ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Στην προετοιμασία για τη δημοπράτηση ενός «νέου τμήματος» στο Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης προχωράει το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Πρόκειται για το έργο της σύνδεσης του οδικού άξονα με το λιμάνι της Σούδας και το Αερολιμένα Χανίων.
Αυτό σημαίνει πως βρίσκεται στα σκαριά η δημοπράτηση ενός τέταρτου τμήματος, καθώς τα τμήματα Άγιος Νικόλαος-Νεάπολη, Χερσόνησος-Νεάπολη και Χανιά-Ηράκλειο αξίας άνω του 1,6 δισ. Ευρώ βρίσκονται σε προχωρημένα στάδια δημοπράτησης. Στα έργα αυτά πρωταγωνιστούν οι μεγάλοι εγχώριοι Όμιλοι, όπως οι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΒΑΞ, Ελλάκτωρ, Intrakat, καθώς και ο γαλλικός κολοσσός της Vinci. Το νέο έργο αναμένεται να δώσει λύσεις στο κυκλοφοριακό των Χανίων, ενώ και το εκτιμώμενο κόστους του, που ενδέχεται να ξεπεράσει τα 50 εκατ. Ευρώ, μπορεί προσελκύσει, επίσης, μεγάλους παίκτες.
Πιο συγκεκριμένα, όπως αναφέρεται σε πρόσφατη απόφαση στη Διαύγεια που υπογράφεται από τη Γενική Γραμματέα Υποδομών, Μαρία-Έλλη Γεράρδη, το Υπουργείο επέλεξε το γραφείο που θα αναλάβει το ρόλο τεχνικού συμβούλου με στόχο τη σύνταξη της περιβαλλοντικής μελέτης για το προς δημοπράτηση έργο.
Πρόκειται για την Consortis, η οποία επικράτησε των οικονομικών φορέων «Χατζίκος Κωνσταντίνος» και «Μπολμάτη Μαρία». Αρχικά η μεγαλύτερη έκπτωση ανήλθε στο 0,5% επί της αρχικής εκτιμώμενης τιμής τη σύμβασης (172.360 ευρώ) και εν συνεχεία η αναθέτουσα αρχή του έργου που είναι η Διεύθυνση Οδικών Υποδομών, ζήτησε από τους ενδιαφερόμενους να δώσουν καλύτερες προσφορές με τη Consortis να δίνει έκπτωση 2,65%.
Το νέο τμήμα του ΒΟΑΚ
Το μήκος του νέου τμήματος θα είναι 17 χιλιόμετρα. Το έργο αυτό, που έχει χαρακτηριστεί από το Υπουργείο ως project Εθνικού Επιπέδου, αναμένεται να λειτουργήσει ως «αποφορτιστής», καθώς τα οχήματα δε θα χρειάζεται να περνούν μέσα από τα Χανιά για να εισέλθουν στο ΒΟΑΚ.
Πιο συγκεκριμένα η οδική σύνδεση του ΒΟΑΚ με το λιμάνι της Σούδας και τον Αερολιμένα Χανίων «Ιωάννης Δασκαλογιάννης», θα βελτιώσει σημαντικά τις κυκλοφοριακές συνθήκες σύνδεσης του Αερολιμένα Χανίων.
Επιπλέον, το προς δημοπράτηση έργο θα συμβάλει στη βελτίωση των μετακινήσεων μεταξύ Χανίων, Σούδας, Ακρωτηρίου και Ρεθύμνου.
Η ακτινογραφία του ΒΟΑΚ
Με το νέο αυτό έργο το Υπουργείο Υποδομών επιδιώκει τη σύνδεση του ΒΟΑΚ με δύο βασικές υποδομές της Μεγαλονήσου, η οποία θα πρωταγωνιστήσει σε μεγάλα έργα υποδομών που αφορούν τους οδικούς άξονες, τα αεροδρόμια, την ενέργεια, και τις αναπλάσεις.
Ο ΒΟΑΚ αποτελεί τη ναυαρχίδα του προγράμματος των έργων του Υπουργείου Υποδομών, καθώς η αξία του ανέρχεται στα 1,6 δισ. Ευρώ και πρόκειται για μεγαλύτερο υπό δημοπράτηση οδικό άξονα όχι μόνο στη χώρα μας αλλά και σε όλη την Ευρώπη. Το εν λόγω έργο «σπάει» σε τρία μέρη και για καθένα από αυτά χρησιμοποιείται διαφορετική μέθοδος δημοπράτησης (δημόσιο έργο, ΣΔΙΤ και παραχώρηση).
Το πιο προχωρημένο τμήμα του ΒΟΑΚ είναι το Άγιος Νικόαλος-Νεάπολη, το οποίο δημοπρατήθηκε στα τέλη του περασμένου Φεβρουαρίου με τον Όμιλο Ελλάκτωρ να επικρατεί στον διαγωνισμό έναντι των ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΒΑΞ και Mytilineos δίνοντας έκπτωση 7,1% επί της αρχικής τιμής του (186 εκατ. ευρώ) «κλειδώνοντας» στα 173 εκατ. Ευρώ.
Όπως έχει γράψει το mononews στο αμέσως επόμενο διάστημα αναμένεται να υπογραφεί η σχετική σύμβαση, ενώ τα εργοτάξια θα στηθούν έως τα τέλη του έτους. Αυτό σημαίνει πως το οδικό τμήμα μήκους 14,5 χιλιομέτρων θα έχει ολοκληρωθεί εντός του 2025 ή τις αρχές του 2026, καθώς η κατασκευαστική περίοδος του έργου ανέρχεται στα τρία έτη από την ημερομηνία υπογραφής της σύμβασης.
Λίγο αργότερα, δηλαδή εντός του φθινοπώρου του 2022 θα υπογραφεί η σύμβαση για το ΣΔΙΤ Χερσόνησος-Νεάπολη αξίας 360 εκατ. ευρώ, στο οποίο επικράτησε η Κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-Ελλάκτωρ-Intrakat που έδωσε στα τέλη Ιανουαρίου τη μοναδική προσφορά.
Το μήκος του οδικού τμήματος θα ανέρχεται στα 22,5 χιλιόμετρα και οι εργασίες αναμένεται να ξεκινήσουν στα τέλη του 2022 ή τις αρχές του 2023 με αποτέλεσμα το έργο να έχει ολοκληρωθεί εντός του 2027, καθώς στη 30ετή διάρκεια του ΣΔΙΤ τα τέσσερα πρώτα χρόνια αφορούν την κατασκευή του έργου.
Το τελευταίο και «ακριβότερο» τμήμα του ΒΟΑΚ είναι η παραχώρηση αξίας 1,1 δισ. Ευρώ και μήκους 157,5 για το τμήμα Χανιά-Ηράκλειο που περιλαμβάνει και την προαίρεση για το Κίσσαμος-Χανιά.
Πρόσφατα ο διαγωνισμός εισήλθε στη Β’ Φάση του, δηλαδή τη διαπραγμάτευση για το τελικό οικονομικό και τεχνικό αντικείμενο και την υποβολή των δεσμευτικών προσφορών, ενώ οι μνηστήρες του έργου είναι οι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Ελλάκτωρ, ΑΒΑΞ και η γαλλική Vinci.
Στόχος του Υπουργείου είναι το έργο να έχει συμβασιοποιηθεί εντός του 2023 και να ξεκινήσουν την ίδια χρονιά οι εργασίες με αποτέλεσμα η ολοκλήρωσή του να αναμένεται εντός του 2027, καθώς και για αυτό το έργο η διάρκεια κατασκευής ανέρχεται στα τέσσερα έτη, ενώ τα υπόλοιπα 26 αφορούν τη λειτουργία.
Διαβάστε επίσης
Υπουργείο Υποδομών: Στο τελικό στάδιο το ΣΔΙΤ για το Φράγμα Χαβρία που διεκδικούν οι μεγάλοι Όμιλοι
Υπουργείο Υποδομών: Σε τροχιά δημοπράτησης δύο ΣΔΙΤ αξίας 694 εκατ. ευρώ στη βόρεια Ελλάδα
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Γερμανία-Μαγδεμβούργο: Ερωτηματικά για τις υπηρεσίες που διέθεταν πληροφορίες για τον Ταλέμπ Α.
- Συρία: Στη Δαμασκό ο Τούρκος ΥΠΕΞ – Συναντήθηκε με τον Αλ Τζολάνι
- Χιλιάδες Αγιοβασίληδες «ξεχύθηκαν» στους δρόμους του Πειραιά στο «Santa Night Run»
- Πάρος: Συνελήφθησαν 5 ανήλικοι για την επίθεση σε δύο αδέρφια – Στην υπόθεση εμπλέκονται άλλοι 5 νεαροί