Ολόκληρη η ευρωπαϊκή πετρελαϊκή βιομηχανία  που εκπροσωπείται από την Fuels Europe αντιτίθεται  στην πρόταση της Κομισιόν για έκτακτη φορολόγηση τουλάχιστον 33% των κερδών του κλάδου των πετρελαιοειδών. Ο John Cooper Γενικός Διευθυντής της Fuels Europe  μιλώντας σε δημοσιογράφους στο περιθώριο της παρουσίασης της νέας εταιρικής ταυτότητας των ΕΛΠΕ που μετονομάστηκαν σε Helleniq Energy, εξήγησε πόσο σημαντικό είναι να γίνει κατανοητό στην Ευρώπη, ότι οι ανάγκες επενδύσεων του κλάδου είναι μεγάλες και δεν πρέπει να αποθαρρυνθούν οι πετρελαϊκές εταιρείες της Ευρώπης να τις κάνουν στην Ευρώπη.

“Tα κέρδη μπορεί να είναι υψηλότερα φέτος, όμως θα χρησιμοποιηθούν σωστά γιατί πρέπει να γίνουν μεγάλες επενδύσεις για την ενεργειακή μετάβαση τα επόμενα χρόνια. Η δραστηριότητά μας είναι κυκλική, έχει κάποιες χρονιές ζημιές και κάποιες χρονιές κέρδη δεν έχει συστηματικά και πάντα μεγάλες αποδόσεις. Επομένως, μια μεγαλύτερη περίοδος σύγκρισης των φετινών κερδών, θα ήταν πιο δίκαιη, όπως 5 χρόνια. Όμως εφόσον περιλαμβάνονται τα χρόνια της πανδημίας, είναι δεδομένο ότι οι εταιρείες είχαν ζημιές τα χρόνια αυτά” σημείωσε ο κ. John Cooper .”

Ζητούμενο είναι, τονίζει,  να υπάρξει μια ισορροπημένη προσέγγιση που να λάβει υπόψιν της τις ανάγκες της κοινωνίας και τις ανάγκες επενδύσεων και να υπάρξει μια συστηματική ενιαία προσέγγιση Ευρώπης και κρατών μελών.

Θα φορολογούμαστε παραπάνω όποτε έχουμε μεγάλα κέρδη;

Η πρόταση για 33% μινιμουμ φόρο βρίσκει τον κλάδο αντίθετο και ταυτόχρονα δημιουργεί φόβο ότι είναι μια πολιτική που μπορεί να επαναληφθεί. “Αν    υπάρχει κίνδυνος να επαναλαμβάνεται αυτή η τακτική όποια χρονιά ο κλάδος έχει υψηλή κερδοφορία, αυτό στέλνει το σήμα στις εταιρείες που πρόκειται να επενδύσουν μεγάλα κεφάλαια για την ενεργειακή τους μετάβαση, να αναρωτηθούν αν η Ευρώπη είναι η σωστή αγορά για να επενδύσουν”, σημειώνει.

Όπως εξηγεί, “οι εταιρείες του κλάδου έχουν σχεδιάσει μια σειρά επενδύσεων για να παράξουν βιώσιμα και πράσινα καύσιμα, και πρόκειται για μεγάλες επενδύσεις για πολλά χρόνια. Τα κέρδη που σημειώνουμε σήμερα, θα συνεισφέρουν στην υλοποίηση αυτών των επενδύσεων. Και ζητάμε από τις κυβερνήσεις να κρατήσουν σωστή ισορροπία ώστε να συνεισφέρουμε τόσο στην κοινωνία σήμερα, ώστε να μπορούμε να κάνουμε και αυτές τις επενδύσεις για το μέλλον. Πολλά από τα διυλιστήρια στην Ευρώπη έχουν απαξιωθεί και για να γίνουν επενδύσεις που απαιτούνται σε αυτά χρειάζονται πολλά κεφάλαια. Οι ανακοινώσεις των ΕΛΠΕ για το Vision 2030 είναι ακριβώς στο πλαίσιο της κατεύθυνσης που τα διυλιστήρια πρέπει να ακολουθήσουν μεγάλων επενδύσεων  σε φωτοβολταϊκά, υδρογόνο, βιομάζα για να προχωρήσουν στην ενεργειακή μετάβαση” σημείωσε.

“Η απόφαση των Helleniq Energy να προχωρήσουν σε αυτές τις επενδύσει είναι σημαντική για την εταιρεία και για τη χώρα. Αν τα προσωρινά μέτρα για τη συνεισφορά αλληλεγγύης είναι πολύ σκληρά, θα επηρεάσουν την ικανότητα του κλάδου να προχωρήσει στις απαραίτητες επενδύσεις για την ενεργειακή μετάβαση”, τόνισε.

Εθελοντική μείωση των τιμών

Ωστόσο, είναι κατανοητή η ανάγκη οι κυβερνήσεις να κατευθύνουν κεφάλαια για να βοηθήσουν τους πολίτες. Και η αντιπρόταση του κλάδου είναι να υπάρξει άμεση συνεισφορά από τις εταιρείες στους καταναλωτές.

“Κάποιες κυβερνήσεις της Ευρώπης έχουν ήδη εφαρμόσει κάποιες διαδικασίες εισφορών και λέμε ότι πρέπει να γίνει κάτι κοινό και συστηματικό από την Κομισιόν και τις κυβερνήσεις. Κάποιες κυβερνήσεις έχουν συμφωνήσει με τις εταιρείες πετρελαίου να μειώσουν εθελοντικά την τιμή στα καύσιμα στο πλαίσιο της κοινωνικής τους πολιτικής. Αυτό είναι πολύ διαφορετικό από την υποχρεωτική φορολόγηση κερδών για να δοθούν βοηθήματα για τους λογαριασμούς ρεύματος”.

Σημαντικός ο ρόλος του πετρελαίου

Τέλος, επισημαίνει το σημαντικό ρόλο του πετρελαίου, την περίοδο που διανύουμε, που πρέπει να υποκαταστήσει το φυσικό αέριο, καθώς έχουν αντιστραφεί πια οι ρόλοι των δύο καυσίμων. Και σημειώνει ότι η προσφορά πετρελαίου πρέπει να αυξηθεί για να μειωθούν οι τιμές του.

“Τα τελευταία  χρόνια προσπαθούμε να μειώσουμε τις εκπομπές μας με βάση τη συμφωνία των Παρισίων. Όμως η κρίση που προκάλεσε η σύγκρουση στην Ουκρανία, άλλαξε πολλά. Δημιουργήθηκε η ανάγκη να αντικατασταθεί το φυσικό αέριο με πετρέλαιο και η ζήτηση του πετρελαίου ενισχύθηκε. Αν η δραστηριότητα του πετρελαίου είναι αποδοτική δημιουργούνται οι συνθήκες για να αυξηθεί η προσφορά πετρελαίου στην Ευρώπη. Η Ευρώπη εισήγαγε το 20% του ντίζελ από τη Ρωσία για πολλά χρόνια και πρέπει να βρει άλλες πηγές, κάτι που ανεβάζει το κόστος τους. Επίσης, το αυξημένο κόστος του φυσικού αερίου επιβαρύνει τη λειτουργία των διυλιστηρίων και επομένως τα κόστη τους. Οι εταιρείες του κλάδου στην Ευρώπη κάνουν επενδύσεις για να μειώσουν τη χρήση φυσικού αερίου στις εγκαταστάσεις τους και να χρησιμοποιούν περισσότερο πετρέλαιο ώστε να μειωθεί η κατανάλωση φυσικού αερίου και να αποκλιμακωθούν η ζήτηση και οι τιμές”.