Έξι είναι οι «κολλημένες» υπό δημοπράτηση μονάδες απορριμμάτων, οι οποίες αποτελούν το νέο στοίχημα της ηγεσίας του υπουργείου ενέργειας και περιβάλλοντος, καθώς επιβλέπει τα όσα εξελίσσονται στους διαγωνισμούς που πραγματοποιούνται από τις Περιφέρειες.

Πρόκειται για ένα πακέτο έργων συνολικής αξίας 1,3 δισ. Ευρώ, το οποίο περιλαμβάνει δημόσια έργα και ΣΔΙΤ, τα οποία έχουν προσελκύσει ισχυρά ονόματα του κατασκευαστικού και όχι μόνο κλάδου όπως οι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Ελλάκτωρ, ΑΒΑΞ, Mytilineos, Intrakat και η Motor Oil.

Τα έργα αυτά ναι μεν έχουν ξεκινήσει να δημοπρατούνται σταδιακά από το 2020 μέχρι και το β’ τρίμηνο του 2023, αλλά καθυστερούν λόγω προσφυγών των ενδιαφερομένων και των αργών ρυθμών των περιφερειακών αρχών, ειδικά όσον αφορά τα ΣΔΙΤ. Με αποτέλεσμα να «κολλάνε» και να λαμβάνουν συνεχείς παρατάσεις ή ακόμα και να βγαίνουν άγονοι και να χρειάζεται να επαναπροκηρυχθούν.

Το πιο πρόσφατο έργο αυτής της κατηγορίας που οδηγήθηκε σε παράταση είναι η μονάδα απορριμμάτων στην Ύδρα αξίας 20,5 εκατ. Ευρώ, η οποία δημοπρατήθηκε πριν από ακριβώς ένα μήνα. Πιο συγκεκριμένα, όπως γνωστοποιήθηκε χθες από τον Ειδικό Διαβαθμιδικό Σύνδεσμος Νομού Αττικής (ΕΔΣΝΑ) ως νέα ημερομηνία υποβολής ενδιαφέροντος έχει οριστεί η 14η Αυγούστου.

Εκτός, όμως, από τις καθυστερήσεις που δημιουργούν ανησυχία στην αγορά για την ολοκλήρωση των διαγωνισμών και δεν αποκλείεται να μεταφραστούν σε άγονους διαγωνισμούς παρά το γεγονός ότι τα εν λόγω έργα είναι απαραίτητα για πιο καθαρές και πράσινες πόλεις, υπάρχει και ο κίνδυνος της απώλειας χρηματοδοτήσεων για τα νέα έργα υποδομών.

Αυτό συμβαίνει καθώς όπως έχει ήδη αναφέρει στη συνέντευξη του στο mononews ο Γενικός Γραμματέας διαχείρισης απορριμμάτων του ΥΠΕΝ, Μανώλης Γραφάκος, όσα έργα υπογραφούν έως τα τέλη του 2023 θα λάβουν χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ 2014-2020, ενώ τα υπόλοιπα θα αντλήσουν πόρους από το νέο ΕΣΠΑ 2021-2027 (γνωστά και ως έργα-γέφυρες) με αποτέλεσμα οι αναθέτουσες αρχές των υπουργείων να πρέπει να βρουν νέα χρηματοδοτικά εργαλεία για τα νέα έργα που έχουν προγραμματίσει να δημοπρατήσουν.

Ταυτόχρονα με την απουσία των μονάδων απορριμμάτων συνεχίζει να υφίσταται και το διαχρονικό πρόβλημα της παράνομης λειτουργίας χωματερών (ΧΑΔΑ και ΧΥΤΥ), το οποίο «κοστίζει» εκτός από περιβαλλοντικά και οικονομικά  στη χώρα μας καθώς η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επιβάλει πρόστιμα σε εξαμηνιαία βάση.

Ποια έργα έχουν κολλήσει έχουν εγκλωβιστεί στις παρατάσεις

Τα περισσότερα έργα διαχείρισης απορριμμάτων που δημοπρατούνται αυτή την περίοδο έχουν κολλήσει στο στάδιο πριν από την υποβολή των προσφορών ή των φακέλων εκδήλωσης ενδιαφέροντος Αναλυτικότερα εκτός από το πρόσφατο έργο στην Ύδρα, οι μονάδες που έχουν οδηγηθεί σε διαδοχικές παρατάσεις είναι δύο και αφορούν την Καβάλα και τη Λάρισα.

Όσον αφορά στη μονάδα απορριμμάτων στην Καβάλα αρχικού προϋπολογισμού 101 εκατ. Ευρώ ο διαγωνισμός έχει οδηγηθεί σε μία ακόμη παράταση για τις 12 Σεπτεμβρίου, καθώς η θυγατρική του ομίλου Ελλάκτωρ (ΗΛΕΚΤΩΡ) είχε απευθυνθεί στην Ενιαία Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων (ΕΑΔΗΣΥ).

Ο δεύτερος διαγωνισμός που έχει οδηγηθεί σε παρατάσεις λόγω προσφυγών είναι αυτός για τη μονάδα απορριμμάτων στη Λάρισα αρχικής αξίας 124 εκατ. ευρώ που δημοπρατεί η Περιφέρεια Θεσσαλία με τη νέα ημερομηνία υποβολής των δεσμευτικών προσφορών να έχει οριστεί η 25η Ιουλίου.

Η παράταση αυτή προκύπτει ύστερα από προσφυγές στην ΕΑΔΗΣΥ εκ μέρους ενός εκ των ενδιαφερομένων, ενώ έχει ζητηθεί επίσης από τα σχήματα να έχουν περισσότερο χρόνο για να προετοιμαστούν όσο το δυνατόν καλύτερα.

Τα «βασανισμένα» ΣΔΙΤ σε Αττική και Θεσσαλονίκη

Εκτός, όμως, από τα έργα που έχουν κολλήσει στο στάδιο της υποβολής των προσφορών, υπάρχουν και τρεις σημαντικές μονάδες απορριμμάτων που δημοπρατούνται ως ΣΔΙΤ και  βρίσκονται κολλημένες στα στάδιο του ανταγωνιστικού διαλόγου.

Πρόκειται για τις δύο μονάδες στην Αττική (Φυλή και Σχιστό) συνολικής αξίας 760 εκατ. ευρώ οι οποίες παραμένουν στο Β Στάδιο, δηλαδή τη διαπραγμάτευση για το τελικό οικονομικό και τεχνικό αντικείμενο, και τη μονάδα απορριμμάτων Δυτική Θεσσαλονίκης προϋπολογισμού.

Σημειώνεται ότι και στα τρία έργα έχουν εκδηλώσει το ενδιαφέρον τους τα ίδια σχήματα και αυτά είναι τα εξής:

  • ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή -ΤΙΤΑΝ,
  • Motor Oil – ΑΒΑΞ – Τhalis,
  • Μυτιληναίος – Μεσόγειος,
  • Hλέκτωρ – Άκτωρ Παραχωρήσεις
  • Intrakat -Watt – Geocycle Hellas

Διαβάστε επίσης

Σταϊκούρας: Προτεραιότητα του υπουργείου η ενίσχυση των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς

Εξάρχου (Intrakat): Το 2023 το break-even, μέρισμα από το 2024 – Αυξάνουμε τη συμμετοχή μας στο σχήμα διεκδίκησης της Αττικής Οδού

Capital Maritime (Βαγγέλης Μαρινάκης): Ναυπηγεί δύο πλοία αξίας 179 εκατ. won