Σε κλοιό προσφυγών από τρεις Δήμους βρίσκονται δύο έργα στην Αττική Οδό και τον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) συνολικού προϋπολογισμού άνω των 2 δισ. ευρώ.

Πιο συγκεκριμένα, πρόκειται για την επέκταση της λεωφόρου Κύμης και την παραχώρηση Χανιά-Ηράκλειο του ΒΟΑΚ τα δύο έργα έχουν βρεθεί αντιμέτωπα με προσφυγές που έχουν υποβληθεί από τους Δήμους Νέου Ηρακλείου, Μαλεβιζίου και Ηρακλείου Κρήτης.

1

Σημειώνεται ότι οι δύο αυτές προσφυγές έχουν να κάνουν με τη χάραξη των έργων, γεγονός και το οποίο δεν αποκλείεται να οδηγήσει σε αύξηση του κόστους και αλλαγές στο σχεδιασμού των έργων.

Να σημειωθεί ότι η επέκταση της Λεωφόρου Κύμης στην Αττική Οδό έχει δημοπρατηθεί από τις αρχές του 2022 και ανάδοχος είναι η κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-ΑΚΤΩΡ-Intrakat, ενώ για την παραχώρηση Χανιά-Ηράκλειο του ΒΟΑΚ δίνουν μάχη μεγάλοι εγχώριοι και γαλλικοί όμιλοι.

Καθώς πρόκειται για προσφυγές Δήμων και όχι εταιρειών, όπως έγινε με το Ιωάννινα-Κακαβιά και το Καρπενήσι-Λαμία, το υπουργείο θα πρέπει να συζητήσει πιθανές λύσεις με τις δημοτικές αρχές.

Επίσης, αναμένεται να φανεί ποια θα είναι η στάση των Δημάρχων, με τους δύο εξ αυτών να παραμένουν στις θέσεις τους (σ.σ. Μπάμπαλος Νίκος στο Ν. Ηράκλειο και Μποκέας Μενέλαος στο Δήμο Μαλεβιζίου), ενώ στο Ηράκλειο εξελέγη νέος Δήμαρχος (Αλέξης Καλοκαιρινός), καθώς οι προσφυγές υποβλήθηκαν πριν από τις εκλογές του Οκτωβρίου.

Ηράκλειο-Χανιά: Η μάχη των τριών ισχυρών σχημάτων

Οι προσφυγές για το ΒΟΑΚ φαίνεται ότι προς το παρόν δεν επηρεάζουν την πορεία του εν εξελίξει διαγωνισμού για τη μεγαλύτερη υπό δημοπράτηση οδική παραχώρηση ύστερα από την Αττική Οδό.

Στην παρούσα φάση ο διαγωνισμός βρίσκεται λίγο πριν από το στάδιο της αξιολόγησης των τεχνικών και οικονομικών προσφορών από τα ενδιαφερόμενα σχήματα. Αυτά είναι τρία και είναι τα εξής:

– Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ που δοκιμάζει τις ίδιες δυνάμεις της. Πρόκειται για μία τακτική που της «βγήκε» στην Αττική Οδό, ενώ εάν επικρατήσει θα αποκτήσει σημαντικές συνέργειες καθώς έχει αναλάβει μαζί με τις ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις και Intrakat το ΣΔΙΤ Χερσόνησος-Νεάπολη του ΒΟΑΚ προϋπολογισμού 360 εκατ. Ευρώ, ενώ κατασκευάζει και το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι.

– Το δεύτερο σχήμα είναι η συμμαχία των ομίλων Ελλάκτωρ (ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις) και Mytilineos (M Παραχωρήσεων). Η επικράτηση στον διαγωνισμό για την Ελλάκτωρ είναι ζωτικής σημασίας, καθώς ύστερα από την απώλεια της Αττικής Οδού θα χρειάζεται μία παραχώρηση που να της αποδίδει σταθερά κέρδη σε ετήσια βάση, ιδιαίτερα ύστερα από την πώληση της κατασκευαστικής θυγατρικής της (ΑΚΤΩΡ) στην Intrakat. Όσον αφορά τον Όμιλο Mytilineos η παραχώρηση του ΒΟΑΚ εκτός από τις σταθερές ροές θα είναι η κατάλληλη ευκαιρία ώστε να φανεί το «μέταλλο» των δύο νέων θυγατρικών του ΜΕΤΚΑ και Μ Παραχωρήσεων που δραστηριοποιούνται αντίστοιχα στα δημόσια έργα και τις παραχωρήσεις.

– Ο τρίτος μνηστήρας είναι η συμμαχία της ΑΒΑΞ με τις γαλλικές Egis και Meridiam. Επισημαίνεται ότι η πρώτη από τις δύο γαλλικές εταιρείες έχει επικρατήσει μαζί με τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ στον διαγωνισμό για την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού, ενώ η Meridiam είχε υποβάλει μαζί με τις Ελλάκτωρ και ΑΒΑΞ προσφορά για την Αττική Οδό στο πρόσφατο διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ.

Σχετικά με τις προσφυγές, αυτές αφορούν τους περιβαλλοντικούς όρους για την παράκαμψη Ηρακλείου και σε περίπτωση αποδοχής του αιτήματος των δύο Δήμων δεν αποκλείεται να υπάρξουν καθυστερήσεις για την υποβολή νέας μελέτης και αύξηση του κόστους.

Προς το παρόν, ωστόσο, οι προσφυγές δεν εμποδίζουν την πορεία δημοπράτησης του έργου και στόχος του υπουργείου είναι μέχρι τα τέλη του έτους να γνωρίζουμε τον ανάδοχο, ώστε εντός του 2024 να ξεκινήσει η κατασκευή του τμήματος. Βάσει του μέχρι στιγμής χρονοδιαγράμματος ο οδικός άξονα αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί εντός του 2028 και στην πορεία θα ακολουθήσει μία περίοδος 26ετούς συντήρησης.

Το Χανιά-Ηράκλειο, που περιλαμβάνει και την προαίρεση Κίσσαμος-Χανιά, αποτελεί το μεγαλύτερο και ακριβότερο τμήμα του ΒΟΑΚ, καθώς στα βασικά χαρακτηριστικά του έργου, προβλέπεται, μεταξύ άλλων:

  • Μήκος αυτοκινητοδρόμου: 157,5 χλμ (εάν λάβουμε υπόψη και την επέκταση Κίσσαμος-Χανιά) και παράπλευρου/κάθετου δικτύου περίπου 150 χλμ.

  • 2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση με ΛΕΑ

  • 26 σήραγγες

  • 10,80 χλμ. νέες γέφυρες, 23 εκ των οποίων υπερβαίνουν τα 100 μέτρα μήκος

  • 20 νέοι ανισόπεδοι κόμβοι και αναβάθμιση των υπαρχόντων 18 ανισόπεδων κόμβων στις Παρακάμψεις Χανίων, Ρεθύμνου, Ηρακλείου.

Λεωφόρος Κύμης: Γιατί κολλάει στο ΣτΕ

Σε αντίθεση με το ΒΟΑΚ η επέκταση της Λεωφόρου Κύμης προς την Αττική Οδό, έχει ήδη δημοπρατηθεί με την κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-ΑΚΤΩΡ-Intrakat να είναι ο ανάδοχος του έργου αξίας 352 εκατ. Ευρω.

Ωστόσο, η προσφυγή του Δήμου Νέου Ηρακλείου δημιουργεί εμπόδιο στην υπογραφή της σχετικής σύμβασης, η οποία έχει κολλήσει μέχρι το ΣτΕ να εκδώσει και να καθαρογραφεί η σχετική απόφαση.

Όσον αφορά την προσφυγή, ο Δήμος Νέου Ηρακλείου ζητά η επέκταση της Λεωφόρου Κύμης να γίνει με «σκεπαστό» το κομμάτι της συνέχειας της λεωφόρου που θα διέρχεται από το Ηράκλειο. Με αυτό τον τρόπο επιδιώκεται να αποφευχθεί, όπως υποστηρίζεται,  η διχοτόμηση της πόλης στο τμήμα αυτό.

Στα του έργου, αυτό δημοπρατήθηκε το Φεβρουάριο του 2022 και η συμμαχία των ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-ΑΚΤΩΡ-Intrakat με αντίπαλο τον Όμιλο ΑΒΑΞ επικρατώντας με έκπτωση 5,3%.

Το εν λόγω έργο   αφορά στην ολοκλήρωση του τμήματος 3,8 χιλιομέτρων της Λεωφόρου Κύμης χωρίς διόδια και είναι η πρώτη από τις δρομολογούμενες επεκτάσεις της Αττικής Οδού. Αυτό  θα έχει ως σημείο εκκίνησης την Αττική Οδό και θα καταλήγει στον Α/Κ της Ε.Ο. Νο 1 (Καλυφτάκη).Εάν λάβουμε υπόψη την προαίρεση αξίας 32,5 εκατ. Ευρώ, τότε το συνολικό μήκος της επέκτασης ανέρχεται στα 4,2 χιλιόμετρα.

Αναμένεται, επίσης, να κατασκευαστούν δύο σήραγγες. Η πρώτη θα είναι μήκους  1.260 μέτρων και η 1.000 μέτρων. Η επέκταση εκτιμάται πως θα δώσει λύσεις στο κυκλοφοριακό πρόβλημα που παρατηρείται στις γειτονικές περιοχές, καθώς υπολογίζεται πως θα χρησιμοποιείται από περίπου 35.000 οδηγούς ημερησίως, ενώ θα ενώ θα βελτιωθεί η πρόσβαση από τα Βόρεια Προάστια στην Εθνική.

Διαβάστε επίσης:

Σε τροχιά δημοπράτησης έργα 400 εκατ. ευρώ – Ποιοι μεγάλοι όμιλοι τα διεκδικούν

Ισπανική εταιρεία «φλερτάρει» με το διαγωνισμό των 400 εκατ. ευρώ του ΟΑΣΑ

Υπουργείο Υποδομών: Σταματά η ομηρία των προσφυγών για οδικά έργα 500 εκατ. ευρώ