Σε συμφωνία φαίνεται πως καταλήγουν το Υπουργείο Υποδομών και οι εργοληπτικές οργανώσεις σχετικά με το φλέγον ζήτημα της κατακόρυφης αύξησης των τιμών των κατασκευαστικών υλικών, καθώς το Υπουργείο «τρέχει» τις διαδικασίες ώστε να περάσουν από τη Βουλή οι απαραίτητες νομοθετικές ρυθμίσεις εντός του μήνα, ενώ σημαντικό ρόλο θα διαδραματίσει και το Υπουργείο Οικονομικών.

Σύμφωνα με πηγές του Υπουργείου Υποδομών τα αιτήματα των εργοληπτικών οργανώσεων εισακούστηκαν στην τρίτη κατά σειρά σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε χθες. Τονίζεται, δε, πως οι νέες ρυθμίσεις προκύπτουν σε μεγάλο βαθμό από τις προτάσεις των εργοληπτών.

1

Αυτές προέβλεπαν την παράταση υλοποίησης των συμβάσεων για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα, τη δυνατότητα αναστολής των εργασιών εκ μέρους των αναδόχων, την αναστολή υπογραφής συμβάσεων, τη διάλυση των ήδη υπογεγραμμένων συμβάσεων στην περίπτωση που η αύξηση των προϋπολογισμών των έργων ξεπεράσουν το 18%, καθώς και να γίνει αναπροσαρμογή του εργολαβικού ανταλλάγματος λόγω απρόοπτης μεταβολής συνθηκών.

Πλέον, το ζήτημα βρίσκεται στα χέρια του Υπουργείου Οικονομικών, το οποίο αναμένεται να δώσει έως την επόμενη Τρίτη το τελικό ΟΚ, καθώς υπάρχουν και δημοσιονομικές προεκτάσεις στις προτεινόμενες λύσεις. Από εκεί και έπειτα το τελικό κείμενο που έχει καταρτίσει το Υπουργείο Υποδομών θα αποσταλεί στους εργολήπτες για να δώσουν το πράσινο φως και ύστερα θα οδεύσει με fast-track διαδικασίες στη Βουλή.

Ποιο είναι το πρόβλημα

Από τα μέσα του προηγούμενου μήνα οι εργοληπτικές οργανώσεις και κυρίως οι ΠΕΔΜΕΔΕ και ΠΕΣΕΔΕ είχαν προχωρήσει σε ένα μπαράζ επιστολών στις οποίες περιέγραφαν με μελανά σημεία τα όσα συμβαίνουν στους κόλπους των κατασκευαστών.

Σημειώνεται πως η πανδημική κρίση, η αύξηση των τιμών στην ενέργεια σε παγκόσμιο επίπεδο, οι κυρώσεις που έχουν επιβληθεί στη Ρωσία και οι απειλές της τελευταίας περί διακοπής ενεργειακής τροφοδότησης της Ευρώπης, δημιουργούν ένα εκρηκτικό κοκτέιλ με αντίκτυπο στη δραστηριότητα μικρών και μεγάλων κατασκευαστών τόσο στα δημόσια όσο και στα ιδιωτικά έργα.

Ενδεικτικό είναι πως η αύξηση των τιμών των κατασκευαστικών υλικών, αλλά και των πρώτων υλών, όπως η άσφαλτος και ο σίδηρος που ξεπερνούν το 140% και αγγίζουν το 200%, επηρεάζουν σημαντικά τους προϋπολογισμούς όλων των έργων.

Αυτό έχει ως αποτέλεσμα την αύξηση των προϋπολογισμών των έργων που θα δημοπρατηθούν στο άμεσο μέλλον, καθώς και την αδυναμία υλοποίησης έργων μικρού και μεσαίου μεγέθους (έως 10 εκατ. ευρώ).

Επίσης, έχουν καταγραφεί περιπτώσεις αποφυγής υπογραφής συμβάσεων, καθώς οι ανάδοχοι προτιμούν να κηρυχθούν έκπτωτοι παρά να αναλάβουν την υλοποίηση έργων που μειοδότησαν, καθώς αυτά θα κοστίσουν περισσότερο από τις προσφορές που έχουν υποβληθεί.

Τα αντανακλαστικά του Υπουργείου Υποδομών

Το Υπουργείο Υποδομών έχει αναγνωρίσει από την πρώτη στιγμή το πρόβλημα που προκύπτει για την υλοποίηση έργων και έχει προχωρήσει από τον περασμένο Δεκέμβριο στον καθορισμό των συντελεστών αναθεώρησης των κατασκευαστικών υλικών με Υπουργική Απόφαση του Κώστα Αχ. Καραμανλή, και την ίδρυση Εταιρείας Προδιαγραφών και Τιμολόγησης Τεχνικών Έργων και Μελετών (γνωστή και ως παρατηρητήριο τιμών).

Επιπλέον, ύστερα από το πλήθος των αιτημάτων των εργοληπτών, το Υπουργείο τους έχει ήδη καλέσει σε τρεις διαδοχικές συσκέψεις, όπου εξετάστηκαν οι προτάσεις τους προκειμένου να βρεθεί μία βιώσιμη λύση.

Όπως έχει ήδη γράψει το mononews.gr το Υπουργείο έχει στη φαρέτρα του τη λύση της έκδοσης Υπουργικών Αποφάσεων για τον καθορισμό των τιμών, αλλά τα στελέχη του προτιμούν να χρησιμοποιείται η εναλλακτική αυτή με εξαιρετική φειδώ, καθώς στόχος είναι στο αμέσως επόμενο διάστημα οι τιμές των υλικών και των εργασιών να καθορίζονται αυτόματα από το Παρατηρητήριο Τιμών, το οποίο βρίσκεται υπό διαμόρφωση σε συνεργασία με τις εργοληπτικές οργανώσεις.

Διαβάστε επίσης

Κατασκευαστές: Σήμα κινδύνου για τα δημόσια έργα που «παγώνουν» λόγω ενεργειακού κόστους και πολέμου

Υπουργείο Υποδομών: Νέος γύρος διαλόγου με τους κατασκευαστές για την άνοδο των κατασκευαστικών υλικών