Νέα «βουτιά» σημείωσαν οι πωλήσεις καυσίμων τον Φεβρουάριο στη σκιά του lockdown, εντείνοντας τον προβληματισμό σχετικά με τον χρονικό ορίζοντα ανάκαμψης.
Σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές, η κατανάλωση καυσίμων υποχώρησε κατά περίπου 11%, συνεχίζοντας την πτωτική πορεία μετά το ξέσπασμα της πανδημίας και την επιβολή των περιορισμών στις μετακινήσεις. Τη μεγαλύτερη πτώση κατά 28% κατέγραψε η βενζίνη, με το diesel κίνησης να ακολουθεί με μείωση 16% ενώ αντίθετα το πετρέλαιο θέρμανσης κατάφερε να εμφανίσει θετικό πρόσημο, παρουσιάζοντας άνοδο 7%.
Η κακοκαιρία «Μήδεια» που έριξε τη θερμοκρασία πολύ κάτω από το μηδέν, και έφερε χιόνια μέχρι και το κέντρο της πρωτεύουσας έπαιξε καταλυτικό ρόλο στην τόνωση της ζήτησης για πετρέλαιο θέρμανσης. Αφού πολλοί Αθηναίοι έσπευσαν να γεμίσουν τους καυστήρες τους για να προστατευθούν από το κρύο.
Εάν δεν υπήρχε η «Μήδεια», όπως λένε άνθρωποι της αγοράς, το πρόσημο και εδώ θα ήταν αρνητικό, βυθίζοντας ακόμη περισσότερο την κατανάλωση. Αυτό που πλήττει περισσότερο την κατανάλωση καυσίμων είναι η απαγόρευση των μετακινήσεων από νομό σε νομό, όπου γίνονται οι μεγαλύτερες καταναλώσεις και η τηλεργασία που εφαρμόζεται σε ένα μεγάλο ποσοστό εργαζομένων.
«Η έντονη κυκλοφοριακή κίνηση που παρατηρείται στην πρωτεύουσα κάποιες ώρες της μέρας, ακόμη και το μποτιλιάρισμα είναι παραπλανητικά και δεν αντικατοπτρίζουν την πραγματική εικόνα της κατανάλωσης…», αναφέρει κορυφαίος παράγοντας του κλάδου, ο οποίος δεν κρύβει την απογοήτευσή του για την κατάσταση που επικρατεί, τονίζοντας πως διαψεύσθηκαν πλήρως οι προσδοκίες που υπήρχαν για αισθητή ανάκαμψη από τη νέα χρονιά.
Όσον αφορά στα υπόλοιπα είδη καυσίμων, κατά τον Φεβρουάριο το μαζούτ και η «άσφαλτος» που συνδέονται με την βιομηχανική παραγωγή παρουσίασαν μείωση 62% και 80% αντίστοιχα ενώ στα «κόκκινα» εκτιμάται πως παρέμειναν για ακόμη έναν μήνα τα αεροπορικά και τα ναυτιλιακά καύσιμα (με μείωση περίπου -70% και -40%, αντίστοιχα)
Η αίσθηση που υπάρχει στην αγορά είναι πως τα νούμερα θα συνεχίζουν να κινούνται πτωτικά και τους επόμενους δυο μήνες, ανεξάρτητα εάν θα αρθεί πλήρως το lockdown κυρίως γιατί η οικονομική δραστηριότητα θα χρειαστεί κάποιοι διάστημα να επανέλθει στην κανονικότητα. Το μεγάλο στοίχημα σύμφωνα με ανθρώπους του κλάδου είναι ο τουρισμός, ο οποίος θα καθορίσει σε μεγάλο βαθμό τη συνολική πορεία της οικονομίας τη φετινή χρονιά. Και αυτό γιατί τα μεγάλα έργα υποδομών, όπως το Ελληνικό και το Καστέλι στην Κρήτη που μπορούν να τονώσουν τη ζήτηση καυσίμων φαίνεται πως θα καθυστερήσουν να ξεκινήσουν.