας και του γεωπολιτικού ρίσκου του έργου, αντί απόδοση 4.6% που παίρνει για τα δικά της έργα η ΑΗΚ, θα της δώσει… πουπανωπροίτζιν άλλο 3.7%, ώστε να πληρώνεται συνολικά –για 12 χρόνια- με 8.3% για το κόστος της, μετά τη λειτουργία του έργου. Και έρχεται τώρα ο ΑΔΜΗΕ και ζητά να πληρώνουμε από τώρα και, επίσης, ζητά τα 12 χρόνια για απόδοση 8.3% να γίνουν 17. Και ζητά και περαιτέρω εγγυήσεις-εξασφαλίσεις για τα γεωπολιτικά ρίσκα».

Διαβάστε επίσης:

Πόσο θα μειωθούν οι ασφαλιστικές εισφορές για εργαζόμενους και εργοδότες από το 2025
Καλώδιο Ελλάδας-Κύπρου: Όλα από την αρχή- Νομικό πρόβλημα με τα 25 εκατ. από ρύπους – Το αυτογκόλ Μανουσάκη
Α. Εξάρχου: Σε 87 ημέρες παραδίδεται το πιο σύγχρονο μετρό της Ευρώπης