• Business

    Καλώδιο Ελλάδας – Κύπρου: Το παρασκήνιο της κατ’ αρχήν συμφωνίας και τα αγκάθια μέχρι το Νοέμβριο

    Κυριάκος Μητσοτάκης και Νίκος Χριστοδουλίδης θα συνομιλήσουν την Πέμπτη για το καλώδιο

    Κυριάκος Μητσοτάκης και Νίκος Χριστοδουλίδης θα συνομιλήσουν την Πέμπτη για το καλώδιο


    Συμφώνησαν επί της αρχής Κυριάκος Μητσοτάκης και Νίκος Χριστοδουλίδης για τα βασικά σημεία της διασύνδεσης  Ελλάδας και Κύπρου όπως διαβάσατε στο αναλυτικό και άριστα ενημερωμένο ρεπορτάζ της Μαρίνας Πρωτονοταρίου στο mononews.gr.

    «Ωστόσο μέχρι το Νοέμβριο, ας  μην περιμένουμε τα τελικά νέα από τη Λευκωσία, κατάφερε πάλι ο Χριστοδουλίδης να πετάξει τη μπάλα στην εξέδρα, έστω και με κατ’ αρχήν συμφωνία» σχολίασε κορυφαίος Έλληνας διπλωμάτης που παρακολουθεί καιρό το φλέγον θέμα .

    Όπως σας έχουν γράψει εδώ και καιρό, mononews.gr  και wiseman το μεγάλο πρόβλημα ήταν και παραμένει το  θέμα της μετοχικής εισόδου της Κύπρου στον Great Sea Interconnector.

    Αυτό όλοι το έβλεπαν, πλην του προέδρου του ΑΔΜΗΕ κου Μανουσάκη, ο οποίος ζούσε το δικό του μύθο σε Ελλάδα και Κύπρο και …παραμύθιαζε τους μεν και τους δε.

    Τώρα που ήρθε η ώρα των αποφάσεων και όχι των βερμπαλισμών του κου Πιρουέττα, η ουσία είναι η εξής: έχουμε αρχική συμφωνία μεταξύ των δύο ηγετών μετά από μεγάλες προσπάθειες του Κυριάκου Μητσοτάκη, αλλά ο κος Χριστοδουλίδης για τα τελικά, παραπέμπει στο due diligence, με εκτιμωμενο χρονικό ορίζοντα το επόμενο δίμηνο, καλό Νοέμβριο δηλαδή.

    Η αναφορά στην ανακοίνωση της κυπριακής πλευράς ότι ο Νίκος  Χριστοδουλίδης «επιβεβαίωσε την πολιτική δέσμευση της Κυπριακής Δημοκρατίας για συμμετοχή στο μετοχικό κεφάλαιο του έργου το συντομότερο δυνατόν και αφού ολοκληρωθεί η μελέτη της δέουσας επιμέλειας» επιβεβαιώνει τις προβλέψεις και το ρεπορτάζ του wiseman  εδώ και πολλές ημέρες, διασταυρωμένο από κορυφαίο Έλληνα διπλωμάτη αλλά και από υψηλά ιστάμενο αξιωματούχο στη Λευκωσία.

    «Μην ξεχνάς πως υπάρχει  το πολιτικό – οικονομικό κόστος που θα συνεπάγονταν για τη Λευκωσία ένα ναυάγιο» μας είπε ο κορυφαίος Έλληνας διπλωμάτης που υπενθύμισε την ‘αθόρυβη’  διαπραγμάτευση μεταξύ των δύο υπουργών, όταν έβαλαν στην άκρη τον …αρχιγίγαντα της ενέργειας κο Μανουσάκη.

    Το ξεκάθαρο μήνυμα Μητσοτάκη σε Χριστοδουλίδη

    «Αλλά και το σαφέστατο  μήνυμα του Μητσοτάκη στον Κύπριο Πρόεδρο,  ότι η Αθήνα εξάντλησε όλα τα περιθώρια παραχωρήσεων, ήταν αυτό που έκανε τη Λευκωσία να εγκαταλείψει την παρελκυστική τακτική και να φτάσει, έστω μέχρι εδώ που έφτασε. Αλλιώς…» συνέχισε ο Έλληνας διπλωμάτης.

    Όπως έλεγαν ακριτομυθώς από το Μαξίμου (όπου δεν μιλούν μέχρι να δούμε φώς), είναι αδήριτη ανάγκη να μπει στο έργο η Κύπρος.

    Τα υπόλοιπα που έλεγε ο «ντιντής» Μανουσάκης και παρέσυρε τους πάντες, δηλαδή   η ανάγκη αξιολόγησης από ξένο οίκο της μελέτης κόστους – οφέλους (Cost Benefit Analysis) του έργου, που έχει υποβάλει ο ΑΔΜΗΕ, είναι σε δεύτερη μοίρα.

    «Εκεί είχε κολλήσει  και  η κυπριακή πλευρά, μάλλον αυτή η εμμονή δεν υφίσταται πλέον, κάτι φυσικά που μένει να φανεί και στη πράξη» μας λέει ο Έλληνας διπλωμάτης.

    Tο τελικό κόστος κατασκευής θα αυξηθεί και θα φτάσει τα 2,5 δις…

    Τέλος, απορρίφθηκε από την Αθήνα και  αξίωση της τελευταίας στιγμής (σας το είχε γράψει εγκαίρως ο wiseman) ότι στο  σενάριο που το κόστος του έργου ξεπεράσει τον προϋπολογισμό των 1,94 δισ ευρώ, η διαφορά θα επιμερίζεται 50%-50% στους καταναλωτές των δύο χωρών.

    «Αυτό  δεν έστεκε νομικά, οπότε η Αθήνα δεν το δέχτηκε καν στην ατζέντα, έβγαλε εκτός οποιαδήποτε κουβέντα» όπως μας είπαν κυβερνητικές πηγές.

    Ο κος Χριστοδουλίδης εντελώς αθώα, προσπάθησε να βάλει την Ελλάδα σε αυτό το ‘τριπάκι’.

    Έλεγε πως το κόστος βέβαια δεν θα αυξηθεί, έχει διαβεβαιώσει για αυτό ο Μανουσάκης και ο ΑΔΜΗΕ ( «τώρα σωθήκαμε!» ήταν το σχόλιο του Έλληνα διπλωμάτη).

    Επίσης αναφέρθηκε (ελπίζουμε όχι πάλι από τον …πολύκλαυστο κο Πιρουέττα) πως και η γαλλική Nexans διαβεβαιώνει πως δεν θα αυξηθεί το κόστος.

    «Από πουθενά δεν προκύπτει τέτοια διαβεβαίωση των Γάλλων, κυρίως όσο καθυστερεί να ξεκινήσει το έργο» έλεγαν έγκυρες διπλωματικές πηγές στην Αθήνα.

    Ας μην γελιόμαστε, το κόστος του έργου τελικά θα φτάσει τουλάχιστον 2,5 δις, όπως λένε όλοι όσοι γνωρίζουν.

    Αφού λοιπόν το θέμα «έκαιγε» η Αθήνα δεν το άγγιξε…

    Διαβάστε επίσης:

    Αυτοκίνητα: Ανατροπές σε τέλη κυκλοφορίας, τέλος ταξινόμησης, φόρο πολυτελείας – Το σχέδιο που εξετάζεται
    Η «συμμορία των 11», το σκληρό μήνυμα Χατζηδάκη κι ένα non paper που βάζει φωτιά στη «γαλάζια» ομάδα

    Εκτός χαρτοφυλακίου της Άκτωρ Παραχωρήσεις η μαρίνα Αλίμου
     



    ΣΧΟΛΙΑ