Με την ακρίβεια στα τρόφιμα να επιμένει και τους «οιωνούς» να μην είναι και οι καλύτεροι για την πορεία των τιμών το υπουργείο Ανάπτυξης αποφάσισε την παράταση ισχύος της πρωτοβουλίας «καλάθι του νοικοκυριού».

Ένα μέτρο, που αποκτά μόνιμα χαρακτηριστικά, καθώς έχει παραταθεί άλλες δύο φορές, έχει συμπληρώσει έναν χρόνο και με τη νέα παράταση έως τον Ιούνιο του 2024 θα είναι σε ισχύ 19 μήνες.

Και αυτό παρά τη «γκρίνια» των εκπροσώπων των σούπερ μάρκετ που θεωρούν ότι πρόκειται για ένα μέτρο που δεν αποδίδει πλέον, φέρνει επιπλέον κόστος στις επιχειρήσεις και σε συνδυασμό με τα άλλα έκτακτα μέτρα για την ακρίβεια υπερρυθμίζει την αγορά όπου ήδη υπάρχει έντονος ανταγωνισμός.

Ενδεικτικά είναι τα  όσα ανέφερε ο πρόεδρος της Ενωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας (ΕΣΕ) και επικεφαλής του ομίλου Μετρό, Αριστοτέλης Παντελιάδης από το βήμα του συνεδρίου του ΙΕΛΚΑ ότι «έχουμε το καλάθι που σβήνει το πρώτο του κεράκι και συνεχίζει. Μόνο εμείς θυμόμαστε ότι αυτό υπάρχει, γιατί οι καταναλωτές το έχουν ξεχάσει».

Ουδέν μονιμότερον του προσωρινού

Αλλωστε είναι γνωστό ότι  μέτρο του «καλαθιού», το οποίο ξεκίνησε στις 2 Νοεμβρίου 2022, αντιμετωπίστηκε με έντονες αντιδράσεις από την αγορά και κυρίως τη βιομηχανία παραγωγής επώνυμων τροφίμων, καθώς προκάλεσε σημαντική αύξηση των πωλήσεων προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας.

Κάτι που είχε επισημανθεί και από την Επιτροπή Ανταγωνισμού δίνοντας το πράσινο φως λίγες ημέρες πριν τη νομοθέτησή του.

«Είναι ιδιαιτέρως σημαντικό η συγκεκριμένη πρωτοβουλία να μην οδηγήσει σε πρακτικές συστηματικής αυτοπροτίμησης (self-preferencing) από τα σουπερμάρκετ σε προϊόντα δικής τους ιδιωτικής ετικέτας, εις βάρος προϊόντων σήματος, τα οποία ενδεχομένως να προσφέρονται σε φθηνότερες τιμές για τους καταναλωτές αλλά επί των οποίων το περιθώριο κέρδους των σουπερμάρκετ να είναι ενδεχομένως υψηλότερο. Ένα τέτοιο αποτέλεσμα θα λειτουργήσει εις βάρος τόσο των προμηθευτών, όσο και των καταναλωτών, οι οποίοι ενδεχομένως με αυτόν τον τρόπο δεν θα κατευθύνονται στα φθηνότερα προϊόντα (από πλευράς κόστους παραγωγής) και δεν θα επωφελούνται από ευρύτερη ποικιλία προϊόντων» όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά στη σχετική γνωμοδότηση της Επιτροπής Ανταγωνισμού.

Σε κάθε περίπτωση και παρά την αντίθετη άποψη που έχουν κατά καιρούς εκφράσει οι εκπρόσωποι του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων, τα μέτρα από τη στιγμή που νομοθετούνται εφαρμόζονται.

Η άποψη των αλυσίδων συμπυκνώνεται στα όσα είπε ο κ. Παντελιάδης στο συνέδριο του ΙΕΛΚΑ τόσο από τη θεσμική του θέση όσο και ως επικεφαλής μιας από τις μεγαλύτερες αλυσίδες στον κλάδο:

«Είμαστε το τελευταίο μίλι στην εφοδιαστική αλυσίδα και στο δικό μας ταμείο οι Έλληνες καταναλωτές αφήνουν σημαντικό μέρος του εισοδήματός τους που έχει πιεστεί αρκετά τον τελευταίο καιρό. Οι αυξήσεις στον κύκλο εργασιών του κλάδου είναι δυστυχώς πληθωριστικές και η κερδοφορία μας έχει πιεστεί σημαντικά, κάτω από τα διεθνώς αποδεκτά όρια ασφάλειας του κλάδου. Παράλληλα, επενδύουμε ποσά πολλαπλάσια της κερδοφορίας μας για logistics, επέκταση δικτύου, ανακαινίσεις καταστημάτων, νέες τεχνολογίες κ.ά. Και, ίσως το σημαντικότερο, συντηρούμε δεκάδες χιλιάδες άμεσες θέσεις εργασίας και εκατοντάδες χιλιάδες εξαρτημένες.

Πάταξον μεν, άκουσον δε. Γιατί το νόμισμα έχει πάντα δύο όψεις και στον κλάδο μας λειτουργούμε με αυστηρό ρυθμιστικό πλαίσιο, υψηλό ανταγωνισμό και διαφάνεια».

Το «βάλε βγάλε» στο καλάθι των Χριστούγεννων

Πάντως και φέτος θα υπάρχει το καλάθι των Χριστουγέννων όπως ανακοινώθηκε χθες από το υπουργείο Ανάπτυξης μετά τη συνάντηση που είχε ο κ. Σκρέκας με την ΕΣΕ. Θα κάνει «πρεμιέρα» στις 13 Δεκεμβρίου, θα διαρκέσει έως την Τετάρτη 3 Ιανουαρίου και θα περιλαμβάνει έξι διαφορετικές κατηγορίες προϊόντων που συνθέτουν το εορταστικό τραπέζι και ειδικότερα αρνί, κατσίκι, γαλοπούλα, τσουρέκι, σοκολάτα και βασιλόπιτα. Απουσιάζουν οι κουραμπιέδες και τα μελομακάρονα αν και αρχικά είχαν ανακοινωθεί.

Σε αυτό το περιβάλλον, με το «καλάθι του νοικοκυριού», τη «μόνιμη μείωση τιμής» όπου ήδη στη λίστα έχουν μπει 1.277 προϊόντα, το πλαφόν στο περιθώριο κέρδους και τους εκτεταμένους ελέγχους και την επιβολή προστίμων για αθέμιτη κερδοφορία, να επιχειρούν να βάλουν φρένο στις ανατιμήσεις, οι εκτιμήσεις για την πορεία τους δεν είναι ευοίωνες.

Στο… βάθος νέες ανατιμήσεις

Αν και με ρυθμό χαμηλότερο σε σχέση με φέτος και το 2024 οι τιμές σε βασικά είδη πρώτης ανάγκης θα συνεχίσουν να αυξάνονται. Σύμφωνα με τα όσα ανέφερε η Διευθύντρια Πωλήσεων της Circana, Δήμητρα Κατσίπη στο συνέδριο του ΙΕΛΚΑ, οι προβλέψεις για το 2024 είναι θετικές καθώς «και η επόμενη χρονιά θα είναι πληθωριστική αλλά χωρίς την ίδια δυναμική». Συγκεκριμένα οι ανατιμήσεις για το σύνολο της αγοράς το 2024 αναμένεται να κινηθούν στο 4,5% έναντι 7,3% φέτος ενώ σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της εταιρείας για τον κλάδο των τροφίμων οι ανατιμήσεις στα τρόφιμα αναμένονται στο 4,6% έναντι 7,2% φέτος.

Τέλος, σε ό,τι αφορά τα προϊόντα της κατηγορίας Health & Beauty αναμένονται το 2024 ανατιμήσεις της τάξης του 4% (από 7,2% φέτος) και στα προϊόντα για το σπίτι ανατιμήσεις 5,7% από 9,2% φέτος.

Διαβάστε επίσης

Κ. Σκρέκας: Τις επόμενες ημέρες ξεκινάει και το Καλάθι των παιχνιδιών

«Καλάθι του νοικοκυριού»: Παρατείνεται μέχρι τις 30 Ιουνίου του 2024

Σκρέκας: Σε προσιτές τιμές για όλους το «Καλάθι των Χριστουγέννων» από 13/12