«Έργα με προϋποθέσεις κερδοφορίας στο εξωτερικό» θα «κυνηγήσει» κυρίως φέτος η J&P Άβαξ. Σύμφωνα με όσα είπε στους μετόχους της εταιρείας χθες κατά την ετήσια γενική συνέλευση ο Κωνσταντίνος Κουβαράς, αναπληρωτής πρόεδρος και εντεταλμένος σύμβουλος του ομίλου, «με δεδομένο ότι στα δημόσια έργα που δημοπρατούνται στην εγχώρια αγορά ο ανταγωνισμός οδηγεί σε προσφορές με ιδιαίτερα υψηλές εκπτώσεις, η εξέλιξη της αγοράς των κατασκευαστικών εταιρειών το 2018 μάλλον θα καθοριστεί από τη δυνατότητά τους να αναλάβουν και να εκτελέσουν έργα με προϋποθέσεις κερδοφορίας στο εξωτερικό».

Σύμφωνα με τον ίδιο για τον Όμιλο J&P- Άβαξ το 2017 ξεκίνησε ουσιαστικά να καταγράφεται η δραστηριότητα ορισμένων έργων μεγάλης κλίμακας που είχαν αναληφθεί στην Ελλάδα και το εξωτερικό, ιδίως στο Ιράκ και το Κατάρ. Τα έργα αυτά θα βρεθούν στον υψηλότερο ρυθμό εκτέλεσης εντός του 2018, ενώ ο Όμιλος συνεχίζει να διεκδικεί επιλεκτικά ορισμένα έργα, κυρίως ενεργειακού χαρακτήρα, στις αγορές της Μέσης Ανατολής και του Περσικού Κόλπου. Για τα κλασικά δημόσια έργα, η εταιρεία θα στρέψει το ενδιαφέρον της επιλεκτικά σε εκείνα που θα της εξασφαλίσουν ανεκτά περιθώρια κέρδους.

Η J&P Άβαξ έχει αναλάβει τη μελέτη, κατασκευή και θέση σε λειτουργία ενός σταθμού ενέργειας ισχύος 1.500 MW στα περίχωρα της Βαγδάτης για λογαριασμό του ιδιωτικού ομίλου Μάς Γκλόμπαλ Χόλντινγκς (Mass Global Holdings), σύμβαση αξίας περίπου 400 εκατ. δολαρίων. Σύμφωνα με τον κ. Κουβαρά «η εμπειρία στη συγκεκριμένη αγορά είναι ανεκτίμητη» και η προσδοκία είναι ο όμιλος σύντομα να αναλάβει και άλλα έργα στην περιοχή.

Παράλληλα, η αξία του χαρτοφυλακίου των συμβάσεων παραχώρησης του Ομίλου αυξάνεται, μια και καταγράφονται ολοένα και μεγαλύτερα έσοδα, ιδίως μετά την ολοκλήρωση της φάσης κατασκευής και την βελτίωση των κυκλοφοριακών δεδομένων στα οδικά έργα παραχώρησης.

Στους αυτοκινητόδρομους και τη Γέφυρα του Ρίου, η οικονομική κρίση της χώρας οδήγησε σε μακροχρόνια μείωση της κυκλοφορίας. Θέτοντας το 2009 ως έτος αναφοράς, η σωρευτική μείωση της κυκλοφορίας μέχρι το 2014 ξεπέρασε το 40% όπως φαίνεται και από το σχετικό διάγραμμα.

Τα τελευταία χρόνια όμως παρατηρείται αντιστροφή αυτής της τάσης, με σωρευτική αύξηση της κυκλοφορίας της τάξης του 16% από το 2014 έως το 2017 στις οδικές παραχωρήσεις στις οποίες συμμετέχει ο Όμιλος. Μεταξύ του 2016 και του 2017 παρατηρήθηκε αύξηση 7,7% στα έσοδα διοδίων των οδικών παραχωρήσεων του Ομίλου, με το μεγαλύτερο ρυθμό αύξησης να παρατηρείται στον Αυτοκινητόδρομο Αιγαίου και την Ολυμπία Οδό.

Στη Μαρίνα Λεμεσού (ένα από τα έργα παραχώρησης στο οποίο συμμετέχει) συνεχίζεται η υψηλή ζήτηση, με τις συνολικές πωλήσεις από το 2010 έως τώρα να ανέρχονται σε 370 εκατ. ευρώ. Χαρακτηριστικό είναι ότι μόνο εντός του πρώτου 5μήνου του 2018, έχουν πραγματοποιηθεί πωλήσεις ύψους 45 εκατ. και με αυτά τα οικονομικά δεδομένα, προβλέπεται να ξεκινήσει η διανομή μερίσματος μέσα στο επόμενο έτος.

Για την J&P Άβαξ το αποτέλεσμα του 2017 αν και σημαντικά βελτιωμένο έναντι του 2016, παρέμεινε ζημιογόνο. Ταυτόχρονα, υπήρξε επιβάρυνση συνολικού ύψους 4,7 εκατ. για τη διαγραφή επισφαλών απαιτήσεων και την απομείωση της αξίας των συμμετοχών του Ομίλου. Η διοίκηση είπε χθες ότι ελπίζει το 2017 να είναι η τελευταία χρονιά με ζημιές και διαγραφές: «Πιστεύουμε ότι το μεικτό περιθώριο θα παρουσιάσει βελτίωση από φέτος, καθώς αλλάζει το μείγμα των εκτελούμενων έργων με έμφαση στα ενεργειακά».

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ: Το γραφικό λιμανάκι, η αποκαλυπτική συζήτηση με τον τραπεζίτη, τα funds που έρχονται και οι διοικήσεις που φεύγουν…

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Β. Αποστολόπουλος: «To πλεονέκτημα του Ιατρικού στη μάχη με τα funds»

ΜΗ ΧΑΣΕΤΕ: Τ. Κανελλόπουλος (Τιτάν): Τι λέει για την υπόθεση της Folli Follie – Πώς επηρεάζει τις ελληνικές εταιρείες