«Το φθινόπωρο θα γνωρίζουμε τους αναδόχους για τα λεωφορεία νέας τεχνολογίας και τα πρώτα οχήματα θα φτάσουν στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη στις αρχές του 2023. Ωστόσο, για να φτάσουμε σε αυτό το στάδιο έπρεπε να ξεπεράσουμε  σημαντικά εμπόδια», δήλωσε ο Γενικός Γραμματέας Μεταφορών, Γιάννης Ξιφαράς, κατά τη διάρκεια ειδικού συνεδρίου για τις υποδομές.

Ο Γενικός Γραμματέας σε σχετικό ερώτημα του mononews στο περιθώριο του συνεδρίου δήλωσε πως τα σημαντικότερα προβλήματα ήταν η εύρεση χρηματοδότησης, για την οποία δούλεψε μεθοδικά το Υπουργείο όλο το περασμένο καλοκαίρι και πέτυχε την ένταξη στο Ταμείο Ανάκαμψης, καθώς και οι προσφυγές για το πρώτο μέρος του διαγωνισμού, το οποίο εν τέλει κηρύχθηκε άγονος.

Πρόκειται για τον διαγωνισμό αξίας 383 εκατ. ευρώ που έχει προκηρύξει το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών με στόχο να ενισχυθεί ο στόλος του ΟΑΣΑ και του ΟΑΣΘ κατά 770 λεωφορεία. Υπενθυμίζεται πως το project αυτό εντάσσεται στον σχεδιασμό του Υπουργείου για την ενίσχυση των μέσων μαζικής μεταφοράς με 1300 λεωφορεία και ήδη ετοιμάζεται ένας νέος διαγωνισμός για την απόκτηση επιπλέον λεωφορείων.

Οι προσφυγές

Ο διαγωνισμός είχε οδηγηθεί σε πέντε συνεχείς παρατάσεις καθώς οι εταιρείες Mercedes και Solaris είχαν προσφύγει στην Αρχή Έγκρισης Προδικαστικών Προσφυγών (ΑΕΠΠ) σχετικά με το πρώτο μέρος του διαγωνισμού που αφορούσε στην προμήθεια 100 υβριδικών λεωφορείων.

Όπως είχε γράψει το mononews.gr το αίτημα των δύο εταιρειών απορρίφθηκε. Στη συνέχεια η Solaris φαίνεται πως είχε καλυφθεί από τις διευκρινήσεις που είχε δώσει το Υπουργείο, ενώ η Mercedes είχε απευθυνθεί στο ΣτΕ.

Επιπλέον, για το εν λόγω υπό-έργο του μεγάλου διαγωνισμού δεν υπεβλήθη καμία προσφορά με αποτέλεσμα να κηρυχθεί άγονο και τα 100 λεωφορεία να ενταχθούν στο νέο διαγωνισμό που ετοιμάζει το Υπουργείο.

Οι μνηστήρες

Ο διαγωνισμός έχει προσελκύει αυτοκινητοβιομηχανίες που έχουν την έδρα τους στην Ευρώπη και την Κίνα.  Συγκεκριμένα,  τα τέσσερα υπό-εργα διεκδικούν η ισπανική Irizar, οι ιταλικές IVECO και Industria Italiana Autobus και οι κινεζικές Yutong και Build Your Dreams (BYD). Οι δύο τελευταίες εκπροσωπούνται στη χώρα μας  από τον Όμιλο Κοπελούζου και την Π. Πετρόπουλος ΑΕΒΕ αντίστοιχα.

Σημειώνεται πως το 28,5% των μετοχών της Industria Italiana Autobus ανήκει στην τουρκική Karsan, η οποία έχει εξοπλίσει με ηλεκτρικά λεωφορεία την Ισπανία, τη Γαλλία, τη Γερμανία, την Ισπανία, το Βέλγιο, τη Βουλγαρία και την Ουκρανία.

Υπενθυμίζεται επιπλέον, πως τα λεωφορεία της BYD, όπως έχει αναδείξει σε συνεχή ρεπορτάζ του το mononews.gr, αντιμετωπίζουν σημαντικά προβλήματα στην Ολλανδία προκαλώντας ταλαιπωρία στους επιβάτες, ανησυχία στους οδηγούς και αντιδράσεις από το μεγαλύτερο εργατικό σωματείο της χώρας.

Τα μέρη του διαγωνισμού

Ο πλήρης τίτλος του υπό δημοπράτηση έργου αρχικού εκτιμώμενου κόστους 309 εκατ. ευρώ προ ΦΠΑ, που χρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης, είναι «Ανανέωση Στόλου Αστικών Λεωφορείων, για τις μείζονες περιοχές της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης» και αποτελείται από τα εξής μέρη:

1ο τμήμα (άγονο)

Το πρώτο τμήμα του διαγωνισμού αφορά στην προμήθεια 100 απλών υβριδικών αστικών οχημάτων 12m, κατηγορίας EURO VI και η αξία του ανέρχεται στα 31 εκατομμύρια ευρώ προς ΦΠΑ (συμπεριλαμβάνεται και η συντήρηση για ένα έτος) και η διάρκεια του έργου ανέρχεται στους 45 μήνες.

Η αναθέτουσα αρχή μπορεί να προμηθευτεί επιπλέον 20 οχήματα και στην περίπτωση αυτή το τελικό κόστος του έργου εκτιμάται στα 37,2 εκατομμύρια ευρώ.

2ο Τμήμα

Το δεύτερο τμήμα του διαγωνισμού αφορά στην προμήθεια 200 απλών αστικών λεωφορείων 12m συμπιεσμένου φυσικού αερίου (CNG) EURO VI και η αξία του ανέρχεται στα 59 εκατομμύρια ευρώ προ ΦΠΑ (συμπεριλαμβάνεται και η συντήρηση για ένα έτος). Η διάρκεια του έργου ανέρχεται στους 48 μήνες, ενώ υπάρχει και η δυνατότητα ισχύος της σύμβασης.

3ο Τμήμα

Το τρίτο τμήμα του διαγωνισμού αφορά στην προμήθεια 100 αρθρωτών αστικών οχημάτων 18m, συμπιεσμένου φυσικού αερίου (CNG) κατηγορίας EURO VI», και η αξία του ανέρχεται στα 43 εκατομμύρια ευρώ προ ΦΠΑ (συμπεριλαμβάνεται και η συντήρηση για ένα έτος).

Η διάρκεια του έργου ανέρχεται στους 48 μήνες, ενώ υπάρχει και η δυνατότητα ισχύος της σύμβασης.

4ο Τμήμα

Το τέταρτο τμήμα του διαγωνισμού αφορά στην προμήθεια 100 απλών ηλεκτρικών αστικών οχημάτων 12m ελάχιστης αυτονομίας 135 χλμ, και η αξία του ανέρχεται στα 45,3 εκατομμύρια ευρώ προ ΦΠΑ (συμπεριλαμβάνεται και η συντήρηση για ένα έτος).

Η διάρκεια του έργου ανέρχεται στους 43 μήνες και υπάρχει η δυνατότητα ισχύος της σύμβασης.

5ο Τμήμα

Το τελευταίο τμήμα αφορά στην προμήθεια 250 απλών ηλεκτρικών αστικών οχημάτων 12m ελάχιστης αυτονομίας 180 χλμ και η αξία του ανέρχεται στα 124,6 εκατομμύρια ευρώ προ ΦΠΑ (συμπεριλαμβάνεται και η συντήρηση για ένα έτος).

Η διάρκεια του έργου ανέρχεται στους 48 μήνες και δίνεται η δυνατότητα παράτασης της ισχύος της σύμβασης.

Διαβάστε επίσης

Υπουργείο Υποδομών: Συνεχίζεται ο διαγωνισμός για τα πράσινα λεωφορεία – Πότε καταφθάνουν στην Ελλάδα

Υπουργείο Υποδομών: Το φθινόπωρο οι ανάδοχοι για τα πράσινα λεωφορεία των 383 εκατ. ευρώ – Θέλει να «τρέξει» πιο γρήγορα ο διαγωνισμός ο Κώστας Καραμανλής