Δυσοίωνες είναι οι προβλέψεις του Απόστολου Βακάκη όχι για τη Jumbo, της οποίας είναι επικεφαλής και βασικός μέτοχος, αλλά για τον πληθωρισμό, τον οποίο βλέπει πλέον ως κρίση τροφίμων.

«Βλέπουμε στην αγορά τις επιρροές του δεύτερου κύματος πληθωρισμού, ειδικότερα στα τρόφιμα. Αυτό φαίνεται στην καταναλωτική δύναμη, σε όλα τα σκέλη της δραστηριότητάς μας» είπε ο κ. Βακάκης κατά τη χθεσινή τηλεδιάσκεψη με τους αναλυτές.

Δεν εξέφρασε ανησυχία για την πορεία της εταιρείας της οποίας ηγείται, αλλά για το αν θα μπορούν να ανταποκρίνονται οι καταναλωτές ακόμη και στις μειωμένες τιμές της Jumbo στις οποίες προχωρούν για να αυξηθούν τα έσοδα.

Πρόβλημα οι τιμές των αγαθών κυρίως των τροφίμων

«Το εισόδημα είναι το πρόβλημα και οι τιμές των αγαθών κυρίως των τροφίμων» είπε βάζοντας στο στόχαστρο και την Ευρώπη και τους ηγέτες της γιατί δεν αντιδρούν, κάτι το οποίο όπως είπε πιστεύει ότι αργά ή γρήγορα θα γίνει.

“Αν δεν αντιδρά κανείς, η ύφεση γίνεται αβεβαιότητα. Είναι πεπερασμένος ο χρόνος κατά τον οποίο παριστάνουν τους χαζούς και δε βλέπουν τι συμβαίνει. Δεν μπορεί να κάνεις τον χαζό για πάντα γιατί τότε στην πραγματικότητα είσαι”.

Σε αντίθεση με την γκρίζα εικόνα που προβλέπει για την αγορά τροφίμων οι εκτιμήσεις για την πορεία της Jumbo και τη μερισματική πολιτική κάθε άλλο παρά δυσοίωνες είναι. «Έχουμε επιδείξει ότι σε καλούς και χαλεπούς καιρούς είμαστε πάνω από το μέσο όρο και ελπίζουμε ότι θα συνεχίσουμε να το κάνουμε είπε προς τους αναλυτές.

Καλύτερα μέρισμα, παρά επέκταση

Η γαλαντόμος μερισματική πολιτική της Jumbo που τα τελευταία δύο χρόνια έχει αποδειχτεί ως «χρυσοτόκος όρνιθα» για τους μετόχους της δεν φαίνεται να είναι στις προθέσεις της διοίκησης να αναστραφεί.

Μπορεί ο κ. Βακάκης να είναι πάντα συντηρητικός στις προβλέψεις του ωστόσο στη χθεσινή τηλεδιάσκεψη των αναλυτών ήταν σαφής ως προς την κατεύθυνση και τις επιλογές της διοίκησης ειδικά σε χρονιές ‘ταραχώδεις’.

«Σε κακά χρόνια θέλουμε να μοιράζουμε καλύτερα μερίσματα από ό,τι να επεκτεινόμαστε. Αυτή είναι επιλογή της διοίκησης, να αποζημιώνει τους μετόχους στα ταραχώδη χρόνια που ζούμε» είπε.

Σημειώνεται ότι μετά τις εξαιρετικές επιδόσεις του εξαμήνου της εταιρείας η διοίκηση στέλνει… ταμείο για τρίτη φορά τους μετόχους της. Η πρόταση για διανομή κερδών 1,47 εκατ. ευρώ προ φόρων συνολικού ύψους 200 εκατ. ευρώ έρχεται μετά από άλλα δύο μερίσματα που έχουν καταβληθεί στους μετόχους.

Τον περασμένο Μάρτιο διανεμήθηκε μέρισμα 157 εκατ. ευρώ, 1,55 ευρώ ανά μετοχή προ φορολογίας και τον Αύγουστο άλλα 43,8 εκατ. ευρώ, 0,322 ευρώ ανά μετοχή.

Σε υγιή επίπεδα η πολιτική μερίσματος

Ως προς τι θα γίνει το 2024 είναι νωρίς για τον κ. Βακάκη, που είναι πάντα συντηρητικός στις προβλέψεις του, εκτιμήσει τι θα γίνει.

Στις προθέσεις πάντως είναι η πολιτική μερίσματος να διατηρηθεί σε υγιή επίπεδα, κάτι το οποίο εξαρτάται, όπως είπε, και από τις συνθήκες στην Ευρώπη.

Σε κάθε περίπτωση, η εξασφαλισμένη ρευστότητα που δημιουργείται θα διανεμηθεί στο τέλος του 2023.

Και δεν είναι και μικρή, καθώς η πλεονάζουσα ρευστότητα που εξακολουθεί να είναι ανθηρή, στο εξάμηνο ήταν στα 465,7 εκατ. ευρώ.

Και αυτό έχοντας πλέον «καθαρίσει» από τα δάνεια μέσα στη χρονιά αφού προεξόφλησε και μάλιστα χωρίς επιβάρυνση το σύνολο του κοινού ομολογιακού δανείου, που έληγε το 2026 ύψους 200 εκατ. ευρώ και έχοντας καταβάλλει στους μετόχους 357 εκατ. ευρώ για μερίσματα.

«Δεν σκοπεύουμε να πουλήσουμε»

Στους στόχους της εταιρείας είναι να συνεχίσει να προσφέρει μια επενδυτική ευκαιρία στα επόμενα χρόνια είπε ο κ. Βακάκης επαναλαμβάνοντας για μια ακόμη φορά ότι δεν σκοπεύει να πουλήσει την εταιρεία.

«Έχουμε σκοπό να προσφέρουμε μία επενδυτική ευκαιρία στα επόμενα χρόνια σε όλους τους επενδυτές μας. Δε θέλουμε έναν πύραυλο, θέλουμε να είμαστε όσο πιο σταθεροί και αποτελεσματικοί γίνεται. Οι αγορές είναι πιο δυνατές από εμάς» σημείωσε.

Focus στην αγορά της Ρουμανίας

Σημαντική είναι η αγορά της Ρουμανίας για τη Jumbo. Ο όμιλος διαθέτει 16 καταστήματα και μέχρι το τέλος του 2023 θα λειτουργήσει στην πόλη Iasi ένα νέο ιδιόκτητο υπερκατάστημα.

Όπως είπε ο επικεφαλής της εταιρείας η πολιτική επέκτασης εστιάζει στη Ρουμανία, καθώς πρόκειται για μία αγορά με διψήφια δυναμική από την ελληνική. «Είναι στρατηγικής σημασίας να επεκταθούμε εκεί, από ό,τι σε μία νέα αγορά».

Πάντως εξαιτίας της αστάθειας η Jumbo αποφεύγει να χτίζει νέα καταστήματα, οπότε εκμεταλλεύεται ακίνητα που έχουν διαφορετικούς ενοικιαστές.

Για τον ανταγωνισμό στην Ευρώπη

Πάντως ο κ. Βακάκης απαντώντας σε ερώτηση για τον ανταγωνισμό στην Ευρώπη αποκάλυψε και ποιες επιχειρήσεις θαυμάζει αλλά και για το αν βλέπει ως ανταγωνιστή την πολωνική Pepco, που επεκτείνεται με ταχείς ρυθμούς και στην ελληνική αγορά.

Όπως είπε ο « ανταγωνισμός στην Ευρώπη συνεχώς αυξάνεται, οι ανταγωνιστές μας δεν είναι απαραίτητα καλύτεροι, αλλά πιο απελπισμένοι.

Ακούμε ιστορίες για ανταγωνιστές που υπερέβησαν το budget του 2024. Αν θαυμάζω κάποια εταιρεία, αυτή είναι η Ιnditex, η Lidl και η Aldi. Αυτές είναι εταιρείες που αποδεικνύουν ότι διαθέτουν καθαρό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα».

Αναφορικά με το αν «φοβάται» την Pepco απάντησε όχι, τονίζοντας ότι «είναι ένα διαφορετικό σύστημα, μερικώς επιτυχημένη, δεν την αντιμετωπίζουμε ως ανταγωνιστή. Μας κράτησε σε επαγρύπνηση σε μερικές περιοχές».

Διαβάστε επίσης:

Motor Oil: Έναρξη του έργου «ΕPHYRA» για την κατασκευή και λειτουργία καινοτόμου μονάδας παραγωγής ανανεώσιμου υδρογόνου

Χρ. Τριαντόπουλος: «Ξεκινούν την επόμενη εβδομάδα οι πληρωμές στους πλημμυροπαθείς της Θεσσαλίας»

Attica Bank: 4,5 εκατ. ευρώ κέρδη προ προβλέψεων στο πρώτο εξάμηνο 2023