ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Τουλάχιστον έξι οδικά έργα συνολικής αξίας 1,7 δισ. Ευρώ οδεύουν προς υπογραφή έως το τέλος του έτους. Πρόκειται για δημόσια έργα και ΣΔΙΤ, τα οποία δημοπράτησε το Υπουργείο Υποδομών.
Σε αυτά πρωταγωνιστούν οι μεγάλοι εγχώριοι κατασκευαστικοί Όμιλοι, όπως οι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΒΑΞ, Ελλάκτωρ, Intrakat και Mytilineos.
Πιο συγκεκριμένα, πρόκειται για το Flyover της Περιφερειακής Θεσσαλονίκης, την επέκταση της Λεωφόρου Κύμης στην Αττική Οδό, το τμήμα Χερσόνησος-Νεάπολη του ΒΟΑΚ, το Καλαμάτα-Ριζόμυλος-Πύλος-Μεθώνη, την παράκαμψη Χαλκίδας-Ψαχνών και το Μπράλος-Άμφισσα.
Τα παραπάνω έργα δημοπρατήθηκαν από τα τέλη του περασμένου έτους μέχρι και το Α’ Τρίμηνο του 2022 και μέσα σε χρονικό διάστημα μικρότερο του ενός έτους αναμένεται να έχουν υπογραφεί, ενώ η ολοκλήρωση τους τοποθετείται από τα τέλη του 2026 έως τις αρχές του 2027.
Πρόκειται για μία κατάσταση, η οποία δεν είναι συνηθισμένη στα ελληνικά δεδομένα, καθώς πολλά έργα «κολλάνε» στο επίπεδο των προσφυγών και των διαφόρων νομικών διαξιφισμών. Επομένως, η εξέλιξη αυτή μπορεί να μεταφραστεί ως σύμπνοια των εταιρειών του κλάδου των κατασκευών, ενώ οφείλεται και στη σωστή προετοιμασία των διαγωνισμών από το Υπουργείο Υποδομών.
Flyover Θεσσαλονίκης
Πρόκειται για το έργο αξίας 462 εκατ. Ευρώ με ανάδοχο την Κοινοπραξία ΑΒΑΞ-Mytilineos που αναμένεται να υπογραφεί πιο σύντομα από τα υπόλοιπα, καθώς το Υπουργείο έδωσε το πράσινο φως και πλέον η σύμβαση οδεύει προς το Ελεγκτικό Συνέδριο. Καθώς πρόκειται για ΣΔΙΤ η σύμβαση δε χρειάζεται να κυρωθεί στη συνέχεια από τη Βουλή.
Αυτό έχει ως αποτέλεσμα, οι υπογραφές να εκτιμάται πως θα έχουν πέσει έως τα τέλη του επόμενου μήνα και είναι πιθανό τα εργοτάξια να έχουν στηθεί μέχρι τα τέλη του τρέχοντος έτους ή τις αρχές το επομένου.
Η κατασκευαστική διάρκεια του έργου ανέρχεται σε τέσσερα έτη και ο νέος οδικός άξονας μήκους 13,5 χλμ που θα δώσει λύσεις στο κυκλοφοριακό πρόβλημα στη Θεσσαλονίκη αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί εντός του 2027.
Χερσόνησος – Νεάπολη
Τη σκυτάλη της υπογραφής μετά από το Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος που υπεγράφη στις 5 Σεπτεμβρίου, λαμβάνει το δεύτερο τμήμα του Βόρειου Οδικού Άξονα, το οποίο είναι το ΣΔΙΤ Χερσόνησος-Νεάπολη αξίας 186 εκατ. Ευρώ με ανάδοχο την Κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Ελλάκτωρ-Intrakat.
Το εν λόγω έργο αφορά στο τμήμα μήκους 22,5 χιλιομέτρων και οι εργασίες αναμένεται να ξεκινήσουν στις αρχές του 2023 με ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2027. Εφόσον υπογραφεί και αυτό το έργο, ο μόνος διαγωνισμός που αφορά τον ΒΟΑΚ είναι η παραχώρηση Χανιά-Ηράκλειο αξίας 1,1 δισ. ευρώ, το οποίο διεκδικούν οι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΒΑΞ, Ελλάκτωρ και Intrakat.
Επέκταση Λεωφόρου Κύμης
Το εν λόγω έργο αξίας 333,4 εκατ. Ευρώ έχει «κλειδώσει» και επίσημα στην μπλοκ των ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Ελλάκτωρ-Intrakat, η οποία επικράτησε του Ομίλου ΑΒΑΞ, δίνοντας έκπτωση ύψους 5%.
Όπως έχει γράψει ήδη το mononews.gr το Υπουργείο Υποδομών έχει δώσει το πράσινο φως για την επίσημη ανακήρυξη του αναδόχου από τα μέσα του προηγούμενου μήνα. Και αυτό το έργο αναμένεται να ξεκινήσει έως τα τέλη του έτους, γεγονός και το οποίο σημαίνει πως η το νέο τμήμα θα έχει παραδοθεί έως τα τέλη του 2026 ή τις αρχές του 2027.
Αναλυτικότερα, οι τρεις μεγάλοι Όμιλοι θα αναλάβουν την ολοκλήρωση του τμήματος 3,8 χιλιομέτρων της Λεωφόρου Κύμης χωρίς διόδια. Αυτό θα έχει ως σημείο εκκίνησης την Αττική Οδό και θα καταλήγει στον Α/Κ της Ε.Ο. Νο 1 (Καλυφτάκη).Εάν λάβουμε υπόψη την προαίρεση αξίας 32,5 εκατ. Ευρώ, τότε το συνολικό μήκος της επέκτασης ανέρχεται στα 4,2 χιλιόμετρα.
Καλαμάτα-Ριζόμυλος-Πύλος-Μεθώνη
Ακόμα ένα ΣΔΙΤ που αναμένεται να έχει υπογραφεί έως τα τέλη του 2022 είναι το Καλαμάτα-Ριζόμυλος-Πύλος-Μεθώνη. Ανάδοχος του έργου αξίας 312 εκατ. Ευρώ είναι η Κοινοπραξία Ελλάκτωρ(ΑΚΤΩΡ)-Intrakat και η σύμβαση βρίσκεται στο Ελεγκτικό Συνέδριο και το επόμενο βήμα είναι η υπογραφή της.
Πιθανά εμπόδια και καθυστερήσεις έχουν ξεπεραστεί, καθώς η κοινοπραξία είχε υποβάλει την μοναδική προσφορά και δεν ενδέχεται να υπάρξουν προσφυγές. Το γεγονός αυτό θέτει την εκκίνηση των εργασιών αν όχι στα τέλη του 2022, τότε στις αρχές του 2023 και το έργο αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί έως το 2027.
Υπενθυμίζεται πως το έργο αφορά στην κατασκευή οδικού άξονα μήκους 49 χιλιομέτρων που σπάει σε τρία τμήματα (Καλαμάτα-Ριζόμυλος 16,4 χλμ, Ριζόμυλος-Πύλος μήκους 24,4 χλμ και Ριζόμυλος-Πύλος μήκους 24,4 χλμ) θα είναι έτοιμος εντός του 2027.
Παράκαμψη Χαλκίδας – Ψαχνών
Στο εν λόγω έργο αξίας 210 εκατ. Ευρώ επικράτησε ο Όμιλος Mytilineos έχοντας ως ανταγωνιστές την Ελλάκτωρ, την ΑΒΑΞ και την Κοινοπραξία ΤΕΚΑΛ-Interkat-CmC Di Ravenna.
Υπενθυμίζεται πως η Mytilineos «κλείδωσε» το έργο δίνοντας έκπτωση ύψους 7,6%, ενώ η ΑΒΑΞ κινήθηκε στο 7%, η κοινοπραξία ΤΕΚΑΛ-Interkat-CmC Di Ravenna ήρθε στην τρίτη θέση με 6% και η Ελλάκτωρ έδωσε την χαμηλότερη έκπτωση (5,4%).
Και σε αυτό το έργο η εκκίνηση των εργασιών αναμένεται στις αρχές του 2023 με ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2027. Αναλυτικότερα θα κατασκευαστούν δύο οδικά τμήματα (Νέα Λάμψακος – Σήραγγα Βαρθολομαίου και Σήραγγα Βαρθολομαίου-Ψαχνά), ενώ περιλαμβάνονται ως προαίρεση στο κυρίως έργο τα εξής τρία τμήματα:
Το τμήμα πριν τη Νέα Λάμψακο, προς Χαλκίδα / Υψηλή Γέφυρα, δηλαδή το τμήμα «Α. Κ. Σχηματαρίου – Νέα Λάμψακος».
Η παράκαμψη Ψαχνών
Η αρτηρία σύνδεσης Βόρειας – Νότιας Εύβοιας που συνδέει τον ανισόπεδο κόμβο Λιανής Άμμου της παράκαμψης Χαλκίδας με το οδικό δίκτυο προς τη νότια Εύβοια.
Μπράλος-Άμφισσα
Το Μπράλος-Άμφισσα είναι ένα έργο που χαρακτηρίστηκε από αρκετές εκπλήξεις και τελικός ανάδοχος είναι ο Όμιλος ΑΒΑΞ. Ωστόσο, την καλύτερη προσφορά (14%) είχε δώσει η Κοινοπραξία ΤΕΚΑΛ-Interkat-CmC Di Ravenna, η οποία ωστόσο κηρύχθηκε έκπτωτη καθώς το Υπουργείο Υποδομών είχε εκφράσει τις αμφιβολίες του σχετικά με την οικονομική δυνατότητα να ανταποκριθεί στις οικονομικές απαιτήσεις του έργου.
Επομένως, το έργο αξίας 285 εκατ. ευρώ θα αναλάβει η ΑΒΑΞ που έδωσε προσφορά 10% επικρατώντας των ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Ελλάκτωρ και Intrakat.
Οι αλλαγές στον ανάδοχο του έργου δε σηματοδοτούν καθυστερήσεις, καθώς έχει περάσει το διάστημα για την υποβολή προσφυγών. Με ένα μετριοπαθή υπολογισμό τα εργοτάξια θα έχουν στηθεί στις αρχές του 2023 και το έργο αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί εντός του 2027.
Αναλυτικότερα ο Όμιλος ΑΒΑΞ καλείται να κατασκευάσει έναν οδικό άξονα μήκους 25 χλμ.ο οποίος εντάσσεται στον διαγώνιο οδικό άξονα Λαμία – Ιτέα – Αντίρριο και αποτελεί ένα σημαντικό κομμάτι του Ε65, καθώς συνδέει την ΠΑΘΕ με την Ιονία Οδό, ενώ μειώνεται και ο χρόνος της διαδρομής από την πόλη της Πάτρας και το Αντίρριο έως τη Λαμία.
Διαβάστε επίσης:
Αττικό Μετρό: Ξεμπλοκάρουν τα έργα στη Γραμμή 4 μετά από δύο εβδομάδες
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Σωκράτης Φάμελλος: Ο ΣΥΡΙΖΑ πρέπει να γίνει και θεσμικά η αξιωματική αντιπολίτευση της χώρας
- Υπουργικό Συμβούλίο: Υπό τον Κυριάκο Μητσοτάκη – Η ατζέντα της Δευτέρας
- Ζελένσκι: Η ένταξη στο ΝΑΤΟ είναι «εφικτή»
- Μελόνι: Τα σημεία εκκίνησής μας είναι διαφορετικά, πρέπει να συναντηθούμε στα μισά του δρόμου