ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Στο πρόσωπο του Γιώργου Περιστέρη και της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ για το γόρδιο δεσμό της χρηματοδότησης της επέκτασης της Αττικής Οδού στη Λεωφόρο Κύμης, φαίνεται πως επιδιώκει να βρει λύση η κυβέρνηση, καθώς σύμφωνα με πολύ καλά ενημερωμένες πηγές το υπουργείο Yποδομών και Mεταφορών έχει εισηγηθεί στην κυβέρνηση ένα νέο σχέδιο ώστε να προχωρήσει επιτέλους ένα έργο που έχει δημοπρατηθεί πριν από δυόμιση χρόνια και δεν έχει υπογραφεί η σχετική σύμβαση.
Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές το υπουργείο έχει κάνει εισήγηση στο Μέγαρο Μαξίμου ώστε να ακυρωθεί ο διαγωνισμός στον οποίο επικράτησε το σχήμα ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-Intrakat-ΑΚΤΩΡ και να ενταχθεί η επέκταση της Λεωφόρου Κύμης στην παραχώρηση της Αττικής Οδού που ανέλαβε η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ από τις 6 Οκτωβρίου.
Η εισήγηση αυτή έχει κατατεθεί λίγο πριν από τις ευρωεκλογές, δηλαδή τον περασμένο Ιούνιο, και το υπουργείο ακόμα αναμένει απάντηση. Πρόκειται, φυσικά, για ένα «καυτό» ζήτημα, καθώς η ένταξη στην Αττική Οδό μεταφράζεται και στην καταβολή διοδίων από τους οδηγούς που θα χρησιμοποιούν τη συγκεκριμένη επέκταση.
Ωστόσο, η εξέλιξη αυτή δε πρέπει να προκαλεί έκπληξη, καθώς η ηγεσία του υπουργείου Yποδομών ουκ ολίγες φορές έχει αναφέρει ότι αν οι κατασκευαστές θέλουν να υλοποιήσουν μεγάλα έργα θα πρέπει να αναλάβουν το επενδυτικό ρίσκο, ενώ από την άλλη εάν οι οδηγοί θέλουν καλούς δρόμους θα πρέπει να αποδεχθούν πως θα πληρώνουν διόδια.
Επιπλέον, με αυτή τη λύση λύνεται και το πρόβλημα της χρηματοδότησης, καθώς η επέκταση Κύμης δεν έχει ενταχθεί σε κάποιο ευρωπαϊκό χρηματοδοτικό εργαλείο. Ήδη είναι απίθανο να ενταχθεί στο Ταμείο Ανάκαμψης καθώς ο χρόνος κατασκευής ξεπερνάει τα χρονοδιαγράμματα που έχει θέσει η Ευρωπαϊκή Ένωση, ενώ το ΕΣΠΑ 2021-2027 απευθύνεται σε πιο «πράσινα έργα» κυρίως μεταφορών και η χώρα μας χρειάζεται κάθε διαθέσιμο πόρο για την ανοικοδόμηση της Θεσσαλίας.
Επίσης, δε θα είναι η πρώτη φορά που ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ θα διαχειρίζεται μία παραχώρηση και ταυτόχρονα θα κατασκευάζει τμήμα της καθώς έχει κάνει στο παρελθόν το ίδιο με τον Ε-65, ενώ αυτή τη φορά θα έχει στο πλευρό της τον όμιλο Intrakat και ειδικά το κατασκευαστικό «θηρίο» που ονομάζεται ΑΚΤΩΡ που εχει εμπειρία δεκαετιών στην κατασκευή και τη διαχείριση της Αττικής Οδού.
Τον Ιανουάριο δικάζεται στο ΣτΕ η προσφυγή του Δήμου Ηρακλείου
Νέα παράταση, την τέταρτη κατά σειρά, έλαβε η προσφυγή του Δήμου Ηρακλείου Αττικής στο ΣτΕ για το σχεδιασμό της επέκτασης της Λεωφόρου Κύμης. Σε οποιαδήποτε άλλη περίπτωση αυτή η εξέλιξη θα ήταν ανησυχητική, αλλά στην προκειμένη δίνει περισσότερο στο υπουργείο υποδομών ώστε να πείσει το Μέγαρο Μαξίμου για την ανάγκη της ένταξης της επέκτασης στην παραχώρηση, ενώ από την άλλη πλευρά θα «κλείσει» τις λεπτομέρειες του deal με τις ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και Intrakat.
Όσον αφορά την προσφυγή του Δήμου Ηρακλείου αυτός ζητά η διέλευση του οδικού άξονα μέσα από την πόλη να γίνει με σκεπαστό κομμάτι, καθώς έτσι θα αποφευχθεί η διχοτόμηση της πόλης.
Όσον αφορά τα επιχειρήματα του Δήμου, έχουν εντοπιστεί σημαντικές απουσίες και κενά στις απαραίτητες άδειες καθώς δεν υπάρχουν κυκλοφοριακές μελέτες, ενώ οι περιβαλλοντικές μελέτες για τον οδικό άξονα έχουν λήξει εδώ και δύο δεκαετίες και χρειάζεται να ανανεωθούν.
Επιπλέον, σταθερό επιχείρημα της δημοτικής αρχής παραμένει η διαπίστωση περί έλλειψης χρηματοδότησης και μη καταθέσεως αιτήσεως προσδιορισμού τιμής μονάδας για τις απαλλοτριωμένες εκτάσεις.
Το παραπάνω μεταφράζεται σε χρονοτριβές καθώς αρχικά για την τελική απόφαση και την καθαρογραφή της από το ΣτΕ θα πρέπει να περιμένουμε περίπου ένα εξάμηνο, δηλαδή έως το καλοκαίρι του 2025, ενώ δεν αποκλείεται ζητά η διέλευση του οδικού άξονα μέσα από την πόλη να γίνει με σκεπαστό κομμάτι, καθώς έτσι θα αποφευχθεί η διχοτόμηση της πόλης.
Όσον αφορά τα επιχειρήματα του Δήμου, έχουν εντοπιστεί σημαντικές απουσίες και κενά στις απαραίτητες άδειες καθώς δεν υπάρχουν κυκλοφοριακές μελέτες, ενώ οι περιβαλλοντικές μελέτες για τον οδικό άξονα έχουν λήξει εδώ και δύο δεκαετίες και χρειάζεται να ανανεωθούν.
Επιπλέον, σταθερό επιχείρημα της δημοτικής αρχής παραμένει η διαπίστωση περί έλλειψης χρηματοδότησης και μη καταθέσεως αιτήσεως προσδιορισμού τιμής μονάδας για τις απαλλοτριωμένες εκτάσεις.να ανανεωθούν οι μελέτες από τις υπηρεσίες του υπουργείου υποδομών και στη συνέχεια να πάρουν το πράσινο φως από το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας.
Το έργο που δημοπρατήθηκε το 2022 και ακόμα να υπογραφεί
Ήταν Φεβρουάριος του 2022 όταν δημοπρατήθηκε ξεχωριστά ως δημόσιο έργο η επέκταση της Λεωφόρου Κύμης. Πρόκειται για μία από τις απαραίτητες επεκτάσεις της Αττικής Οδού με τη δημοπράτησή της ξεχωριστά από την παραχώρηση του οδικού άξονα να αποτελεί ένα πείραμ
Η επικρατούσα κοινοπραξία που ήταν το σχήμα ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ–Intrakat–ΑΚΤΩΡ κλείδωσε το έργο με έκπτωση 5% ενώ στον αντίπαλο στρατόπεδο βρέθηκε ο Όμιλος που έδωσε έκπτωση 2%.
Οι Όμιλοι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και Intrakat ανακηρύχθηκαν και επίσημα ανάδοχοι του έργου, αλλά η σχετική σύμβαση δεν έχει υπογραφεί ακόμα ενώ το μέλλον της πρώτης επέκτασης της Αττικής Οδού φαίνεται να είναι αβέβαιο καθώς έχει να ξεπεραστεί το εμπόδιο της προσφυγής αλλά και να βρεθούν οι απαραίτητοι πόροι για τη χρηματοδότησή της. Εφόσον υπογραφεί το έργο, τότε θα χρειαστούν 48 μήνες για την ολοκλήρωσή του.
Επομένως, εάν το ΣτΕ εκδικάσει και απορρίψει την προσφυγή του Δήμου Ηρακλείου τότε αυτό αναμένεται να έχει παραδοθεί εντός του 2029.
Διαβάστε επίσης:
Στην Κλουκίνας – Λάππας περνά η Ευρώπη Ασφαλιστική έναντι 46,55 εκατ. ευρώ
Ο Βασίλης Κικίλιας απαντά στο mononews: Πόσο πούλησα το οικόπεδο στη Βούλα για να αγοράσω το ρετιρέ
Τέλης Μυστακίδης: Ισχυροποιεί την θέση του στη ναυτιλία μέσω της Union Maritime
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Θ. Καρποδίνη (ΕΟΠΥΥ): Οι έλεγχοι, οι βιοδείκτες και οι αλλαγές στη συνταγογράφηση
- Αγωγή ύψους 450 εκατ. ευρώ κατά του Δημοσίου για τα δάνεια σε ελβετικό φράγκο
- Επενδύσεις 2 δισ. σε ακίνητα πριν την εκπνοή του 2024 – Έσοδα 4,2 δισ. από τις ιδιωτικοποιήσεις
- Αφοι Βρισιμτζή – Champion ΑΕΒΕ: Πλειστηριασμός για την εταιρεία των 90 ετών