• Business

    Jumbo: Τι ανησυχεί τον Βακάκη και «ψαλιδίζει» τον στόχο τζίρου και κερδών

    • Άννα Διανά
    Απόστολος Βακάκης, επικεφαλής Jumbo

    Απόστολος Βακάκης, επικεφαλής Jumbo


    Στην πρόσφατη τακτική γενική συνέλευση των μετόχων της Jumbo, ο επικεφαλής της εταιρείας, Απόστολος Βακάκης είχε χτυπήσει καμπανάκι για πολλοστή φορά από τότε που ξέσπασε η νέα εστία γεωπολιτικών αναταράξεων με την κρίση στη Μέση Ανατολή και το πρόβλημα της διώρυγας του Σουέζ, για τις επιπτώσεις που αυτή έχει.

    «Αν κάποιος φαντάζεται έναν κόσμο χωρίς τη διώρυγα του Σουέζ είναι ένας άλλος κόσμος. Αν αποκτήσει μόνιμα χαρακτηριστικά το πρόβλημα, θα υπάρχει ένα τεράστιο κόστος που θα το βρούμε μπροστά μας» είχε πει χαρακτηριστικά.

    Τότε είχε διατηρήσει τις προβλέψεις για την πορεία της Jumbo στο εύρος που αρχικά είχαν κινηθεί δηλαδή την εκτίμηση για ανάπτυξη εσόδων και κερδοφορίας κατά 8%-10% το 2024.

    Η πρόβλεψη αν οι συνθήκες χειροτερέψουν

    Το guidance δεν αλλάζει, αλλά ο πήχης τζίρου και κερδών κατεβαίνει στο χαμηλό άκρο, δηλαδή στο 8% όπως γνωστοποίησε χθες η εταιρεία ανακοινώνοντας την πορεία του ομίλου στο πρώτο εξάμηνο του έτους.

    Προειδοποιεί, ωστόσο, για αναθεώρηση προς τα κάτω του guidance αν οι παρούσες συνθήκες χειροτερέψουν κάτι που αναμένει η διοίκηση της Jumbo. Σε αυτήν την περίπτωση οι πωλήσεις του ομίλου θα περιοριστούν στο +4% και η κερδοφορία θα κυμανθεί στα ίδια επίπεδα με το 2023.

    Η ανησυχία επικεντρώνεται στις «αναταράξεις» που προκαλεί η γεωπολιτική κρίση στην παγκόσμια τροφοδοτική, που παγιώνονται αν αυτή η κρίση αποκτήσει μόνιμο χαρακτήρα.

    Η στρατηγική των χαμηλών τιμών

    Ο κ. Βακάκης είναι αποφασισμένος να κρατήσει όσο μπορεί τη συνταγή των χαμηλών τιμών, που αποτελούν άλλωστε και τον κορμό της στρατηγικής που έχουν γιγαντώσει την εταιρεία.

    «Η στρατηγική παραμένει ξεκάθαρη. Ο Όμιλος JUMBO δεν προτίθεται να φορτώσει και συνεπώς να προσφέρει – συγκυριακά υπερτιμημένα προϊόντα, καθώς η διοίκηση εκτιμά ότι η κατάσταση θα πρέπει να αντιστραφεί κάποια στιγμή στο τέλος του 2024 ή το 2025» επισημαίνεται στη σχετική ανακοίνωση.

    Λίγους μήνες νωρίτερα, στις αρχές του χρόνου όταν άρχισε να γίνεται πολύ έντονο το πρόβλημα της Ερυθράς θάλασσας με την εκτόξευση του κόστους των μεταφορικών, ο κ. Βακάκης είχε προειδοποιήσει τους προμηθευτές ότι δεν θα δεχτεί να προμηθευτεί και να διαθέσει στα καταστήματα του, προϊόντα που ανατιμώνται με τεχνικές και μεθόδους που δεν συνάδουν με τα διεθνώς  παραδεκτά εμπορικά ήθη.

    Στη σημερινή συγκυρία, επτά μήνες αργότερα, το πρόβλημα έχει αποκτήσει μόνιμα χαρακτηριστικά, το μεταφορικό κόστος αυξάνεται με ιλιγγιώδεις ρυθμούς όσο περισσότερο μειώνονται οι διελεύσεις των εμπορικών πλοίων από τη διώρυγα του Σουέζ ενώ ο χρόνος παραλαβής αγαθών και εμπορευμάτων έχει διπλασιαστεί.

    Πρόβλεψη για τη διάρκεια της κρίσης

    Μάλιστα, η διοίκηση της Jumbo προσομοιάζει τη σημερινή κρίση με την πανδημική και διαβλέπει ότι πιθανότατα δεν πρόκειται να τελειώσει ούτε μετά τις αμερικανικές εκλογές.

    Ο κ. Βακάκης έχοντας στον πυρήνα της στρατηγικής που εφαρμόζει τις τιμές μπορεί να αντέξει ο καταναλωτής, χωρίς τους οποίους -όπως συχνά λέει- «τελειώνει το πάρτι», αρνείται, όπως αναφέρεται, να μετακυλήσει το βάρος των δυσλειτουργιών της εφοδιαστικής αλυσίδας, στις τιμές που θα κληθούν να πληρώσουν οι καταναλωτές.

    Μάλιστα, όπως επισημαίνεται χαρακτηριστικά στην ανακοίνωση, «μεταξύ του διλήμματος για την επιλογή ενός προϊόντος που εμπεριέχει το κόστος των δυσλειτουργιών της εφοδιαστικής αλυσίδας και ενός άλλου του οποίου το κόστος είναι διαχειρίσιμο ή μπορεί να απορροφηθεί, η Jumbo θα επιλέγει σταθερά το δεύτερο. Η στρατηγική αυτή εκτιμάται ότι θα οδηγήσει σε αύξηση του μεριδίου της Jumbo στις αγορές που δραστηριοποιείται παρά την αναμενόμενη μείωση των αποθεμάτων μέχρι το τέλος του έτους».

    Η πορεία των πωλήσεων

    Σε αυτό το περιβάλλον έρχεται να προστεθεί και η καθυστέρηση στο άνοιγμα του δεύτερου υπερκαταστήματος στην Τιμισοάρα της Ρουμανίας, που είχε προγραμματιστεί για το τέλος του έτους και μετατίθεται για τις αρχές του 2025.

    Ο διοικητικός ηγέτης και βασικός μέτοχος της εισηγμένης είναι κατά γενική ομολογία αλλά και παραδοχή του ίδιου, συντηρητικός αλλά και απαισιόδοξος στις προβλέψεις του. Στην περσινή οικονομική χρήση οι πωλήσεις αυξήθηκαν κατά 14% ξεπερνώντας το φράγμα του 1 δισεκ. ευρώ αλλά και το guidance με την εκτίμηση για πωλήσεις +12%.

    Η πορεία του ομίλου το πρώτο εξάμηνο είναι στο +8% ενώ τον Ιούνιο καταγράφηκε αύξηση πωλήσεων  +9% συνολικά, σε σχέση με τον αντίστοιχο περσυνό μήνα.

    Ο μεγαλύτερος ρυθμός ανάπτυξης πωλήσεων στο εξάμηνο καταγράφεται στη Ρουμανία. Με ένα δίκτυο 18 καταστημάτων και το ηλεκτρονικό κατάστημα οι πωλήσεις στο εξάμηνο αυξήθηκαν κατά 14% σε σχέση με το εξάμηνο του 2023 ενώ τον Ιούνιο η αύξηση είναι στο 17%.

    Εντονα ανοδικά κινήθηκε ο τζίρος και στη Βουλγαρία -+19% τον Ιούνιο και 11% στο εξάμηνο σε σχέση με το αντίστοιχο εξάμηνο του 2023- με ένα δίκτυο 10 καταστημάτων.

    Στην εγχώρια αγορά τον Ιούνιο του 2024, οι καθαρές πωλήσεις της μητρικής εταιρείας , παρουσίασαν αύξηση κατά +6% περίπου και στο πρώτο εξάμηνο αυξήθηκαν κατά +7%.

    Τέλος, στην Κύπρο οι πωλήσεις των καταστημάτων κατά τον Ιούνιο του 2024, ήταν αυξημένες κατά 6% περίπου. Συνολικά οι πωλήσεις των καταστημάτων στην Κύπρο για το πρώτο εξάμηνο του 2024 είναι αυξημένες κατά 4% περίπου, σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα.

    Διαβάστε επίσης:

    Όμιλος Jumbo: Αύξηση πωλήσεων 8% στο πρώτο εξάμηνο – Κατεβάζει τον πήχη για τα κέρδη του 2024

    Ανδρεάδης (AS Company): Άλμα ανάπτυξης στη Ρουμανία με όχημα την Jumbo – Το πλάνο για την Ελλάδα και οι εξαγορές

    Jumbo: Αύξηση πωλήσεων κατά +10% για τον μήνα Μάιο – Διατηρεί το guidance



    ΣΧΟΛΙΑ