ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Τη λύση στο πρόβλημα αυτό έρχεται να δώσει το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, καθώς, όπως είναι σε θέση να γνωρίζει το mononews, είναι ζήτημα λίγων εβδομάδων να γνωρίζουμε τους μειοδότες για τον διαγωνισμό που αφορά την άφιξη περισσότερων από 600 πράσινα λεωφορεία.
Πιο συγκεκριμένα, πηγές του Υπουργείου Υποδομών αναφέρουν στο mononews ότι σε δύο εβδομάδες θα γνωρίζουμε τους μειοδότες και για τα τέσσερα τμήματα του εν εξελίξει διαγωνισμού συνολικής αξίας 276 εκατ. Ευρώ, ενώ το πρώτο τμήμα που θα «ξεκολλήσει» ήταν αυτό που είχε δημιουργήσει και τις καθυστερήσεις στις επιλογές των αναδόχων.
Πρόκειται για το πέμπτο τμήμα, στο οποίο, όπως είχε γράψει το mononews, η κινεζική εταιρεία Build Your Dreams που εκπροσωπείται στη χώρα μας από την Πέτρος Πετρόπουλος ΑΕΒΕ, είχε αποκλειστεί στο στάδιο της αξιολόγησης των τεχνικών προσφορών. Η εταιρεία προσέφυγε στην Ενιαία Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων (ΕΑΔΗΣΥ), αλλά η αρχή απέρριψε σιωπηρά το αίτημά της, ενώ δεν έχει γίνει νέα προσφυγή στο ΣτΕ.
Αξίζει να αναφερθεί πως το mononews σε σειρά ρεπορτάζ από τις αρχές του περασμένου έτους είχε αποκαλύψει τις σημαντικές δυσλειτουργίες που αντιμετωπίζουν τα λεωφορεία της κινεζικής εταιρείας στην Ολλανδία, καθώς και τα προβλήματα υγείας που προκαλούν τα εργοστάσιά της στην Κίνα.
Η εξέλιξη αυτή σημαίνει πως το πλάνο για τις υπογραφές των συμβάσεων πριν την προκήρυξη των εκλογών παραμένει εφικτό, και στο αμέσως επόμενο διάστημα αναμένεται να καταφτάσουν τα πρώτα λεωφορεία στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη προς ενίσχυση του ΟΑΣΑ και του ΟΑΣΘ.
Τα νέα αυτά λεωφορεία αναμένεται να εκσυγχρονίσουν το στόλο τόσο του ΟΑΣΑ όσο και της ΟΣΥ, καθώς η δεύτερη αναγκάζεται να προχωράει σε leasing με οχήματα δεκαετίας, όπως συνέβη με το λεωφορείο που ενεπλάκη στο χθεσινό τροχαίο, ώστε να καλύπτει τα βασικά δρομολόγια της Αθήνας.
Ο διαγωνισμός
Ο διαγωνισμός για την προμήθεια περισσότερων από 600 λεωφορείων με στόχο την ενίσχυση του ΟΑΣΑ και του ΟΑΣΘ προκηρύχθηκε στα τέλη του 2021 και αποτελεί την πρώτη από τις δύο φάσεις για την προμήθεια 1300 νέων οχημάτων.
Πρόκειται για ένα διαγωνισμό, ο οποίος αποτελείται από πέντε υπο-μέρη αρχικής αξίας 383 εκατ. ευρώ, και εξελίχθηκε σε σήριαλ με ευθύνη κυρίως των ενδιαφερομένων.
Πιο συγκεκριμένα, ύστερα από προσφυγές της Mercedes και της Solaris, οι οποίες δεν προχώρησαν είχαμε καθυστερήσεις στο πρώτο τμήμα του διαγωνισμού (38,4 εκατ. Ευρω 100 υβριδικά οχήματα), που εν τέλει κηρύχθηκε άγονο, καθώς δεν υποβλήθηκε καμία προσφορά. Πλέον το Υπουργείο Υποδομών εξετάζει την ένταξη των 100 λεωφορείων στη Β Φάση των διαγωνισμών και αναμένεται να δούμε τι τεχνολογίας θα είναι τα οχήματα.
Στο δεύτερο τμήμα η ολλανδική IVECO δίνει μάχη με την ιταλική Industria Italiana Autobus (200 λεωφορεία CNG, προϋπολογισμός 59 εκατ. ευρώ).
Προχωρώντας στο τρίτο υπό-έργο (100 λεωφορεία CNG με εκτιμώμενο κόστος 43 εκατ. ευρώ) γίνεται λόγος για το μοναδικό τμήμα που έχουμε ανάδοχο, ο οποίος είναι η IVECO.
Στο τέταρτο τμήμα (100 ηλεκτρικά λεωφορεία αξίας 45,3 εκατ. Ευρώ) μάχη δίνουν η ισπανική IRIZAR, η κινεζική Yutong και η βελγική Van Hool. Σε αυτό συμμετέχει και η κινεζική Build Your Dreams, αλλά ο αποκλεισμός της από το επόμενο υπό-έργο μπορεί να σημαίνει έξοδο της και από αυτό.
Στο πέμπτο τμήμα (250 ηλεκτρικά λεωφορεία κόστους 124,6 εκατ. ευρώ) το οποίο και αποτέλεσε το υπό-έργο που προκάλεσε την καθυστέρηση στο «κλείσιμο» του διαγωνισμού, εκτός από την αποκλεισμένη πλέον BYD μάχη δίνουν η IRIZAR και η Yutong.