ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Περιεχόμενα
Προχωρούν οι διαδικασίες για τον απογαλακτισμό της ΕΡΓΟΣΕ από τον ΟΣΕ, ο οποίος και αποτελεί δέσμευση της χώρας μας προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για τη χρηματοδότηση σιδηροδρομικών έργων από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.
Ειδικότερα, ο εταιρικός μετασχηματισμός αφορά τη χρηματοδότηση δύο ΣΔΙΤ συνολικής αξίας άνω των 1,2 δισ. Ευρώ για τη συντήρηση τριών σιδηροδρομικών αξόνων καθώς και το ψηφιακό μετασχηματισμό του ΟΣΕ. Σημειώνεται πως τα έργα θα πρέπει να έχουν δημοπρατηθεί εντός του 2023, ενώ οι σχετικές εργασίες θα πρέπει να έχουν ξεκινήσει το αργότερο έως το 2026.
Πιο συγκεκριμένα, όπως αναφέρεται σε σχετική απόφαση στη Διαύγεια που υπογράφεται από τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Κώστα Αχ. Καραμανλή, καθορίζεται και επίσημα το δικηγορικό γραφείο που θα αναλάβει με απευθείας ανάθεση την υποστήριξη της αναθέτουσας αρχής (Διεύθυνση Υποδομών Σταθερής και Τροχιάς, Συντηρήσεων και Ασφάλειας-Δ14).
Πρόκειται για το γραφείο “Δημήτρης Αυγητίδης & Συνεργάτες -Δικηγορική Εταιρία”, το οποίο αναλαμβάνει το έργο έναντι ποσού 37.200 ευρώ. Αναλυτικότερα το εν λόγω γραφείο θα αναλάβει τη σύνταξη του νομοθετικού κειμένου για την αναμόρφωση του θεσμικού πλαισίου που διέπει τον ΟΣΕ και την ΕΡΓΟΣΕ. Εν ολίγοις πρόκειται για τον διαχωρισμό των δύο εταιριών και ιδιαίτερα την αναγκαία πρωτογενή νομοθεσία.
Μέσω αυτής της διαδικασίας επιδιώκεται οι ελληνικοί σιδηρόδρομοι να γίνουν πιο ελκυστικοί, παραγωγικοί και ανταγωνιστικοί καθώς και να παρέχουν αξιόπιστα, οικονομικά και αποδοτικά προϊόντα και υπηρεσίες.
Το χρονοδιάγραμμα του «απογαλακτισμού»
Όπως έχει ήδη γράψει το mononews ο εταιρικός μετασχηματισμός των δύο εταρειών αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί έως τον Ιούνιο του 2024. Μάλιστα, με απόφαση που είχε υπογράψει στο παρελθόν ο Κώστας Αχ. Καραμανλής είχε δοθεί εξάμηνη παράταση στο αρχικό χρονοδιάγραμμα που προέβλεπε την ολοκλήρωση της διαδικασίας έως τα τέλη του 2023.
Πλέον το ισχύον χρονοδιάγραμμα του απογαλακτισμού της ΕΡΓΟΣΕ από τον ΟΣΕ διαμορφώνεται ως εξής:
- Μέχρι το τέλος Ιουνίου 2022, θα πρέπει να έχει διαμορφωθεί το γενικό πλαίσιο της θεσμικής μεταβολής ΟΣΕ και ΕΡΓΟΣΕ και μέχρι τον Δεκέμβριο του ίδιου έτους θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί η εκπόνηση των σχεδίων διοικητικής και οργανωτικής αναδιάρθρωσης των εταιριών
- Έως τον Μάρτιο του 2023 θα πρέπει να έχουν εγκριθεί τα σχέδια διοικητικής και οργανωτικής αναδιάρθρωσης και του νέου μηχανισμού παραγωγής έργων (μετασχηματισμός ΟΣΕ-ΕΡΓΟΣΕ), που θα περιλαμβάνει και σχέδιο μετάβασης σε αυτόν, με γνώμονα την αποτελεσματική υλοποίηση των σιδηροδρομικών έργων και τη βέλτιστη αξιοποίηση της διατιθέμενης ενωσιακής στήριξης.
- Έως τον Ιούνιο του 2024 θα πρέπει να έχει τεθεί σε πλήρη εφαρμογή ο εταιρικός μετασχηματισμός ΟΣΕ –ΕΡΓΟΣΕ, μέσα από την παρακολούθηση υλοποίησης της σχετικής Δράσης του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.
Εφόσον ολοκληρωθεί αυτή η διαδικασία η ΕΡΓΟΣΕ θα ενταχθεί στο στη δικαιοδοσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών με στόχο να αντιμετωπιστούν οι όποιες ασάφειες έχουν δημιουργηθεί μεταξύ των δύο εταιριών σχετικά με τη διαχείριση (ΟΣΕ) και την κατασκευή (ΕΡΓΟΣΕ) τη σιδηροδρομικών γραμμών.
Ποια έργα θα χρηματοδοτηθούν
Πρόκειται για ένα πακέτο έργων που θα δημοπρατηθεί από την ΕΡΓΟΣΕ έως τα τέλη του 2023. Το σημαντικότερο project είναι το τριπλό ΣΔΙΤ που αφορά στη συντήρηση τριών σιδηροδρομικών αξόνων. Στόχος του ΟΣΕ είναι το ΣΔΙΤ να τρέξει μέσω της διαδικασίας του ανταγωνιστικού διαλόγου αντιγράφοντας το μοντέλο που ακολουθεί η ΕΡΓΟΣΕ για το mega project των 4,7 δισ. Ευρώ.
Ο πρώτος διαγωνισμός του εν λόγω ΣΔΙΤ αφορά στο τμήμα Μακεδονία – Θράκη και αναμένεται να προκηρυχθεί εντός του τρέχοντος έτους, ενώ εκτιμάται πως ο ανάδοχος θα έχει προκύψει περί το Α’ Τρίμηνο του 2023.
Οι άλλοι δύο διαγωνισμοί για τα τμήματα Πειραιάς -Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Βόρεια Σύνορα και Αεροδρόμιο Αθήνας – Κιάτο αναμένεται να βγουν στον αέρα εντός του 2023.
Το δεύτερο ΣΔΙΤ εκτιμάται στα 25 εκατ. ευρώ και αφορά στον ψηφιακό μετασχηματισμό του ΟΣΕ με ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2025.
Κύριο αντικείμενο του έργου θα είναι η αναβάθμιση των υποδομών του Οργανισμού με τον ανάδοχο να αναλαμβάνει την ανάπτυξη συστημάτων διαχείρισης εισιτηρίων και τηλεματικής. Στόχος είναι το 60% των επιβατών να χρησιμοποιεί ηλεκτρονικά εισιτήρια μέχρι το 2025.
Επιπλέον, προβλέπεται η δημιουργία υποδομών για έξυπνους σταθμούς (smart stations), η βελτίωση των υπηρεσιών πελατειακής εμπειρίας, και η παροχή διαδικτύου υψηλών ταχυτήτων στα τρένα και τους σταθμούς.
Διαβάστε επίσης
Βουλή: Κατατέθηκε προς κύρωση το νομοσχέδιο για την σύμβαση μεταξύ Ελληνικού Δημοσίου και ΤΡΑΙΝΟΣΕ
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Η Kosmocar εξαγόρασε την MAN Hellas
- Καραβίας (Eurobank): Σημαντική για την Ελλάδα η προώθηση των μεταρρυθμίσεων, τα επενδυτικά κίνητρα και η πολιτική σταθερότητα
- ΣΥΡΙΖΑ: Θα ανασκευάσει ο υπουργός Άμυνας τη δήλωση για τη στρατιωτική εργαλειοποίηση παιδιών με αυτισμό;
- Τα νέα Audi Q5, A5 και Q6 e-tron στην Ελλάδα!