Στην αιφνιδιαστική μετακίνηση έργων αξίας 600 εκατ. Ευρώ από το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων (ΠΔΕ) προχωρά  ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας με στόχο να δημιουργηθεί δημοσιονομικός χώρος για τα αναγκαία αντιπλημμυρικά έργα.

Πηγές με πολύ καλή γνώση της κατάστασης αναφέρουν στο mononews, ότι μεταξύ των έργων, που «φεύγουν» από το ΠΔΕ είναι, μεταξύ άλλων, η επέκταση της Λεωφόρου Κύμης στην Αττική Οδό.

Το έργο έχει κοστολογηθεί στα 352 εκατ. ευρώ και θα το αναλάβει η κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – ΑΚΤΩΡ – Intrakat.

Η απόφαση της «μετάπτωσης» των συγκεκριμένων έργων ενδέχεται να βασίζεται σε μεγάλο βαθμό με τις καθυστερήσεις που δημιουργεί η προσφυγή του Δήμου Νέου Ηρακλείου για την επέκταση της Λεωφόρου Κύμης στην Αττική Οδό.

Επίσης, η αποκατάσταση των καταστροφών που έχει προκαλέσει η πρόσφατη κακοκαιρία «Ντάνιελ» στη Θεσσαλία, αλλά και στο μεγαλύτερο μέρος του σιδηροδρομικού δικτύου, αποτελεί επιτακτική ανάγκη.

Για αυτό το λόγο το υπουργείο, όπως έχει ήδη ανακοινωθεί από τον Χρήστο Σταϊκούρα και τον υφυπουργό Νίκο Ταχιάο, θα προχωρήσει σε απευθείας αναθέσεις έργων στους μεγάλους κατασκευαστές και πρέπει να βρει άμεσα χρηματοδότηση.

Ωστόσο, ένα έργο πνοής για την Αττική και μία από τις τέσσερις απαραίτητες επεκτάσεις του οδικού άξονα, θυσιάζεται τουλάχιστον προς το παρόν.

Το απαραίτητο «κολλημένο» έργο της Λεωφόρου Κύμης – Η προσφυγή στο ΣτΕ

Η επέκταση της Λεωφόρου Κύμης στην Αττική Οδό, συνολικής αξίας 352 εκατ. Ευρώ προ ΦΠΑ είναι ένα από τα τέσσερα νέα κατασκευαστικά έργα του κομβικού οδικού άξονα, τα οποία θα δώσουν μία σημαντική ανάσα στο κυκλοφοριακό πρόβλημα της Περιφέρειας (σ.σ. Τα υπόλοιπα είναι οι επεκτάσεις προς Ραφήνα, Λαύριο και Ελληνικό που εντάσσονται στην πρότυπη πρόταση ΑΘΗΝΑ Ι των ομίλων ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Intrakat – ΑΒΑΞ και αναμένεται να δημοπρατηθούν ως παραχώρηση).

Αναλυτικότερα, μέσω της επέκτασης που έχει αναλάβει να κατασκευάσει η κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Ελλάκτωρ – Intrakat και θα κατασκευάσει μέσα σε διάστημα τεσσάρων ετών, θα εξυπηρετούνται καθημερινά κατά μέσο όρο 30.000 οχήματα, που θα διακινούνται μεταξύ του κέντρου της Αθήνας (περιλαμβανομένων των περιοχών Ψυχικού, Χαλανδρίου, Αμαρουσίου) και της εθνικής οδού Αθηνών – Λαμίας, βόρεια της Κηφισιάς.

Στα του έργου προβλέπεται η κατασκευή του τμήματος 3,8 χιλιομέτρων της Λεωφόρου Κύμης χωρίς διόδια.

Αυτό θα έχει ως σημείο εκκίνησης την Αττική Οδό και θα καταλήγει στον Α/Κ της Ε.Ο. Νο 1 (Καλυφτάκη). Εάν λάβουμε υπόψη την προαίρεση αξίας 32,5 εκατ. Ευρώ, τότε το συνολικό μήκος της επέκτασης ανέρχεται στα 4,2 χιλιόμετρα.

Αναμένεται, επίσης, να κατασκευαστούν δύο σήραγγες. Η πρώτη θα είναι μήκους 1.260 μέτρων και η 1.000 μέτρων.

Η επέκταση εκτιμάται πως θα δώσει λύσεις στο κυκλοφοριακό πρόβλημα που παρατηρείται στις γειτονικές περιοχές, καθώς υπολογίζεται πως θα χρησιμοποιείται από περίπου 35.000 οδηγούς ημερησίως, ενώ θα ενώ θα βελτιωθεί η πρόσβαση από τα Βόρεια Προάστια στην Εθνική Οδό.

Εν τούτοις, όπως έχει ήδη γράψει το mononews, το συγκεκριμένο έργο έχει κολλήσει ένα βήμα πριν από τις τελικές υπογραφές, καθώς έχει πέσει θύμα της «φάμπρικας» των προσφυγών. Αυτό συμβαίνει, καθώς ο Δήμος Ηρακλείου Αττικής έχει προσφύγει στο ΣτΕ και η συνεδρίαση του ανώτατου δικαστηρίου θα γίνει στα τέλη του επόμενου Φεβρουαρίου.

Επομένως, η σχετική απόφαση αναμένεται να έχει βγει και να καθαρογραφεί στις αρχές του ερχόμενου φθινοπώρου εφόσον ο Δήμος και το υπουργείο Υποδομών δε βρουν έως τότε μία λύση που να ικανοποιεί και τις δύο πλευρές.

Όσον αφορά την προσφυγή, ο Δήμος Ηρακλείου Αττικής ζητά η επέκταση της Λεωφόρου Κύμης να γίνει με «σκεπαστό» το κομμάτι της συνέχειας της λεωφόρου που θα διέρχεται από το Ηράκλειο.

Με αυτό τον τρόπο επιδιώκεται να αποφευχθεί, όπως υποστηρίζεται, η διχοτόμηση της πόλης στο τμήμα αυτό.

Τι απαντά το υπουργείο Υποδομών

Με χθεσινή ανακοίνωσή του, πηγές του υπουργείου Υποδομών παραδέχονται ότι έχει «φύγει» από το ΠΔΕ το έργο της επέκτασης της Λεωφόρου Κύμης.

Ωστόσο, επισημαίνεται ότι μεταφέρθηκε στο Εθνικό Πρόγραμμα Ανάπτυξης (ΕΠΑ) με αποτέλεσμα να μη διακινδυνεύει η χρηματοδότησή του από τα ευρωπαϊκά κονδύλια.

Αναλυτικότερα, αναφέρουν:

«Το έργο «Ολοκλήρωση Λ. Κύμης στο τμήμα: Αττική Οδός (Α/Κ Κύμης) έως τον Κόμβο της Καλυφτάκη στην Εθνική Οδό», εντάχθηκε στο ΠΔΕ τον Δεκέμβριο του 2021, προκειμένου να εκκινήσει η διαγωνιστική διαδικασία με προϋπόθεση ότι η Προϊσταμένη Αρχή δε θα προβεί σε κοινοποίηση προς τον (τους) ανακηρυχθέντα (ες) ανάδοχο (ους) της έγκριτης απόφασης του αποτελέσματος της (ων) δημοπράτησης (εων) πριν την ένταξη του έργου σε πρόγραμμα συγχρηματοδότησης. (ΑΔΑ: ΨΠΩΧ46ΜΤΛΡ-8ΑΞ)

Δηλαδή, να προκηρυχθεί το έργο με την προϋπόθεση ότι δεν μπορεί να εκκινήσει η υλοποίησή του πριν εξασφαλιστούν οι πόροι από συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα, δηλαδή από ευρωπαϊκά κονδύλια.

Στη συνέχεια, τον Ιούλιο του 2023, έγινε η μετάπτωση του έργου στο Εθνικό Πρόγραμμα Ανάπτυξης (ΕΠΑ) και διατηρήθηκε η ίδια δέσμευση, καθώς ακόμα σε εξέλιξη βρίσκονταν οι ενέργειες για την εξασφάλιση της χρηματοδότησης όπως προέβλεπε και η αρχική απόφαση ένταξης.

Η διατύπωση αυτή επουδενί σημαίνει ότι έχει αποφασιστεί ή υπάρχει η παραμικρή πρόθεση κατάργησης του συγκεκριμένου έργου, η υλοποίηση του οποίου συνεχίζει να αποτελεί προτεραιότητα της κυβέρνησης.

Σημειώνεται, ότι της έναρξης του έργου πρέπει να προηγηθεί η δικαστική κρίση της προσφυγής του Δ. Ηρακλείου, η οποία μετά από αναβολή της δικασίμου της 14/11/2023, εκκρεμεί δίκη από το ΣτΕ, που έχει οριστεί με νέα δικάσιμο την 22 Φεβρουαρίου 2024».

Διαβάστε επίσης:

Υπουργείο Υποδομών: Τρεις Δήμοι μπλοκάρουν έργα στην Αττική Οδό και το ΒΟΑΚ

Νέα «μάχη» Σταϊκούρα – εργολάβων για τα δημόσια έργα