Σήμερα αναμένεται να κατατεθεί από το Υπουργείο Ενέργειας στη Βουλή, η νομοθετική ρύθμιση για το γεωπολιτικό ρίσκο του έργου Ηλεκτρικής Διασύνδεσης Ελλάδας-Κύπρου.

Η ρύθμιση θα προβλέπει ότι η Ελλάδα αναλαμβάνει το 50% του κόστους του έργου της στην περίπτωση, που λόγω γεωπολιτικού ρίσκου, το έργο δεν ολοκληρωθεί, αλλά και πώς θα καλυφθεί.

1

Υπενθυμίζεται ότι η συγκεκριμένη πρόβλεψη εισήχθη στη διακρατική συμφωνία έπειτα από ελληνική πρόταση, καθώς η Αθήνα αναγνώρισε πως σε αντίθετη περίπτωση η Κύπρος θα επωμιζόταν δυσανάλογο βάρος.

Όπως είναι γνωστό, η ανάκτηση του κόστους του έργου επιμερίζεται κατά 37% στους Έλληνες καταναλωτές και κατά 63% στους Κύπριους. Σε περίπτωση ωστόσο που η υλοποίηση της διασύνδεσης καθυστερήσει επ’ αόριστον ή ματαιωθεί λόγω εξωγενών παραγόντων (όπως η αντίδραση της Τουρκίας), χωρίς υπαιτιότητα του φορέα υλοποίησης, τότε η ανάκτηση των δαπανών που θα έχουν γίνει έως τότε, το κόστος του έργου θα κατανεμηθεί ισόποσα στις δύο χώρες.

Στην περίπτωση αυτή, αναφέρουν πληροφορίες,  το 50% του κόστους, για την Ελλάδα, θα καλυφθεί κατά ένα μέρος το 37% από ρυθμιστικά έσοδα και κατά 13% από τον προϋπολογισμό.

Μετά την υπερψήφιση από την ελληνική Βουλή, η εν λόγω πρόβλεψη θα ενσωματωθεί στο ρυθμιστικό πλαίσιο που διέπει το έργο τόσο στην Ελλάδα όσο και στην Κύπρο από τις δύο ρυθμιστικές αρχές, δηλαδή τη ΡΑΕΕΥ και τη ΡΑΕΚ αντίστοιχα.

Την οριστικοποίηση από τη Βουλή της απόφασης για το γεωπολιτικό ρίσκο αναμένει ο ΑΔΜΗΕ, για να δώσει το Full Notice to Proceed  στη Nexans, για την εκκίνηση της συμφωνίας για την κατασκευή του καλωδίου, κάτι που έχει δεσμευτεί να κάνει μέχρι τις 30/9/2024.

Το κενό που απομένει πλέον είναι η ανάκτηση κόστους για τα 36 από τα 48 εκ. που κατέβαλε ο ΑΔΜΗΕ στο Euroasia για την εξαγορά του έργου.

Εκκρεμότητα τα 36 εκατ. ευρώ

Με την απόφαση που ελήφθη την περασμένη Δευτέρα από τις Ρυθμιστικές Αρχές, δεν αναγνωρίστηκαν τα 36 από τα 48 εκατ. ευρώ που είχε καταβάλει ο ΑΔΜΗΕ στον προηγούμενο μέτοχο για την απόκτηση του έργου της Διασύνδεσης.

Πληροφορίες αναφέρουν ότι ετοιμάζεται να καταθέσει αίτημα αναθεώρησης.

Οι δυο Ρυθμιστικές Αρχές με τη σύμφωνη γνώμη και των κυβερνήσεων δεν έκαναν αποδεκτά τα κόστη για τις μελέτες στο τμήμα Κρήτης- Αττικής και στο Κύπρου – Ισραήλ (12 εκατ. για το καθένα), με το σκεπτικό ότι το πρώτο έργο κατασκευάζεται ήδη και για το δεύτερο δεν υπάρχει ακόμη συμφωνία κατασκευής.

Τα υπόλοιπα 12 εκατ. ευρώ που δεν αναγνωρίστηκαν αφορούσαν επιχειρηματικό ρίσκο του ΑΔΜΗΕ.

Διαβάστε επίσης:

ΑΔΜΗΕ Συμμετοχών: Αύξηση των εσόδων κατά 27,4% – Διανομή προμερίσματος 13,5 εκατ. ευρώ

Αγγελική Φράγκου: Η Navios Partners ενισχύει το ναυπηγικό της πρόγραμμα με δύο ακόμη containerships

ΑΔΜΗΕ: Εγκρίθηκε το έσοδο 2025 – Ποιος θα πληρώσει τα €36 εκ.+ €8,5 εκ. που δεν αναγνωρίζουν οι Κύπριοι