ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Τα μεγάλα σχέδια της Intralot, το παρασκήνιο για τη ΔΕΠΑ, οι νέες business του Λου Κολλάκη, έτοιμος ο Φέσσας, οι αλλαγές του Νεμπή, τα νέα πλοία του Προκοπίου, το κάλεσμα της Μήτση, οι περιπέτειες της πλατινομαλλούσας σε Βουλιαγμένη – Λεγρενά και ο ΧΧ
Τον τρόπο που θα γίνουν οι αυξήσεις στα διόδια, ώστε να επιβαρυνθούν όσο γίνεται λιγότερο οι χρήστες των οδικών δικτύων αλλά ταυτόχρονα να τηρηθεί και ο όρος των συμβάσεων παραχώρησης που προβλέπει αυξήσεις ανάλογες του πληθωρισμού αναζητούν Υπουργείο Μεταφορών και Παραχωρησιούχοι.
Οι τελικές προτάσεις των Παραχωρησιούχων, όπως ανέφεραν πηγές του Υπουργείου Μεταφορών, αναμένονταν χθες και αποτελούν τον τέταρτο γύρο προτάσεων για αυξήσεις που έχουν καταθέσει. Σύμφωνα με πληροφορίες περιλαμβάνουν, αυξήσεις στα διόδια για την τριετία 2023-2025, που θα αντικατοπτρίζουν την αύξηση του πληθωρισμού του 2023 με κάποιο κούρεμα, και επιπλέον αυξήσεις για το 2024 και το 2025 ενώ δεν περιλαμβάνουν την πρόβλεψη μείωσης του ΦΠΑ.
Οι ίδιες πληροφορίες αναφέρουν ότι είναι το τέταρτο πακέτο προτάσεων που έχουν στείλει οι Παραχωρησιούχοι στο Υπουργείο Μεταφορών, ενώ τονίζεται ότι η πρόταση για μείωση του ΦΠΑ περιλαμβανόταν στο προηγούμενο πακέτο προτάσεών τους, στις οποίες το Υπουργείο δε συμφώνησε.
Τα σενάρια για μείωση του ΦΠΑ στα διόδια
Παρότι δεν εμπεριέχεται στις χθεσινής προτάσεις των Παραχωρησιούχων, φαίνεται, πως το σενάριο για μείωση του ΦΠΑ επανέρχεται, στο βαθμό όμως που θα δοθεί πράσινο φως από το υπουργείο Οικονομικών, για επέκταση του μέτρου απαλλαγής από ΦΠΑ στις μεταφορές και για το 2024. Σημειώνεται, ότι το 2023, υπολογίστηκαν 500 εκ. ευρώ λιγότερα έσοδα από το ΦΠΑ, από τη μείωση του ΦΠΑ στις μεταφορές για να μειωθεί το κόστος για τον καταναλωτή από τις αυξήσεις που έγιναν λόγω της αύξησης του πληθωρισμού. Στο πλαίσιο αυτό, θα μπορούσε και η μείωση του ΦΠΑ στα διόδια, αναφέρει το Υπουργείο Μεταφορών, να ενταχθεί σε αυτό το μέτρο, εφόσον το μέτρο όμως επεκταθεί για τα επόμενα χρόνια, κάτι που αναμένεται, αν γίνει, να ανακοινωθεί στη ΔΕΘ.
Πληροφορίες από το υπουργείο Μεταφορών, ανέφεραν, ότι η μείωση του ΦΠΑ στα διόδια, από το 23% στο 13%, θα μπορούσε να επιφέρει μείωση του κόστους τους κατά 69 εκ. ευρώ, ποσό που αν μοιραζόταν μεταξύ των Παραχωρησιούχων και των χρηστών των οδικών δικτύων, θα μπορούσε να αποτελέσει μαξιλάρι για τις αυξήσεις. Μέχρι τώρα δεν υπήρξε συμφωνία για το ΦΠΑ, γιατί το υπουργείο Μεταφορών ήθελε να επιμερίσει το όφελος των 69 εκ. ευρώ μεταξύ των Παραχωρησιούχων και των καταναλωτών και όχι να μειωθεί για να αυξηθούν ισόποσα τα διόδια.
Αναπόφευκτες οι αυξήσεις
Ο υπουργός Μεταφορών κ. Χρήστος Σταϊκούρας, κατά πληροφορίες, από τη μια θεωρεί αναπόφευκτες τις αυξήσεις, αφού είναι συμβατική υποχρέωση να αυξάνονται τα διόδια ανάλογα με τον πληθωρισμό από την άλλη όμως επιδιώκει να γίνουν με ένα τρόπο ώστε να είναι όσο γίνεται περιορισμένη η επιβάρυνση. Σημειώνεται, ότι οι Παραχωρησιούχοι έχουν ζητήσει αποζημίωση 40 εκ. ευρώ για το σύνολο του 2023, αν δε γίνουν αυξήσεις για φέτος, κάτι που οδηγεί τις εξελίξεις, αφού το υπουργείο δε θέλει να καταβάλει τέτοια αποζημίωση και ξέρει ότι δεν μπορεί να αρνηθεί μια συμβατική υποχρέωση.
Επιδίωξη του υπουργείου είναι να επιβαρυνθεί όσο γίνεται λιγότερο ο χρήστης των οδικών δικτύων, να επιμεριστεί το κόστος με τους Παραχωρησιούχους, και να διαχυθεί στα επόμενα δύο χρόνια.
Ουσιαστικά, ωστόσο διαπιστώνεται μια αλλαγή στάσης του Υπουργείου, που τον “αρχικό αιφνιδιασμό” και την καταγγελτική στάση απέναντι στους Παραχωρησιούχους, έχει περάσει σε μια στάση αποδοχής των αυξήσεων ως αναπόφευκτες. Όπως τονίζουν πηγές του Υπουργείου, μόνο στην Ελλάδα δεν έχουν γίνει ακόμα αυξήσεις στα διόδια… Επίσης, ενώ σε προηγούμενη ανακοίνωση το υπουργείο έθετε σαν προϋπόθεση να μην υπάρξει επιβάρυνση του πολίτη για το 2023, πλέον και αυτό είναι στο τραπέζι αν είναι κάτι λίγο.
Φόβος του υπουργείου ήταν ότι οι Παραχωρησιούχοι θα προχωρήσουν σε αυξήσεις, παρά τις επιφυλάξεις που εξέφραζε, ωστόσο, το ότι δεν το έκαναν, αύξησε τη διαλλακτικότητα του.
Υπενθυμίζεται ότι ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών και ο Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, συναντήθηκαν, στις 18 Ιουλίου 2023 και στις 24 Ιουλίου 2023, με τους κ.κ. Δημήτριο Γκατσώνη, Διευθύνοντα Σύμβουλο της Εταιρείας «ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΔΡΟΜΟΣ ΑΙΓΑΙΟΥ Α.Ε.», Παναγιώτη Παπανικόλα, Πρόεδρο και Διευθύνοντα Σύμβουλο της Εταιρείας «ΟΛΥΜΠΙΑ ΟΔΟΣ Α.Ε.», Γεώργιο Συριανό, Διευθύνοντα Σύμβουλο της Εταιρείας «ΜΟΡΕΑΣ Α.Ε.» και Ροδιανό Αντωνακόπουλο, Διευθύνοντα Σύμβουλο της Εταιρείας «ΝΕΑ ΟΔΟΣ Α.Ε.» / «ΟΔΟΣ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ Α.Ε.» και από τότε έχει ανοίξει η συζήτηση για διάφορα εναλλακτικά σενάρια αυξήσεων.
Διαβάστε επίσης
Σταϊκούρας: Προτεραιότητα του υπουργείου η ενίσχυση των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Δ. Καλαντώνη: Η ιστορία πίσω από την «Εξέλιξη Ζωής», οι δράσεις και οι στόχοι
- Attica Bank: Ανοίγει το παιχνίδι του ανταγωνισμού στις χρεώσεις
- Οι Έλληνες εφοπλιστές παρήγγειλαν εφέτος 230 πλοία – Ποιοι ναυπηγούν και ποιοι πούλησαν και αγόρασαν πλοία
- Άμεση Ανάλυση: Τι συμβαίνει με Optima Bank, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΟΠΑΠ, Profile, JP Morgan, MicroStrategy, Nike